Verbruik CT

Lexus4all

Actief
15 feb 2011
111
1
0
Goedemiddag allen,

Na alweer 2 weken rond te hebben gereden moet ik zeggen dat de auto prima bevalt. Inmiddels krijg ik van de baas wel te horen dat hij toch niet echt zuinig is. Dit is in ieder geval de reden dat 2 andere CT's maar even zijn gecancelled....

Misschien wordt het nog beter, maar tot nu toe rij ik 1 op 16,8. Dit met een "normale" versnelling ingesteld. En voor mij normaal rij patroon. Woon werk (veel snelweg hele land door) en af en toe wat korte stukjes.

Op de snelweg haal ik 1 : 15 en met een beetje dorpjes rijden (1:23) wordt dit omhoog gehaald naar een gemiddelde van 1:17.

Ik ben benieuwd wat de andere eigenaren aan gemiddeld verbruik hebben.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
De CT, en iedere hybride is pas zuinig wanneer je voet niet te zwaar is. Men is in Nederland gewent om in kleine doosjes te rijden die geen echt serieuze motor aan boord hebben, en waar het niet zoveel uit maakt of je vol gas of een beetje gas geeft. Indien je V6, V8 of hoger rijdt, zal dit je beter bekend zijn.

Het fabrieksgebruik is denk ik niet echt te halen, maar er is wel in de buurt te komen.
 

twcoolen

Actief
22 feb 2011
226
0
0
Hjalmar zei:
Desnoods zet je hem in de ECO stand. Of je baas wacht op de Opel Ampera :)

Ik heb in die Volt gereden, de andere versie van Chevrolet. Das pas ruig. Snelle acceleratie en geen geluid. Alleen bandengeruis. Ik heb hem wel niet harder dan 25/30 km/u gereden, was indoor bij de NY autoshow.

OnTopic: Wel raar dat je baas op basis van 2 weken aan resultaten 2 auto's gaat cancelen.... Je bent toch heel na?ef indien je de fabriekswaarden gelooft.

Ik weet dat de C1's, 107's en Aygo's een waarde van 1:22 beloofden. MTC kwam uiteindelijk met een gemiddelde van 1:15 bij 500 auto's van die types.
Die fabrieksmetingen slaan nergens op. Accelereren van 80-120 km/u in meer dan 3 minuten is niet representatief voor dagelijks gebruik. Zelfs een hoogbejaarde zondagsrijder doet zichzelf dat niet aan.
 

Maistah

Actief
1 feb 2011
472
1
0
Ik heb nu na 11500km een verbruik van 6,6L/100km. Dit was even 7,0 maar dat kwam door duitsland. Normaliter rijd ik 5,4L/100km.
 

Lexus4all

Actief
15 feb 2011
111
1
0
O nee ik denk ook niet dat je naar fabriekswaardes moet kijken. Daarover is al genoeg gezegd op dit forum. 1:30 of 1:15 is dan wel weer een absurt verschill. Je moet gewoon vergelijken met andere vergelijkbare auto's diesel/benzine.

Ik vergelijk het altijd maar met de concurrenten. Een A3 diesel red zonder moeite ook 1:20, weet ik uit ervaring. Laatst een paar maanden in een benzine bluemotion gereden die haalde met normaal rij gedrag 1:16. Als je dan puur alleen naar verbruik kijkt denk ik een hoop hybride techniek maar een klein beetje winst.

Maar de Prius is eigenlijk hetzelfde als ik daar zie staan 5 liter per 100 km, dus 1:20 dan is dat al stukken beter. En dan neem ik aan dat mijn verbruik nog wel bijtrekt. En anders jammer dan.

Verder rijdt het natuurlijk super zo'n hybride en buiten de benzine is die prijstechnisch natuurlijk zeer aantrekkelijk. Daarbij zal de benzine prijs wel weer dalen na vorige week.
 

marcelleke

Nieuw hier
26 apr 2011
17
0
0
Na ruim 700 km gereden te hebben, combinatie binnen-, provinciale en autosnelwegen een gem. verbruik van 5,6 ltr/100 km. Benieuwd of het nog zakt...
 

Lex

Nieuw hier
6 apr 2011
9
0
0
Na een dikke 22.000 km is het verbruik nu aan het stijgen naar 5.2 (waarschijnlijk omdat het wat kouder is).
Volgende week winterbanden, misschien dat het dan nog wat stijgt.
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
Een eerste opmerking:
de CVT je moet met zo iets leren rijden.Deze CT200 is mijn vierde CVT en je kan best vlot rijden zonder een lawaaierige motor te krijgen.
Een hybride is vooral bedoeld om het milieu te sparen en na ??n diesel is mijn conclusie, nooit meer zulk een giffabriek vol fijn stof;
Je koopt ook geen hybride om de goedkoop en premies, ga dan voor een Dacia
De eerste 80000 hm kost me dit een jaarlijkse beurt van 1OO? per jaar all inclusief.Bij Mercedes was dit het X-voud.
Autoweg zeer weinig voor mij, gewone straten en af en toe de stad, ja het vrouwtje wil ook wel eens shoppen= rond de 5 liter.
 

Lexus4all

Actief
15 feb 2011
111
1
0
Zo nou het wordt wat kouder. Ik merk inderdaad ook dat het verbruik wat naar omhoog gaat. Maar ja logisch en ook de winterbanden helpen denk ik niet. Maar als ik het afgelopen maanden zo bekijk.

Nu zo'n 7 maanden en 30.000 km verder is vlak voor de winter het verbruik 1:17,5 geworden. Beter krijg ik het niet.
Dat is toch niet slecht met al die snelweg km's. Gem. snelheid 74 km/uur.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Ik heb nu de CT tot mijn beschikking dit weekend. Met mijn rijstijl zit ik rond de 6l/100km. Het kan minder maar dan moet ik mij aan de geldende limieten houden en de sportstand niet gebruiken.

In vergelijking tot dit, met dezelfde rijstijl, verbruikt mij IS250 9l/100km
 

twcoolen

Actief
22 feb 2011
226
0
0
Ik zal morgen nog eens kijken, maar volgens mij zit ik na 28.000km op een gemiddelde van 7l op de 100km.

Ik ben blijkbaar geen zuinige rijder. Al moet ik zeggen dat de zuinigheid bij 120kmpu + snelheden ver te zoeken is.
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
Wil je zuinig rijden op de autoweg dan is een moderne zwaardere vervuilende diesel de top.Een Mercedes haalt ook onder de 5 liter maar ik deed hem toch weg.Dat geloer op je litertjes maakt het voornaamste voordeel van de hybride stuk: relax glijden. Ik bekijk mijn verbruik niet meer juist als ik tank reken ik effen uit mijn hoofd.Die "Spritmonitor" is echt voor mensen die schijnbaar geen echt leven hebben.Een beetje kruideniersmentaliteit.