Aankondiging

Ineenstorting
Nog geen aankondiging.

Verbruik CT

Ineenstorting
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Oorspronkelijk geplaatst door SC400nl Bekijk bericht
    Ja inderdaad PeterA , een mooi gemiddelde

CT rijden is geen mogelijkheid Lacor als nieuwe bedrijfsauto ?
    Had gekund en ook overwogen. Vind de V40 mooier qua lijn en fiscaal ook aantrekkelijker. Heb nu erg dikke auto in bestelling staan.

Commentaar

• Nav eerdere melding:
      Inmiddels 135.000 km gereden met mijn CT200h.
      Verbruik tot nu toe: 1:16,59

Ik rijd vooral snelweg. Veel cruisecontrol die dan ingesteld staat op de max. snelheid (vaak 120 of 130 km/u).

Inmiddels besteld een IS 300h (full options)
      Wederom bij Van Dorst Breda

Commentaar

• Gefeliciteerd agmvd. Wel een behoorlijk verschil qua verbruik met voorgaande berichten....
        In 't echt ziet alles er heel anders uit..

Commentaar

• Oorspronkelijk geplaatst door agmvd Bekijk bericht
          Nav eerdere melding:
          Inmiddels 135.000 km gereden met mijn CT200h.
          Verbruik tot nu toe: 1:16,59

Wederom bij Van Dorst Breda
          De naam zegt het al .... dit exemplaar heeft iets meer Dorst

Commentaar

• Oorspronkelijk geplaatst door fastatje Bekijk bericht

De naam zegt het al .... dit exemplaar heeft iets meer Dorst
            * badum tsss *

Commentaar

• Ik heb een tijdje niet naar dit forum gekeken. In het begin waren er naar mijn mening veel lease-rijders.
              Deze zijn voor een deel verdwenen. (Omdat de bijtelling -o.m. door vrije wegenbelasting- is verhoogd?)
              Dit terzijde.

Als privérijder houd ik het verbruik nauwkeurig bij. Bij een stand van 55.692 op 5 november j.l. was het verbruik 1 ltr. op 19,41 km.
              Vakanties, en dus veel gebruik van autowegen en dus een hoger verbruik, meegeteld.
              Redelijk, denk ik.
              Rijd ik voornamelijk op binnenwegen dan haal ik gemakkelijk een verbruik onder de 1 op 22 (computer).

Minder leuk is dat de computer als gemiddelde 1 op 20,7 aangeeft. Ruim 6% verschil dus.

Commentaar

• Na 165.000 km in mn Ct200h bus. line Pro stond het verbruik op 5,4 liter per 100 km.
                Rijstijl pittig (optrekken normaal, kruissnelheid 140+) en 90% snelweg (Almelo-Badhoevedorp).
                Persoonlijk erg netjes voor benzine automaat met altijd airco.

Vergelijk ik dit met de Octavia diesel automaat die ik nu rij, dan deed de Lexus het ronduit netjes.
                De Skoda doet het met 6 liter op 100 km slechter, terwijl de kruissnelheid met 130 lager ligt de afgelopen 5000 km.

Commentaar

• Oorspronkelijk geplaatst door 2000Turbo Bekijk bericht
                  Na 165.000 km in mn Ct200h bus. line Pro stond het verbruik op 5,4 liter per 100 km.
                  Rijstijl pittig (optrekken normaal, kruissnelheid 140+) en 90% snelweg (Almelo-Badhoevedorp).
                  Persoonlijk erg netjes voor benzine automaat met altijd airco.

Vergelijk ik dit met de Octavia diesel automaat die ik nu rij, dan deed de Lexus het ronduit netjes.
                  De Skoda doet het met 6 liter op 100 km slechter, terwijl de kruissnelheid met 130 lager ligt de afgelopen 5000 km.
                  Dat is erg netjes, zeker met zulke snelheden. Denk een constante rijder en niet van het aan-uit-type? De Skoda moet denk nog ingereden worden en zou vrij makkelijk 5 liter moeten halen, alleen niet bij 140+, dan is 6 - 6,5 netjes.

Commentaar

• Een hele late kick maar ik heb dit topic doorgelezen en heb een vraag over hoe je het beste kunt rijden om de elektra en benzinemotor samen te laten werken.

Ik merk dat als ik vlot optrek zonder te planken (dus de wijzer halverwege 'power'), of als ik 80 km/u of 110 km/u of ergens daartussen op de cruise control rijdt de benzinemotor alleen aan het werk is. De electro motor komt er bijna nooit bij, heel sporadisch een paar seconden. Hoort dit zo?

Mijn verbruik ligt op een gemiddelde van 1:16 - 1:17 met 70% snelweg en 20% 70 km/u ringweg en 10% binnenstad..

Commentaar

• Het is inderdaad zo dat de elektromotor maar sporadisch bijspringt buiten de bebouwde kom en al helemaal op de snelweg. De elektromotor is voornamelijk aktief binnen de bebouwde kom.
                      Daar zul je dan ook de meeste besparing kunnen realiseren tov een niet-hybride auto.
                      Een verbruik van 1:16 is behooorlijk hoog.
                      Ik zit op een lang gemiddelde van 1:20,8.
                      Dat is inclusief de herfstvakantie naar Oostenrijk waarbij ik vaak de grote naald rond de 170 tot 180 heb gehad.
                      Goed, ik geef toe dat ik “het” er echt om doe om zo zuinig mogelijk te rijden.
                      Dus beheerst versnellen, zoveel mogelijk uitrollen en regeneratief remmen.

Gezien dat je ongeveer 1/3e van de afstand buiten de snelweg rijdt zou jouw verbruik ook naar beneden moeten kunnen. Mits je enkele technieken gaat toepassen om de hybridetechniek optimaal te benutten.

Zoek op Youtube op “hypermiling Lexus CT200h” dan kom je enkele filmpjes tegen waarin zeer duidelijk wordt uitgelegd wat je allemaal kunt doen om zoveel mogelijk kilometers uit je benzine te peuteren.

Eén van de technieken benut ik niet; pulse & glide.
                      Dat vind ik niet comfortabel rijden. Liever met de cruisecontrol en een ietsjes hoger verbruik dan voortdurend te versnellen en uit rollen.

Commentaar

• Oorspronkelijk geplaatst door Erjee Bekijk bericht
                        Het is inderdaad zo dat de elektromotor maar sporadisch bijspringt buiten de bebouwde kom en al helemaal op de snelweg. De elektromotor is voornamelijk aktief binnen de bebouwde kom.
                        Daar zul je dan ook de meeste besparing kunnen realiseren tov een niet-hybride auto.
                        Een verbruik van 1:16 is behooorlijk hoog.
                        Ik zit op een lang gemiddelde van 1:20,8.
                        Dat is inclusief de herfstvakantie naar Oostenrijk waarbij ik vaak de grote naald rond de 170 tot 180 heb gehad.
                        Goed, ik geef toe dat ik “het” er echt om doe om zo zuinig mogelijk te rijden.
                        Dus beheerst versnellen, zoveel mogelijk uitrollen en regeneratief remmen.

Gezien dat je ongeveer 1/3e van de afstand buiten de snelweg rijdt zou jouw verbruik ook naar beneden moeten kunnen. Mits je enkele technieken gaat toepassen om de hybridetechniek optimaal te benutten.

Zoek op Youtube op “hypermiling Lexus CT200h” dan kom je enkele filmpjes tegen waarin zeer duidelijk wordt uitgelegd wat je allemaal kunt doen om zoveel mogelijk kilometers uit je benzine te peuteren.

Eén van de technieken benut ik niet; pulse & glide.
                        Dat vind ik niet comfortabel rijden. Liever met de cruisecontrol en een ietsjes hoger verbruik dan voortdurend te versnellen en uit rollen.
                        Bedankt voor je reactie.

Ik heb dit filmpje bekeken en ben in de veronderstelling dat ik de techniek deels beheers.

Bij het optrekken moet je dus proberen om constant in de EV modus te rijden (niet met de knop, maar door het gaspedaal licht te bedienen), tot 25 km/u. Maar moet je boven de 25 km/u hard optrekken naar de gewenste snelheid (50 of 70) en dan op de cruise control zetten? Of moet je rustig blijven optrekken naar 50 of 70 km/u?

En wat me opvalt bij 'pulse and glide' is dat je óf max 25 km/u (=16 mph) moet rijden (want EV modus 'aan'), óf je moet rond de 90 km/u (=55 mph) rijden omdat je dan in die ECO PLUS (?) zone zit en zodoende de benzinemotor het minst tot 'last' bent. Maar hoe zit dat in binnen de bebouwde kom/drempels/50 zone?

Commentaar

• Hier schrik ik best van. Ben nieuw in dit hybride wereldje, had geen idee dat er zoveel techniek bij komt kijken...

Oorspronkelijk geplaatst door AZ88 Bekijk bericht

En wat me opvalt bij 'pulse and glide' is dat je óf max 25 km/u (=16 mph) moet rijden (want EV modus 'aan'), óf je moet rond de 90 km/u (=55 mph) rijden omdat je dan in die ECO PLUS (?) zone zit en zodoende de benzinemotor het minst tot 'last' bent. Maar hoe zit dat in binnen de bebouwde kom/drempels/50 zone?
                          Ongelooflijk irritant toch? Ik denk dat veel mensen een groot deel van de tijd zo rond de 50 km/u rijden.

Commentaar

• Haha ben me er helemaal aan in het verdiepen Vooral rustig en aan een constante snelheid rijden maakt dus een groot verschil?:

Commentaar

• Dat, maar de grootste winst haal je met een hybride auto indien je veel stadsverkeer rijdt.
                              Daarbuiten bespaar je gewoon veel benzine indien je ver vooruit kijkt en er “de gang” in kunt houden.
                              Dus afremmen op de dynamo, niet op de schijven.
                              Proberen aan het rollen te blijven en niet volledig tot stilstand komen.
                              Niet te fors accelereren.

Met dit natte en koudere weer heb ik natuurlijk ook de verwarming en ventilator meer aan dan in de zomer. Vooral de verwarming op hoog zorgt ervoor dat de motor langer en sneller aan springt.
                              Logisch, want de warmte moet érgens vandaan komen.

Sinds de aanschaf in de zomer zit ik op 4,8 L/100 km verbruik.

Commentaar

• Bekijk je deze video eens. Is van dezelfde persoon.
                                Kan je helpen om de theorie in de praktijk te zien.

https://youtu.be/-0C9ZNA2Vic

Commentaar

Werken ...
                                X