Verbruik CT

Lexus4all

Actief
15 feb 2011
111
1
0
Goedemiddag allen,

Na alweer 2 weken rond te hebben gereden moet ik zeggen dat de auto prima bevalt. Inmiddels krijg ik van de baas wel te horen dat hij toch niet echt zuinig is. Dit is in ieder geval de reden dat 2 andere CT's maar even zijn gecancelled....

Misschien wordt het nog beter, maar tot nu toe rij ik 1 op 16,8. Dit met een "normale" versnelling ingesteld. En voor mij normaal rij patroon. Woon werk (veel snelweg hele land door) en af en toe wat korte stukjes.

Op de snelweg haal ik 1 : 15 en met een beetje dorpjes rijden (1:23) wordt dit omhoog gehaald naar een gemiddelde van 1:17.

Ik ben benieuwd wat de andere eigenaren aan gemiddeld verbruik hebben.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Verbruik van de CT is afhankelijk van een aantal variabelen.

Veel snelweg knalt verbruik omhoog, evenals bar kou-klimaat (capaciteit batterijen), inrijden, etc. CT verbruik is optimaal bij veel stadsverkeer, lokale wegen, etc. Hou ook rekening met de vroegtijdige tank-leeg melding.

Ga er globaal vanuit dat de auto (met de huidige toleranties en nauwkeurigheid waarmee hedendaagse motoren gefabriceerd worden) na 1000 a 2000 km (redelijk) ingereden moet zijn.

/Ontopic
 

Pat

Hoort erbij
13 dec 2011
40
0
0
Ik heb de mijne afgelopen dinsdag opgehaald ... en heb er zojuist voor het eerst mee getankt. En ik kan jullie vertellen... dat is me niet meegevallen. Ik zal wel een zware voet hebben?

Daar komt ie: 423 km : 32,57 ltr = 12.98 km/ltr :O oftewel 7,7 ltr per 100 km


Of ligt dat aan externe factoren? Zoals buitentemp etc???
 

Jay_Kay

Actief
18 mei 2011
168
0
0
Dat is inderdaad fors. Om heel eerlijk te zijn, daar zou ik moeite voor moeten doen om dat te halen. Feit is wel dat met de kou de auto wat dorstiger is dan anders en hoogstwaarschijnlijk heb je veel op de snelweg gereden. Ook dan is de CT200h niet de meest zuinige :p

Maak er een sport van om te anticiperen, uitrollen waar kan en minder snelweg (als het kan)... Dat scheelt ook al een stuk.

En in welke stand rij je, ECO/NORMAL/SPORT?
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
mensen... nieuwe auto's moeten nog ingereden worden, of course zal de verbruik heel hoog liggen de eerste 2000km, daarna zou het wat omlaag moeten...
 

Pat

Hoort erbij
13 dec 2011
40
0
0
Inrijden?? volgens de fabrikant hoeft dat niet cq is daar geen sprake van (al denk ik zelf van wel).

Ik zal eea per tankbeurt gaan bijhouden ... kijken of er verandering in zit. Daarvan zal ik per 5 tankbeurten wel een opsommingslijstje maken ... als ik dat niet vergeet.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Inrijden is altijd nodig, echter is die procedure flink korter bij 'moderne' motoren.

In de winter leveren oliemaatschappijen tevens een meer 'vluchtig' type benzine, omdat 's winters de lucht dikker is, waardoor ontbranding bemoeilijkt wordt. M.a.w., je hebt dus meer benzine nodig om dezelfde output te bereiken.

Met alle eerder gegeven uitleg lijkt mij het 'hoge' verbruik enigszins logisch... :roll:
 

Pat

Hoort erbij
13 dec 2011
40
0
0
Het verbruik vind ik eigenlijk helemaal niet zo spannend.

Wat ik wel interessant vind, is de afbouw ervan ... en waar ik op uitkom op de langere termijn (bv 10.000 km verder).
 

Lexus4all

Actief
15 feb 2011
111
1
0
"mensen... nieuwe auto's moeten nog ingereden worden"

Wat een onzin. Dat heeft toch niks te maken met een voor Pat absurde verbruik. Tuurlijk inrijden kan wat schelen, maar zoveel maakt dat echt niet uit. Het ligt wellicht aan je rijgedrag, maar dat weet je pas aas je wat langer rond rijdt. Het heeft gewoon te maken met het weer en of je winterbanden hebt.
Ik rij de auto vanaf april, tot november heb ik aardig sportief gereden, en haalde ik 1 op 17,5 nu met moeite 1 op 15 terwijl ik toch wat voorzichtiger rij. De afstanden (snelweg, binnendoor, etc) zijn niet ander. Wat wel anders is zijn mijn winterbanden 17 inch op de Lexus velg en het pokken weer van dit moment (lekker om te schaatsen dat wel :) ).
Dus Pat relax. nog een paar weken en dan wordt het lekker weer en komt alles goed.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Wat ik schrijf is uit eigen ervaring... ik heb 3 nieuwe auto's in ontvangst mogen nemen in korte tijd, ook in winter en zomer mogen ophalen.. en alle 3 hadden dit.. pas na een paar duizend km is het verbruik omlaag gegaan... de eerste tankbeurt is helemaal huilen want dat vliegt er heel snel erdoorheen... en ja.. deze weersomstandigheden helpen ook niet echt mee...
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Laatste week veel korte ritten gereden, zo'n 10 a 15 km per keer. Verbruik blijft onder de 1 op 15. Toch heb ik gezien dat de auto vaak op electrisch rijden overging, maar desondanks toch onder de 1 op 15.

Robbert-Jan
 

mzwart123

Nieuw hier
15 jan 2012
10
0
0
Vanmiddag 35 liter getankt na 592 kilometer, ca. 1 op 17. Ik kan me niet voorstellen dat de eerste 2000 kilometer iets veranderd aan het werkelijk verbruik? Misschien aan de boardcomputer, die me de eerste 200 kilometer vertelde dat ik gemiddeld 7.9/100km reed :)
 

PeterA

Actief
25 jan 2012
175
76
28
Ik heb nu zo'n 3100 km op de teller. Bij het dagelijkse woon-werk verkeer (ca. 23 km. enkele reis, met allerlei verschillende soorten wegen, waarvan een klein stukje autoweg) haal ik met een normale rijstijl 1 op 21. Ik trap de auto daarbij niet op z'n staart, maar rij wel goed met het gemiddelde verkeer mee. Met zeer behoedzaam rijden valt er zeker nog iets meer uit te knijpen, maar dan zou ik af en toe het overige verkeer irriteren.
Op de snelweg met toegestane snelheid en af en toe sportstand loopt het verbruik op richting 1 op 17, 1 op 16, waardoor het "overall" gemiddelde negatief wordt be?nvloed. Laatst toen het erg koud was, haalde ik deze cijfers overigens niet, maar dat vind ik niet vreemd.
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
PeterA zei:
Ik heb nu zo'n 3100 km op de teller. Bij het dagelijkse woon-werk verkeer (ca. 23 km. enkele reis, met allerlei verschillende soorten wegen, waarvan een klein stukje autoweg) haal ik met een normale rijstijl 1 op 21. Ik trap de auto daarbij niet op z'n staart, maar rij wel goed met het gemiddelde verkeer mee. Met zeer behoedzaam rijden valt er zeker nog iets meer uit te knijpen, maar dan zou ik af en toe het overige verkeer irriteren.
Op de snelweg met toegestane snelheid en af en toe sportstand loopt het verbruik op richting 1 op 17, 1 op 16, waardoor het "overall" gemiddelde negatief wordt be?nvloed. Laatst toen het erg koud was, haalde ik deze cijfers overigens niet, maar dat vind ik niet vreemd.


Hoe krijg je dat nu in hemelsnaam voor elkaar. Ik heb al van alles geprobeerd. Diverse rijstijlen aangemeten. Rustig, meerijden met het verkeer en diverse modus aangezet. Ik krijg het maar niet voor elkaar boven de 1 op 15 te komen. En dan 1 op 21 bij jou. Geweldig gewoon. Ik wou dat ik de modus kon vinden om dat ook voor elkaar te krijgen.

Robbert-Jan