Voor de mensen die moeten krabben...

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Hoe gaan jullie te werk? Als de zijruiten bijv gekrast worden, waardoor komt dat? krabber die niet meer goed is ofzo? Ik zet de auto nu gewoon even aan en na een minuut of 5 is het wel ontdooid maar stel dat ik snel moet vertrekken dan is het wel handig om een krabber te hebben...
 

VROEM

Actief
31 jul 2011
340
6
0
Hier vriest het gemiddeld meer dus tip van de specialist :p

Lexus GS300 ontdooit bijzonder snel, maar een koude motor was volgens mij een no go (?)

- ruitondooier met goede spuit van de Action (goedkoop maar werkt beter dan duurdere merken)
- raamwisser / krabber van Vileda, bij Blokker / Marskramer

Goed sproeien en, afhankelijk van de vochtigheidsgraad v??r de vorst, krabben of wissen.
Als het kouder wordt krijs je droogvriezen en hoef je niet te krabben.

Preventief kan je kranten of een oude deken op de ruit doen.

Auto andersom of iets verderop plaatsen kan schelen (windrichting of beschut achter een gebouw scheelt veel).

Maar de ultime droom is een standkachel
 
Laatst bewerkt:

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Een 1 1/2 uur geleden nog moeten ondervinden. Inderdaad een no-go om de auto een 5 tal minuten met koude motor aan te laten staan wat mij betreft. Ik had een kannetje lauw-warm wat ik over de ramen goot en met een handdoek direct droog maakte (anders vriest het weer aan). Totaal 3 minuten van mijn tijd en 2 kannetjes water nodig gehad voor de hele auto. De ruitenondooier van Action ook wel eens gebruikt en is fijn spul voor weinig. Toch vraag ik mij wel eens af wat dat soort producten doen met rubbers e.d.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Waarom is het een no-go dan om de auto met koude motor 5 minuten te laten draaien? Het wordt toch warm? Bedankt voor de tip van de krabber, ik ga straks langs de blokker kijken of ze die hebben... Action spuit heb ik al... ergens... even zoeken...
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Als je weer naar binnen gaat en iemand springt snel in je auto! Dat wil je ook niet :)
 

VROEM

Actief
31 jul 2011
340
6
0
Daar heb je gelijk in maar ik ga naief uit van de goedheid van de mens.:oops:
Maar gelukkig woon ik (nog) in een omgeving waar je je sleutels in je karretje kan laten zitten en je spulletjes buiten kan laten .... nog wel, lees: nog wel o_O

Ahhh verrek, JIJ bent die kerel die onder die steen woont!
Of is je Lexus zooo verrot dat iedereen er wijd omheen loopt :p
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
lol.. woon ook op zo'n plek hoor... maar heb ook een reserve sleutel... heb nog een old school altezza dat ik nog op slot kan doen als de sleutel erin zit :)
 

VROEM

Actief
31 jul 2011
340
6
0
No Title

Het merk is trouwens Vileda.
Hierbij de foto's
 

Bijlagen

  • photo2736.jpg
    photo2736.jpg
    167,1 KB · Weergaven: 45
  • photo2737.jpg
    photo2737.jpg
    180,4 KB · Weergaven: 43

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Waarom is het een no-go dan om de auto met koude motor 5 minuten te laten draaien? Het wordt toch warm?
Zie hier voor uitleg. Aan jou te beslissen of het zinvol is natuurlijk :sneaky: http://www.autoblog.nl/archive/2010/12/26/stationair-opwarmen-maakt-auto-kapot-kost-vermogen

Als gezegd hierboven, die goedkope ontdooi spuitbussen van Action zijn ideaal en je hebt die vrieskorst in een minuut weg. Heb zelf tot nu toe geen enkele negatieve invloed op de ruitrubbers gezien (er staat volgens mij ook op dat het 'rubberveilig' is)...
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Waarom is het een no-go dan om de auto met koude motor 5 minuten te laten draaien? Het wordt toch warm? Bedankt voor de tip van de krabber, ik ga straks langs de blokker kijken of ze die hebben... Action spuit heb ik al... ergens... even zoeken...

Zo'n vrees is het ook weer niet. Eerder dat de motor wat extra moet werken om de boel warm te krijgen (wat met een koude motor minder wenselijk is). Ik las dit ergens op het CT forum. Dit misschien door de configuratie van de CT.
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Krabben met de motor uit

Een koude motor moet zo vlug mogelijk op bedrijfs temp. komen , dit omdat de olie nog niet warm genoeg is en nog geen goede smering aan de motor geeft, dus extra slijtage, direct wegrijden en niet boven de 3000 toeren totdat de motor goed warm is en oja het milieu

Wat het ontdooien vandaag betreft, wat later weg gaan verdween vanzelf ;)
 

Da_Kwant

Hoort erbij
20 feb 2014
77
2
0
Krabben met de motor uit

Een koude motor moet zo vlug mogelijk op bedrijfs temp. komen , dit omdat de olie nog niet warm genoeg is en nog geen goede smering aan de motor geeft, dus extra slijtage, direct wegrijden en niet boven de 3000 toeren totdat de motor goed warm is en oja het milieu

Wat het ontdooien vandaag betreft, wat later weg gaan verdween vanzelf ;)

Mee eens!!!! de motor krijgt weinig smering als hij neutraal draait, gewoon de ruit afdekken is de gezondste oplossing.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
* krabt zich achter de oren * ;)

Als de zijruiten bijv gekrast worden, waardoor komt dat? krabber die niet meer goed is ofzo?
Risico met krabber is als er b.v. zand/rotzooi op het ruit zit. Dan krab je dat er lekker in. Kun je beter ervoor zorgen dat het laagje ijs wat zachter is.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
* krabt zich achter de oren * ;)


Risico met krabber is als er b.v. zand/rotzooi op het ruit zit. Dan krab je dat er lekker in. Kun je beter ervoor zorgen dat het laagje ijs wat zachter is.

so that's the trick?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik heb er genoeg raampkes mee verkloot in 't verleden :grin:

Dus laat ik idd (foei) de motor warm worden en defrostblower aan, of de Action sproeirommel.
 

Wout

Actief
28 okt 2014
231
7
0
als je nou die zooi uit die spuitbus eens in je ruitenwisserreservoir gooit en ff de ruitenwissers + sproeiers aan zet rij je zo weg...
 

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
En bij de eerste beweging scheur je je rubbers aan stukken, lekker dan:cry: