Soort motorolie CT

Marius11

Nieuw hier
24 feb 2018
20
4
3
Ik heb nagevraagd bij de Lexus dealer welke soort motorolie ze hebben toegepast in mijn CT200h bij de laatste onderhoudsbeurten. Dat blijkt 5W30 te zijn. Dit is in tegenstelling met de fabrieksopgave van Lexus, die 0W20 voorschrijft. Sterker nog: er staat in de onderhoudsopgaven dat als er 5W30 is toepast dat deze bij de volgende beurt vervangen moet worden door de voorgeschreven oliesoort 0W20 !
Verbazingwekkend als ik verneem dat de Lexus dealer niet anders toepast dan 5W30.
Hoe ervaren jullie dit ?
Ik heb inmiddels 0W20 speciaal voor hybrides aangeschaft en ververs de olie met filter zelf. Dat deed ik ook altijd bij mijn vorige wagens.
 

Bijlagen

  • Olie-1.jpg
    Olie-1.jpg
    67,3 KB · Weergaven: 116
  • Olie-2.jpg
    Olie-2.jpg
    65,3 KB · Weergaven: 102
Laatst bewerkt:
12 mrt 2016
109
8
18
Ja, is bij de mijne ook gebeurd bij de laatste beurt. Ik vermoed dat de nog dunnere olie alleen nut heeft voor nog iets lagere wrijvingsverliezen in de motor en dat het voor de kwaliteit van de smering niet veel uitmaakt. Moeilijk starten bij koude zal in ons klimaat ook niet snel een probleem zijn lijkt me.
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.719
458
83
De dealer gooit overal 5w30 in. Als je aangeeft dat je iets anders wilt doen ze dat uiteraard.
 

Jvrr

Actief
30 sep 2014
102
7
18
Hmmm, dit verklaart misschien wat problemen die ik al een tijdje heb....
-De auto loopt wat rauw/ruw bij een koude start.
-Auto stinkt naar olie als veel bergen (lees extreem Zwitserland) worden gereden.

Wellicht eens de moeite waard om dit eens uit te proberen ;-)
 

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.388
207
63
Morgen de CT voor het eerst naar de dealer. Na het lezen van dit bericht toch maar even aangegeven dat ik ook 0W20 in de auto wil.

dit staat nu op de werkorder. Ik ben bang dat als ik niets had vermeld er ook 5W30 ingemikt werd.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
De door Lexus aanbevolen olie varieert per auto, hoe jonger de auto, hoe dunner de olie die wordt aanbevolen omdat dat een bescheiden invloed heeft op het brandstofverbruik en daarmee op de CO2 uitstoot. Daarnaast worden ook dikkere alternatieven getoond die onder nederlandse omstandigheden ook prima voldoen. Inmiddels is het aantal aanbevolen viscositeiten steeds verder uitgebreid: al lange tijd SAE 0W-20 tot inmiddels 0W-16, 0W-12 en zelfs al 0W-8. Voor de dealer is dat lastig - hij vult zijn bulktank daarom met bijvoorbeeld een 0W-30 of een 5W-30.

Daarmee kan hij in principe alle Lexus modellen smeren, inclusief diesels.

Een wat dikker product dan voorgeschreven vormt praktisch geen probleem, een dunnere olie kan dat wel zijn als dat oorspronkelijk niet is toegestaan. Praktisch betekent dat SAE 0W-16, 0W-12 en 0W-8 dus alleen mag worden gebruikt in auto's waar dat uitdrukkelijk wordt aanbevolen. In dat geval is de motor daarop aangepast, bijvoorbeeld door allerlei coatings voor zuigerveren en cilinders, andere materiaalkeuze of andere subtiele veranderingen aan allerlei onderdelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: TTS

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.388
207
63
Mag ik vragen waarom je bang bent voor 5W30?
nou ja bang... ik ben al m'n hele leven pro Toyota/Lexus. en als zei specifiek aangeven om in de 1.8 Hybride's 0W20 te doen dan neem ik dat van harte aan.
Ik wil gewoon graag de olie in mijn auto die Toyota aanbeveelt.
 

Lexy

Actief
17 mrt 2023
105
57
28
Met de huidige temperaturen in nederland en delen van west europa, gematigd in de winter en hoger in de zomer, valt de 5W30 prima binnen het bereik van de specs. Ik zie het probleem niet zo. En het advies van Toyota/Lexus is algemeen en niet voor nederland, belgië of duitsland in bijzonder. Maw 5w30 vindt ik prima. Gevoelsmatig en niet op onderzoek gebaseerd .;)
De 0w20 zal wat dunner zijn en gunstiger zijn voor het verbruik, als je dit als normaal lexus rijder al kunt ervaren.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: TTS en Bobusa

Elan

Nieuw hier
16 dec 2023
19
13
3
Mag ik vragen waarom je bang bent voor 5W30?
Haha, ik ben eerder bang voor die dunne 0w/20.
Deze olie is eigenlijk grotendeels gebruikt voor hetgeen in de uitlaat zit niet te beschadigen (sensoren en filters) ipv de motor te beschermen.
Plots schrijft ieder ineens 0w/20 voor. Zelfs voor auto’s van het bouwjaar toen die olie nog niet eens bestond..
Maar waar gaat het stoppen? (Zie foto)
 

Bijlagen

  • IMG_0836.png
    IMG_0836.png
    3,9 MB · Weergaven: 11
  • Leuk
Waarderingen: Sam_IS300h

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Haha, ik ben eerder bang voor die dunne 0w/20.
Deze olie is eigenlijk grotendeels gebruikt voor hetgeen in de uitlaat zit niet te beschadigen (sensoren en filters) ipv de motor te beschermen.
Plots schrijft ieder ineens 0w/20 voor. Zelfs voor auto’s van het bouwjaar toen die olie nog niet eens bestond..
Maar waar gaat het stoppen? (Zie foto)
SAE 0W-20 kennen we al sinds 1970. Aanvankelijk niet helemaal zonder problemen (lekkage door het verharden en bros worden van afdichtingen en pakkingen). Dat stadium zijn we inmiddels al zeer lang voorbij en is dan ook al minstens 30 jaar geen probleem meer.

0W-16, 0W-12 en 0W-8 zijn van veel recenter datum. Die zijn er vooral gekomen op verzoek van de Japanse autoindustrie en in Japan bestaat daar ook al een jaar of 5 ervaring mee. Die producten worden alleen aanbevolen voor auto's waarvan de fabrikant weet dat ze in de praktijk geen probleem opleveren maar wel een meetbare bijdrage leveren aan het terug brengen van de CO2 uitstoot.

Het gaat om kwalitatief zeer hoogwaardige producten met eem kwaliteit die een aantal jaren nog niet beschikbaar was. Wel is voorwaarde dat de motor er voor geschikt is. Dat wordt bereikt door allerlei subtiele aanpassingen. Met name door gebruik van allerlei coatings voor cilinders, zuigerveren, zuigers en nokkenassen hebben fabrikanten zowel het olieverbruik sterk weten te verminderen en de slijtvastheid van gesmeerde onderdelen aanzienlijk te verbeteren.

Een motor mag er nu nog ongeveer net zo uitzien als een exemplaar uit 1980, inwendig zijn er echter allerlei aqanpassingen gedaan die zowel levensduur als brandstofverbruik zeer sterk hebben verbeterd. Angst om die nieuwe olietypen te gebruiken is dan ook misplaatst - voorwaarde daarbij is echter dat de fabrikant het gebruik van die dunnere olie in de betreffende motor toestaat.

Het aanpassen van de oliesamenstelling om het goed functioneren van uitlaatgasnabehandelingsapparatuur te waarborgen staat daar volledig los van. In principe leveren die aanpassingen geen verandering op in slijtagebescherming - alle producten dienen aan dezelfde kwaliteitseisen te voldoen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me en Bobusa

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
254
143
43
Angst om die nieuwe olietypen te gebruiken is dan ook misplaatst - voorwaarde daarbij is echter dat de fabrikant het gebruik van die dunnere olie in de betreffende motor toestaat.
Andersom is het ook onnodig om angst te hebben om de oudere types als 5W30 te gebruiken, als deze geadviseerd worden door de verschillende dealerbedrijven (importeurs) in Europa en volgens handleiding toegestaan zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.388
207
63
Lang verhaal kort, ik heb bij de dealer toch maar aangegeven dat ik graag wil wat Lexus voorschrijft.

gekke is... moest ik ook nog voor bijbetalen... niet veel hoor...

maar is toch gekkig... een beurt bij de Lexus dealer kost X.... maar wil je olie die ze niet in bulk inkopen.. maar wel door Lexus wordt voorgeschreven... moet je bijbetalen...

maar goed. ik ben weer blij :)
 

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.388
207
63
Zo gek is dat niet. Het maken van een SAE 0W-20 is duurder dan een SAE 5W-30 vanwege de andere ingredienten
ik bedoel met gek...

dat je een prijsopgave krijgt voor een beurt bij de Lexus dealer. let wel... LEXUS dealer...
in mijn boekje staat 0W20.

de dealer zelf kiest voor een alternatief. ( wat heus prima kan zijn )

maar ik vraag om de olie te gebruiken die wordt voorgeschreven door LEXUS...
en dan kost het mij meer...

dat ze de 5W30 in bulk kopen of dat 0W20 duurder is qua productie etc.. ja daar heb ik dan niets mee te maken natuurlijk...
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09