Sport Stand geen extra vermogen?

therock

Hoort erbij
24 dec 2011
45
0
0
Hi,

Vraag me af of iemand het verschil merkt aan acceleratie in de Sport Stand met de CT200h.
Als ik optrek en dan de sportstand inschakel, terwijl ik het gaspedaal in exact dezelfde stand behoud, merk ik niet dat er meer vermogen beschikbaar komt. Ook niet bij volgas.

In de Honda Civic 1.3 Hybride merkte ik duidelijk tijdens het optrekken dat het toerental omhoog gaat zodra je de S-stand selecteerd.

Volgens de specificaties zou de sport-stand de versnelling, stuurbekrachtiging, EPS, VCS en TC aanpassen voor een levendiger en sportiever weggedrag.
Echter merk ik niets van het hogere voltage (500V in normal, 650V in sport mode) wat de elekromotor zou moeten krijgen, tijdens accelereren.
Aldus Chief Engineer Osamu Sadakata & Chief Designer Takeshi Tanabe :
http://lexusenthusiast.com/2010/04/06/e ... -engineer/

Iemand die weet hoe je het hogere vermogen kunt opmerken tijdens overschakelen naar de sport stand?
 

AmbientWings

Nieuw hier
28 jan 2012
18
0
0
Ik voel vooral dat het gaspedaal gevoeliger is, en dus trekt hij sneller op. Van verminderde airco, stuurbekrachtiging, EPS, VSC en TC voel ik (nog) niets. Ik rij dan wel nog heel voorzichtig, de wagen is pas 2 weken oud.
 

Hjalmar

Actief
15 okt 2010
167
0
0
Corrigeer me als ik het fout heb, maar volgens mij was dat gewoon puur een reclamestunt geweest. De auto heeft precies dezelfde eigenschappen als de Prius (wellicht dat de Lexus net wat anders is geconfigureerd) maar zowel in normal mode als in sport voel ik geen extra power wat je wel hoort te krijgen...
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Ik ben het niet met jullie eens. Ik merk wel degelijk dat het accelereren een stuk, heel stuk sneller gaat in de sport stand. De toeren gaan verder omhoog en op de een of andere manier weet de motor/electromotor dan meer vermogen te geven. En dat dan helemaal als je het pedaal volledig intrapt, dan wordt je als het ware echt een beetje in je stoel gedrukt. Dus ik ervaar dat anders en ben er overigens zeer tevreden over.


Robbert-Jan
 

PeterA

Actief
25 jan 2012
173
75
28
De sport stand maakt bij mijn CT voelbaar een groot verschil, en is echt niet zuiver een reclamestunt. Het gaspedaal reageert veel gevoeliger, de vermogensafgifte wordt groter en de stuurbekrachtiging verandert, wordt iets sportiever. De overige systemen (EPS, VSC etc.) heb ik (nog) niet aan de tand gevoeld, maar ik vind het niet echt nodig om grenzen op te zoeken.
Bij optrekken vanuit stilstand merk je het grootste verschil. Met name de electromotor levert in de sport stand meer tractie, en je voelt de stoel dan inderdaad in je rug duwen, wat in de "normal" stand niet het geval is. Van 0 - 50 km/u in de sport stand is de CT in mijn beleving echt heel rap. Zie ook dit plaatje dat ik op internet vond:
http://cdn.thelexusenthusiast.com/image ... -modes.jpg
 

therock

Hoort erbij
24 dec 2011
45
0
0
In dat geval zou je als je naar sportstand overschakelt, terwijl je optrekt, ineens meer tractie moeten voelen.
Sorry, maar ik voel geen enkel verschil.

Bij mij lijkt het dus dat die sport-stand alleen maar je dashboard rood maakt en de toerenteller laat zien. Ik zat erover na te denken om langs de dealer te gaan, wellicht is mijn knop defect. Dacht laat ik eerst even jullie ervaringen checken en nog een paar testjes doen.
Ik zal eens kijken of ik morgen tijd heb om de acceleratie van 0 tot 100 te filmen in de normal en sport-stand.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Misschien heeft 'therock' wel een punt:

The CT can be driven in one of three modes: Eco, Normal and Sport. In Eco and Normal , output is limited to 500 volts unless full throttle is applied. The limit then bumps up to 650 volts, just like in Sport mode. There?s also an EV-only mode, but it?s limited to a little over one mile of emissions-free driving.

Zie bron: http://www.roadandtrack.com/future-cars/2012-lexus-ct-200h
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Dus heb je bij volle uitslag van het pedaal in normale mode hetzelfde vermogen tot je beschikking als in sport modus, alleen heb je het effect sneller in de sport stand.
 

danidude

Hoort erbij
26 mrt 2011
39
0
0
Voor mij is het grootste voordeel van de sportstand het wat zwaarder sturen en het wat nerveuzere gedrag van het gaspedaal, ideaal voor op de snelweg imo. Op het moment dat ik van de snelweg af rij switch ik altijd weer naar normal mode (ook doordat EV modus dan sneller aanspringt bij gelijkblijvende snelheid in verhouding tot sport mode).

Het kan best zijn dat er geen extra vermogen vrijkomt, al heb ik wel het (niet onderbouwde) gevoel dat ik een stuk sneller op kan trekken in sport mode.
 

therock

Hoort erbij
24 dec 2011
45
0
0
Inderdaad wat je zegt GPS-10, het begint al duidelijker te worden.
De grafiek van "peter-a" geeft het duidelijk aan: bij "acceleration feel" zie je dat bij max.pedal depression de lijn bij normal en sport op dezelfde positie staat.
Conclusie: ongeacht de gereden snelheid (en stilstaand), bij het volledig intrappen van het gaspedaal is er geen verschil in vermogen tussen beide standen.

Volgens de grafiek zou je dan bij het halfintrappen van het gaspedaal en tijdens overschakelen naar de sport-stand de additionele 150Volt voor de electromoter wel moeten voelen.
Wellicht werkt het niet als je ineens overschakelt naar sport terwijl je al aan het acceleren bent.
 

Bacchus

Nieuw hier
19 feb 2012
24
0
0
ae82_gt zei:
Het enige dat aangepast word is de responce van het gaspedaal.
Volgens de Lexus-engineer in Hube's filmpje dus juist niet: ??k EPS en VSC veranderen. EPS kan ik ook bevestigen, ook al is het verschil subtiel.
 

filerijder

Hoort erbij
28 okt 2011
26
0
0
Ik heb nu bijna 10.000km in 2 maanden gereden met een CT200H LL waarvan redelijk veel Autobahn kilometers. Ik vind het een aparte discussie die bij dit topic en ook het "heeft deze auto zin bij 90% snelweg kilometers" topic plaats vind. De auto rijdt 190km/uur top, is meer als opgegeven. Hij stuurt als een kart en is nog super comfortabel. Ok het benzine gebruik is niet 1 op 20 maar bij mijn voruige auto, Renault Laguna 150PK automaat, was ik blij als ik 1 op 10 haalde.
Ik merk wel degelijk verschil tussen sport stand en normaal. Trekt veel makkelijker door en stuurt rustiger.
Gewoon een heerlijke reis auto die lekker kan cruisen maar die ook lekker kan doorrijden.
 

allcazar

Hoort erbij
4 mrt 2012
55
1
8
Heel veel info - ook over Sport-mode vindt je hier:


Voor als je eens 21 minuten hebt.
Rond de 8:21 vind je een mooie tabel die de drive-modes samenvat.

De Sport stand geeft als resultaat dat het voltage altijd op 650v staat (in normal-mode 500v en enkel bij gaspedaal plat tot 650v). De stuurbekrachtiging is anders en de gasrespons is sneller.

Ook de performance dampers worden in detail uitgelegd (nut ervan gezien het bijzonder stijve koetswerk, effect op aantal Db en trillingen in de wagen in grafieken).

Eigenlijk worden bijzonder veel vragen van dit forum in deze video vanuit de technische kant beantwoord.
 

Kela

Nieuw hier
26 okt 2011
14
0
0
Vraag me af of iemand het verschil merkt aan acceleratie in de Sport Stand met de CT200h.
Als ik optrek en dan de sportstand inschakel, terwijl ik het gaspedaal in exact dezelfde stand behoud, merk ik niet dat er meer vermogen beschikbaar komt. Ook niet bij volgas.

In de Honda Civic 1.3 Hybride merkte ik duidelijk tijdens het optrekken dat het toerental omhoog gaat zodra je de S-stand selecteerd.

De oorzaak ligt volgens mij aan het feit dat pas tijdens het optrekken de sportstand wordt ingeschakeld. Als ik dat doe voel ik ook geen verschil. Maar als de sportstand vooraf wordt ingeschakeld voel je zeker tot de eerste 50 km/u een groot verschil. De auto pakt veel beter op en is gewoon sneller weg.
Hiervoor ook een Honda Civic Hybride gereden en daar vond ik het veschil tussen normaal en sport veel kleiner, de Lexus is veel rapper en sterker. Ik merk dit vooral met mijn 2 zeekayaks op het dak, de Lexus heeft hier in tegenstelling tot de Honda totaal geen moeite mee.
Ik heb mijn LL nu 4 weken en ben zeer tevreden.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik merk dit vooral met mijn 2 zeekayaks op het dak, de Lexus heeft hier in tegenstelling tot de Honda totaal geen moeite mee.
Eigenlijk wel een interessante opmerking. Je bedoelt dat de Honda dan minder accelereert? Merk je nog dat wegligging be?nvloed wordt met de zeekayaks op 't dak?

Btw, een foto hiervan zou niet misstaan (maar misschien is dat meer iets voor de rubriek dakdragers) ;)
 

Kela

Nieuw hier
26 okt 2011
14
0
0
Ik merk dit vooral met mijn 2 zeekayaks op het dak, de Lexus heeft hier in tegenstelling tot de Honda totaal geen moeite mee.


Eigenlijk wel een interessante opmerking. Je bedoelt dat de Honda dan minder accelereert? Merk je nog dat wegligging be?nvloed wordt met de zeekayaks op 't dak?

De Honda was een prima wagen, maar kwam gewoon power te kort. De "batterijen" waren vrij snel leeg en dan was je aangewezen op de benzinemotor van 95 pk. Dat is niet veel vermogen en dat was te merken, zeker met tegenwind. Met de Lexus heb ik daar geen last van, natuurlijk moet ook deze auto meer moeite doen met zo'n vracht op z'n dak, maar dat is te verwaarlozen.
Met en zonder de Kayaks op het dak is de wegligging van de Lexus ook beter als die van de Honda. De Honda vond ik nogal windgevoelig.

Als de kayaks er weer opliggen zal ik een foto maken. De dakdragers zijn overigens van Lexus zelf.