Ervaring met KONI schokdempers ?

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
Heeft iemand misschien ervaring met KONI STR.T (oranje) of KONI Sport (geel) dempers ? Wil mijn IS300 Sportcross hiermee (beschaafd) verlagen (20mm). Schijnt te kunnen met gebruik van de originele veren.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Kan je niet beter andere veren nemen voor een beschaafde verlaging?
 

W1773M

Heel actief
18 mei 2010
856
15
18
Wat is de reden dat je andere schokkers neemt? Alleen verlagen? Of een iets sportiever rijden?
Verlagen, gaat normaal gesproken met veren. Daar heb je verschillende soorten en maten, dus merken in.

Ik had onder mijn IS200 sedan, eerst eibach veren, Die vond ik nog lekker comfortabel, en gaven 3 cm verlaging ongeveer.
Ik denk dat er nog wel meer mensen met andere veren ervaring hebben. Dus speak up. :D :p
 

mvraamsdonkIS300

Stamgast
11 jan 2014
2.542
140
0
Op de site van KONI staat het volgende bij STR-T Will be discontinued when current stock depleted In de toekomst dus alleen Sport of Sport Kit voor de Sedan en SportCross
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
@W1773M

Idee is als volgt:

1. Zo'n 20mm verlagen lijkt mij optisch net mooi
2. Orginele veer gebruiken voor behoud van het veercomfort
3. KONI STR.T's zijn heel erg betaalbaar: complete set van 4 stuks kosten ? 360,-
4. Een set nieuwe schokdempers na 10 jaar is nooit weg ...
 
21 jan 2014
250
17
0
Een schokdemper heeft een nauwkeurig bepaald gebied waarin hij zijn optimale werking heeft. Verlaag je een auto door het vervangen van de bestaande veren door kortere, stuggere veren dan kom je buiten het optimale werkgebied van de demper en saat de auto misschien mooi laag maar rijdt het als een sinasappelkist. Verlaag je een auto middels de dempers of nog beter de demper/veer combinatie dan heb je de beste resultaten. Het rijdt goed, stuurt beter en staat ook nog eens goed. Uiteraard het onderstel naderhand wel (laten) uitlijnen!
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
ik ben ook van plan om deze te gaan bestellen voor mijn Altezza, wilde eerst alleen de achterste doen omdat deze nu zweten, maar ik ga doorsparen en alle 4 laten doen. Waar heb je alle 4 kunnen vinden voor die prijs? de 2 achterste kosten voor mij al 160 euro. Als ik mijn huiswerk goed heb gedaan, zouden ze de auto moeten verlagen zoals de is200 sport dat heeft... Maar zoals W177EM al zei, verlagen doe je dmv veren en niet door de schockbreker zelf.
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
@mlcooij : voor zover ik het begrijp kun je de onderste schotel van zowel de STR.T als de sport demper op 3 posities plaatsen (alleen bij uitgebouwde demper) en zodoende de onderste postitie van de veer bepalen. Het moet dus mogelijk zijn om met de originele veer de boel te verlagen (natuurlijk is 20 mm niet veel, maar optisch ziet het er volgens mij dan net iets leuker uit). Ik heb niet zo'n heel erg goede ervaringen opgedaan in het verleden met sportveren van vage herkomst, dus gebruik van de originele veer lijkt mij wel een goed idee.
 

mvraamsdonkIS300

Stamgast
11 jan 2014
2.542
140
0
Meteen maar weer een vraag die ik ooit heb gesteld tot 900 kg of vanaf 901 kg ik denk de laatste
Prijzen van http://www.efkaimport.nl/

Schermafbeelding 2014-06-26 om 18.49.26.png
 
  • Leuk
Waarderingen: toyboy

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
Ik heb contact gehad met de importeur van Koni: 'STR.T' demper is volgens hen niet in hoogte aan te passen. De gele 'Sport' demper is wel duurder dan de STR.T demper (uitgaande demping van dit type is dan wel weer instelbaar).
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Hm ok, wel dure prijzen bij die enkaimport... kom deze sets tegen voor 100 euro minder incl verzenden uit de UK :(
 
  • Leuk
Waarderingen: toyboy

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
Bij Stroeve Motorsport komt een set KONI Sport (geel) op 700 euro (inclusief verzenden).
 

fastatje

Heel actief
1 jun 2014
562
48
28
Feit blijft volgens mij, maar wie ben ik? dat de hoogte bepaald word door de veren ongeacht welke schokbrekers eronder zitten. Complete veerpoten vervangen is natuurlijk een ander verhaal.
Het is zaak om de veren en dempers goed op elkaar af te stemmen door de karakteristieken zo over elkaar te leggen dat er een door jouw gewenst sportief/comfortabel rijgedrag ontstaat.
Indien je geen complete veerpoten wilt is het zaak om er mee naar een specialist te gaan.
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
Naar mijn bescheiden menig is het zo dat wanneer je de onderste veerschotel laat zakken op de demperpoot (hetgeen dus mogelijk is bij een KONI Sport demper), de auto gewoon dezelfde afstand lager komt te liggen (de veer zakt dan gewoon 20mm) ... Of de demping goed afgestemd is op de originele veer weet ik niet, wellicht op te lossen: de uitgaande demping is bij deze dempers instelbaar (bij de voorste dempers kan dit bij ingebouwde demper, bij de achterste ligt dit iets lastiger)
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
Je hebt gelijk: een KONI Sport (geel) is een complete 'veerpoot' (in een ver verleden heb ik van een Celica wel eens een nieuwe demperpatroon in de bestaande veerpoot geschroefd, weet niet of deze voor een IS te krijgen zijn).
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
No Title

KONI's gemonteerd (8041-1264Sport & 1265Sport). Eerste indruk is erg goed.
 

Bijlagen

  • photo2179.jpg
    photo2179.jpg
    56,4 KB · Weergaven: 36
  • photo2181.jpg
    photo2181.jpg
    70,8 KB · Weergaven: 36

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
Inmiddels gemonteerd, eerste ervaring is postitief (demping op de max. stand geeft nog voldoende comfort). Helaas was de Eibach Pro kit niet meer leverbaar, dus originele veren gebruikt. Auto zakt inderdaad aan voorzijde 20 en aan achterzijde 15mm: project geslaagd !