Verbruik CT

Lexus4all

Actief
15 feb 2011
111
1
0
Goedemiddag allen,

Na alweer 2 weken rond te hebben gereden moet ik zeggen dat de auto prima bevalt. Inmiddels krijg ik van de baas wel te horen dat hij toch niet echt zuinig is. Dit is in ieder geval de reden dat 2 andere CT's maar even zijn gecancelled....

Misschien wordt het nog beter, maar tot nu toe rij ik 1 op 16,8. Dit met een "normale" versnelling ingesteld. En voor mij normaal rij patroon. Woon werk (veel snelweg hele land door) en af en toe wat korte stukjes.

Op de snelweg haal ik 1 : 15 en met een beetje dorpjes rijden (1:23) wordt dit omhoog gehaald naar een gemiddelde van 1:17.

Ik ben benieuwd wat de andere eigenaren aan gemiddeld verbruik hebben.
 

PeterA

Actief
25 jan 2012
175
76
28
snekuem zei:
Kortom met een hybride kun je zuinig rijden, maar je moet er serieus wat rijplezier voor inleveren.

Een beetje off-topic, maar de persoonlijke ervaring van rijplezier is heel subjectief, en mede afhankelijk van rijstijl, (gewenste) prestaties, het soort gebruik van de auto, misschien ook een beetje van leeftijd (van de berijder ;).
Afgezien van het feit dat ik een mooi gemiddeld verbruik haal tussen 1:18 en 1:20 (het kan nog beter, maar dat hoeft van mij niet), beleef ik heel veel rijplezier aan m'n CT, en ervaar enkele ongemakken als ondergeschikt. Ik kan me echter ook voorstellen dat het voor sommigen niet de ideale auto is.
Alle plussen en minnen samen genomen zou ik hem zeker niet willen ruilen tegen mijn vorige auto (318d). :)
 

Robbie

Nieuw hier
14 apr 2012
3
0
0
Ik heb inmiddels 15000 km op de teller en rijd erg veel autosnelweg. Tot dusver gemiddeld 1:17,5.

Dat is slechter dan mijn vorige auto, Volvo V50 diesel (1:18,5), maar valt me mee.

In de winter zal het verbruik wel toenemen verwacht ik
 

Jay_Kay

Actief
18 mei 2011
168
0
0
Goedemorgen allemaal,

Na een welverdiende vakantie in Spanje (omgeving Alicante), weer een aantal dagen terug in Nederland.

Voor vertrek alles op 0 gezet en door laten lopen tot thuiskomst in Nederland. Resultaat (boordcomputer): 5009 km gereden, gemiddeld verbruik 19.9 km/l oftewel 5.03l/100 km. Moet er wel bij zeggen dat ik op de autowegen en de peage constant 110km/h gereden heb op de cruise control (afweging tussen opschieten en zuinig rijden) en voor de rest de toegestane maximale snelheid. Het optellen van alle tankbeurten en afgelegde afstand geeft een verbruik van 18.0km/l. Dus een redelijke afwijking ten opzichte van de boordcomputer.

Meest economisch verbruik (door de Tunnel Somport van Spanje naar Frankrijk, ruim 40 km alleen maar bergaf) 35km/l, waarbij opgemerkt dient te worden dat ik net voor de tunnel de auto nog heb afgetankt (15 km berg opwaarts). Scheelde nl. 27 ct/liter tussen Spanje en Frankrijk. Met deze tank tot aan Chartres gereden; 806 km en iets meer als 37 liter getankt (gemiddelde 21.78 km/liter, een persoonlijk record :rulez: )

Een aantal keren deze vakantie heuvel af gereden op de cruise control; de electromotor werkt dan heel hard om de snelheid vast te houden door de accu bij te laden. Daarbij kwam het regelmatig voor dat de accu zo vol zat dat er niet meer bijgeladen kon worden en de motor dus gestart werd om bij te remmen :p

Ik weet niet hoe jullie ervaringen zijn, maar ik heb gemerkt dat bij eenzelfde rijstijl als in Nederland, de CT in heuvelachtig terrein zuiniger rijdt dan in het vlakke Nederland.

Wat blijft het toch een plezier om met deze auto te rijden. Het is dat ik voor mijn werk veel in Midden- en Zuid Amerika zit en als je het kon rijden, de afstand zo groot is, maar rijden was altijd al een van de aangename dingen in het leven en dat is met de CT alleen maar meer geworden!
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Je kan dus eigenlijk concluderen dat gemiddeld door alle rijders 1 op 18 wordt gereden. Dat is na 10.000 km bij mij ook het geval. 1 keer heb ik 1 op 23 gehaald, maar als je gewoon met het verkeer meegaat, binnenwegen, stad en snelweg afwisselend rijdt, dan kom je toch echt niet verder dan 1 op 18.
Valt dus wel een beetje tegen.


Robbert-Jan
 

Dino286

Nieuw hier
30 jul 2012
23
0
0
Het brandstofverbruik is tijdens het optrekken uit de nulstand het hoogst. Gauw 1 op 5.
Zou het niet een goed idee zijn om bij wat sneller acceleren alleen de electromotor het werk te laten doen desnoods met een soort launch control. Of is de elektromotor daarvoor te zwak?
Het valt mij namelijk op dat de benzinemotor snel "assisteert". Veel sneller dan ik had verwacht.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Zou het niet een goed idee zijn om bij wat sneller acceleren alleen de electromotor het werk te laten doen desnoods met een soort launch control.
In dit geval fungeer je dus zelf als launch control ;)

En dit is wellicht ook nog van toepassing:
De lading van je accu komt uiteindelijk allemaal uit de benzine. Als je maximaal zuinig wil rijden, moet je ervoor zorgen dat die benzine direct in beweging wordt omgezet zonder oplaad- en ontlaad-verliezen. De lading in je accu is eigenlijk rest-energie die anders weggegooid was. Je moet daar een beetje zuinig op zijn en het motormanagement laten besluiten of het voordelig is even wat elektrisch te rijden of toch liever op benzine.

Als jij het systeem gaat overrulen met de EV-knop, trek je de accu behoorlijk leeg (< 45%). Het systeem streeft echter naar een bepaalde lading (55 a 65%) en zal bij een lagere lading de motor laten draaien om weer een buffertje op te bouwen. Uiteindelijk verbruik je op de lange duur dus meer. Okay, je hebt een flink stuk met een 0-verbruik gereden, maar dat moet weer aangevuld worden vanuit de benzinetank en dan heb je twee keer omzetverliezen. Laat je de boel gewoon gaan, dan wordt de accu voornamelijk gevuld door enerzijds rem-energie en anderzijds door de motor bij lage (onrendabele) belasting wat hoger te belasten voor een betere efficiency.
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Dus eigenlijk niet de EV stand gebruiken, begrijp ik. In welke stand kan je dan het beste rijden?? De sport stand daargelaten natuurlijk.


Robbert-Jan
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Gebruik EV knop lijkt nogal afhankelijk van omstandigheden en afweging. Als je flink zou afdalen en je weet dat je de accu weer vol krijgt, dan heeft de EV knop beslist nut. In die zin ook voorgaande positieve ervaring m.b.t. een heuvelachtig terrein. Soms kun je in een bepaalde situatie verwachten dat de motor zeer kort zal aanslaan, wat je dan kunt voorkomen met de EV knop. Als je e.e.a. afweegt, lijkt de EV knop dus niet echt erg zinvol, behalve dan misschien voor zeer korte verplaatsingen ism koude motor.

De stand van het knopje (prestatie en zuinigheid in overweging genomen), zal denkelijk uitkomen op normaal. De eco-modus zal voor snelweg (en geduld) ondoenlijk zijn.

Forumlid Termin8r heeft al wel eens gewezen op technieken om het maximaal aantal km's uit de brandstof te trekken, het zogenaamde 'hypermiling en pulse and glide'. Zie ook hier ter illustratie: http://www.metrompg.com/posts/pulse-and-glide.htm
 

Jay_Kay

Actief
18 mei 2011
168
0
0
GPS-10 zei:
...
De stand van het knopje (prestatie en zuinigheid in overweging genomen), zal denkelijk uitkomen op normaal. De eco-modus zal voor snelweg (en geduld) ondoenlijk zijn.
...

Grappig dat je dit zegt; het genoemde verbruik in mijn post hierboven is gehaald door alleen maar op ECO modus te rijden. Ik kan volgend jaar een vergelijk maken in de normale stand, want we hebben al besloten naar dezelfde camping terug te gaan volgende zomervakantie. Enige verschil zal zijn dat we de heen- en terugreis in 2 dagen gaan doen in plaats van 3.
 

fverhoef

Nieuw hier
30 jul 2012
12
0
0
Volgens mij is het enige verschil tussen normale en eco mode, dat je bij de eco mode het gaspedaal verder moet indrukken. Je kan dus in principe in ECO mode op precies de zelfde manier rijden als in de normale mode. Alleen wordt je voet meer moe in eco mode.

Ik ben er zelf trouwens achter gekomen dat het niet veel uitmaakt of ik in sport stand rijd of niet. Vooral een kwestie van dat gaspedaal met veel gevoel gebruiken en niet te hard in te drukken. Ik vind de sport stand namelijk wel erg prettig. Vooral het iets zwaarder sturen, plus het feit dat de power er is wanneer ik het nodig heb :)
 

PeterA

Actief
25 jan 2012
175
76
28
fverhoef zei:
Volgens mij is het enige verschil tussen normale en eco mode, dat je bij de eco mode het gaspedaal verder moet indrukken.
Je aannames zijn niet helemaal juist. ;)

In Eco mode draait het airco systeem op een lager pitje (zowel bij verwarmen als koelen), waardoor er minder energie wordt verbruikt.

Ik gebruik ook met regelmaat de Sport stand, maar als je deze continu ingeschakeld hebt, zal de electromotor altijd met 650V worden aangedreven i.p.v. 500V. Je accu zal hierdoor eerder leegraken en zal eerder opgeladen moeten worden. Dit kost extra energie.
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
fverhoef zei:
Ik vind de sport stand namelijk wel erg prettig. Vooral het iets zwaarder sturen, plus het feit dat de power er is wanneer ik het nodig heb
Die power is er altijd, als je het nodig hebt, ook in de Eco-stand. Je moet er alleen een fractie van een seconde langer op wachten en het gaspedaal wat dieper intrappen.
 

Dino286

Nieuw hier
30 jul 2012
23
0
0
Voor de eerste keer getankt omdat ik toch maar 100 meter van het tankstation verwijderd was.
Basisgevens:
Km-stand: 719 minus 15 km bij aflevering = 704 km zelf gereden.
15 inch velgen, bandenspanning 2,5 bar (eerste 250 km 2,7), ECO-stijl, 250 km autosnelweg, 250 km 80 km-wegen, dus 204 km stadsverkeer (door omstandigheden), alles plus minus.

Benzinemeter stond op het voorlaatste streepje. Gemiddeld verbruik ODO-meter gaf 1 op 21,7 aan. Average gaf 21,6 aan. Dus, zo calculeerde ik, zou ik zo'n 32,4 liter moeten tanken. (Cruise range stond op 60 km)

Aantal liters getankt: 34,4... maar toen stond de meter dan ook een duidelijk v??r het streepje "volle tank". Bij aflevering OP het eerste streepje.... Conclusie: een volle tank bij aflevering was dus niet geheel waar. Ze moeten toch het geld ergens mee verdienen... :D

Het is mij opgevallen dat rijden op 80 km-wegen het verbruik doet dalen. Tevens is mij duidelijk geworden dat te voorzichtig rijden (de eerste 250 km) niet het gewenste resultaat geeft. Gewoon meedoen met normaal weggebruik, wat sneller de gewenste snelheid bereiken en dan een constante snelheid aanhouden lijkt gunstiger voor het verbruik uit te vallen. Lijkt...

Ik woon in het verre zuiden van het land. Verre van vlak, jawel, maar uiteindelijk daalt het net zoveel als dat het stijgt. Niet altijd in dezelfde mate uiteraard.
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Van Nederland naar Oostenrijk gereden. Volle bepakking, 4 personen. Berg op, berg af in Oostenrijk. Gemiddeld verbruik 1 op 14. Eco stand meestal aan, en, indien nodig, de bergversnelling. Dan raakt de batterij indicator snel vol. Volle toeren de berg op. Motor moet heel hard werken dan. Zo hard, dat tijdens een korte stop, duidelijk een overbelaste geur (soort brandlucht) uit het motorcompartiment kwam. Daarna niet meer geroken.
Bergversnelling duidelijk te horen en te merken bij het afdalen. Remt veel beter af en het lijkt, wat betreft geluid, net een auto met normale versnelling. Afremmen op de motor dus, maar dat zal het wel niet zijn.
Ik vraag mij overigens wel af, hoe dat werkt, de bergversnelling en het afremmen tijdens de afdaling.
Moet overigens wel zeggen dat we de nodige bekijks hebben hier, want er zijn hoegenaamd geen hybrides in Oostenrijk. Is ook niet echt iets voor in de bergen natuurlijk. Beter een 4 wiel aangedreven diesel, mede gezien de brandstof prijzen. Die zie je hier dan ook genoeg.

Robbert-Jan
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
Robbert zei:
Bergversnelling duidelijk te horen en te merken bij het afdalen. Remt veel beter af en het lijkt, wat betreft geluid, net een auto met normale versnelling. Afremmen op de motor dus, maar dat zal het wel niet zijn.
Ik vraag mij overigens wel af, hoe dat werkt, de bergversnelling en het afremmen tijdens de afdaling.
De CT heeft geen enkele versnelling (zelfs geen achteruit), dus ook geen bergversnelling. Wat-ie bij gas loslaten in de B-stand in eerste instantie doet is nog sterker de generator gebruiken om weerstand op te wekken. Daarmee laad je ook snel de tractie-accu op. Zodra die echt vol is, wordt de compressie van de verbrandingsmotor gebruikt om verder af te remmen. Je hoort dan ook de verbrandingsmotor loeien. Op dat moment wordt er energie weggegooid, eenvoudigweg omdat het niet meer opgeslagen kan worden.
 

allcazar

Hoort erbij
4 mrt 2012
55
1
8
Vakantie Frankrijk. 3200 km, 4 tussenstops gedaan, volgeladen met 4 pers., dakkoffer 14 dagen laten opstaan. Normale snelheden aangehouden ( = max. toegelaten). Relatief veel nationales, niet bezig geweest met verbruik en zo (h?, het is vakantie!). Gemiddelde van 6,2 l / 100 km boordcomputer. Wagen heeft intussen rond de 14.000 km. Gemiddelde over die ganse afstand ligt op 5,6 l / 100 km (boordcomputer). De ervaring leert dat het door de week goed haalbaar is om een gemiddelde van 5 l / 100 km te halen per tankbeurt, op voorwaarde dat je een goede mix snelweg / gewestwegen onder de kiezen krijgt.

Ik vermoed dat mijn lange-termijngemiddelde naar de 5,4 l / 100 km zal tenderen, zonder veel op mijn zware voet te moeten letten. We gaan dat wel zien binnen een paar 10.000 km. En ik ben daarmee best tevreden.

Vorige week nog even een manuele Audi A4 TDI onder de kont gekregen. Zeker weten dat de A4 schitterende auto's zijn, geen enkele twijfel over, maar als je net uit de strakke en verfijnde CT komt, dan was de eerste indruk in dat kletterende ding "ik voel me terug als een boer op zijn tractor!".
;-)
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Ik vindt het knap dat de meeste rijders zo gefocust zijn op minimaal verbruik. Leuk om alles bij te houden maar dat gaat mij op den duur vervelen. Ik rij gewoon met het verkeer mee en zie wel wat mijn auto verbruikt. De meeste hybrides komen mij nog met 140 plus voorbij knallen en worden niet geleased voor het lage verbruik lijkt mij. Als ik de hele dag zo moet rijden om het verbruik zo laag mogelijk te krijgen zou ik op den duur het plezier in autorijden wat verliezen maar dat is persoonlijk. Ik hou er van om regelmatig snel te rijden en strak over binnenwegen te gaan. Voor mijn werk zit ik nu steeds in de heuvels van Oostenrijk en hier kun je nog zo heerlijk te keer gaan zonder brokken te maken. Ik rij nog steeds langzamer dan de lokale bevolking want die kennen maar een stand van het gas: naar beneden. Komt ook omdat ze amper camera's hier hebben. Dan als reactie op de meneer hierboven over een A-4, ik weet niet welke uitvoering u had, een 10 jaar oude A-4 met reuteldiesel of een nieuwe uitvoering. Deze laatste A-4 is wel degelijk een topauto waar je binnen amper hoort dat er een diesel onder de kap ligt. Plus de afwerking van een Audi staat aan de top waar zelfs Lexus voor moet buigen. Ik rij af en toe zo'n nieuwe A-4 en dat is wel een goede auto hoewel erg duur in Nederland. Ieder het zijne maar een CT zet ik niet boven een nieuwe A-4. Het zijn ook twee verschillende auto's en concepten.
 

twcoolen

Actief
22 feb 2011
226
0
0
Coordinator zei:
Ik vindt het knap dat de meeste rijders zo gefocust zijn op minimaal verbruik. Leuk om alles bij te houden maar dat gaat mij op den duur vervelen. Ik rij gewoon met het verkeer mee en zie wel wat mijn auto verbruikt. De meeste hybrides komen mij nog met 140 plus voorbij knallen en worden niet geleased voor het lage verbruik lijkt mij. Als ik de hele dag zo moet rijden om het verbruik zo laag mogelijk te krijgen zou ik op den duur het plezier in autorijden wat verliezen maar dat is persoonlijk. Ik hou er van om regelmatig snel te rijden en strak over binnenwegen te gaan. Voor mijn werk zit ik nu steeds in de heuvels van Oostenrijk en hier kun je nog zo heerlijk te keer gaan zonder brokken te maken. Ik rij nog steeds langzamer dan de lokale bevolking want die kennen maar een stand van het gas: naar beneden. Komt ook omdat ze amper camera's hier hebben. Dan als reactie op de meneer hierboven over een A-4, ik weet niet welke uitvoering u had, een 10 jaar oude A-4 met reuteldiesel of een nieuwe uitvoering. Deze laatste A-4 is wel degelijk een topauto waar je binnen amper hoort dat er een diesel onder de kap ligt. Plus de afwerking van een Audi staat aan de top waar zelfs Lexus voor moet buigen. Ik rij af en toe zo'n nieuwe A-4 en dat is wel een goede auto hoewel erg duur in Nederland. Ieder het zijne maar een CT zet ik niet boven een nieuwe A-4. Het zijn ook twee verschillende auto's en concepten.

Ben ik het helemaal eens.

Ook de (mis)opvatting dat met een hybride alleen maar zuinig gereden kan/moet worden vind ik nergens op slaan.

Ik heb een Lexus gekozen uit het luxe C-segment. Toevallig is dit een hybride waarvoor op dit moment in de lease (nog) een bijtelling van 14% geldt.
Dit betekent vervolgens niet dat ik mij daardoor direct laat wegzetten als een automobilist die uitsluitend gebruik mag maken van de rechterbaan met een maximum snelheid van 100kmpu om zo het 'imago' van de hybride rijder met daarbij zuinige verbruik te kunnen ondersteunen.

Ik rijd frequent 150kmpu+ en haal daarbij absoluut geen zuinig verbruik. Doet niets af aan de kwaliteit/verwachting/prestatie van de CT200, maar is inherent aan het gebruik. Daar klaag ik niet over.

Dat mensen er een sport van maken om de CT zo zuinig mogelijk willen rijen is hun keuze. Ieder zijn eigen keuze.