Ronde 3: IS200 TTE Supercharged

T-Jay

Hoort erbij
10 apr 2012
47
3
8
Tijd om een eigen project topic te openen. Hoewel ik al jaren op het forum meespiek ben ik zelf nog niet echt actief geweest, tijd om daar verandering in te brengen!

Om als eerste de titel van m'n topic even te verklaren; ik ben sinds 28-04-2012 alweer eigenaar van een IS200 met TTE supercharger die al op het forum bekend was (erg kort, maar hij is langs gekomen :grin:), zie onderstaande link:

http://forum.lexusforum.nl/forum/alg...e-supercharged

Sinds ik mijn MR2 SW20 met Louwe geruild heb voor zijn IS200 (met een beetje extra cash van mijn kant :p), ben ik de trotse eigenaar! Altijd erg tevreden met de MR2 geweest, maar het werd tijd voor wat anders. De IS200 verscheen ten tonele, wat een auto! Zeker met de TTE Supercharger.
Voor ik de IS200 van Louwe tegen kwam had ik al diverse proefritten gemaakt in verschillende IS200's, maar helaas was het elke keer net niks.

Sinds ik de Lexus heb, heb ik er eigenlijk nooit echt veel aan gedaan, behalve veel genieten dan. Ik heb een keer de bestuurdersstoel vervangen omdat deze een versleten instapwang had, en gasdempers gemonteerd bij de motorkap. Dit laatste vind ik eigenlijk dat standaard hoort te zijn op een dergelijke auto en de houder van de stang om de kap open te houden was gebroken, dus dat was eigenlijk ook wel een mooi excuus.
Ik heb de laatste tijd wat getwijfeld om over te stappen naar een andere auto, maar ik heb besloten dat ik de IS nog niet wil missen. Tijd voor wat TLC en wat upgrades om de auto weer wat up-to-date te brengen.

Hieronder een paar foto's sinds ik de Lexus in bezit heb:

O ja, nu ik deze foto's zie bedenk ik me dat ik er ook andere veren onder heb gezet omdat toen ik de Lexus kocht ik vond dat deze vooral aan de achterkant wat hoog op z'n poten stond...
 

Bijlagen

  • photo5835.jpg
    photo5835.jpg
    115,3 KB · Weergaven: 35
  • photo5834.jpg
    photo5834.jpg
    114,7 KB · Weergaven: 32
  • photo5836.jpg
    photo5836.jpg
    120 KB · Weergaven: 39
Laatst bewerkt:

T-Jay

Hoort erbij
10 apr 2012
47
3
8
No Title

...en wat worden de upgrades dan?..

Het topic van Phaebo volg ik regelmatig en dat spreekt me erg aan, ik zie het een soort als handleiding :grin:. Ik wil ook nog wat meer vermogen uit de IS200 los peuteren, dus ben begonnen de volgende goodies te verzamelen:
  • Grotere waterpomppoelie 150 mm;
  • Meters (Boost-, Olietemperatuur- en AFR-meter);
  • Meterhouder (moet bovenop de middenconsole komen);
  • Reserve vent-unit om aan te passen voor de meterhouder.
Ik moet in principe alleen nog grotere injectoren aanschaffen en dan kan ik de motor gaan upgraden. Voorlopig alles eerst maar even in orde maken, ik wil de meters erin hebben om te kijken wat de motor met de huidige setup doet.
 

Bijlagen

  • photo5837.jpg
    photo5837.jpg
    347 KB · Weergaven: 33

T-Jay

Hoort erbij
10 apr 2012
47
3
8
No Title

En dan de laatste update voor vanavond:

Ik ben vanavond begonnen met het aanpassen van de meterhouder. Ik had op internet een idee gevonden wat ik opzich een mooie oplossing vond. Ik heb het zelf nog iets anders in gedachten, omdat wat ik gevonden had er toch nog iets te huis-tuin-en-keukenachtig uit vond zien. Ik hou er niet van als mods erg duidelijk zijn, het moet eigenlijk zo zijn dat een leek zou denken dat het 'fabrieks-af' is.
Dus de moed maar verzameld en de zaag erin gezet. Het begint erop te lijken en heb er vertrouwen in dat het gaat worden zoals ik voor ogen heb! Tot zover voor vandaag! :grin:
 

Bijlagen

  • photo5838.jpg
    photo5838.jpg
    201,1 KB · Weergaven: 32
  • photo5839.jpg
    photo5839.jpg
    229,9 KB · Weergaven: 32
  • photo5841.jpg
    photo5841.jpg
    211,6 KB · Weergaven: 37
  • photo5842.jpg
    photo5842.jpg
    190,4 KB · Weergaven: 36
  • photo5845.jpg
    photo5845.jpg
    207,8 KB · Weergaven: 38

T-Jay

Hoort erbij
10 apr 2012
47
3
8
No Title

Voor de foto's:
 

Bijlagen

  • photo5845.jpg
    photo5845.jpg
    207,8 KB · Weergaven: 35
  • photo5850.jpg
    photo5850.jpg
    203 KB · Weergaven: 32
  • photo5849.jpg
    photo5849.jpg
    208,7 KB · Weergaven: 32
  • photo5848.jpg
    photo5848.jpg
    202,3 KB · Weergaven: 31
  • photo5851.jpg
    photo5851.jpg
    232,2 KB · Weergaven: 35

T-Jay

Hoort erbij
10 apr 2012
47
3
8
No Title

Kleine update:

Gisteravond nog even bezig geweest met de meterhouder. Eerst even met seconde lijm op de goeie plek 'getacked', en vervolgend definitief vastgemaakt met polyester. Morgen hoop ik de naadjes een beetje te kunnen afwerken. Ik wil dit proberen te doen met epoxyhars omdat dit ook meteen als lijm werkt, mocht dit niet lukken dan toch maar gewoon met epoxyplamuur.
 

Bijlagen

  • photo5855.jpg
    photo5855.jpg
    260,7 KB · Weergaven: 39
  • photo5856.jpg
    photo5856.jpg
    322,5 KB · Weergaven: 33
  • photo5857.jpg
    photo5857.jpg
    284,7 KB · Weergaven: 34
  • photo5858.jpg
    photo5858.jpg
    293 KB · Weergaven: 34
  • photo5859.jpg
    photo5859.jpg
    374,6 KB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ErwinJDM

T-Jay

Hoort erbij
10 apr 2012
47
3
8
No Title

Eergister- en gisteravond nog even bezig geweest. Ik heb eergisteren een mengsel gemaakt van Epoxyhars met Stewathix. Dat laatste is een vulmiddel en zorgt ervoor dat de hars minder vloeibaar wordt, perfect om de naden en kieren mee vol te stoppen. Daarnaast heb ik ook nog zwart pigment toegevoegd aan het mengsel.
Daarna alles schuren om het overtollige materiaal te verwijderen en alles weer netjes in vorm te krijgen. Van het weekend alles nog helemaal schuren met korrel 1500 en kijken in hoe het er dan uitziet...
 

Bijlagen

  • photo5860.jpg
    photo5860.jpg
    242,6 KB · Weergaven: 25
  • photo5861.jpg
    photo5861.jpg
    196,3 KB · Weergaven: 29
  • photo5862.jpg
    photo5862.jpg
    224,5 KB · Weergaven: 25
  • photo5863.jpg
    photo5863.jpg
    236,6 KB · Weergaven: 27
  • photo5864.jpg
    photo5864.jpg
    204,1 KB · Weergaven: 28

T-Jay

Hoort erbij
10 apr 2012
47
3
8
No Title
 

Bijlagen

  • photo5865.jpg
    photo5865.jpg
    257,3 KB · Weergaven: 25
  • photo5866.jpg
    photo5866.jpg
    243,4 KB · Weergaven: 25
  • photo5868.jpg
    photo5868.jpg
    217,1 KB · Weergaven: 26
  • photo5867.jpg
    photo5867.jpg
    253,5 KB · Weergaven: 29
  • photo5869.jpg
    photo5869.jpg
    260,7 KB · Weergaven: 26

T-Jay

Hoort erbij
10 apr 2012
47
3
8
No Title

Even wat anders tussendoor. Vorige week mocht de Lexus weer voor een nieuwe APK en helaas werd hij afgekeurd! :eek: De stabilisatorstang aan de achterkant was gebroken. Normaal niet zo heel erg, een nieuwtje erop en je bent klaar. Maar mijn stabilisatorstangen -zowel voor als achter- zijn van TTE, en deze zijn niet meer te krijgen... :cry:
Ik heb voor de APK een originele 2e hands op Ebay gevonden in Engeland, deze was incl. verzending voor 3 tientjes bij me thuis. Ik zal tzt nog is kijken of ik er misschien nog ergens ??n van TTE kan vinden. Anders wordt het er waarschijnlijk een van Eibach, heb gehoord dat de TTE stang eigenlijk een Eibach stang is maar dan met een ander labeltje erop.
 

Bijlagen

  • photo5877.jpg
    photo5877.jpg
    110,6 KB · Weergaven: 27
  • photo5878.jpg
    photo5878.jpg
    93,1 KB · Weergaven: 26
  • photo5879.jpg
    photo5879.jpg
    95,5 KB · Weergaven: 28
  • photo5880.jpg
    photo5880.jpg
    110,1 KB · Weergaven: 27

T-Jay

Hoort erbij
10 apr 2012
47
3
8
No Title

En wat me ook al langer irriteerde ook meteen maar aangepakt. Als ik een bocht naar rechts had gemaakt ging m'n knipperlicht niet meer automatisch mee uit, deze moest ik elke keer handmatig uitzetten. Dus ook op Ebay een andere stuurkolomschakelaar opgezocht. Hiermee was het probleem opgelost.
Ik heb ook altijd is willen proberen of ik met een stuurkolomschakelaar met de "auto" functie voor de verlichting dit ook meteen zou werken (de sensor lijkt immers ook aanwezig in het dashboard). Maar helaas is dit niet het geval. De verlichting werkt op elke andere stand zoals dit zou moeten, echter doet de verlichting op de "auto" stand helemaal niks. In de stekker van de verlichtingsschakelaar lijkt ook een kabeltje minder aanwezig te zijn (in de gekochte stuurkolomschakelaar zaten de afgeknipte stekkers er nog in, dit kon ik dus mooi vergelijken). Iemand een idee welke aanpassingen er nog meer nodig zijn om dit werkend te krijgen? Vind het wel een handige functie eigenlijk...
 

Bijlagen

  • photo5882.jpg
    photo5882.jpg
    110,6 KB · Weergaven: 27
  • photo5881.jpg
    photo5881.jpg
    81,1 KB · Weergaven: 33

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.388
207
63
'ff uit m'n hoofd, maar volgens mij heeft onze auto 1 sensor ( bal op het dasboard ) en bijvoorbeeld de IS300 heeft er 2 ! Ik neem aan dat die 2e "bal" hiervoor is.
 

T-Jay

Hoort erbij
10 apr 2012
47
3
8
Ohw,... haha. Ik dacht dat dit de sensor was voor de "auto" functie :p
 

T-Jay

Hoort erbij
10 apr 2012
47
3
8
No Title

De meterhouder is zo goed als klaar! Ben erg blij met het resultaat. Ik hoop komende week de meters een aan te kunnen sluiten.
 

Bijlagen

  • photo5905.jpg
    photo5905.jpg
    405,3 KB · Weergaven: 28
  • photo5906.jpg
    photo5906.jpg
    233 KB · Weergaven: 30

T-Jay

Hoort erbij
10 apr 2012
47
3
8
No Title

De meter zijn aangesloten en functioneel, tenminste de meeste dan. Ik moet alleen de lambdasonde nog in de uitlaat lassen. De boost- en olietemperatuurmeter werken naar behoren. In de amber kleuren passen de meters goed bij de rest van het instrumentarium. Ik vind echter de witte kleur (zoals op de laatste foto) mooier en duidelijker. Ik wil de rest van het instrumentarium eigenlijk ook nog een keer voorzien van witte verlichting.

Gr, Thierry
 

Bijlagen

  • photo5914.jpg
    photo5914.jpg
    148,6 KB · Weergaven: 28
  • photo5915.jpg
    photo5915.jpg
    192,9 KB · Weergaven: 29
  • photo5916.jpg
    photo5916.jpg
    200,2 KB · Weergaven: 27

T-Jay

Hoort erbij
10 apr 2012
47
3
8
No Title

Komende woensdag gaan we op wintersport en dan vind ik het altijd wel prettig om met een schone auto op vakantie te gaan. Dus van het weekend de binnenkant maar is grondig gereinigd. Voorstoelen eruit zodat ik overal goed bij kan en makkelijk kan stofzuigen. Sopje over de deurpanelen, middenconsole en het dashboard. En daarna kon ik m'n nieuwe aanwinst mooi is proberen.

Voor m'n semiprofessionele bedrijf in de autobekleding heb ik een sproei-extractiemachine aangeschaft. Ik krijg regelmatig stoelen voor reparatie. Wanneer ik dan echter bijvoorbeeld een doorgesleten stuk heb vervangen, springen deze er vaak uit omdat de stof of het leer nieuw is en de rest van de stoel vaak redelijk vies. Stofzuigen en een sopje doet meestal wel wat, maar helaas niet genoeg naar mijn mening. Het mooiste is natuurlijk als je de reparatie nagenoeg niet ziet.

Mijn stoelen waren helaas ook al een tijdje aardig vies! Bij de verbouwing van ons huis ontkwam ik er niet aan om af en toe met vieze kleren de auto in te moeten. Helaas geeft bouwstof vervelende vlekken :relieved:. Ik heb me hier lang aan gestoord, maar met de nieuwe aanwinst is dat verleden tijd! De machine krijgt het beter schoon dan ik ooit had verwacht. Zie onderstaand de foto's.
 

Bijlagen

  • photo5930.jpg
    photo5930.jpg
    440,7 KB · Weergaven: 35
  • photo5931.jpg
    photo5931.jpg
    381,9 KB · Weergaven: 29
  • photo5932.jpg
    photo5932.jpg
    408,5 KB · Weergaven: 27
  • photo5933.jpg
    photo5933.jpg
    377 KB · Weergaven: 31
  • photo5934.jpg
    photo5934.jpg
    56,2 KB · Weergaven: 28