Schokken bij starten CT

TB-NL

Nieuw hier
16 mrt 2012
4
1
3
Bij starten is het net alsof de auto niet in de juiste versnelling komt. Het lijkt dan bij wijze van spreken net een 2-takt (er zit dan een interval tussen), wat goed hoorbaar is. Normaal druk je op de startknop en dan hoor je in feite heel weinig . Ik heb dit nu 2 keer meegemaakt, nl. dit jaar in juni en vorige week. Vorige week duurde het ong. 300 meter en het leek ook nog herrie te maken. Daarna normaal geluid.
Ik heb daarna het oliepeil gekontroleerd maar dat was Ok.
Ik heb de CT nu bijna 6 jaar.

Heeft iemand een idee, wat het kan zijn?.
 
  • Leuk
Waarderingen: dentify

2000Turbo

Hoort erbij
25 jan 2011
60
18
8
Herkenbaar ik heb dit bij mijn lease CT ook gehad. Meename als het kouder was en de auto meg de neus in de eind stond.
Bij starten leek het dan of hij op 2 cilinders liep.
Meerdere checks en aanpassingen bij de dealer hebben toen niet geholpen.
Bij de CT die ik nu priv? rijdt geen last gehad tot nu toe.
 

TB-NL

Nieuw hier
16 mrt 2012
4
1
3
Bedankt alvast voor jullie opmerkingen. Even een reaktie:

Xenon: Er was geen waarschuwingslampje aan.
Frank2b: Het lijkt hetzelfde probleem te zijn, echter wat voor Toyota geldt, zou dit ook bij Lexus gelden? (De dealer heeft een schrijven gehad van de importeur dat op kosten van Toyota het inlaatspruitstuk van de P3 wordt vervangen. )
De CT heeft wel dezelfde motor als de Prius.

Echter hebben niet meer mensen soortgelijk probleem bij starten en heeft iemand ervaring met de afhandeling door de dealer?
 

TwaMu

Actief
13 mei 2015
233
19
18
Het lijkt mij bijna onmogelijk dat het van het inlaatspruitstuk afkomt, dan zou het probleem zich altijd moeten voordoen en niet sporadisch. Het lijkt mij meer een probleem in de hydraulische klepstoters die leeggelopen zijn en eerst weer door de oliedruk gevuld moeten worden.Zit er wel de juiste motorolie in de motor van de juiste viscositeit?
Hoor graag hoe het afloopt.
Vr.Gr. Twan.
 

TB-NL

Nieuw hier
16 mrt 2012
4
1
3
De motorolie is door de Lexusgarage gevuld. (Bij de 90K-beurt in juli) Ik neem aan dat die de juiste olie erin kiepert. Wat ik nu wel doe is , dat ik even kijk of oliedruklampje uit is. Toen het vorige week gebeurde, had de wagen een dag stilgestaan , het was koud (4-5 graden) en ik heb hem snel in zijn achteruitgezet.
Ik heb toen wel het oliepeil gekontroleerd en er zat ruim voldoende in. Ik heb het tot heden ook niet meer gehad. Dus ik kijk als het kouder wordt of het weer voorvalt.

Groetjes,
Tini
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
De Prius-3 gaf dit probleem scheen het, nadat de auto een klein eindje was verplaatst, waarbij de motor niet goed was warmgelopen, en vervolgens werd uitgeschakeld en de motor sterk afkoelde. Bij de volgende koude start werden condensatiewaterdruppels naar binnen gezogen die gedurende enkele seconden een onheilspellend ratelende motor veroorzaakten.

Althans, dat is een verklaring die ik ergens gelezen heb (weet niet meer waar helaas).
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Jvrr

Actief
30 sep 2014
102
7
18
Wellicht wat laat.....

Het ratelen wat je hoort en 2 takten heb ik ook (gehad).
Die van mij ging zelfs soms pingelen , liep rauw en knalde hard in de versnelling.

Gisteren naar de dealer geweest en ze kende het probleem. Bougies en lucht filter vervangen + motor reinigingsvloeistof in de tank.

Hij lijkt weer glad te lopen, net zoals de gloednieuwe CT die ik mee kreeg als leen wagen.
 

Jvrr

Actief
30 sep 2014
102
7
18
Een aanvulling...uiteindelijk is het probleem teruggekomen.
Voornamelijk op zeer koude dagen...lees vorst,

Bij de garage melde ze ook dat het wordt veroorzaakt door druppels condens in de uitlaatspruitstuk.

Nu lees ik in een nieuwe post dat het ook een voortekenen kan zijn van een koppakking die kapot gaat.......ik twijfel daar sterk over, maar wel iets om in de gaten te houden. (niveau koelvloeistof)
 
  • Leuk
Waarderingen: Verwijderd lid 3623