Spamhoek!

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
130
43
Dat dus, zo ook bij mijn buurman, gek van gadgets en gimmicks, heeft verder weinig met auto's maar alles met beeldschermen, en dat mag hè, ieder zijn meug, of moet ik zeggen meuk....? In ieder geval is hij blij met zijn beeldscherm op wielen (y) Niet mijn ding maar ik ben ook niet van het gamen en zo, generatiedingetje denk ik ;)
Overigens begint dat ding tegenwoordig rond 06:45 raar te grommen buiten, hinderlijk geluid waar ik wakker van word, toch eens vragen wat 'ie dan doet en of dat echt nodig is.....
Dan zal die alvast lekker aan het voorverwarmen zijn.
Dat deed mijn Hyundai EV ook en ik zat 's ochtends lekker in een warme auto.
Standkachel-dingetje.
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
573
1
374
63
Klopt helemaal, ik sprak hem gisteren en is inderdaad voorverwarmen, en nu meteen ontdooien dus. Hij snapte niet dat we met het raam open slapen, is per slot winter dus dat hoort niet. Hij haalt hem van de timer af en zet hem aan naar behoefte. Klinkt zinniger dan iedere ochtend om 06:45 dat ding te laten grommen terwijl hij zelf pas om 08:30 vertrekt.....;)
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Klopt helemaal, ik sprak hem gisteren en is inderdaad voorverwarmen, en nu meteen ontdooien dus. Hij snapte niet dat we met het raam open slapen, is per slot winter dus dat hoort niet. Hij haalt hem van de timer af en zet hem aan naar behoefte. Klinkt zinniger dan iedere ochtend om 06:45 dat ding te laten grommen terwijl hij zelf pas om 08:30 vertrekt.....;)
Hoe werkt die standkachel dat die zoveel herrie maakt? Traditioneel werken die op benzine, diesel of gas - altijd een of andere fossiele brandstof. Dat gaf altijd wel enig geluid, maar was niet buitengewoon hinderlijk. Zelfs de VW kever kon er al tegen extra betaling mee worden uitgerust....
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09 en Arbitrator

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
573
1
374
63
Gezien het gegeven dat er geen druppel brandstof in zo'n ding zit zal het allemaal wel elektrisch zijn. Ik was net buiten om de Aygo van mijn vrouw sneeuwvrij te maken en de Tesla stond ook te grommen, hij maakt bijna net zoveel herrie als een moderne benzinemotor die loopt, geen idee waarom maar stil is anders....
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Wat mij betreft nemen ze de aandrijflijn van Tesla, die op dit moment nog altijd één van de beste is, en zetten ze die in een Lexus. Dan heb je pas een echt goede BEV. Wat Toyota/Lexus op dit moment aan elektrische voertuigen te bieden heeft vind ik op zijn zachtst gezegd niet erg indrukwekkend.

Jarno
Daar valt inmiddels heel wat van af te dingen. De 400V-technologie waar Tesla aan vasthoudt leidt ertoe dat er redelijk veel warmteontwikkeling in de accu plaatsvindt. De 800V-technologie van Audi/Porsche/Hyundai/Kia is wat dat betreft robuuster. Door de lagere stroomsterkte bij hogere spanning neemt waarschijnlijk ook de veroudering van de accu af, maar dat moet nog blijken.

Mag hopen dat Toyota/Lexus de BEV-technologie snel oppakken. Ik vond de RZ een érg leuke wagen, maar vooralsnog met een verdraaid kleine range.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
826
1
422
63
Een Taycan zou ik niet erg vinden om te “moeten” rijden :trollface:
D’r rijdt sinds een paar maanden een Sport Turismo in de wijk in de “Komplett Schwarz” uitvoering. Drempels remmen ‘m gelukkig meer dan voldoende af want het ding is erg laag. Om daarna weer gelanceerd te worden naar de volgende drempel. Klinkt ook leuk als zo’n ding de straat in komt. Alleen Porsche-onderhouds-prijzen en Porsche-after service zijn me te hoog c.q. niet voldoende vergeleken met Lexus. En Red Carpet kennen ze daar niet, je kunt een Lupo krijgen, voor iets meer moet je bijbetalen. Maar dat kun je ook vast, anders rij je geen Porsche :trollface:
 

Raine

Hoort erbij
17 sep 2023
81
47
18
En Red Carpet kennen ze daar niet, je kunt een Lupo krijgen, voor iets meer moet je bijbetalen. Maar dat kun je ook vast, anders rij je geen Porsche :trollface:
Dat is zoooo generaliserend.. Misschien heeft een Porsche bezitter er ook voor gespaard omdat hij graag wilde en voldoet niet aan het algemeen beeld dat hij loaded is... :rolleyes:
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
826
1
422
63
Zo heb ik het niet bedoeld… :confused: Het is niet mijn bedoeling om te generaliseren naar de bezitter, ik ken zelf een aantal Porsche bezitters en dat zijn aardige, hardwerkende liefhebbers. Ik doelde meer op de bijbetaling voor de huurauto t.o.v. de leenauto. Zo krijg je bij Lexus een Lexus leen-auto, ik heb daar in 10 jaar nog geen ander merk meegekregen. Bij de Mazda-specialist waar m’n MX-5 in onderhoud is, krijg ik of een jonge Mazda 2 mee, of een nieuwe Hyundai omdat ze dealer zijn van dat merk. Maserati had van de Mito speciale Maserati edities laten maken enkel voor haar klanten als leenauto in te zetten. In de tijd dat ik een Audi had, was daar niets “gratis”, kortingen of acties per seizoen had je niet als je door de Audi-deur naar binnen liep, maar wel bij de Volkswagen-deur (in hetzelfde pand). Als je destijds pech had met je Audi met mobiliteitsgarantie, kreeg je wel een Audi mee als leenauto. Een A6 zat ook in de poule bijvoorbeeld voor leenauto’s voor dit soort situaties. Ik vind de verschillen bijzonder, er gaat veel geld om in die bedrijfstak, waar het soms een keuze is van een importeur, is het soms ook een keuze van de keten of enkele zelfstandige om wel of niet een leenauto mee te geven. Onderhoud van een Porsche is verre van goedkoop, ook van een 17 jaar oude Boxster S, dan mag je ook wat terugverwachten vind ik.
 

Raine

Hoort erbij
17 sep 2023
81
47
18
Ik heb in de loop van de tijd best aardig wat bijzondere/ "kostbare" auto's gehad en ben wel beetje allergisch geworden voor de uitdrukking: "als je dat hebt, dan kan je dure reparaties ook wel betalen.."

Ik koop mijn soms wat ongebruikelijke (en daardoor in ogen van anderen dure) auto's vaak pas na lang zoeken (sommige) mensen denken dan dat je bakken met geld hebt (gehad :cautious: ;))
Dat betekent echter helemaal niet dat je daarna nog zat in de pot hebt voor dure reparaties.
Ik heb meestal alles zelf gedaan, juist daardoor kon ik dat soort auto's rijden.. ;):cool:

@ D43m0n, ha, begrijp ik daaruit dat je een Boxster hebt? ik ook.
Ik heb inmiddels na ernstige irritaties over de werkwijze en het met griffel willen schrijven van rekeningen na aflopen van de verlengde gebruikt garantie afscheid genomen van de dealers, doe het meeste wel zelf en als er eens iets heel specialistisch zou zijn dan ga ik wel naar een vrije P-specialist
 
  • Leuk
Waarderingen: Metalfreak en D43m0n

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
826
1
422
63
Ik heb zelf geen Boxster gehad, wel bijna dankzij een collega van me. Die heeft 10 jaar geleden ongeveer z’n Alfa gezinsauto ingeruild op een Boxster S met Sport Chrono package. Hij had de ruimte en kennis er niet voor om zelf onderhoud uit te voeren, maar hij begreep wel dat een sluitende historie goed zou zijn voor een latere restwaarde. Hij besloot om z’n Boxster in onderhoud te doen bij de dealer. Over het contact en de werkzaamheden daarmee is hij tevreden, maar over de reparatiegevoeligheid van het product niet. Hij heeft geen enkele keer een rekening gehad voor regulier onderhoud onder de €1200. Het dubbele kwam vaker voor, er was altijd wel iets wat kapot was of binnenkort kapot dreigde te gaan.

Een keer tijdens een roadtripje door Nederland bleef hij achter, we zijn omgedraaid en zagen hem langs de kant staan. Heel raar geluid uit de motor. Een uur later was z’n Boxster afgesleept naar de dealer. Een paar dagen later volgde de diagnose: motor in de soep. Revisie was goedkoper dan een nieuwe motor. De kosten gingen over de €10.000 heen. Altijd onderhoud bij de dealer, het was in dit geval niet het beruchte tussenaslager (IMS), maar gewoon domme pech volgens de dealer. Toegegeven, z’n Boxster reed daarna als nooit tevoren. Maar het jaar erop kwam er weer ander onderhoud aan. Tel daarbij op dat ie amper zuiniger dan 1:8 reed met die auto. Het ding is prachtig, rijdt heerlijk en je moet wel een beetje werken achter het stuur, koppelen, remmen, schakelen en sturen gaat met veel gevoel maar niet lichtjes.

Onlangs heeft hij er afscheid van genomen, niet alleen vanwege hoge onderhoudskosten maar ook het feit dat ie amper een jaar zonder reparaties kon rondrijden. Dat waren niet altijd grote dingen, vaak kleine maar er was altijd wel wat. En daar had ie genoeg van. Hij reed er woon-werkverkeer ook mee, dus hij moest er ook van op aan kunnen. Hij heeft gedaan wat ie ooit wilde, een Porsche rijden. Mooie verhalen en ervaringen ermee opgedaan. Op vakantie met dat ding door Oostenrijk, Zwitserland, Schotland, Wales. En hij liet vaak iemand meegenieten van die auto, dan ging hij ernaast zitten en liet een ander sturen met dat ding. Gouden kerel(y)
 
  • Leuk
Waarderingen: RoelVB

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
700
140
43
Zo heb ik het niet bedoeld… :confused: Het is niet mijn bedoeling om te generaliseren naar de bezitter, ik ken zelf een aantal Porsche bezitters en dat zijn aardige, hardwerkende liefhebbers. Ik doelde meer op de bijbetaling voor de huurauto t.o.v. de leenauto. Zo krijg je bij Lexus een Lexus leen-auto, ik heb daar in 10 jaar nog geen ander merk meegekregen. Bij de Mazda-specialist waar m’n MX-5 in onderhoud is, krijg ik of een jonge Mazda 2 mee, of een nieuwe Hyundai omdat ze dealer zijn van dat merk. Maserati had van de Mito speciale Maserati edities laten maken enkel voor haar klanten als leenauto in te zetten. In de tijd dat ik een Audi had, was daar niets “gratis”, kortingen of acties per seizoen had je niet als je door de Audi-deur naar binnen liep, maar wel bij de Volkswagen-deur (in hetzelfde pand). Als je destijds pech had met je Audi met mobiliteitsgarantie, kreeg je wel een Audi mee als leenauto. Een A6 zat ook in de poule bijvoorbeeld voor leenauto’s voor dit soort situaties. Ik vind de verschillen bijzonder, er gaat veel geld om in die bedrijfstak, waar het soms een keuze is van een importeur, is het soms ook een keuze van de keten of enkele zelfstandige om wel of niet een leenauto mee te geven. Onderhoud van een Porsche is verre van goedkoop, ook van een 17 jaar oude Boxster S, dan mag je ook wat terugverwachten vind ik.
Maar Volkswagen/Audi is dan ook wel het schoolvoorbeeld hoe het niet moet. Ik heb jaren (gedwongen, had geen keus) een VW als leaseauto gereden, maar als je de auto moest wegbrengen voor een beurt, moest je een vervangende auto huren tegen de volle huurprijs (nu betaalde mijn werk gelukkig) anders kon je alleen gratis een fiets mee krijgen. Niet handig als je naar klanten ver moet rijden. En ik heb bij de VW dealer de meest waardeloze aflevering van een splinternieuwe auto meegemaakt: "Hoi, ik kom de nieuwe auto ophalen", antwoord was: "hier zijn de sleutels en papieren, die staat ergens op de parkeerplaats, je vindt 'm wel he" en meneer aan de receptie ging verder waar hij mee bezig was... :censored:
 

Raine

Hoort erbij
17 sep 2023
81
47
18
Maar Volkswagen/Audi is dan ook wel het schoolvoorbeeld hoe het niet moet. Ik heb jaren (gedwongen, had geen keus) een VW als leaseauto gereden, maar als je de auto moest wegbrengen voor een beurt, moest je een vervangende auto huren tegen de volle huurprijs (nu betaalde mijn werk gelukkig) anders kon je alleen gratis een fiets mee krijgen. Niet handig als je naar klanten ver moet rijden. En ik heb bij de VW dealer de meest waardeloze aflevering van een splinternieuwe auto meegemaakt: "Hoi, ik kom de nieuwe auto ophalen", antwoord was: "hier zijn de sleutels en papieren, die staat ergens op de parkeerplaats, je vindt 'm wel he" en meneer aan de receptie ging verder waar hij mee bezig was... :censored:
En waarom blijven mensen deze merken rijden?!... omdat ze dat gewend zijn en dus ook gewend zijn aan de vele (standaard) mankementen en slechte service..

Mensen zijn gewoontedieren, verandering is voor veel mensen griezeligo_O
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Het leven wordt zoveel eenzamer als je geen goede persoonlijke band met de dealer hebt .... :p
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
700
140
43
Het leven wordt zoveel eenzamer als je geen goede persoonlijke band met de dealer hebt .... :p
Nu laat ik de standaardbeurten wel door de Lexus dealer doen, maar ik heb nu niet de indruk dat ik er een band mee heb als ik er 1x per jaar kom.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
826
1
422
63
maar ik heb nu niet de indruk dat ik er een band mee heb als ik er 1x per jaar kom.
Die indruk heb ik wel:sneaky: . De meesten werken daar al jaren. Als ik m‘n naam zeg aan de telefoon weten ze wie ik ben, geen kenteken is er nodig om door te geven. Ik noem de meesten daar bij de voornaam. En het is echt een dealer.
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
273
154
43
De eerste keer dat ik de dealer zelf aan de lijn kreeg, wist men meteen welke auto ik had, terwijl ik de betreffende medewerker nooit eerder gezien of gesproken had. Vermoedelijk werkt het computersysteem op nummerherkenning, waardoor jouw "dossier" meteen opent of zoeken ze je gewoon meteen op naam op in het systeem.

Dus het lijkt een warmere band dan het is.😉
 
  • Leuk
Waarderingen: Frank2b

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
826
1
422
63
Dat zou kunnen, ik ben er al ruim 10 jaar klant. Toen mijn schoonouders in 2004 gingen kijken voor hun Corolla Verso zijn we ook daar geweest. Een aantal gezichten van toen, werkt daar nu nog steeds. Wel met grijze tot zelfs witte haren inmiddels maar ze blijven daar lang. Dat in tegenstelling tot de VW/Audi dealers als “makkelijk slachtoffer”; de verkoopafdeling wisselde regelmatig van samenstelling en de after sales ook. Middenkader-management ook en dat ging van hufterig naar CAO-afspraken negeren en intimidatie als je wees op CAO-afspraken. Ik ken iemand die daar gewerkt heeft in de werkplaats. Daar wisselde het personeel ook regelmatig door dat soort mismanagement. Ik denk niet dat je elke dealer over een kam kunt scheren.