SC400nl's modificaties

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
Ik zag het ja. Leek me een 95er.

Ik hoop het wel en dan neem ik me maatje en zijn sc ook mee. Maken we ff een foto met alle sc`s bij elkaar.


ja klopt met die 95/96 achterlichten (die wil ik ! )
zou tof zijn ja als we een SC groepsfoto kunnen maken
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
Afgelopen dagen weer wat klusjes gedaan
Automatenbak olie vervangen incl intern filter , dit had ik al een tijdje in de planning staan maar twijfelde erg over hoe te verversen , in eerste instantie zou ik zo ver mogelijk vervangen zonder te spoelen , het idee was om de oliekoel slang van de oliekoeler te demonteren en dan iedere keer een fles van 2 liter vullen met oude olie dan weer 2 liter bijvullen enz totdat ik heldere rode olie zou krijgen
ik had dus een doos met 12 flessen Mobil 1 atf 3309 , dat is het zelfde als oem toyota dexron type 4
maar na diverse adviezen van hier en elders toch maar niet gedaan , een deel verversing zou voldoende moeten zijn , mijn bak had geen kuren maar volgens de boekjes behoord de olie bij 160K vervangen te worden , mijn KM stand is 155K
ik heb besloten om dan maar de olie pan te laten zakken zodat ik meer dan de 2 liter die bij een deelverversing zou vervangen
IMAG1938.jpg

er zitten nog magneten in die evt slijpsel opvangen maar nu niet te zien ivm een laagje olie
IMAG1940.jpg

hier de eniginds schoongemaakte oliepan met rechts het nieuwe filter en pakking
geen vloeibare pakking zoals ze af fabriek komen
de schoongemaakte magneten liggen naast het filter en het onmisbare kopje koffie
bijna geen slijpsel zat er op de magneten en zelfs het filter was nog schoon wat gewoonlijk ook schoongespoeld had kunnen worden

de 3,5 liter olie die ik opving was donkerbruin maar geen verbrande lucht , ik heb dezelfde hoeveelheid olie vervangen voor nieuwe ATF
IMAG1945.jpg

na een proefritje totaal geen verschil gemerkt en ze schakelt nog steeds soepel over , ik ga nu wel de deel verversingen wat frequenter doen aangezien ik nog een vracht olie heb staan en na die deel verversingen wordt de olie steeds roder
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
Gisteren mijn stuurhuis rubbers vervangen voor polyurethaan
na de coilovers en de laag profiel banden ben ik nog niet 100% tevreden over hoe direct ze stuurt in vergelijking tot mijn vorige auto , die vergelijking mag ik misschien niet maken omdat dat een voorwiel aangedreven 4 wiel bestuurde auto was , ik denk dat voorwiel aandrijving zowieso strakker sturen omdat de aandrijving aan de wielen "trekt"

de orginelen rubbers waren tot mijn verbazing als nieuw en volgens berichten op Clublexus blijkt dit juist een zwak punt te zijn na 20+ jaar , het rubber wordt bros en spelling ontstaat in het stuurhuis
IMAG1964.jpg

de beschadigingen die nu zichtbaar zijn komt door het verwijderen
IMAG1963.jpg

hier zit er een orgineel rubber op zijn plek , alleen zichtbaar als er het een en ander word verwijderd
IMAG1960.jpg

het zakje "whiteline"
ze passen prima in de gaten maar de bovenste was een drama om bij te komen , heel weinig ruimte en hete motordelen
ik had voor deze klus een brug gehuurd en maar goed ook , al die beschrijvingen die ik gelezen had dat het een klusje van nix is en gewoon op straat kan is echt gel&%$
het was geen fijn klusje , veel andere zaken moeten los om er bij te kunnen komen en dan nog is het lastige klus

maar ja dat geeft niet als er resultaat is .....
maar ik merk geen verschil , mijn rubbers waren als nieuw en deze polyurethaan bushings leveren niet het gewenste resultaat op , jammer
vandaag laten uitlijnen en zoals verwacht stond de voorkant 0.22 graden scheef

dit was wel het laatste klusje dat op mijn verlang lijstje stond en ik kan zeggen dat ik klaar ben met upgrades , nu lekker sturen en normaal onderhoud geven
 

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
...dit was wel het laatste klusje dat op mijn verlang lijstje stond en ik kan zeggen dat ik klaar ben met upgrades , nu lekker sturen en normaal onderhoud geven

Mooi, kan je nu eens aan het poetsen beginnen want die linkerflakes staan tov de rechter helemaal uit het lood...zo heb ik je het niet geleerd :mad:
 

j2jedi

Stamgast
28 okt 2011
1.092
10
38
Zo, weer lekker bezig geweest, zie ik?
Mooi dat de achteruitrijcamera zo goed werkt. Lekker klein ook; de meesten zijn toch wat groter met een blokje eraan.
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
SC400nl Oliepan er onder uit en dan 1,6 liter olie meer als bij een deelverversing,
zoveel olie blijft er toch niet achter in de oliepan, als je die afgetapt heb,
zou het kunnen dat er te veel olie in je versnellings bak zat ?
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
SC400nl Oliepan er onder uit en dan 1,6 liter olie meer als bij een deelverversing,
zoveel olie blijft er toch niet achter in de oliepan, als je die afgetapt heb,
zou het kunnen dat er te veel olie in je versnellings bak zat ?

nee hoor het olie peil was goed , dat er olie mee komt bij het verwijderen van de pan blijkt normaal te zijn
volgens lexls.com heb je 2 tot 4 quarts nodig wat wel overeen komt
ik heb eerst de aftap plug verwijderd daarna de pan en filter en dan komt er nog een hoos met ( veel geknoeid )
op de eerste foto is het laagje olie goed te zien die een lager niveau heeft dan de aftap plug
Complete inhoud is 8.7 liter tijdens het schoonmaken van de pan bleef de bak ook druppelen ,deze oude olie afgemeten en vervangen
en wat is het slecht te zien op de stick maar ben er zeker van dat het goed was en nu weer is
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
Vandaag is het dan zover , mijn reputatie balkje is vol ,dat geeft mij een goed gevoel en de erkenning voor de commentaren en stukjes die ik schrijf om andere te helpen gewaardeerd worden , ik zal dan ook doorgaan op deze weg

bedankt allen :D
voor de waardering