Originele uitlees apparatuur Lexus (LS430)

St Moritz

Nieuw hier
12 apr 2016
18
0
1
Beste Forummers,

Nu ik na al die jaren zoeken de (voor mij) perfecte LS430 heb gevonden ben ik rustig alles bij elkaar aan het zoeken om hem volledig naar mijn zin te maken en daar wil ik best ver in gaan. Hierover later meer.


De basis is natuurlijk het uitlezen.

Er zijn tal van uitleestools op de markt. Van hele simpele tot professionele Delphi's. Omdat ik inmiddels zeker ben dat ik toch nooit meer iets anders wil kan ik net zo goed gelijk maar het meest uitgebreide systeem zien te scoren en dat lijkt me het originele programma waar de dealer zelf ook mee werkt want ik wel echt alles kunnen zoals verborgen (verboden us markt) opties inschakelen etc, hoogtekalibraties doorvoeren, foutcodes resetten, evt. dataloggen etc. etc.

Het lijkt erop dat je het een en ander al gratis kunt downloaden bij Toyota zelf maar voordat ik er extreem veel tijd in ga stoppen hoop ik hier iets meer duidelijkheid te krijgen van de mensen die er veel meer verstand van hebben.

https://www.toyota-tech.eu/GTS/Wizar...-Software.aspx

Daarnaast ben ik er achter gekomen dat er met Kspec gewerkt wordt. Is dit identiek aan het originele systeem of is dit weer iets anders?

Tot slot zie ik vaak dit soort tooltjes:
https://www.ebay.de/itm/Mini-VCI-16-...0AAOSwVLRab3Uv

Ik hoop dat jullie mij hierin kunnen adviseren.

Alvast dank voor de tips!
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
De software mag dan wel gratis zijn, maar er hoort ook nog een VIM (Vehicle Interface Module) bij van ?1530,- en een (betaalde) licentie. Lijkt me dus geen optie voor de hobby. Ik gebruik zelf een eenvoudige OBDII scanner van ca € 50,- waarmee ik tot nu toe storingscodes van ABS en Lambda sensoren heb kunnen uitlezen (inclusief opgeslagen ECU data). Ik heb overigens een IS300 die geen enkele verborgen optie heeft: de elektronica hierin is bijzonder robuust, echter zeer gedateerd en dichtgetimmerd. Een LS430 is van een latere generatie maar ook hier vrees ik dat de mogelijkheden beperkt zijn.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
699
140
43
Ik heb hier ook zo'n TechStream kabel van eBay en heb daarmee bij mijn IS350 het locken van de deuren bijvoorbeeld kunnen aanpassen. Was eigenlijk zo gebeurd toen ik de software een beetje door had.

Standaard heb ik ook een OBDII bluetooth module in de auto zitten om via mijn telefoon met de app Torque snel foutcodes uit te lezen (en eventueel te resetten) mochten die voorkomen, maar verder dan dat gaat het niet.
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.722
464
83
Met Techstream en een VCI kabel kan je heel veel. De Techstream software is echter niet gratis (die download die je linkt is volgens mij beperkt en vereist een licentie om meer te kunnen).
Op het web zijn wel "goedkopere" versies van Techstream te vinden.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Ikzelf heb een IT2 (Intelligent Tester 2) aangeschaft. Feitelijk is dat nog een simpele, op Windows CE gebaseerd handheld PC'tje uit het jaar telraam, met met specifieke Toyota-software erop. In tegenstelling tot menig OBDII-tool-in-omloop is dit wel een alleskunner! Behalve (ook merkspecifieke) foutcodes kan je met een IT2 ook alle actuators los aansturen, alle mogelijke settings aanpassen en live data monitoren/opslaan. Zo heb ik laatst een tweede set nieuwe TPMS-sensoren 'aangemeld', zodat de auto straks ook de bandenspanningen van m'n zomerset overweg kan. Ik heb 't ding al een paar jaar en de aanschaf deed best een beetje pijn in de buidel, maar inmiddels heb ik 'm er al lang en breed uit.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
699
140
43
Met Techstream en een VCI kabel kan je heel veel. De Techstream software is echter niet gratis (die download die je linkt is volgens mij beperkt en vereist een licentie om meer te kunnen).
Op het web zijn wel "goedkopere" versies van Techstream te vinden.

Sterker nog, die krijg je op CD bij zo'n kabel geleverd ;)
 

St Moritz

Nieuw hier
12 apr 2016
18
0
1
De software mag dan wel gratis zijn, maar er hoort ook nog een VIM (Vehicle Interface Module) bij van €1530,- en een (betaalde) licentie. Lijkt me dus geen optie voor de hobby. Ik gebruik zelf een eenvoudige OBDII scanner van ca € 50,- waarmee ik tot nu toe storingscodes van ABS en Lambda sensoren heb kunnen uitlezen (inclusief opgeslagen ECU data). Ik heb overigens een IS300 die geen enkele verborgen optie heeft: de elektronica hierin is bijzonder robuust, echter zeer gedateerd en dichtgetimmerd. Een LS430 is van een latere generatie maar ook hier vrees ik dat de mogelijkheden beperkt zijn.

Kijk dat is goeie info! Die licentie heb ik totaal over het hoofd gezien. Mijn 430 is van 2004. Hopelijk zit hier veel meer leuks in om aan te passen.

Ik heb hier ook zo'n TechStream kabel van eBay en heb daarmee bij mijn IS350 het locken van de deuren bijvoorbeeld kunnen aanpassen. Was eigenlijk zo gebeurd toen ik de software een beetje door had.

Standaard heb ik ook een OBDII bluetooth module in de auto zitten om via mijn telefoon met de app Torque snel foutcodes uit te lezen (en eventueel te resetten) mochten die voorkomen, maar verder dan dat gaat het niet.


Met Techstream en een VCI kabel kan je heel veel. De Techstream software is echter niet gratis (die download die je linkt is volgens mij beperkt en vereist een licentie om meer te kunnen).
Op het web zijn wel "goedkopere" versies van Techstream te vinden.

Hmm Dat techstream kan ook wel interessant zijn dus.



Ikzelf heb een IT2 (Intelligent Tester 2) aangeschaft. Feitelijk is dat nog een simpele, op Windows CE gebaseerd handheld PC'tje uit het jaar telraam, met met specifieke Toyota-software erop. In tegenstelling tot menig OBDII-tool-in-omloop is dit wel een alleskunner! Behalve (ook merkspecifieke) foutcodes kan je met een IT2 ook alle actuators los aansturen, alle mogelijke settings aanpassen en live data monitoren/opslaan. Zo heb ik laatst een tweede set nieuwe TPMS-sensoren 'aangemeld', zodat de auto straks ook de bandenspanningen van m'n zomerset overweg kan. Ik heb 't ding al een paar jaar en de aanschaf deed best een beetje pijn in de buidel, maar inmiddels heb ik 'm er al lang en breed uit.

Dit heb ik gisteren gelijk opgezocht en dat ziet er wel heel erg goed en professioneel uit. (Kon mezelf bijna niet bedwingen Als ik dit echter vergelijk met Techstream dan lijkt TS wat gebruiksvriendelijker omdat je 3d plaatjes te zien krijgt en foto;s van waar het defect zich kan bevinden.

Welk systeem zou beter en uitgebreider zijn of moet ik ze beiden aanschaffen?
Of zouden er nog betere systemen bestaan?

Wat heb jij trouwens betaald Xenon voor die gave minicomputer en is deze hetzelfde als types die op Amazon staan of heb je hier ook weer verschillen in?

Ik zag laatst bijvoorbeeld een simpele laptop op Ebay.de staan met Toyota Lexus SW maar ik durfde dit niet aan te kopen omdat ik nog niet voldoende kennis hiervan heb. Misschien stond er wel freeware op!
 
Laatst bewerkt:

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
[...]
Wat heb jij trouwens betaald Xenon voor die gave minicomputer en is deze hetzelfde als types die op Amazon staan of heb je hier ook weer verschillen in?
[...]

Joh, dat is meer dan vijf jaar geleden, komt niet van Amazon, dus hoe relevant is dat nog? Destijds had je de IT2 in twee uitvoeringen: m?t en zonder DMM/Oscilloscoop-funties. Ik heb m?t. Die van mij werd geleverd in een alu-koffer met een kwalitatief uitstekende (en vooral lange) OBDII-kabel en allerlei meetprobes,
Of het dezelfde is als op Amazon? Op het eerste gezicht: ja, al tref ik daar geen TOYOTA-label op de IT2 aan (daar waar op die van mij wel een label zit) en voor wat het waard is: de kleur van de knoppen wijkt wat af.
 

St Moritz

Nieuw hier
12 apr 2016
18
0
1
Joh, dat is meer dan vijf jaar geleden, komt niet van Amazon, dus hoe relevant is dat nog? Destijds had je de IT2 in twee uitvoeringen: m?t en zonder DMM/Oscilloscoop-funties. Ik heb m?t. Die van mij werd geleverd in een alu-koffer met een kwalitatief uitstekende (en vooral lange) OBDII-kabel en allerlei meetprobes,
Of het dezelfde is als op Amazon? Op het eerste gezicht: ja, al tref ik daar geen TOYOTA-label op de IT2 aan (daar waar op die van mij wel een label zit) en voor wat het waard is: de kleur van de knoppen wijkt wat af.

Dank voor je reactie. Het is natuurlijk wel fijn om te vergelijken.
Wellicht is de van jou wel een originele en degene op Amazon een fake. Weet je toevallig nog waar jij hem gekocht hebt?

Hier heb ik trouwens een hele goedkope gevonden:
http://www.carobd.de/wholesale/toyot...th-suzuki.html

275 euro terwijl die op Amazon richting de 500 gaan. Het wordt steeds beter :D


Dit is trouwens die oude laptop die te koop kwam op Ebay.
https://www.ebay.com/itm/142695959200?ViewItem=&vxp=mtr&item=142695959200
Het lijkt Techstream sw te zijn.
 
Laatst bewerkt:

KREAM

Hoort erbij
2 apr 2018
56
6
8
Ik vraag me af in hoeverre je deze investering eruit gaat halen (als dat uberhaubt je doel is natuurlijk). Ten eerste is de LS430 natuurlijk niet echt een frequente foutmelder. Daarbij kon ik bijv. De stuurhoekfout die ik had zelfs bij een bosch service center niet resetten. Verder kan je je LS tot in de kleinste details personaliseren. Ook deze instellingen kon ik enkel bij de dealer (die hoogst verbaasd was dat dit kon) laten doen. Dit soort werk kostte met een beetje lammen met de hoofd monteur geen knoop. Zelf heb ik een goedkoop kastje (?50) die de code weergeeft van de meeste foutmeldingen om met internet even zeker te stellen dat ik door kan rijden. Vanzelfsprekend, nog nooit gebruikt.
 

Putnik

Nieuw hier
21 feb 2018
20
15
3
Ondertussen uitlees software aangeschaft. Echter, krijg ik het niet gestart. De gevraagde autocode werd niet geaccepteerd.
Is er iemand wie mij kan daarbij helpen?