Blueone95

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
824
1
422
63
Uit het blogartikel van Lexus maak ik op dat er tot 15% ethanol in kan zitten. Voor sommige auto?s is 10% ethanol al schadelijk volgens de fabrikant van betreffende modellen. De ANWB heeft in 2012 een landurige test uitgevoerd: https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2012/maart/brandstof-e10-schaadt-e10-ongeschikte-auto

Het tanken van brandstof met 5% ethanol zou geen problemen opleveren, aldus de ANWB: https://www.anwb.nl/auto/brandstof/e10

Als je een Lexus hebt, en je hebt hier gecontroleerd of je auto er tegen kan, ga er dan niet blind van uit dat het bouwjaar van je auto gelijk is aan het jaar waarin de auto op kenteken is gezet! Sommige auto?s zijn voorraadmodellen geweest, zo ook de mijne. De eerste toelating van de mijne is januari 2008. Volgens die e10-check zou mijn auto geschikt zijn. Echter heb ik kunnen achterhalen via de importeur dat mijn auto in november 2016 is geproduceerd, 2 maanden vervolgens op de boot heeft gestaan naar Europa en vervolgens bijna een jaar als voorraadauto heeft gestaan. Het betreft in dit geval modeljaar 2007. D?t is volgens mij leidend voor die E-10 check...
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
699
140
43
Het tanken van brandstof met 5% ethanol zou geen problemen opleveren, aldus de ANWB: https://www.anwb.nl/auto/brandstof/e10

Nee, dat lijkt me logisch, aangezien dat tegenwoordig bij elke pomp erin gemengd wordt. Als auto's hier niet tegen zouden kunnen, dan zouden er inmiddels al honderden auto's gestrand moeten zijn met die reden. Kijk maar eens op de pomp, er staat gewoon op dat er max. 5% ethanol in kan zitten, dus hele grote kans dat je dit al lang tankt.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Het mag dan zo zijn dat BlueOne95 misschien iets anders in elkaar zit dan E10, maar het is wel weer een brandstof o.b.v. 10% bioethanol en daarmee enigszins verwant aan E10.

Ik heb me er nooit aan gewaagd met ??n van onze auto's die destijds wel E10 geschikt was). De beide Lexus'en (IS250/GS300) zijn sowieso niet E10-proof.

Hier in Dld heb ik via een tijdschrift eens een langeduurtest (100.000km) van een E10-geschikte slOpel Insignia gevolgd. Het ding liep er prima op... tot 66k op de klok. Toen hield ie er ineens mee op en ontdekte men een gat in het aluminium pomphuis van de brandstofpomp. Het gat was ontstaan door 'oplossing' van het aluminium a.g.v. het verhoogde ethanolpercentage in E10. Bij nadere inspectie bleken er ook een aantal pakkingen niet zo gecharmeerd te zijn van het gebruik van E10. Wat langdurig +5% al niet kan aanrichten... De pomp en pakkingen zullen intussen wel E10-proof zijn gemaakt, maar dat beloofde de fabrikant bij aflevering van de langeduurtest auto ook al... Voor mij was het vooral een indicatie dat E10 lekker sluipend zijn werk kan doen en je ineens kan trakteren op het gebruik van de vluchtstrook... Ik heb trouwens ook nog nergens iets gelezen of het verhoogde aandeel bioethanol iets uithaalt met de warmtehuishouding van het blok? Vooral onder een wat stevigere belasting (sleurhut aan de haak, bijvoorbeeld).
 

Kopske

Actief
19 jun 2011
369
12
0
Mijn vrouw bezit een Yaris uit 2009, het lampje van het motormanagement bleef branden sensor vervangen maar naar een paar keer starten kwam het euvel terug.
Na een reset en op een tip van een klant die dit herkende rade hij ons aan om BP Ultimate te tanken, nu heb ik op het net het programma van Kassa destijds gezien en daar kwam bij een vergelijkingstest negatief nieuws uit.
Tot op heden blijft het lampje uit zou de toevoegingen die erin zouden zitten toch werken ?
Zelf tank ik BP Ultimate 98 in m'n CT van 2011 ik neem aan dat dit geen kwaad kan, hoe denken jullie over dit "goedje" ?
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
824
1
422
63
Ik geloof zelf niet in die wondermiddeltjes die ze toevoegen aan brandstoffen... Ik heb filmpjes op YouTube gezien waar ze met inlaatreinigers een voor en na controle hebben gedaan met een endoscoop. Dan spoten ze van dat spul uit een spuitbus ergens in bij het inlaattraject, dan moest die auto een uur lopen op dat spul. Je zag amper verschil op de kleppen en zuigers...

En dan was dit bedoeld om te reinigen. Ik geloof d?r niet zo in dat die toevoegingen reinigend werken voor je motor. Wat ik hooguit aan wil nemen is dat ze verdere vervuiling wellicht voorkomen. Maar reinigen? Nee, dat geloof ik niet zo.
 
12 mrt 2016
109
8
18
De voordelen van de toevoegingen in zogenaamde premium benzine zitten voornamelijk tussen je oren.
E10 en dergelijke brandstoffen zijn in NL niet of nauwelijks rendabel daar het prijsverschil te klein is om het meerverbruik compenseren.
 

Kopske

Actief
19 jun 2011
369
12
0
Eerlijk gezegd had ik er ook geen vertrouwen in maar tot op heden gaat het lampje niet meer branden.