Verbruik CT

Lexus4all

Actief
15 feb 2011
111
1
0
Goedemiddag allen,

Na alweer 2 weken rond te hebben gereden moet ik zeggen dat de auto prima bevalt. Inmiddels krijg ik van de baas wel te horen dat hij toch niet echt zuinig is. Dit is in ieder geval de reden dat 2 andere CT's maar even zijn gecancelled....

Misschien wordt het nog beter, maar tot nu toe rij ik 1 op 16,8. Dit met een "normale" versnelling ingesteld. En voor mij normaal rij patroon. Woon werk (veel snelweg hele land door) en af en toe wat korte stukjes.

Op de snelweg haal ik 1 : 15 en met een beetje dorpjes rijden (1:23) wordt dit omhoog gehaald naar een gemiddelde van 1:17.

Ik ben benieuwd wat de andere eigenaren aan gemiddeld verbruik hebben.
 

PeterA

Actief
25 jan 2012
173
75
28
Een tank verreden met ca. 40% snelweg (120-130 km/u), zowel in "Normal" als "Sport" modus. Verbruik volgens boordcomputer 1:18,7, volgens eigen berekening 1:18,3.
 

allcazar

Hoort erbij
4 mrt 2012
55
1
8
Na 9.000 km. 1 op 18,86. Relatief dynamisch. Mix stad, hoofdweg, en snelweg. Snelweg doorgaans 130 km / h.
Wel een "pro-actieve zuinige rijstijl" (laten uitbollen, zacht remmen, snel optrekken en overgaan op CC zodra je kan).
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
De cruise-control in de stad, dat lijkt me wat moeilijk te doen. Alleen op de rondweg neem ik aan, de binnenstad van Den Haag zal niet gaan vrees ik. :D
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
Coordinator zei:
De cruise-control in de stad, dat lijkt me wat moeilijk te doen. Alleen op de rondweg neem ik aan, de binnenstad van Den Haag zal niet gaan vrees ik.
Ik woon buiten de Randstad. Op doorgaande wegen binnen de bebouwde kom kan ik, omdat het niet vaak heel druk is en ik altijd voldoende afstand houd, uitstekend op de CC rijden.
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Als je de ruimte hebt kan dat. Ik woon in Friesland en welke bebouwde kom je ook hebt er rijdt altijd wel een trekker, truck of belastingvrij autootje voor me met bejaarden erin. Blik op niks en een dikke 30 km ervoor. CC gebruik in alleen op de grote weg en in de polder zodra ik Muiden voorbij ben op weg naar Den Haag waar mijn dochter woont kun je de CC niet meer gebruiken. Teveel verkeer. :D
 

Kela

Nieuw hier
26 okt 2011
14
0
0
Kela zei:
Misschien leuk voor de statistieken.

Op de teller van mijn LL staat nu 9813 km en de laatste rit eens doorgereden.
798 km en 42 l. getankt ofwel 1 op 19. Lijkt mij een prima score voor de CT.
De meter zelf zat er niet veel naast en gaf 1 op 19,3 aan, terwijl bij eerdere metingen de meter iedere keer 1 km naar onder afweek.

Kela

Ik heb de cc een paar maal geprobeerd, maar het verbruik zonder de cc is bij mij minder.

Kela
 

allcazar

Hoort erbij
4 mrt 2012
55
1
8
Lexus4all zei:
Begrijp ik nu goed dat je tevreden bent met een CT die 6,5l per 100 km heeft als verbruik. (Dat is 1:15,3 als ik het omreken.)

Wel... het is weeral aan paar maanden geleden dat wij op en af naar de Ardennen zijn gereden. De 6,5 l werd genoteerd tijdens zo goed als de eerste week dat ik de Ct in bezit had. Ik heb dit weekend ongeveer dezelfde rit gedaan als toen ik mijn CT pas had. Op en af naar de Ardennen, volgeladen zonder dakkoffer, 4 personen. In plaats van 6,5 l per 100 km, doe ik het nu aan 5,4 l per 100 km. Het grote verschil is dat ik nu weet hoe met de CT te rijden. Waarden op basis van de interne meter.

Dan wat betreft het "normaal verbruik". Vorige week een volle tank leeggereden. Van Gent naar Brugge, Oostende, Kortrijk, Roeselare, Antwerpen,... enz. Goede mix snelwegen en provinciale wegen. Dan haalde ik een gemiddelde van 4.7 l per 100 km. We beginnen het onder de knie te krijgen!

Wat er ook van zij... de CT ligt misschien wel hard op de weg, en het is geen superelegante verschijning, maar het is en blijft een schitterende auto, een prachtig werkinstrument dat superzuinig is en robuust, betrouwbaar en veilig aanvoelt. Ik heb echt plezier in het rijden, en dat met vebruikscijfers om "u" tegen te zeggen.
 

Lexus4all

Actief
15 feb 2011
111
1
0
Hoi allcazar,

Dus na het leren rijden in de CT gaat bij dezelfde rit het verbruik van 6,5 naar 5,4l.... dat schiet niet echt op als je ook van 4 naar 3 personen gaat en geen hutkoffer op je dak hebt. Ik vind 5,4 wel zuinig, maar ik denk dat het weinig met verandering van rij gedrag te maken heeft, maar meer met lichter rijden. Maar 4,7l:100 is wel goed zeg. Dat krijg ik hier niet voor elkaar.

Goh GPS-10,

3x zo slecht.... 15l : 100, tsja dat is serieus een aanslag op je portemonnee. Dus na zo'n 250 km brand je lampje al dat je weer moet bijtanken. :D
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
haha, idd, tis dat mijn tank (GS300) wat ruimer is, daarmee haal ik dan iets meer dan 500 km. ;)

Maar goed, het vergelijk is wellicht iets scheef, aangezien ik merendeels korte stadsritten maak (en daarnaast wellicht behoorlijk non-economisch rij). Het zou dus zeker wel wat beter kunnen.

En verder scheelt het dat dit niet mijn primaire auto is :p
 
Laatst bewerkt:

snekuem

Hoort erbij
15 okt 2011
71
0
0
Ik vind dat je met een hybride veel te veel op alles moet letten om een laag verbruik te halen. Niet te hard optrekken, zoveel mogelijk de electromotor laten werken, niet harder dan 120 op de autobaan, ... Als ik hier aan dacht kwam ik meestal rond een verbruik uit van 5,2 L op 100 km. maar deze inspanningen gingen serieus ten koste van het rijplezier. Omwille van een andere job heb ik mijn Lexus CT een tijdje geleden verkocht en rijd ik nu terug rond met een dieseltje waarmee ik hetzelfde verbruik behaal als met de Lexus CT. Het enige verschil is dat ik terug wat vlotter kan accelereren zonder dat lawaai van die CVT te moeten aanhoren, dat ik veel meer koppel ter mijner beschikking heb om in te voegen op de autobaan en dat dit dieseltje mij veel meer rijplezier geeft hetgeen ik met de Lexus CT niet echt heb gehad. Kortom met een hybride kun je zuinig rijden, maar je moet er serieus wat rijplezier voor inleveren. Persoonlijk denk ik dat Toyota dringend iets moet gaan doen om hun hybrides zuiniger te maken. De concurrentie ( vooral uit Europa ) ligt op de loer om beter te doen dan de pionier die hybride op de wereldkaart heeft gezet.
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
snekuem zei:
Kortom met een hybride kun je zuinig rijden, maar je moet er serieus wat rijplezier voor inleveren.
Het hangt er maar net vanaf waar je je plezier uit put. Als dat wat jou betreft hoofdzakelijk moet komen uit prestaties, dan is een Toyota full hybrid inderdaad niets voor je - misschien met uitzondering van de full hybrids waar 450h op staat. Maar zo heel zuinig zijn die dan ook weer niet.

Ik put m'n (dagelijkse) rijplezier uit heel andere dingen en ik rij dan ook dagelijks heel zuinig (nu net iets meer dan 4.0l/100km) en toch met veel rijplezier in m'n CT. Voor de momenten waarop ik behoefte aan prestaties heb, heb ik nog wel wat anders in de garage staan.
 

snekuem

Hoort erbij
15 okt 2011
71
0
0
Termin8r zei:
ik rij dan ook dagelijks heel zuinig (nu net iets meer dan 4.0l/100km)
4.0l/100 km is inderdaad wel h??l zuinig, een verbruik waar ik in de verste verte niet aan kon tippen. Mijn record stond destijds op 4.9 l/100 km in ECO mode en toen moest ik bij wijze van spreken al een blokje onder mijn gaspedaal leggen ;)
 

stadler

Actief
12 jan 2009
155
3
18
Het hangt er maar net vanaf waar je je plezier uit put. Als dat wat jou betreft hoofdzakelijk moet komen uit prestaties, dan is een Toyota full hybrid inderdaad niets voor je - misschien met uitzondering van de full hybrids waar 450h op staat. Maar zo heel zuinig zijn die dan ook weer ni

Vele korte ritjes van 4 ? 5 km door het dorp en dan 9 ? 10l/100km vind ik toch echt ni zo slecht voor een 3.5l met 300pk.....
Een collega van me heeft een nagelnieuwe bmw x1 en dat zuipt 10l/100km voor een 2.0l....... :D