Werkplaats factuur

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
Beste forumleden.

Naar aanleiding van een discussie op facebook de volgende vraag:

Wat vinden jullie dat een must is om terug te zien op de werkplaats factuur.
B.v. alle reparaties met de tijden per rep. Gespecificeerd of alles op een hoop.

En de zogenaamde bijkomende kosten als kleinmateriaal, testkast kosten of eventuele bijdrage voor bepaalde apparatuur.

Of millieu kosten, kosten die de garage zogenaamd maakt voor afvoer van afval en of opslag van afval materiaal.

Ook de vragen wat bij service moet horen, b.v. checken bandenspanning of gratis lampje vervangen, olie bijvullen en of controleren. Gratis leenauto en/of km vergoeding voor de auto.

Ik zou zeggen brand los...
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
B.v. alle reparaties met de tijden per rep. gespecificeerd of alles op een hoop.
Voor mij zou de algehele tijdsduur voldoende zijn. Per reparatie tijd specificeren lijkt me omslachtig. Dat kun je bij vragen beter toelichten.

En de zogenaamde bijkomende kosten als kleinmateriaal, testkast kosten of eventuele bijdrage voor bepaalde apparatuur.
Wel zo netjes. Kleinmateriaal zie ik meestal al wel terug op facturen.

Of millieu kosten, kosten die de garage zogenaamd maakt voor afvoer van afval en of opslag van afval materiaal.
Kan natuurlijk een all-in-one prijs zijn bij bv olieverversing, al zou ik dat er wel bij benoemen.

Ook de vragen wat bij service moet horen, b.v. checken bandenspanning of gratis lampje vervangen, olie bijvullen en of controleren. Gratis leenauto en/of km vergoeding voor de auto.
Als je een relatie/vertrouwen wilt opbouwen met je klant lijkt enige gratis (simpele) service verstandig. Zelf heb ik liever dat een garage mij enkel attendeert op onvoldoende niveau olie en/of vloeistoffen. Dan kun je zelf bepalen wat je erin giet of overlaten aan garagist. Als dit gefactureerd wordt, zonder mijn instemming, heb je een slechte aan me ;)
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
Bedankt voor de reactie!

Graag meerdere reacties/gedachten

Ik heb o.a. als service dat je bij mij minimaal 15 dagen op rekening hebt mits je vaste klant bent.
Is je auto altijd gewassen en uitgezogen als je hem na reparatie ophaalt (let op: op de hand met 2 emmers)

Een lampje is vrijwel altijd gratis of tegen een heel goed tarief, een liter olie bijvullen is ook geen probleem of ff snel een storing uitlezen ook niet.

Daarin tegen bel ik je niet voor 50 euro extra werk of voor een versleten ruitenwisser of lekke band plakken.

Het is idd belangrijk om een goede vertrouwensband te hebben, op die manier kun je veel effici?nter werken en is er wederzijds beter begrip.

Wat mij opvalt is dat het per merk en prijsklasse heel erg verschillend is wat klanten als prettig ervaren, daarom hoor ik graag jullie reacties
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
ik zie graag op de factuur mijn klantnummer , het type kenteken enz en kilometer stand ivm garantie op reparaties
verder eigenlijk zoals GPS-10 het omschrijft

en niet bijvullen !! ik zeg het van te voren , al komt dat niet vaak voor want bij mijn eigen auto doe ik alles hobbymatig zelf
maar ik moet er niet aan denken dat ze als service wel even mijn automaat bijvullen met Dexron 2 zoals op de vuldop staat en er goedkope bulk MPM olie in mikken , ik hou de vloeistof standen altijd zelf nauwkeurig bij dus dat moet geen issue zijn

kort om
een zakelijk overzicht van de uren en materialen
wat ik ook erg waardeer en dat staat op de rekening van de gezinsauto (peugeot) , wat er aan zit te komen en wat het dan kost , aandachts punten , bv " multiriem 90 euro "


is dit soms een klein onderzoekje omdat je zelf een garage bedrijf hebt ? dat haal ik uit je tekst
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.112
4
815
113
Mijn auto heeft vorige week een grote beurt gehad bij de dealer, 10% korting gekregen omdat hij net 6 jaar oud is.
Ik zei dat de rechter voorband heel langzaam leegliep, gratis gerepareerd. Was het ventiel.
Ik kreeg een RX mee, maar moest die na 15 minuten terugbrengen omdat ze deze de volgende dag nodig hadden -domper-. Maar de CT die ik als vervanging meekreeg was gratis inclusief de brandstof. Toch netjes.
Ook wel leuk, stap ik binnen bij de dealer, er waren nog twee Toyota rijders voor me, zeggen ze ha meneer ....... met de LS.

Bij het ophalen zeggen ze wat ze extra gecontroleerd hebben, de aandachtspunten van de LS. Deze waren in orde. De garage om de hoek kent die punten niet.
Nee, een complexe auto als de mijne gaat voor ieder wissewasje naar de dealer.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
@Higgie
Bij het ophalen zeggen ze wat ze extra gecontroleerd hebben, de aandachtspunten van de LS. Deze waren in orde. De garage om de hoek kent die punten niet.
Was je daar dan al een keer geweest?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Zo natuurlijk is dat niet Higgie, aangezien je zo stellig beweert dat een universele vakgarage die 'aandachtspunten' niet kent.
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
Ik heb hele goeie ervaringen bij de vakgarage om de hoek , ze hebben alle gegevens en apparatuur in huis om iedere auto te controleren en mochten er extra gegevens nodig zijn dan kunnen zij dat opvragen , zo ben ik door de Toyota dealer doorgestuurd naar een airco specialist om de hoek omdat men zelf de mogelijkheid niet had om een oud systeem te retrofitten naar R134 , eerlijk en goed advies incl kopje koffie een autoblaadje en Wi-Fi :thumbsup:
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
+1 SC400nl
De tijden dat dealers 'alleenrecht' hadden is lang vervlogen. Idem dito voor alleenrecht op garantie i.c.m. onderhoud. Er zijn genoeg 'complexe' auto's die door universele vakgarages prima onderhouden kunnen worden.