KREAM's GS/LS 430

KREAM

Hoort erbij
2 apr 2018
56
6
8
Hallo allemaal, ik ben Karim '84 en woon vlak over de grens (Zuid-Limburg) in Duitsland. Naar alle tevredenheid sinds bijna 2 jaar in het bezit van een '01 LS430 president. Daar is nu een '01 GS430 bij gekomen die wat meer km's mag maken (LPG). Erg te spreken over beide auto's, die ondanks dezelfde aandrijflijn zich totaal anders bewegen. Omdat ik ook wel fan ben van het echte pure rijden staat er ook een hele kale Impreza Type-r (met wat extra peper en omgebouwd naar LHD) op de oprit.
 
Laatst bewerkt:

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.388
207
63
Gaaf ! Ik begin dat model GS ook steeds meer te waarderen ! Vond hem eerder een beetje mwah... vind hem nu erg gaaf !! Heb je ook plannen met de GS ? Ben benieuwd !
 

KREAM

Hoort erbij
2 apr 2018
56
6
8
Bedankt voor de positieve reacties. Op het moment blijft de GS nog even (bijna) standaard. Tot nu toe heb ik er BBS onder gezet en alle lampen buiten en binnen door led vervangen (op de xenon na). Dit weekend eerst een aantal onderdelen vervangen (radiator), grote beurt incl. alle vloeistoffen vervangen. En daarna hier en daar spuiten i.v.m. kleine beschadigingen.
 

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
Welkom Karim.
Een dikke :thumbsup: voor je wagenpark.
Met vriendelijke groet uit Sittard.
 

KREAM

Hoort erbij
2 apr 2018
56
6
8
Het heeft wat pijn en moeite gekost om de GS op Duitse platen te krijgen i.v.m. nieuwe regelgeving en certificaten bij de TUV, maar nu staan ze gebroederlijk naast elkaar op de oprit.
 
Laatst bewerkt:

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Aha, Heinsberg!:)
Mooi he, die persoonlijke platen... Jammer dat de regio in het kenteken moet worden opgenomen
Ik rij met NOH IS250 rond. Met de GS had ik echter pech: NOH GS300 was al in omloop (evenals GS430 en 460 overigens. De Duitsers ontdekken kennelijk eindelijk de Lexus-kwaliteit :))
 

KREAM

Hoort erbij
2 apr 2018
56
6
8
Ja, met de LS had ik puur 'geluk'. Toen ik zeker wist dat het een LS430 zou worden heb ik eens gekeken of het kenteken te reserveren was. Bleek helaas niet het geval. Twee maanden later de auto gekocht en toen me bij het strassenverkehrsamt gevraagd werd wat ik wilde, toch nog maar eens geprobeerd. Het was gewoon beschikbaar! Wat bleek nu; de vorige eigenaar was overleden:brr:
 

RRGS

Hoort erbij
26 aug 2016
53
8
8
Nice! Beste van beide werelden en beide in super mooie kleuren. Merk je verschil met LPG?
 

KREAM

Hoort erbij
2 apr 2018
56
6
8
Nee eigenlijk helemaal niet. De enige nadelen wat ik kan noemen heeft te maken met het tanken. Hoe voorzichtig ik na het tanken de hendel ook los koppel, het gaat altijd gepaard met een hoop gespuit tegen de auto, en ik vind LPG gewoon stinken. Tijdens het rijden niets van te merken, vermogen is hetzelfde, maar zo snel ik 140 aantik of met loden voet rij, schakel ik om naar benzine (puur gemoedrust).
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
2 deurs impreza !! ik heb nooit begrepen waarom ze die nooit met LHD geleverd hebben , echte sport coupe :thumbsup:
zelfs RHD zie je ze nooit
 

KREAM

Hoort erbij
2 apr 2018
56
6
8
Ze zijn inderdaad redelijk zeldzaam, ik heb er zelf nog nooit een gezien. Waarom Subaru dit model nooit naar het Europese vasteland heeft gestuurd is me nooit duidelijk geworden. Zeker gezien de WRC in Europa enorm populair was. In de USA zijn trouwens wel LHD 2-deurs geleverd (RS), maar dan met een redelijk tamme atmosferische 2.5. Wat dan weer vreemd is gezien de ontwikkeling van de 2-deurs is ontstaan uit een vraag naar meer chassis stijfheid.
 

KREAM

Hoort erbij
2 apr 2018
56
6
8
Nadat ik de LS zomerset op de GS gemonteerd had, op zoek gegaan naar een wat conservatievere look voor de LS. Vind heel weinig velgen mooi passen, sportief is het niet de auto naar, en anders wordt het al snel ouwbollig. Na een tijd zoeken, deze gevonden, vind het wel een mooie middenweg. Heb er wel nog een beetje werk aan, maar daar was de prijs gelukkig ook naar. Weet iemand op welk type deze origineel zijn geleverd?
 

KREAM

Hoort erbij
2 apr 2018
56
6
8
Helaas wat minder nieuws, ik had de afspraak voor het verversen van de automaat olie voor de GS al staan, maar hij is voortijdig overleden. Schakelde nog perfect, maar dan wel met hele vervelende "kapotte stuurpomp geluiden". Vooral in P en R, maar ook tot ongeveer 30km/h. Toch laten flushen omdat specialist aangaf dat het een verstopte filter kon zijn. Jammer, maar weggegooid geld geweest. Reviseren van bak: peperduur. En daarbij lang wachten op onderdelen, en de agenda van de specialist overvol. Dus gekeken voor ruilbak; betrekkelijk goedkoop, maar ben geen fan van automaten op een pallet. Gezien ik twee auto's heb die onderhuids veel delen, gaan kijken voor een rijdende donor. Mooie versie gevonden, met net iets meer dan 100k (mijl), en net iets duurder dan enkel een automaat. Gebeld, goed gesprek gehad, kwam zeer betrouwbaar over. Zelfde avond ticket geboekt naar Doncaster (UK). 2 uurtjes trein naar Adam, 1.5 uur wachten, 1.5 uur buslijn door de lucht naar Doncaster, om vervolgens de eigenaar te ontmoeten die al met volgetankte auto klaar stond voor de proefrit. 10 min gereden, auto in zeer goede staat, 2 min papieren geregeld, handje schudden, karren maar. 3.5 uur naar Dover (was weer even vergeten hoe raar RHD rijden is, maar goed), Ferry op, 1.5 uur varen, 3 uur over de Franse en Belgische karrepaden, ook wel Ootoooroet genoemd; thuis. Volgende dag auto naar de garage gereden. En nog een weekje met de slechte bak gereden. Nog steeds alleen vervelende geluiden, technisch verder niets te merken. Auto's op de bruggen gezet, geswapped, vliegwiel ook, beurtje, starten, en loopt weer als een zonnetje. De week rijden heeft er wel voor gezorgd dat de olie alweer helemaal zwart was, dus intern was deze duidelijk klaar voor revisie. Maar ja, in ieder geval goed genoeg om naar de plek te rijden waar hij de komende jaren, met een hoesje erover, zal staan. Wachtend op dat ik weer langs kom om een onderdeeltje los te schroeven.
 
Laatst bewerkt:

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Nou dat heb je netjes gedaan! Nu kan het nog, over een jaartje lange wachttijden bij de Britse grens, en gedoe met invoerrechten en zo....

Maar zonder dollen, 'even' een bak swappen is iets waar ik althans niet zo snel aan zou beginnen!
 

GroteSmurf

Hoort erbij
25 jun 2018
76
42
18
Respect voor mensen die dit zelf kunnen (en doen). Ik zal toch van de garage afhankelijk zijn.
Mooie set autos trouwens!
 

Joost de Graaf

Nieuw hier
22 jul 2018
13
1
0
Mooie collectie. Ik vind de GS inderdaad ook heel anders rijden ondanks dezelfde aandrijflijn. Zat nieuw natuurlijk ook bijna 30k verschil tussen een GS en LS.