Verbruik CT

Lexus4all

Actief
15 feb 2011
111
1
0
Goedemiddag allen,

Na alweer 2 weken rond te hebben gereden moet ik zeggen dat de auto prima bevalt. Inmiddels krijg ik van de baas wel te horen dat hij toch niet echt zuinig is. Dit is in ieder geval de reden dat 2 andere CT's maar even zijn gecancelled....

Misschien wordt het nog beter, maar tot nu toe rij ik 1 op 16,8. Dit met een "normale" versnelling ingesteld. En voor mij normaal rij patroon. Woon werk (veel snelweg hele land door) en af en toe wat korte stukjes.

Op de snelweg haal ik 1 : 15 en met een beetje dorpjes rijden (1:23) wordt dit omhoog gehaald naar een gemiddelde van 1:17.

Ik ben benieuwd wat de andere eigenaren aan gemiddeld verbruik hebben.
 

Retosken

Nieuw hier
17 dec 2018
9
1
0
Onlangs heeft mijn CT een grote beurt gehad bij de dealer. Het verbruik is hierna enorm toegenomen.. van ongeveer 1 op 20 naar 1 op 17. Heeft iemand enig idee wat de reden hiervoor kan zijn?
 

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
Dat vind ik heel vreemd. Dat de dealer iets aan de auto veranderd heeft zodat het verbruik flink toe neemt.
Wat heeft de dealer voor werkzaamheden uitgevoerd?
Iets met wielen?
Over welke periode heb je dit hogere verbruik vast gesteld?
Afgelopen koude maanden was het verbruik hoger dan in de warmere weken van laatst.

Waarom jouw CT het gekeerde laat zien?!?!?
 

Retosken

Nieuw hier
17 dec 2018
9
1
0
Dat vind ik heel vreemd. Dat de dealer iets aan de auto veranderd heeft zodat het verbruik flink toe neemt.
Wat heeft de dealer voor werkzaamheden uitgevoerd?
Iets met wielen?
Over welke periode heb je dit hogere verbruik vast gesteld?
Afgelopen koude maanden was het verbruik hoger dan in de warmere weken van laatst.

Waarom jouw CT het gekeerde laat zien?!?!?

Ja heel apart. Heb ook gelet op eventuele tegenwind en inderdaad de temperatuur gaat omhoog. Tot nu toe het verbruik gemeten over 1,5 tank, maar 100 rijden op de autoweg en dan 1 op 15 is niet best. De auto is uitgelijnd en nieuwe voorbanden + remblokken. Die lopen niet aan in ieder geval. Vanmiddag even gebeld en de monteur adviseerde bij een ander tankstation te gaan tanken, hij dacht dat het wellicht aan de benzine lag :p.

Ik was er klaar mee dus even een flink stuk doorgetrapt en het verbruik lijkt daarna beter te zijn geworden. Wordt vervolgd.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
957
498
63
Ik heb momenteel een CT te leen en rij net geen 1 op 18 (aldus de boordcomputer) en dan rijd ik praktisch alleen snelweg, stukken van 50 a 100km.
 

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
1:18 of 5,5 l/100km op de snelweg lijkt me een prima verbruik. De snelheid waarmee je dan rijdt bepaalt sterk het verbruik. Aan 120 km/u is dat verbruik in elk geval heel netjes.

@ Retosken: heb je bij een A-merk benzine getankt of bij een witte pomp?
Heel misschien hebben ze inderdaad een andere kwaliteit benzine verdeeld.
Wat me net nog invalt.
Rij eens een stuk van een paar kilometer en parkeer je auto.
Voel dan eens aan de velgen of er ??n ?n stuk warmer is dan de anderen.
Zou kunnen duiden op een vast hangende rem.
 

Retosken

Nieuw hier
17 dec 2018
9
1
0
Zat verder nog te denken aan de 12V accu. Maar ik geloof dat de waardes daar ook goed van zijn.

Contact uit 11,4V, met contact aan 11,2V en met de hybride ?READY? 14,0V.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
700
140
43
Zat verder nog te denken aan de 12V accu. Maar ik geloof dat de waardes daar ook goed van zijn.

Contact uit 11,4V, met contact aan 11,2V en met de hybride ?READY? 14,0V.

Uhhh nee, die waardes zijn absoluut niet goed. Met contact uit en een volle accu, zou die meer dan 12V aan moeten geven.

Als je bijvoorbeeld hier kijkt:
https://www.mobilenergy.nl/Weblog/hoe-vol-is-mijn-accu
In die tabel zie je dat je dan op 0% accu capaciteit zou zitten. Het is te laag in elk geval. Die 14,0V kan wel kloppen, maar dan is je hybride systeem aan het stroom leveren voor je 12V systeem. Je hybride systeem werkt dus, maar ik vermoed dat je accu de geest heeft gegeven.
 

Retosken

Nieuw hier
17 dec 2018
9
1
0
Uhhh nee, die waardes zijn absoluut niet goed. Met contact uit en een volle accu, zou die meer dan 12V aan moeten geven.

Als je bijvoorbeeld hier kijkt:
https://www.mobilenergy.nl/Weblog/hoe-vol-is-mijn-accu
In die tabel zie je dat je dan op 0% accu capaciteit zou zitten. Het is te laag in elk geval. Die 14,0V kan wel kloppen, maar dan is je hybride systeem aan het stroom leveren voor je 12V systeem. Je hybride systeem werkt dus, maar ik vermoed dat je accu de geest heeft gegeven.

Ahh ik dacht dat het een soort van eigenschap van deze soort accu?s was om lager dan 12V aan te geven o_O . Maar eens navraag doen bij de garage. Dank je wel.

Update: dealer zegt dat mijn waardes nog prima zijn en dat het verbruik niet (zoveel) kan toenemen door deze waardes.
 
Laatst bewerkt:

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.723
464
83
Update: dealer zegt dat mijn waardes nog prima zijn en dat het verbruik niet (zoveel) kan toenemen door deze waardes.

Ik geef de dealer half gelijk. Een slechte (12v) accu kan het verbruik niet zo be?nvloeden, maar een 12V accu die onbelast 11,4V geeft zou ik afvoeren.
 

Hans_

Nieuw hier
21 jun 2019
12
2
0
Misschien vertel ik niks nieuws (heb sinds 6 weken een CT), maar ik las ergens een tip om door nog beter gebruik te maken van de cruise control, zuiniger te kunnen rijden.
Als ik de wijk uit rij, trek ik op naar 60 kmh. Dan gebruik ik cruise control, en geef ik daarna cruise control nog 2 tikjes naar beneden. Op die manier rij ik meerdere km volledig als EV. Zonder deze laatste handeling pakt hij volledig de brandstofmotor, met deze snelheid.

Op de snelweg, bij 120 kmh, ook weer op cruise control, wederom de hendel paar tikjes naar beneden, waardoor je de meter links wat lager in de eco laat zakken.
Ik rij 80% snelweg, verbruik zit laatste tijd telkens boven de 19.
 

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
Rijden op cruise control is niet de meest zuinige manier van rijden.
Het zgn. Pulse and Glide is de meest effici?nte manier van rijden.
(maar naar mijn mening zeker n?et een prettige manier!)

Wil je wel op CC rijden dan is het zaak om niet te hard te rijden.
Zodra je boven de 110 km/u gaat rijden stijgt het verbruik sterk.

Eigenlijk pas je zelf dat puls & glide in een milde vorm al toe;
versnellen tot 60 en dan zachtjes de snelheid laten terug zakken.
Je zag meteen resultaat. Ook al was het maar over ?n korte afstand.
 

Mr Bullet

Hoort erbij
1 sep 2014
76
16
0
Rijden op cruise control is niet de meest zuinige manier van rijden.
Het zgn. Pulse and Glide is de meest effici?nte manier van rijden.
(maar naar mijn mening zeker n?et een prettige manier!)

Wil je beide toelichten? Ik rij met een benzine slurper altijd zuiniger op cruise is dat bij een hybrid anders?
 

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
Cruise control zorgt in jouw situatie voor een brandstofbesparing, omdat je niet in staat bent om een constante snelheid aan te houden. Zonder ben je voortdurend aan het accelereren en snelheid verminderen.
Als je dit onbewust doet (en dat doet bijna iedereen) gaat dat ten koste van de doorstroming van het verkeer en je verbruikscijfer.
Pulse & Glide is een techniek waarmee je in een gecontroleerde (!) manier voortdurend versnelt en daarna uitrolt, zonder de motor te belasten. Bij niet-hybride auto?s in neutraal uitrollen en hybrides schakelen de motor zelfs uit.

Google en Youtube maar op Pulse and Glide voor betere uitleg.
Met deze techniek verbruik je nog minder dan op CC te rijden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hans_ en Mr Bullet