Belgische autobelastingen en 'voordeel alle aard'

Joe

Nieuw hier
16 nov 2011
9
0
0
Men zegge het voort...:
de Lexus Hybrid Drive modellen CT 200h, RX 450h en de nieuwe GS 450h zijn telkens veruit Best in Class als het gaat over:
- fiscale aftrekbaarheid voor belastingplichtigen (zelfstandigen en bedrijven)
- belating op voordeel alle aard voor werknemers die een firmawagen krijgen
- Vlaamse Belasting op Inverkeerstelling
- Geen ecomalus voor particulieren in Walloni?


Een overzicht vind je op lexus.be
http://nl.lexus.be/hybrid/lhdfiscaladvantages.aspx
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
Een leasing is een fijn ding, je auto ipv een hoger loon.Je pensioen wordt later wel berekend op het effectieve"geldloon" en dat maakt een slok op een borrel.Ik heb nooit een firma wagen gewild en steeds cash betaald.Ik reed met de wagen die ik wilde, steeds benzine en veel opties en verkocht hem om de twee jaren..
 

The Swede

Actief
16 jan 2012
176
0
0
Ja, maar niet alle werkgevers laten dit toe.

In Belgi? was / is het systeem ook echt verziekt qua firmawagens. Er zijn mannen die met een Mercedes E63 AMG of een Porsche 911 rondrijden en proberen aan te brengen dat dit een "normale firmawagen" moet kunnen zijn, groetendeels betaald door de rest van belastingbetalend Belgi?...

Het straffe is dat ze onder de nieuwe regelgeving nog steeds maar een kwart van de belastingen gaan betalen die ze normaal zouden moeten neerleggen voor een dergelijk ding, en ze klagen nog !
 

Joe

Nieuw hier
16 nov 2011
9
0
0
The Swede zei:
Klein beetje reclame, mag hier duidelijk... :roll:

Ik kan maar blijven proberen, h?. :redface2:
Als het hier niet zou mogen, dan weet ik niet waar wel...
 

The Swede

Actief
16 jan 2012
176
0
0
Ge moet es op autoforum.be proberen ;) geef me wel efkes tijd om een zak popcorn te gaan halen want ik wil dat spektakel niet missen :lol:

PS: Wie is "Joe" ? Is het St?phane? Of Andr??
 

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
Ik verander van job en krijg nu een bedrijfswagen. Ik kan er van afzien, in dat geval krijg ik er 250 euro (bruto geloof ik?) salaris bij.

Ik neem aan dat het interessanter is de bedrijfswagen te houden. Of niet?
 

allcazar

Hoort erbij
4 mrt 2012
55
1
8
YviE zei:
Ik verander van job en krijg nu een bedrijfswagen. Ik kan er van afzien, in dat geval krijg ik er 250 euro (bruto geloof ik?) salaris bij.

Ik neem aan dat het interessanter is de bedrijfswagen te houden. Of niet?

Wees gerust, een werkgever die je in ruil 250 euro bruto geeft doet een voordeel op die manier.

Vanuit standpunt van vennootschap werkgever:

Een bruto-loonsverhoging van 250 euro / maand kost de werkgever de facto 544 euro loonkost, die 100% aftrekbaar zijn. (per maand en inderdaad rekening houdend met dubbel vakantiegeld en eindejaarspremie).

Een wagen kopen, genre CT via vennootschap weliswaar, kostprijs 34.000 euro afbetalen op 5 jaar, alle ondershoudskosten, banden, brandstof ? 5,1 liter / 100 km, BIV, jaarlijske verkeerstaks, en daarvanaf een geschatte wederverkoopwaarde van 15.000 na 5 jaar (overschatting?) dan komt je op 950 euro cash nodig per maand. Deze kost is meestal 90% aftrekbaar (afschrijving, onderhoudskosten,...), soms 75% aftrekbaar (brandstof bvb).

Met andere woorden: een wagen kost 2 keer zoveel.

Vanuit standpunt van werknemer:


250 euro bruto per maand, brengt u ongeveer 110 euro netto op rekening op (min SZ werknemer, min Personenbelasting). Daarmee kunnen de meeste mensen nauwelijks hun brandstofkost op maandbasis betalen, laat staan een volledig voertuig.

Snel gekozen toch.
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
In 197O kreeg ik 200 ? per maand (netto) auto vergoeding en 15 cent per kilometer voor mijn wagen.Benzine kostte me 20 cent/liter en een Citro?n DS Pallas 4500 ?.Ik deed een 50.000 Km per jaar dus was dit 2400+10..OOO?.Ik hield aan deze onkostenvergoeding een zeer flinke slok over.Het bruto loon bedroeg toen (je pensioen wordt daarop berekend) 1800?
Nu ik eindelijk mijn pensioen heb is dit ongeveer gelijk aan mijn laatste eindwedde.
WIJZE lesje: jong zijnde zou ik misschien voor de wagen van de zaak hebben gekozen maar bij mijn bedrijf mocht je niet kiezen, gelukkig maar.
 

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
allcazar zei:
YviE zei:
Ik verander van job en krijg nu een bedrijfswagen. Ik kan er van afzien, in dat geval krijg ik er 250 euro (bruto geloof ik?) salaris bij.

Ik neem aan dat het interessanter is de bedrijfswagen te houden. Of niet?

Wees gerust, een werkgever die je in ruil 250 euro bruto geeft doet een voordeel op die manier.

Vanuit standpunt van vennootschap werkgever:

Een bruto-loonsverhoging van 250 euro / maand kost de werkgever de facto 544 euro loonkost, die 100% aftrekbaar zijn. (per maand en inderdaad rekening houdend met dubbel vakantiegeld en eindejaarspremie).

Een wagen kopen, genre CT via vennootschap weliswaar, kostprijs 34.000 euro afbetalen op 5 jaar, alle ondershoudskosten, banden, brandstof ? 5,1 liter / 100 km, BIV, jaarlijske verkeerstaks, en daarvanaf een geschatte wederverkoopwaarde van 15.000 na 5 jaar (overschatting?) dan komt je op 950 euro cash nodig per maand. Deze kost is meestal 90% aftrekbaar (afschrijving, onderhoudskosten,...), soms 75% aftrekbaar (brandstof bvb).

Met andere woorden: een wagen kost 2 keer zoveel.

Vanuit standpunt van werknemer:


250 euro bruto per maand, brengt u ongeveer 110 euro netto op rekening op (min SZ werknemer, min Personenbelasting). Daarmee kunnen de meeste mensen nauwelijks hun brandstofkost op maandbasis betalen, laat staan een volledig voertuig.

Snel gekozen toch.

Bedankt voor de uitleg. Heel duidelijk. :rulez:
 

YviE

Actief
27 dec 2011
290
1
0
Toch nog een vraagje, in de jaarlijkse belastingsaangifte kan je toch de kilometerkosten inbrengen en aftrekken. Samen met de 110euro netto per maand, blijft het dan nog altijd interessanter de bedrijfswagen te nemen?

En je betaald ook belastingen op de bedrijfswagen die dan ook wegvallen.
 

allcazar

Hoort erbij
4 mrt 2012
55
1
8
Aanvulling inderdaad.

Ik denk toch het voordeel nog altijd in de richting gaat van een firmawagen, zeker als het een wagen is genre CT, met laag VAA.

Niet simpel uit te leggen in een notedop.

Als werknemer:

Stel dat je wagen krijgt van werkgever:

Dan komt de CT in uw personenbelasting ? rato van 1.200 euro / jaar Voordeel Alle Aard. Dit wil zeggen dat je hierop ongeveer 600 euro belastingen betaalt, of 50 euro per maand. Da's het laagste tarief.

Stel dat je zelf een CT koopt en daarmee van en naar uw werk rijdt, en wie weet, ook gebruikt voor beroepskilometers:

Op voorwaarde dat je uw aftrekbare beroepkosten bewijst en aangeeft. Dan kan je voor uw verplaatsing woon-werkvekeer ten eerste een forfait van 15 eurocent / kilometer in aftrekbare kosten nemen. Of dan kan je de werkelijke wagenkosten ook gedetailleerd beschrijven en aftrekken. Er is dan ook nog een verschil of je een vaste werkplaats hebt of niet, maar dat krijg ik hier niet kort uitgelegd.

Nuttig om weten: weet dat uw werkgever u voor maximum 24.000 km per jaar een belastingsvrije vergoeding kan toekennen voor werkelijk gedane "verplaatsingen voor de werkgever met eigen wagen". Je krijgt dan 0.3352 euro / kilometer. Dit wil zeggen dat je ongeveer 8.000 euro per jaar kan ontvangen. Let wel: dit is niet voor iedereen weggelegd, je moet ook daadwerkelijke beroepskilometers afleggen! Het lijkt me evident dat als je deze vergoeding geniet, je niet nog eens de werkelijke beroepskosten kan aftrekken voor diezelfde kilometers.