Project LANA

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.726
467
83
5053762b4189c-logo512.png


Alle aanpassingen betreft verlichting is te vinden in het LANA-i topic.

Inleiding
Project LANA is een project dat iets ander is dan meeste projecten. Ik merk dat meeste projecten gaan over motorische of uiterlijke aanpassingen, LANA is iets anders. LANA staat voor Lexus Automation 'n Automotive, in dit projecten komen automatisering en de auto dichter bij elkaar in de vorm van een op maat gemaakt systeem.

1. Hardware
1.1 Computer
Als "computer" wil ik gebruik gaan maken van een ODROID-U2.
Deze mini-computer lijkt kwa specificaties erg om de Samsung Galaxy S3, hij is echter iets sneller dan de S3 en heeft veel meer uitbreidingsmogelijkheden.
Klik hier om naar de website te gaan

1.2 Beeld
Als beeldscherm wil ik gebruik gaan maken van een navigatiescherm zoals deze geleverd is in de IS200. Ik wil het scherm in de behuizing vervangen (voor bij voorkeur een HD scherm). Helaas heb ik nog geen behuizing.

1.3 Bediening
Het mooiste zou zijn als de bediening mogelijk is vanaf het stuur, helaas heb ik hier tot nu toe nog geen goede oplossing voor kunnen bedenken.

1.3.1 Touchpad
Het enige (goede) idee dat ik tot nu toe heb voor de bediening is een touchpad die geplaatst wordt voor de armsteun, zodat ik het systeem comfortabel kan bedienen. Hiervoor zou ik uitkomen bij een Logitech Wireless Touchpad.
Website

1.4 Communicatie
De volgende communicatie middelen wil ik gaan gebruiken. WIFI voor internetverbinding (telefoon als hotspot) en bluetooth voor koppeling met de OBDII module.

2. Besturingssysteem
Voor de ODROID is Android beschikbaar. Ik wil Android gaan gebruiken vanwege de vele beschikbare apps. Momenteel heb ik al de mogelijkheid om mijn auto (OBDII) uit te lezen vanaf mijn Android tablet, dit kan dan overgenomen worden door LANA. Onder Android is er ook een ruime keuze uit verschillende navigatie software.

3. Opties
Als laatste natuurlijk, wat ik er allemaal mee wil doen. Tot nu toe heb ik de volgende idee?n.

3.1 OBDII
OBD gegevens weergeven dmv de app Torque.
Website

3.2 Navigatie
Dit gaat TomTom voor Android worden. Deze heb ik al aangeschaft op mijn telefoon.

3.3 Mediaspeler
Uiteraard moet LANA ook gebruikt worden voor het afspelen van audio.

3.4 Browser
Ja, ik moet kunnen browser in mijn auto. Bijvoorbeeld om te kijken waar de files of flitsers staan, dit is namelijk erg gevaarlijk met een telefoon in je hand.

3.5 Overige
Ik weet hoe ik vrij simpel kan implementeren dat ik via software kan zien of mijn auto in zijn achteruit staat, de verlichting aan staat, de motor draait en of de handrem erop staat. Ik weet alleen niet wat ik verder met deze informatie zou kunnen doen buiten weergeven.
 
Laatst bewerkt:

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.726
467
83

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.726
467
83
Ik heb de tweede post gereserveerd.
Om daar foto's en filmpjes in te zetten als het project vorm begint te krijgen :p
Ben nu bezig met het vooronderzoek...


Zit ondertussen te twijfelen of ik voor de ODROID-X moet gaan, met aan HDMI naar composite converter er achter (ca. ?35,-). Kom dan in totaal v??l duurder uit dan de RaspPi of APC, maar daarna scheelt het wel weer werk, omdat je gewoon een bluetooth en wifi adapter erbij kan bestellen.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
haha ok... maar je zult die 2e post niet meer aan kunnen passen... dat zullen 1 van de mods voor je moeten doen.. dat je dat weet :p
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
mlcoolj zei:
haha ok... maar je zult die 2e post niet meer aan kunnen passen... dat zullen 1 van de mods voor je moeten doen.. dat je dat weet :p


Voor mooie projecten en postings doe ik dat graag ;)
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.726
467
83
mlcoolj zei:
haha ok... maar je zult die 2e post niet meer aan kunnen passen... dat zullen 1 van de mods voor je moeten doen.. dat je dat weet :p

Oh ja... vergeten. :neutral:
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Nee hoor, dat is uitgeschakeld ivm met de verzoeken in het projectenforum ;) We hebben dat een tijdje zo gehad ivm met eerdere problemen, maar alles loopt nu weer goed, en het bericht is van mensen zelf, niet van Lexusforum, echter informatie is wat dit forum is.
 

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
Inderdaad een heel ander soort project maar klinkt erg gaaf allemaal. Lijk me best gaaf ook om al de obd informatie op een scherm te kunnen zien ook bijvoorbeeld air intake temperature en on te zien wat de lambda sondes meten best nuttig allemaal.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Ga je dit straks ook voor anderen doen?? Zou dat tzt best willen in mn altezza
 

Jeroen

Stamgast
16 mei 2011
1.995
3
38
het klinkt heeel interessant! maar ik heb er ook nog wel wat beeld bij nodig ;)
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.726
467
83
mlcoolj zei:
Ga je dit straks ook voor anderen doen?? Zou dat tzt best willen in mn altezza

Sowieso zal ik alle hardware en software die ik maak openbaar maken. Misschien dat ik tegen betaling het systeem ook bij andere ga inbouwen.
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Interessant project!

Uit jouw lijstje zou ik voor de Raspberry Pi gaan omdat het echt een veelzijdig en klein boardje is.

Persoonlijk zou ik wat je nu wilt maken liever met een FPGA (http://en.wikipedia.org/wiki/Field-prog ... gate_array) board doen omdat die real time zijn en mogelijk direct aangesloten kunnen worden op het CAN bus systeem van de auto.
Het wordt dan wel een hoop extra werk, omdat je dan een zg. "soft CPU" moet implementeren waar je dan het besturingssysteem weer op laat draaien, maar het grote voordeel is dat je de interfacing zelf in de hand hebt, praktisch zonder beperking.
Het nadeel is dat je de interfacing zelf in de hand hebt, dus het wel zelf moet ontwikkelen, of broncode/drivers moet vinden.

Het wordt dan ook hardware design, ook al programmeer je het met software, dus daar moet je dan wel rekening mee houden.

Een voorbeeld van een mogelijk geschikt board:
http://www.terasic.com.tw/cgi-bin/page/ ... 139&No=593

En de soft CPU daarvoor:
http://www.altera.com/devices/processor ... index.html

Je kan dan een OS (bijv. http://www.altera.com/devices/processor ... tners.html) op de soft CPU (programmeerbaar met Eclipse) zetten en toch meer uit je OBD/CAN en multimedia halen.

Al met al is het sowieso meer werk dan Android, maar je hebt veel meer flexibiliteit :D
+ bijna alle automotive elektronica wordt tegenwoordig ontwikkeld met behulp van FPGA's dus dat geeft het toepassingsgebied al aan (realtime data processing).
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Op het Volvo forum zit ook zo iemand, regelt de hele wagen, zaken die regulier niet te regelen zijn.
Ik zal de link eens opzoeken.

Leuke dingen kon je daarmee doen, bijv. spiegels inklappen bij locken wagen (kan niet standaard, en niet in te regelen door Volvo dealer, bepaalde types). Etc.


Ik ben benieuwd!
 

slippernick

Heel actief
17 dec 2010
831
0
0
Dit is idd wel interesant om te volgen.
Ik heb ooit in mijn corolla een huis pc ingebouwd met voor in het dashboard een dvd-drive en in het middenconsole een trackerball.
werkte best fijn allen voor dat die opgestart was was ik al op het werk,haha
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.726
467
83
Even een update. Heb nog wat na zitten denken over de microcontroller keuze. Ik ga in eerste instantie voor de RaspPi, aangezien ik die al twee stuks heb. Waarschijnlijk klok ik deze dan wel over naar 1GHz ipv 700MHz.
Indien gewenst kan ik later nog updaten naar de ODROID-X.

Daarnaast zat ik eraan te denken om de RPi altijd aan te laten staan (3,5W), misschien met een constante internetverbinding zodat ik altijd kan inloggen op mijn auto :)
En dan ook nog een webcam eraan.

Niels_D zei:
Interessant project!

Uit jouw lijstje zou ik voor de Raspberry Pi gaan omdat het echt een veelzijdig en klein boardje is.

Persoonlijk zou ik wat je nu wilt maken liever met een FPGA (http://en.wikipedia.org/wiki/Field-prog ... gate_array) board doen omdat die real time zijn en mogelijk direct aangesloten kunnen worden op het CAN bus systeem van de auto.
Het wordt dan wel een hoop extra werk, omdat je dan een zg. "soft CPU" moet implementeren waar je dan het besturingssysteem weer op laat draaien, maar het grote voordeel is dat je de interfacing zelf in de hand hebt, praktisch zonder beperking.
Het nadeel is dat je de interfacing zelf in de hand hebt, dus het wel zelf moet ontwikkelen, of broncode/drivers moet vinden.

Het wordt dan ook hardware design, ook al programmeer je het met software, dus daar moet je dan wel rekening mee houden.

Een voorbeeld van een mogelijk geschikt board:
http://www.terasic.com.tw/cgi-bin/page/ ... 139&No=593

En de soft CPU daarvoor:
http://www.altera.com/devices/processor ... index.html

Je kan dan een OS (bijv. http://www.altera.com/devices/processor ... tners.html) op de soft CPU (programmeerbaar met Eclipse) zetten en toch meer uit je OBD/CAN en multimedia halen.

Al met al is het sowieso meer werk dan Android, maar je hebt veel meer flexibiliteit :D
+ bijna alle automotive elektronica wordt tegenwoordig ontwikkeld met behulp van FPGA's dus dat geeft het toepassingsgebied al aan (realtime data processing).
Ik heb zeker aan een FPGA zitten denken, maar dan een combinatie tussen een FPGA en microcontroller. Alles op enkel een FPGA is niet handig. Dan kun je beter het OS draaien op een microcontroller en low-level communicatie via een FPGA.

Ik heb btw al een OBD naar bluetooth adapter, werkt prima.

blue-eyes zei:
Op het Volvo forum zit ook zo iemand, regelt de hele wagen, zaken die regulier niet te regelen zijn.
Ik zal de link eens opzoeken.

Leuke dingen kon je daarmee doen, bijv. spiegels inklappen bij locken wagen (kan niet standaard, en niet in te regelen door Volvo dealer, bepaalde types). Etc.


Ik ben benieuwd!
Klinkt interessant.