RX450h (Gen 3)

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
De RX450h, de auto die vragen oproept.



Na maar eens direct aan Lexus Amsterdam gevraagd te hebben of ik de RX450h een dagje mocht reviewen voor Lexusforum.nl, met de insteek, nooit geschoten is altijd mis, was het leuk te horen dat ik de auto mee mocht nemen.

Goed, dus een testrit plannen. Het idee was een stukje naar het Oosten, koffie drinken op vliegveld Teuge, dan richting de A31 in Duitsland, vervolgens naar Zwolle, dan naar Lelystad.

route.jpg


Eenmaal aangekomen in Amterdam krijgen wij de auto tot onze beschikking. En wat voor een auto is het! De geweldige RX450h (Tech uitvoering), in het wit (Quartz white)met een zwart lederen interieur is ook exact de combinatie die ik persoonlijk zou kopen. De auto is aangekleed met als extra het HUD (Head Up Display) systeem, welke best handig is, een Digitenne TV systeem met een DVD wisselaar en actieve stabilisatoren welke de auto recht houden in de bochten.



Na het starten, eigenlijk meer aanzetten, van de Auto rijden wij geruisloos weg. De E-CVT transmissie is wel enigszins wennen. Maar goed, indien men een hybride gewend is, zal dit geen verassingen opleveren. Wij, die echter een piek gewend zijn tijdens een versnelling, hadden toch even moeite om hier aan te wennen. De versnelling van de auto is constant, maar toch heb je het gevoel van ?kom op, ga nou!? , terwijl een blik op de snelheidsmeter zegt dat je eigenlijk heel aardig gaat!

Het eerste dat eigenlijk opvalt in het interieur is toch wel het futuristisch ogende dashboard. Dit in combinatie met de houtaccenten en led verlichting geven een soort ?back to the future? gevoel. Het misstaat totaal niet. Nee! Ik vind het mooi en ik ben toch niet iemand die echt gek op houtafwerking is. Vervolgens valt mijn oog op het ?remote touch? systeem. Ik had er op de RAI al mee zitten spelen, maar nu toch de kans om dit tijdens het rijden te doen. En opnieuw verbaast de RX mij. Dit werkt tijdens het rijden beter dan mijn eigen touchscreen in de IS250. Ik blijk via het ?force feedback? (of hoe Lexus dit ook noemt) goede controle te hebben over het gehele navigatie systeem zonder al teveel mijn ogen van de weg af te moeten halen.



Wij nemen de A1 richting Apeldoorn en hebben nu even de tijd om te wennen aan de auto. Het eerste dat ons opviel was dat de auto een soort triptronic heeft. Dit vonden wij toch wel verbazingwekkend aangezien dit toch echt een E-CVT transmissie betreft. Later leerden wij via de dealer dat de auto een versnelling nabootst. Dit is nodig voor wanneer men in de bergen rijdt en op de motor wil afremmen of er een aanhanger achter heeft.

Na een spoedige rit komen wij bij aan op vliegveld Teuge, waar wij gezellig met Marjolein, de havenmeester, een kopje koffie drinken. Het wordt nog eens extra gezellig als de Marechaussee binnenkomt om een vlucht uit het buitenland te controleren, wat een verhalen hebben deze mensen! Maar goed, daar gaat deze review niet over.

Nu richting de A31. Wij willen nu eens zien hoe de auto zich op de autobahn gedraagt. Een kleine domper op ons geluk was een telefoontje van de dealer, de auto moest terug zijn om 17:00 want er was een potenti?le koper die de RX wilde test rijden. Voor ons betekend dit dat wij vanaf dit punt een paar geplande onderdelen van de review moeten schrappen.




Eenmaal aangekomen op de A31 en waar wij het gaspedaal even goed indrukken komen wij erachter dat de auto niet harder loopt dan 214 km/h. Het lijkt dat hier een begrenzer opzit omdat de auto wel het gevoel heeft harder te kunnen. De acceleratie naar deze snelheid lijkt bijna constant te verlopen. Daarna fluctueert de snelheid tussen 211 en 214 km/h. En zo komen wij erachter dat zelfs een RX450h 1 op 6 kan verbruiken.
Na deze prachtige ervaring met de auto, tanken wij hem even bij, wij zijn immers nog in Duitsland en daar zou het goedkoper moeten zijn. NOT!

Vervolgens via Zwolle naar Lelystad voor de photoshoot.

Al met al is dit een zeer mooie auto om te rijden. Nadat wij er bijna 8 uur in hadden doorgebracht had geen van ons het gevoel dat wij ook maar enigszins lang gereden hadden. Dit is iets dat de auto tot een goede rijders auto maakt. Het feit dat het een hybride auto betreft betekend niet dat de auto altijd zuinig is. Uiteindelijk bepaald jouw voet het verbruik, maar indien je een lichte voet hebt, zal de RX450h stukken minder verbruiken dan zijn rivalen en zelfs minder dan de meeste middenklassers.

Het geluid en media systeem zijn zoals je verwacht formidabel. De afwerking is prachtig, maar het kan zijn dat deze niet bij iedereen in de smaak zal vallen. Ten opzichte van de RX350 miste ik de controle de auto hoger en/of lager te zetten. Wegens tijd tekort kon er niet gekeken worden naar het Digitenne en DVD systeem welke ingebouwd was.

Ik verwacht niet dat de RX450h veel van de Q7 en X5 rijders naar Lexus zal trekken. Daar is de auto niet mainstream genoeg voor. Lexus blijft toch nog steeds een beetje het merk van de non-conformisten. Gelukkig maar, want dat houdt de auto exclusief.
Al met al, een geslaagde rit.



Dank aan Lexus Amsterdam voor het beschikbaar stellen van de auto.

Openen en dichtgaan van de achterbak:

Hoe het HUD (Head Up Display) werkt:


Technische specificaties Lexus RX 450h

Motor 6-cilinder benzine & 2 elektromotoren
Cilinderinhoud 3.456 cc
Vermogen (gezamelijk) 299 pk bij n.b. tpm
Koppel 317 Nm bij 4.800 tpm
Acceleratie 0-100 km/h 7,8 seconden
Topsnelheid 200 km/h
Gewicht 2.085 kg
Verbruik 6,3 per 100 km
 

is250-09

Hoort erbij
6 mrt 2009
74
0
0
leuke review.
Lexus by Lexus owner.
Het is een hele verandering tov 400 maar ik vindt hem nog niet helemaal af mbt het interieur.

Maar het begin is er!

Richard
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Het is de tech editie, de President zit helemaal vol met hout. :D

Persoonlijk zou ik hem graag willen hebben zoals ik hem gereden heb.
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Presteert natuurlijk wel heel goed, en ziet er erg gelikt uit. Maar verder heb ik niet echt veel met SUVs

Ze zouden eens een Lexus Pick Up Truck moeten maken :lol:
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Ik heb niks met deze auto, Lexus vindt ik mooie auto's maar dit is een lelijke bak. Is persoonlijk natuurlijk maar helaas. De vorige ging nog maar dit is me te plomp. Doe mij maar een GS 430, prachtige vorm en zo'n SUV heb je niet nodig.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Hoe je het ook went of keert, of je de auto mooi of lelijk vind, het stukje techniek dat eronder ligt is ongelofelijk. Een auto als deze, een performance van een V8 en een (bij normaal rijgedrag) verbruik van een middenklasser.

Persoonlijk vind ik de auto mooi. Dit gaat hoogst waarschijnlijk mijn volgende auto worden.
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Verbruik valt tegen

Verbruik valt tegen

Mooie techniek maar lang zo zuinig niet als iedereen doet voorkomen. In Nederland 110-120 dan idd 1 op 10 maar ga niet in het verkeer mee in Duitsland bv dan gaat het zo naar de 1 op 6 toe. En deze info heb ik van een collega die zo'n hybride rijdt in Dld. Mijn oude LS 400 rijdt met gemak 1 op 11 op het lange eind en dan wel 130 er voor dus wat nou vooruitgang om het brandstofverbruik naar beneden te krijgen? En een dikke SUV koop je nou echt niet om erg zuinig mee te rijden tenzij je geweten knaagt. Maar goed ieder zijn smaak.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Mijn vrouw rijdt voor haar werk een Prius. De Prius is vergelijkbaar met een Avensis, een Mondeo of wat dan ook. Heeft de performance van een 1.8 of 2.0 motor terwijl er maar een 1.5 blok inzit.

Zelfs als zij op 180km/h zit in Duitsland (ze rijdt meer dan 50.000km pr jaar) is het verbruik dat van een 1.5 en niet van een 1.8 of 2.0. Het voordeel daarbij meegenomen is dat de batterijen worden opgeladen wanneer ze voluit gaat, en er direct vermogen beschikbaar is wanneer het pedaal wordt ingedrukt.

De RX is een zelfde verhaal. Zet er een Audi Q7 4.2 FSI naast en dan valt de RX450h op vanwege zijn verbruik naast een vergelijkbare performance. Opnieuw tijdens het cruisen op hoge snelheid heeft deze het verbruik van de 3.5 V6 en niet een 4.2 V8. Natuurlijk is dat verbruik hoger dan gemiddeld, omdat het windvangers zijn. Maar wanneer je de extra power nodig hebt, reageert de RX450h wel als een V8.

Maar naast dat alles, tenzij je 's nachts over de autobahn racet, spenderen wij het meeste van onze tijd in de file of in druk verkeer waar regelmatig het rempedaal gebruikt moet worden. En daar zit nu net de kracht van een hybride.

Alor zei:
dit is WEL een gezins auto ^^
Ja, voor mijn goudvissen :) Ik laat twee viskommen instaleren op de achterbank :)
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Het is maar hoe je rijdt maar om nu een 1.5 Prius te vergelijken met een 2-liter motor gaat mij te ver. Laatst zo'n geval als huurauto gehad maar echt er zit geen gang in. En in de hogere snelheden is een Prius erg gauw aan de limiet. Voor forens verkeer is het ideaal maar prestaties in het buitenland zijn ze niet voor. En daar rij ik voor mijn werk. En de minimale verbruiken halen de hybrides zelden, (gewone auto's ook niet) als je gewoon meerijdt met een Prius of Honda is het zo 1 op 14-15, doet elke gewone Civic of Toyota je zo na. Om boven de 1 op 20 te komen moet je tussen de trucks of overal 80 rijden en het andere verkeer op houden. Maar goed het is ook de uitstoot maar ik vindt geen reden om een hybride te kopen boven mijn LS 400 die gewoon 1 op 10 en meer haalt.
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Mijn LS 400 ook. Kan ook een heel gezin in maar ja geen neerklappende achterbank. Maar als iets te groot is huur ik wel een aanhanger, lijkt wel gaaf achter een LS.
 

Bijlagen

  • P1000833.JPG
    P1000833.JPG
    333,6 KB · Weergaven: 56

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Een aanhanger achter een LS :) Dat is inderdaad speciaal :)
 

Bijlagen

  • P1000834.JPG
    P1000834.JPG
    334,5 KB · Weergaven: 53

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Aanhanger achter een LS 400

Aanhanger achter een LS 400

Het zijn geweldige trekauto's zo'n LS 400. Na aanschaf meteen een afneembare haak laten monteren want een permanente haak staat niet mooi. Gewoon op vakantie met de Combi-Camp Vouwwagen naar Spanje knallen. Lekker 130/140 km/uur over de peage. De V-8 is er voor gemaakt. En fluitend meer dan 1 op 9 met familie en volle klapkar. Heerlijk ontspannen aankomen. Jaren terug stond ik op een camping en zag ik een ouder echtpaar aankomen met een gitzwarte LS 400 met een mooie Kip caravan er achter. Gewoon in stijl naar je kampeerplek, geweldig. En ik krijg ook leuke reacties op mijn auto als ik op camping kom. weer eens wat anders dan de lease Passat.
 
11 dec 2012
256
0
0
Leuke review, Hube!
Begin nu toch wel te twijfelen tussen een GS en een RX... Zometeen even zelf gaan rijden, ben benieuwd!
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Re:

Re:

Hube zei:
Persoonlijk vind ik de auto mooi. Dit gaat hoogst waarschijnlijk mijn volgende auto worden.

Ik lees dit nu terug :) Het is dus weer een IS250 geworden en niet de RX :)