SC400nl's modificaties

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
bedankt allemaal :D
nog 1 jaar en dan is ze officieel een oldtimer ipv youngtimer :rulez:
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.112
4
815
113
Gefeliciteerd! (Al is ze eigenlijk pas 17 november jarig)
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
Klopt higgie maar volgens de verzekering wordt zo volgend jaar op 1 januari 25 en officieel oldtimer :grin:
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
vandaag weer eens de SC gestart , (heb voor woon werk iets anders ) en de tellerbak of cluster deed raar , de odo meter stond op stand disco en gaf zelfs een stand in miles aan ,aangezien ik een Canadese SC rijd is de odo meter in kilometers verlichting van de tellerplaten deden niets meer en dan kun je bij een SC dus niets aflezen

s-l225.jpg

tellerbak eruit gehaald en op zoek , bleek dus een slecht contact met de middelste stekker te zijn

142414d1239668547-diy-removal-of-cluster-and-redo-of-lighting-lexus-cluster-006.jpg

respect voor de onderwerpers maar wat een gedoe om dat uit elkaar te halen
als oplossing heb ik nu de kabelboom ophangen met een tie-rip en hopelijk blijft het daar bij

de echte oplossing schijnt om de stekker te vervangen wat een aardige puzzel zal zijn ( bedankt GPS en Zer0 ) , eerst maar even afwachten hoe lang dit goed gaat :rulez:
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
nog een kleine update :oops:

51%2BQSNR4A1L._AC_UL320_SR192,320_.jpg latest?cb=20081222011536.jpeg

een blauwe :D was even zoeken maar vond er 1
deze heeft ook vergelijkbare velgen , het vork design wat mijn 1 op 1 SC ook heeft

deze komt in de kast naast een 1:43 kysoto model , hellaas niet in het blauw , die zijn erg zeldzaam

img58102188.jpg?_ex=60x60.jpeg 03351BL_big.jpg
 

Leen

Hoort erbij
23 jan 2016
35
10
8
Mooie Lexus heb je zeg. Die wordt goed verwend door je. Echt een gave look zonder overdreven of schreeuwerig te zijn. Chapeau!:thumbsup:
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
Dank je Leen , dat was ook precies mij bedoeling met de SC
OEM plus look :thumbsup:
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
mijn cluster had nog heel af en toe storing en vandaag even zo goed als mogelijk opgelost door de contacten van de middelste stekker met een kleine schroevendraaier
ik heb er vertrouwen in dat dit geholpen heeft en tot nu toe werkt alles naar behoren , mocht dit niet helpen dan zal de stekker vervangen moeten worden en dat is best een klus

Nu ik de cluster toch weer open had wilde ik de lampjes van de waarschuwings lampjes na kijken , en kwam er achter dat het airbag lampje ontbrak , wel de socket maat zonder lampje
gelukkig had ik nog een neowedge T5 lampje liggen en deze erin gedraaid gewoon een gloeilampje want dat vind ik mooier als deze uit " faden "
nou , dit lampje wilde niet meer uit !
wat blijkt het is een storing , de OBD1 uitgelezen en kwam op storing 41 wat inhoud "storing opgeslagen in geheugen " , die moet er even uit dus
dat "even " viel enigszins tegen maar het is geen hogere wiskunde

de diagnostic stekker zit bij een SC400 zowel binnen als buiten , om het lampje te kunnen zien gebruik ik de DLC2 poort onder het stuur ,

airbag02.jpg
deze is van een LS400 maar principe is het zelfde

een draad steken in de TC poort en de AB poort , ik heb gekozen voor VD draad met massive kern omdat die stevig zijn om later om het stuur te wikkelen
dan nog een draad naar de min van de SC , ik heb gekozen voor de clip onder de instaplijst

IMAG2238.jpg

hier heb ik de connectie gemaakt en blauw is TC , bruin is AB en geel/groen is aarde
nu is de truc om het contact op acc of on te zetten en minimaal 6 seconden te wachten , dan TC met aarde te verbinden voor ten hoogste 1 sec , dit luistert erg precies ,"eenentwintig" is net te lang , dus TC op aarde voor 1 seconden en dan binnen 0,2 seconden TC eraf halen en AB met de aarde verbinden , dit is best lastig
dan AB los en TC op aarde dan TC los en AB op aarde en dan nog 1 keer TC op aarde en deze vasthouden , als het airbag lampje 4x lang en 1 x kort blinkt is het mislukt , dus overnieuw en overnieuw en overnieuw .......

in kort TC-aarde-AB-aarde-TC-aarde-AB-aarde-TC-aarde en vasthouden

totdat na de laatste keer TC op aarde het lampje begint te flikkeren ipv 4 lang en 1 keer kort en uit gaat is de storing gereset

ik heb de draden op het stuur gebonden om in een goede zit positie deze draden dans te kunnen doen en na ongeveer 10 x had ik geluk en werd de storing gereset en het lampje blijft nu uit

de meeste artikelen beschrijven om 1 tot 1,5 seconden contact te maken , ik kwam later een artikel tegen die juist minder dan een seconden adviseerde en die was in 1 keer goed

al met al goed te doen en respect voor de engineers die deze toentertijd complexe besturing hebben ontworpen :thumbsup:
 

Bijlagen

  • airbag02.jpg
    airbag02.jpg
    40,4 KB · Weergaven: 43

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.395
219
63
Rotklusje, maar fijn dat het is opgelost! Vaak als er een lampje mist dan weet je dat dit de oplossing voor een probleem was bij de vorige eigenaar.
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
Rotklusje, maar fijn dat het is opgelost! Vaak als er een lampje mist dan weet je dat dit de oplossing voor een probleem was bij de vorige eigenaar.


gek genoeg ben ik de 2 de eigenaar en de vorige liet de Lexus onderhouden bij de dealer , is ook wel een rare storing , zodra je de cluster ontkoppeld zonder eerst de accu te ontkoppelen geeft hij deze storing en gaat niet meer weg totdat je bovenstaande procedure uitvoert maar de airbag blijft operationeel
 

Martijn

Actief
5 apr 2015
196
11
0
Ze zullen weleens wat lampjes vervangen hebben ?
Wel gek inderdaad maar als het nu goed is lekker zo laten
 

Zer0ne

Actief
25 jan 2015
498
66
28
...gewoon een gloeilampje want dat vind ik mooier als deze uit faden...

Dit is ook te behalen met een ledje en een piepkleine condensator :D
Maar uit eindelijk denk ik dat je liever die lampje niet ziet ;)

Een hele leuke leerproces weer, wellicht kun je een "joystick" bouwen voor in de toekomst, wat een goedoe 😂
 

Zer0ne

Actief
25 jan 2015
498
66
28
Faden van een LED op die manier is minimaal. Als je een LED echt wilt laten faden moet je dat doe dmv pulsen (PWM).

Daar heb je gelijk in, maar het faden van de gloeilampje is ook minimaal😅
En met PWM, ik heb geen kennis op dat gebied hoe je het in elkaar flanst maar is dat haalbaar om een piepkleine module te plaatsen die de huidige circuit bypassed? Uiteraard vraagt dit weer om een stukje kennis :D
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.112
4
815
113
Faden van een LED op die manier is minimaal. Als je een LED echt wilt laten faden moet je dat doe dmv pulsen (PWM).
Behalve als in de auto al PWM wordt toegepast op de gloeilampjes, dan zou het mogelijk moeten zijn. (mits de frequentie hoog genoeg is, anders krijg je knipperlichtjes)
Een oscilloscoop laat dit zien.