All Season banden op IS 300h

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Welk merk en model banden heb je in gedachten? Heb recent nog comment geplaatst dat de nieuwe Michelins CrossClimate de beste keus lijken, als je een soort all-seasons wil. De rest is niet echt het beste van twee werelden.
 

nicolaasgrm

Nieuw hier
8 apr 2013
7
0
0
Mijn gedachten gaan naar Goodyear Vector 4 Seasons G2 of Michelin Crossclimate ( voorkeur) , 225/45 R17 94V . Mijn twijfel zit nog even in het geluidsniveau van deze banden, ik heb nu Yokohama's zomerbanden ( fabrieksstandaard op de IS300h ) en deze zijn behoorlijk stil.
 

VROEM

Actief
31 jul 2011
340
6
0
Waarom all-weathers?

Het is een compromis, van beide werelden niks.
Je hebt al prima zomerbanden, ik rij ongeveer 4 ? maand max op winterset (verblijf regelmatig in Duitsland)

Ik heb, zie elders, ooit meerdere malen rijvaardigheidstrainingen mogen doen waar ook 4-seizoenen banden werden besproken.
Vandaar de "van alles niks" opmerking.

Eerste vraag: waarom geen dubbele set resp. winter- en zomerset?
Welke provincie woon je?
Je rijdt toch Lexus?
 

bunkertje

Hoort erbij
17 apr 2012
35
3
0
Mijn opa zei altijd: "Iets wat overal goed voor is, deugd nergens voor" just my 2 cents.
 

Erikzalm

Actief
22 apr 2014
354
11
0
Ik zou niet weten waarom niet, met die 2 flokken sneeuw die we hier in Nederland hebben... En echt koud wordt het hier ook niet.. Heb ze vorig jaar gewisseld voor niks... en ik vond mijn remweg en grip er niet veel beter op worden.. Gewoon rijstijl een beetje aanpassen als het glad is. Dus ik zou inderdaad lekker voor die All Weather banden gaan, dan zit je niet met het gezeur met wisselen, en geen gezeur als je in duitsland staande wordt gehouden ofzo... want daar is het verplicht..
 

VROEM

Actief
31 jul 2011
340
6
0
Erik? Wat je beweerd is een persoonlijke mening, juridisch en in de praktijk volstrekt onjuist!

All weather banden zijn in Duitsland niet voldoende, als je bij een ongeluk betrokken bent bij "winterse omstandigheden" ben je het bokje!
All weathers zijn niet voorzien van het * teken ter indicatie van officiele winterbanden die in bovengenoemd geval verplicht zijn.
Die dingen heten winterbanden, geen sneeuwbanden, dus of er geen of wel sneeuw valt...
Al vanaf 12 graden en lager bieden winterbanden bij serieus remmen (ABS) aantoonbaar kortere remweg.
Verschil is dan dermate dat je w?l of juist geen schade hebt.

Dat je een winter voor Piet snot hebt gewisseld, is (m.i.) de typische Nederlandse gedachtengang; pennywise, pound foolish.
Ook hebben winterbanden een profiel dat beter geschikt is om (regen) water af te voeren.
Zomerbanden hebben juist in warmere temperaturen voordeel, dus in de zomer is het ook niet raadzaam om met winterbanden te rijden.

Mijn inziens moet je een wissel af laten hangen van redelijkerwijs risico, niet van de paar tientjes of minder die een wissel kost, als je voor opslag niet afhankelijk bent van een garage.
De banden kosten geld, maar als je op de ene set rijd, slijt de andere niet :p

Verder ben ik niet boos of zo, ik heb me er voor mijn werk in moeten verdiepen :)
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
All weather banden zijn in Duitsland niet voldoende, als je bij een ongeluk betrokken bent bij "winterse omstandigheden" ben je het bokje!
All weathers zijn niet voorzien van het * teken ter indicatie van officiele winterbanden die in bovengenoemd geval verplicht zijn.
Die dingen heten winterbanden, geen sneeuwbanden, dus of er geen of wel sneeuw valt...
Dat is niet helemaal juist. Volgens ANWB en ADAC zijn zowel winterbanden als All-seasons toegestaan.
De winterbanden / all seasonbanden moeten voorzien zijn van het M+S aanduiding of het sneeuwvlok-symbool.
Ze zijn niet verplicht in het winterseizoen, enkel wanneer zich winterse omstandigheden voordoen, zoals sneeuw of ijzel op de weg. In die gevallen kun je (deels) aansprakelijk worden gehouden bij een aanrijding, wanneer je geen van beiden voert.

Overigens is de Michelin Crossclimate gecertificeerd met een ster.

Maar goed, dit gaat zwaar off-topic, onder verwijzing naar het 'grote winterbanden topic' ;)
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
Erik? Wat je beweerd is een persoonlijke mening, juridisch en in de praktijk volstrekt onjuist!



Verder ben ik niet boos of zo, ik heb me er voor mijn werk in moeten verdiepen :)

wat voor werk doe je ?
zorgelijk als er verkeerde info op deze manier ontstaat en verwarring zaait
en wat GPS al aangeeft , hier hebben wij een topic over
 

bunkertje

Hoort erbij
17 apr 2012
35
3
0
En in schril contrast van mijn bewering dat iets wat overal goed voor nergens voor deugd, kan ik wel meedelen dat op de Michelin Crossclimate het benodigde M+S logo en/of sneeuwvlokje zit.
 

VROEM

Actief
31 jul 2011
340
6
0
Dan heb ik, in het geval van deze Michelin, foutief gereageerd, excuus.

Voor de rest klopt het verhaal nog steeds, ze moeten het sneeuwvlok/ M&S symbool hebben, en bij winterse omstandigheden (rekbaar...) niet verplicht tenzij je boem doet.

Terug on topic: winterbanden zijn doorgaans van zachtere compound, hebben all season banden ook zoiets?
Dat zou in de zomer voor iets meer slijtage zorgen.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
De Crossclimate wordt daarom niet gepositioneerd als All season band.
 

nicolaasgrm

Nieuw hier
8 apr 2013
7
0
0
Mijn prive-situatie laat het toe dat ik zelf kan bepalen of ik in winterse omstandigheden de weg op ga of niet, maar omdat ik in een buitengebied woon, zijn er soms omstandigheden dat ik de weg op moet. Dit wil ik dan wel verantwoord doen.Voor dit beperkt gebruik in de winter wil ik niet 2 maal naar de garage rijden, wielen wisselen, etc.
Ik heb voor mijn IS300h , ruim 2 jaar ( ca 40k km's) in een CT200h gereden met Goodyear Vector 4 Seasons . Goede band in w/z, qua wegligging, grip, slijtage, alleen het geluid en comfort kon duidelijk beter.
Voor mijn IS 300h ( is wel een achterwiel-aandrijver ) zoek ik nu een goed alternatief zonder dat het comfort en de stilte, die ik in deze auto zo waardeer worden aangetast.
 

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
Even een flinke laag stof van dit onderwerp scheppen...
Zijn hier mensen die hun praktijkervaring van de Crossclimates kunnen delen?
Mijn zomerbanden v??r beginnen op Gladstones te lijken.
Wat mij aanspreekt zijn de schijnbaar lage geluidsproductie. En de, voor Nederlandse begrippen, prima winterse kwaliteiten.
 

remcolexus

Nieuw hier
26 nov 2018
4
1
3
Hierbij ook van mijn kant de vraag of er mensen zijn die hun praktijkervaring van de Crossclimates, of andere all-season-banden, kunnen delen. Op mijn zojuist aangeschafte IS300h zitten nu winterbanden, en ik twijfel of ik er zomerbanden of all-season-banden onder zal zetten. All-season heeft eigenlijk mijn voorkeur omdat deze er (vanzelfsprekend) het hele jaar onder kunnen blijven zitten, maar ik ben benieuwd wat de ervaringen zijn op het gebied van geluidsproductie en rolweerstand/verbruik.