Xenon mooie sleurhut , Hoe doe je dan afremmen op de motor ivm afdalen
Ik neem aan dat je flippers aan het stuur hebt? Zo nee, dan kan je nog altijd 'flipperen' m.b.v. de pook?
Druk de pook vanuit de D-stand naar links. Dan kom je in de S-stand. Dat mag gerust tijdens het rijden, maar hou er rekening mee dat de bak mogelijk terugschakelt naar 4 zo gauw de pook naar S gaat.
In die S-stand kan je met de pook naar + (opschakelen) en - (terugschakelen).
In de S-stand zijn ook je flippers wakker en kan je eveneens opschakelen (+) en terugschakelen (-).
Maar het is belangrijk het volgende goed te begrijpen:
De S-stand is geen 'echte' manual-stand. Het is en blijft altijd een automaat!
In de S-stand zie je op je dash ook een cijfer oplichten (dat in D gewoon uit is). Bij het inschakelen komt daar dus een 4 in te staan.
Met +/- kan je dat veranderen van 1 t/m 6. Het getal dat wordt weergegeven is de hoogst haalbare versnelling voor de bak.
Zet je 'm op 6, dan beschikt de bak (die zich nog steeds gedraagt als automaat) over zes versnellingen. Zet je 'm bijvoorbeeld op 3, dan schakelt de bak niet verder op dan drie (als je daaronder zat) of schakelt terug naar drie (als je daarboven zat). Met deze handeling kan je dus de bak terug laten schakelen.
Op je stuur zit nog een knop "DISP". Als je daar een aantal keren op drukt (bladeren), zie je in je dash bovenin de werkelijke stand waarin je bak staat? en kan staan.
Als je bijvoorbeeld ziet [ * * * 4 * *], dan wil dat zeggen dat je bak op dit moment in z'n 4 staat, maar wel de beschikking heeft over de 5e en 6e versnelling.
Zie je bijvoorbeeld staan [ * * 3 * ],dan wil dat zeggen dat de bak op dat moment in 3 staat, maar tot 4 zou kunnen. De 5e en 6e versnelling zijn taboe.
Met dit in het achterhoofd kan je de bak precies zo manipuleren als jij wilt.
Tips:
* zet de bak altijd in de ECT PWR-stand als je met caravan rijdt.
* voorkom dat de bak continu uit lock gaat (slipt), bijvoorbeeld rond de 90km/h in 6, waarbij je de toerenteller constant ziet bewegen tussen (ik noem maar wat) 1800RPM en 2200RPM. Zet 'm dan liever vast in 5. Zeker als je richting zuiden wat hellingen voor je kiezen gaat krijgen, doe je jezelf en je auto een plezier door zelf in te grijpen en eerder terug te schakelen. Je voorkomt daarmee dat het toerental te ver terugvalt en je daarmee teveel snelheid gaat verliezen, waar je naderhand weer naar toe moet . Met max ca 3000RPM, soms 3500RPM trek je de combi probleemloos elke helling op, zonder dat de motor moet zwoegen of je bak uit lock moet gaan.