Hello diesel, bye bye IS200?

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Zoals het er nu naar uit ziet, blijft de IS200 gewoon lekker voor de deur staan. Nu nog de keuze om deze in te zetten voor woon-werk-verkeer of een heel misschien een goedkoop, licht dieseltje ernaast om daar de toch wel saaie N302 en A7 kilometers mee af te leggen. De IS200 dan voor het weekend en de lange afstanden wanneer we wat meer comfort verlangen. Voornaamste reden is het plezier wat we van de IS200 hebben en dat hij nog niet bepaald afgeschreven is. Iets meer investeren in vorm van een Prius maakt de IS200 tot op zekere hoogte overbodig, op het plezier na. Vanmiddag gaat ie naar alle waarschijnlijkheid de 200k km passeren en ik rij daar graag nog een ton bij. Het gebrek aan ruimte (waar we eigenlijk maar een paar keer per jaar mee geconfronteerd worden) nemen we nog even voor lief. Wanneer de kinderen wat groter zijn is de ruimte meer wenselijk en zullen we na X aantal jaar toch wel de overstap maken. Ik had dan ook graag gezien dat er van een IS300H of GS450H een Sportcross/Touring model gemaakt zou worden.....

Als ik het goed lees blijft de Lexus, volgens mij de juiste keus en een geweldige Hobby :rulez:
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Weer een half jaar en 19k km verder in de IS200 (geen klein dieseltje aangeschaft) stap ik iedere dag nog met veel plezier in. Z'n leeftijd begin ik nu wel een beetje te merken. Ik weet niet of dat terecht is, of dat ik mij aandacht er nu op vestig (met iedere dag 2 uur in de auto heb je daar in principe tijd voor). Vering/rubbers worden wat sponsig, koppeling en vliegwiel lijkt aan vervanging toe en speling op de aandrijf as. Ook viel mij bij de laatste wasbeurt op dat de schade door steenslag op de bumper exponentieel is toegenomen... Met de gedachte om de IS200 te houden, staan er dus wat reparaties voor de deur. De vraag rest nu of dit het moment is over te stappen naar een (waardig) vervanger. Hier dwijl ik van dag tot dag tussen het rationele/verstandige en emotionele. Toyota Auris Touring Hybrid en Skoda Superb 1.6 tdi/1.4tsi voor nu de selectie verstandige keuze, 3e generatie LS400 de emotionele keuze. Ergens daar tussen in zweven de IS300 Sportcross, BMW E60 523/525i Touring, Honda Accord Tourer en Subaru Legacy Touring. M'n budget is inmiddels gestegen naar +- 16k, al verkies ik dan iets waar de aanschafwaarde wat wordt gecompenseerd met lage gebruikskosten.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Hi ThinlateT,

Een lastige keuze weet ik uit ervaring. Recent namelijk besloten om de IS300 SC te koop te zetten, vanwege een lease-auto. Ja ja, bij deze dus ook een uitnodiging om die van mij in gedachten te houden, maar dan nog steeds het advies alles goed op een rij te zetten voor jezelf.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Dank, die houdt ik zeker in gedachte. Wel mijzelf ooit beloofd, mocht ik ooit nog eens de overstap binnen de 1st gen IS maken, ik voor een antraciet kleurige zou gaan. Maar inderdaad het lijstje wordt al flink lang, met allerlei indicators om de factoren zoals fun/rijeigenschappen, looks, praktisch, kosten/financieel, toekomstbestendig te meten.... Een duidelijke winnaar is hier nog niet uitgekomen...
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Dank, die houdt ik zeker in gedachte. Wel mijzelf ooit beloofd, mocht ik ooit nog eens de overstap binnen de 1st gen IS maken, ik voor een antraciet kleurige zou gaan. Maar inderdaad het lijstje wordt al flink lang, met allerlei indicators om de factoren zoals fun/rijeigenschappen, looks, praktisch, kosten/financieel, toekomstbestendig te meten.... Een duidelijke winnaar is hier nog niet uitgekomen...

Da?s toch saai joh, doe ns gek en ga voor rood ;)
 

Been

Actief
2 jan 2011
119
7
0
...hoor goede berichten over de Renault Megane 1.5 dci:
- super zuinig (1 op 25)
- betrouwbaar
- en ook de oude bouwjaren zijn nog prima zakelijk/dagelijks te rijden
- hoge km.stand maakt niet uit

:D
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Hoewel de betrouwbaarheid van Renaults vast omhoog is gegaan, voel ik mij toch wat dat betreft toch comfortabeler in een Toyota/Lexus. Daarnaast ligt het omslagpunt voor diesels nog hoger door de intrede van de benzine-hybrides. Elke (voor mij realistische) rekensom komt een diesel ongunstig uit ivm de hogere vaste lasten. Het ziet er naar uit dat mijn jaarkilometrage niet hoger dan 28.000 komt.

@ Lacor Daar heb je gelijk in, en in parkeergarages zeker een voordeel met het zoeken van je wagen. Mijn vrouw is nogal kritisch op de kleurstelling, dus uitvoeringen anders dan zwart, grijs of donkerblauw hoef ik niet eens mee aan te komen...
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Hoewel de betrouwbaarheid van Renaults vast omhoog is gegaan, voel ik mij toch wat dat betreft toch comfortabeler in een Toyota/Lexus. Daarnaast ligt het omslagpunt voor diesels nog hoger door de intrede van de benzine-hybrides. Elke (voor mij realistische) rekensom komt een diesel ongunstig uit ivm de hogere vaste lasten. Het ziet er naar uit dat mijn jaarkilometrage niet hoger dan 28.000 komt.

@ Lacor Daar heb je gelijk in, en in parkeergarages zeker een voordeel met het zoeken van je wagen. Mijn vrouw is nogal kritisch op de kleurstelling, dus uitvoeringen anders dan zwart, grijs of donkerblauw hoef ik niet eens mee aan te komen...

Zelfde zegt mijn vriendin, maar aangezien ik alles met betrekking tot de auto regel, bepaal ik. Zij poetst hem ook? Ghe ghe ;) Misschien moet ze eerst maar ns de foto's bekijken, haha
 

Jvrr

Actief
30 sep 2014
102
7
18
Ik rij sinds kort een Lexus CT...nooit gedacht hybride te rijden(ben een Petrolhead).
Met zo'n ding moet eens een proefrit maken, het zal je verassen hoe fijn die dingen rijden.
 

mvraamsdonkIS300

Stamgast
11 jan 2014
2.542
140
0
Heb vroeger diverse Renault auto's gereden maar liep leeg op de kosten die de garage iedere keer bedacht.
Maakte niet uit of het een grote of kleine beurt was of iets tussendoor.
Bedragen vari?rend van ? 1000 tot ? 2000 waren zeer gewoon en nooit lager.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Heb vroeger diverse Renault auto's gereden maar liep leeg op de kosten die de garage iedere keer bedacht.
Maakte niet uit of het een grote of kleine beurt was of iets tussendoor.
Bedragen vari?rend van € 1000 tot € 2000 waren zeer gewoon en nooit lager.

Mmm, wil het topic niet teveel vervuilen, maar behalve de bekende echt betrouwbare merken (het spul uit het Oosten) heeft Renault genoeg goede auto's gemaakt. Ze hebben een slechte periode gekend, dat klopt. Maar de laatste generaties zijn in orde. En de generatie daarvoor, want mijn M?gane Coup?, 5,5 jaar gereden zonder ook maar een storing of wanklank.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Dus eigenlijk zeg je daarmee dat mvraamsdonk ordinair is opgelicht?
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Dus eigenlijk zeg je daarmee dat mvraamsdonk ordinair is opgelicht?

Zo zou je het ook kunnen uitleggen en had ik het zelfs niet eens bekeken. Met dat soort bedragen komt de term oplichting wel over als niet geheel onaannemelijk :p
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Ik heb een half jaartje in een Toyota Auris 1.8 Hybrid mogen vertoeven als leaseauto. Zeker geen slechte auto en als stiefbroertje van de CT, is de aandacht voor comfort (op de stoelen na) dik in orde. Het nodigde tevens aardig uit om zo 'groen' mogelijk te rijden. Ten tijde van inleveren stond er een gemiddeld verbruik van 1 op 29. Beetje jammer dat er geen bonus-malus regeling was bij de Leasemaatschappij vwb het verbruik. Enkel wanneer je onder de 1 op 12,5 komt zouden ze gaan bellen....
Ik denk dat ik ook niet snel in een Renault zal rijden. Ik geloof best dat de techniek tegenwoordig veel beter op orde is maar de reputatie van de magere jaren zijn ze nog niet te boven. En een goede reputatie komt te voet en gaat te paard...

Ik ben nu een GS300 van de 3e generatie aan het overwegen. Is in aankoop wat goedkoper dan de 'slimmere' keuze de GS450h van dezelfde generatie. Echter minder gewicht en ik denk dat ik met 249 pk ook wel uit de voeten kom. Nog niet echt praktijkverbruikscijfers kunnen vergelijken, maar het zal niet heel ver uit elkaar liggen (bij voornamelijk snelweggebruik). Daarnaast heeft de GS450h een broodtrommel als kofferbak (ivm accupakket) dus, die valt op dat vlak ook eigenlijk al af.
Binnenkort van plan om ook nog eens voor de 3e gen LS400 te gaan kijken. De wat beperkte kofferbakruimte als een van de nadelen komt o.a. door de 'bass-speaker-kast' die tussen de achterbank en kofferbak is gemonteerd. Ik zou wel eens willen weten of deze wellicht te verwijderen valt om meer ruimte te krijgen (wanneer echt nodig), of dat ik dan stuit op carrosserie constructie (zoals de 1st gen IS200 sedan ook heeft waardoor de bank niet plat kan).
 
Laatst bewerkt:

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Na lang wikken en wegen toch maar enigszins een knoop doorgehakt. De IS200 blijft nog enkele jaren! Er zit groot onderhoud voor de IS200 aan te komen (distributieriem, koppeling, rubbers) en met dit oogpunt even gekeken naar de meest bepalende factoren in dagelijks gebruik om de IS200 te houden danwel van de hand te doen. Op dit moment rij ik 1 op 13 met de IS, wat ik best prima vind voor een 6 cilinder. 2 weken per jaar zou ik wel een wat grotere kofferruimte willen hebben, maar de praktijk leert dat "iets minder meenemen" ook best goed alternatief is en goed werkt. Wat meer vermogen had ik best gewild, maar met max. 110 (of 130 met om de haverklap op de rem trappen) op de A7, voldoet de IS200 ook daar nog prima. Ook qua comfort heb ik niet veel te klagen (op een automaat tijdens file rijden na). De IS heeft mij over de afgelopen 5 jaar eigenlijk nooit in de steek gelaten en dat helpt mee in de overweging (vooral naar evt. overstap naar een BMW). Op het groot onderhoud na, houden we de knip nog even dicht en sparen we door voor wat anders moois.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Een wijze en weloverwogen beslissing! 1:13 is een bijzonder keurig verbruik :rulez: