j0hann3s - Altezza

j0hann3s

Actief
9 jun 2013
181
6
0
Altezza Rebuild Project
old_pics(54).jpg


Oke, ik heb dit topic aangepast, zodat het overeen komt met andere forums en mijn website.
Tussen deze eerste post, en de start van het project kunnen een paar rare berichten staan.

Deze eerste post is een introductie van wat het project inhoud, en wat er met de auto is gebeurd voordat ik met het rebuild project ben begonnen.

** Houd rekening mee, dat ik foto's maak met een groot-hoek lens, dus veel dingen lijken groter dan dat ze werkelijk zijn. **

Alles word tevens bijgehouden op de website wrsm.nl/tezzaproject
Hier op forums plaats ik alleen steeds een kort verslag van de gedane activiteiten.
Op de website houd ik ook een lijst bij, met wat alle onderdelen wegen.

De auto
Het betreft een Toyota Altezza RS200 Z uit 1999, met de 3sge Yamaha Beams motor. Het is de japanse versie van de Lexus IS200/300 maar dan met een andere motor. De 3S-GE is een 2.0L 4 cilinder wat ~200+pk levert (Dit is niet op de wielen!)

Deze auto heb ik 2013 gekocht, na anderhalfjaar, divers onderhoud gehad, storingen verholpen en erachter gekomen dat voor daily gebruik niet echt geschikt is, aangezien sommige onderdelen niet goedkoop zijn. Omdat ik er toen even helemaal genoeg van had, heb ik hem te koop aangeboden, en na 6 maanden weer uit de verkoop gehaald. In 2015 is de auto geschorst, en ben ik een starlet P7 als daily gaan gebruiken.

Het project
Ik heb al een vrij lange tijd, de wens staan op mijn bucketlist om een auto compleet uitelkaar te halen, kijken hoe het inelkaar zit en hoe het werkt. Om vervolgens het weer clean, of meer richting race-look te monteren/terugplaatsen.

Ik wou dit eerst met een goedkopere auto doen, zoals de Starlet maar mijn gedachten zijn veranderd. Van de Altezza weet ik enigszins genoeg, en staat op het moment toch niks te doen. Verkoop is niet interessant, en vind hem op een vreemde manier toch ook wel weer leuk.

De meeste meningen zeggen dat het niet waard is om een 3S-GE te herbouwen, maar het gaat mij om het gewoon een keer gedaan te hebben. Ik heb geen auto-monteur ervaring, dus dit is een mooi project daarvoor.

De auto zat ook alweer te wachten op zijn volgende onderhoudsbeurt, en wil de d-riem eigenlijk ook nog vervangen, waarbij er ook veel dingen worden gedemonteerd. Uiteindelijk zou ik er ook wel komen, pak het nu allen wat groter aan.

Ik heb er de ruimte en tijd voor, dus geen excuus meer voor dat ik tijd over heb.

We zullen zien hoe het project verloopt.

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

Part one, the past
Hier eerst een opsomming van wat er in de loop der tijd is gebeurd. Het project begint echter elders in dit topic.

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

De Altezza heb ik gekocht bij een schade-auto's bedrijf, vlakbij mijn werk.
De mensen daar waren wel moeilijk om mee te overleggen, maar het is mij uiteindelijk wel gelukt.
Ik kocht de wagen, eigenlijk zonder veel kennis en keek meer naar de looks en dat het wat aparts was. Ik wou graag bij Toyota blijven, en wist toen nog niet eens dat het bij Lexus hoorde!
old_pics(72).jpg


Altezza bij mijn ouders op de oprit
old_pics(73).jpg

old_pics(75).jpg


De beroemde 3S-GE Yamaha Beams motor
old_pics(100).jpg


Hey! Een lexuslogo, dat hoort niet op een Toyota
old_pics(74).jpg


Die moet eraf, vond ik. Jammer genoeg werd de blanke lak daar later beschadigd in de wasbox :(
old_pics(77).jpg


Had de auto nog geen week, stond die bij Show-off imports met het lexus-forum
old_pics(76).jpg


Bij mij thuis, op de oprit tijdens een toyotaclub barbecue
old_pics(80).jpg


Tijdens een tour-rit met een toyotaclub
old_pics(78).jpg


Vorrige eigenaar had een Japanse VICS radiosysteem ge?nstalleerd
old_pics(2).jpg


Deze heb ik vervangen voor een Pioneer, welk wat toegankelijker was
old_pics(3).jpg


Een boel lexus onderdelen van iemand overgenomen. Meeste is al weg, sommige dingen liggen nog te verstoffen
old_pics(109).jpg


Toeters vervangen
old_pics(67).jpg


Supertone toeters staan veel beter
old_pics(70).jpg


In tussentijd hood-lifters gemonteerd, en een TRD Luchtfilter geplaatst.
Dat luchtfilter is zeer goed merkbaar in de gas-response
old_pics(33).jpg


Grotere accu geplaatst
old_pics(91).jpg


Speakers vervangen voor wat beters. (Zat geen Toyota versterker module in de auto)
old_pics(99).jpg

old_pics(101).jpg

old_pics(102).jpg

old_pics(103).jpg

old_pics(104).jpg


Voor een setje sparco-stoelen zelf een stoelframe gemaakt
old_pics(5).jpg


En gemonteerd. En dat rijd best wel fijn, ingesnoerd. Kun je harder remmen en qua gevoel strakker door bochten.
old_pics(29).jpg


Ik had gordels eerst zo gemonteerd
old_pics(28).jpg


Maar later toch de achterbank eruit gehaald
old_pics(95).jpg


Om het vervolgens zo te monteren, en een stukje tapijt dekt het grijs mooi af
old_pics(84).jpg


Ik in de auto
old_pics(26).jpg

old_pics(27).jpg


Tijd om de garage wat op te knappen ofniet?
old_pics(30).jpg


Van dit
old_pics(14).jpg


Naar dit
old_pics(15).jpg

old_pics(88).jpg


Met 1 ton op de klok! En nee, de D-riem hoeft nog niet vervangen te worden. Dit is bij 70.000 door vorrige eigenaar gedaan, toen die 10jr oud was
old_pics(85).jpg


Dus dan laten we de automaatbak maar spoelen.
old_pics(10).jpg

old_pics(11).jpg

old_pics(12).jpg


Lambda's vervangen, waarvan 1 PITA was
old_pics(13).jpg

old_pics(22).jpg

old_pics(20).jpg

old_pics(21).jpg


Remschijven en blokken vervangen voor brembo's en trw
old_pics(16).jpg


Remschoenen ook gedaan
old_pics(17).jpg


Nieuwe en oude schijf
old_pics(86).jpg

old_pics(87).jpg


Auto uitlijnen met nieuwe banden
old_pics(82).jpg

old_pics(83).jpg


Xenon setje
old_pics(35).jpg

old_pics(36).jpg


Show-plaatje
old_pics(38).jpg


Ja, ik kan hem ook uitlezen met Techstream!
old_pics(108).jpg


Koplampen mod, wou de backplate zwart hebben en led ringen erin hebben.
old_pics(40).jpg

old_pics(41).jpg

old_pics(42).jpg

old_pics(43).jpg

old_pics(44).jpg

old_pics(45).jpg

old_pics(46).jpg


Looking sweet!
old_pics(48).jpg

old_pics(50).jpg


Een paar dure nieuwe pen-bobine's uit Nieuw Zeeland
old_pics(23).jpg


En pas na meer dan een half-jaar vind je de oorzaak van waarom je niet meer in 1x het pedaal kan indrukken
old_pics(24).jpg


Een veertje in de gas-klep huis
old_pics(25).jpg


Paar plaatjes van de 3SGE Motor
old_pics(66).jpg

old_pics(7).jpg

old_pics(106).jpg


Plaatje van de onderkant
old_pics(105).jpg


Hier sta ik ergens geparkeerd met de auto
old_pics(89).jpg


Ooit eens een LSD Diff gekocht, van een lexus en heb er ook aandrijfassen bij ivm 4-bout vs 6-bout patroon.
Deze moet nog steeds eens geinstaleerd worden.
old_pics(65).jpg


Laatste project waar ik mee zou beginnen, was een radiator-coooling plate. Maar mijn baas vroeg opeens belachelijke prijzen voor het materiaal, dus dat moet maar even wachten.
old_pics(34).jpg


En toen kwam de Starlet in beeld
old_pics(64).jpg


De Altezza heb ik tussentijd weer terug gebouwd naar orgineel (stoelen, achterbank, speakers).
Hierbij de laatste foto's voordat de auto een poject werd. Dit waren trouwens ook de verkoop-fotos
old_pics(51).jpg

old_pics(52).jpg

old_pics(53).jpg

old_pics(55).jpg

old_pics(56).jpg

old_pics(57).jpg

old_pics(58).jpg

old_pics(59).jpg

old_pics(60).jpg

old_pics(61).jpg

old_pics(62).jpg

old_pics(63).jpg


Zodoende de voorgeschiedenis van de auto, voordat die geschorst werd en nu in de garage staat als rebuild project!

Voor de volgende update, kijk even verder in dit topic.
 
Laatst bewerkt:

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Nice nice! Dat interieur!! Snel erin doen! Ooit zal die ook in mn tezz komen... Openlucht filter vindt de tezz niet zo fijn.. Met de tijd zul je het merken.. Verder good job!!
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Die claxons staan wel cool zo, het lijken wel hifi speakers :rulez:

mlcoolj: Openlucht filter vindt de tezz niet zo fijn..
Je zou dan het open filter moeten 'isoleren' van de motorhitte/uitlaatspruitstuk bedoel je? Op zich is dat wel een interessante mod ;)
 

j0hann3s

Actief
9 jun 2013
181
6
0
GPS-10 zei:
mlcoolj: Openlucht filter vindt de tezz niet zo fijn..
Je zou dan het open filter moeten 'isoleren' van de motorhitte/uitlaatspruitstuk bedoel je? Op zich is dat wel een interessante mod ;)

Ik zie een interessante discussie ontstaan.

Idee van de claxons had ik afgezien bij subaru's. Menig mens die ze zien zitten weten niet eens wat het zijn.

Vandaag de folie ook van de voorste 2 ruiten gehaald, voordat ik (weer) eens aangehouden wordt... Kreeg ook schoon genoeg van al dat commentaar, maar wou het zelf ook al vanaf halen. Folie was er zo af, maar het restant (plaklaagje, opgedroogde sop?) was een hels karwei om vanaf te poetsen. Maar het is gelukt! Vind het zelf ook wat netter staan nu. Deze keer geen foto, sorry daarvoor.
 

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
Mooie altezza heb je! die claxons zien er leuk uit achter de grill. Je hebt ook een behoorlijke verzameling onderdelen zeg! als ik toch zo'n mooie garage box had dan wist ik het wel haha.
Ik mis alleen een dingetje. Waar zijn de voor mistlampen? of staat dit nog op het verlanglijstje?
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
GPS-10 zei:
Die claxons staan wel cool zo, het lijken wel hifi speakers :rulez:

mlcoolj: Openlucht filter vindt de tezz niet zo fijn..
Je zou dan het open filter moeten 'isoleren' van de motorhitte/uitlaatspruitstuk bedoel je? Op zich is dat wel een interessante mod ;)

Volgens mij heb ik ergens gezien dat zelfs dat niet echt helpt, bu I could be wrong of course... En ja nu dat ik de foto weer bekijk zie ik dat het idd dezelfde stoelen zijn! Dat restant van de folie kon je met een scheermes eraf schrapen... Maargoed het is nu gelukt! :p
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Je kunt het best proberen hoor, als je de resources hebt, bouw een sport heatshield eromheem en probeer wat... Motor gaat niet kapot ofzo.. Lampje gaat eerder branfen dat die het niet leuk bondy, dan weet je hoe laat het is!
 

Anthony

Hoort erbij
3 jul 2013
63
0
6
Mooie wagen
Ligt hier nou z'n zelfde blok in als in de laatste modellen MR2 sw20??
Die beams motoren zijn gaaf, leveren bijna 200pk toch?