Verbruik CT

Lexus4all

Actief
15 feb 2011
111
1
0
Goedemiddag allen,

Na alweer 2 weken rond te hebben gereden moet ik zeggen dat de auto prima bevalt. Inmiddels krijg ik van de baas wel te horen dat hij toch niet echt zuinig is. Dit is in ieder geval de reden dat 2 andere CT's maar even zijn gecancelled....

Misschien wordt het nog beter, maar tot nu toe rij ik 1 op 16,8. Dit met een "normale" versnelling ingesteld. En voor mij normaal rij patroon. Woon werk (veel snelweg hele land door) en af en toe wat korte stukjes.

Op de snelweg haal ik 1 : 15 en met een beetje dorpjes rijden (1:23) wordt dit omhoog gehaald naar een gemiddelde van 1:17.

Ik ben benieuwd wat de andere eigenaren aan gemiddeld verbruik hebben.
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
Nu 4.9 liter vlotte rijstijl.Ik word zelden of nooit voorbijgestoken dus ik ben geen verkeershindernis.Wel weinig autoweg waar ik 130 km/uur rijd (dus al te snel).Ik tank Superplus bij Total, in de olie is Marly grafiet.
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
Robbert zei:
Hoe krijg je dat nu in hemelsnaam voor elkaar. Ik heb al van alles geprobeerd. Diverse rijstijlen aangemeten. Rustig, meerijden met het verkeer en diverse modus aangezet. Ik krijg het maar niet voor elkaar boven de 1 op 15 te komen. En dan 1 op 21 bij jou. Geweldig gewoon. Ik wou dat ik de modus kon vinden om dat ook voor elkaar te krijgen.
Ik rij nu ook gemiddeld 1 op 21 en dat doe ik door nauwelijks op de snelweg te komen en heel bewust te rijden: zo veel mogelijk kinetische energie behouden, zo min mogelijk remmen, niet gasgeven alsof ik een luchtbed moet oppompen. Ik gooi de goedkoopste 95 RON benzine die ik kan vinden in de tank, ik gebruik geen additieven in de motorolie en ik was m'n CT nooit. Misschien helpt dat laatste wel een beetje, want een ruw oppervlak kan aerodynamischer zijn...

Als je veel op de snelweg rijdt gaat het je hoe dan ook niet lukken om dit verbruik te halen, want een hoge snelheid behouden kost nu eenmaal een hoop brandstof.
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Gewassen heb ik mijn CT ook nog niet sinds ik hem in bezit heb. Veel op de snelweg rij ik ook niet en als ik al op de snelweg kom blijf ik keurig 120 rijden. Ik probeer zoveel mogelijk elektrisch te rijden en anticipeer op stoplichten door tijdig het gaspedaal los te laten. Optrekken probeer ik ook zoveel mogelijk electrisch te doen, maar soms moet je wel wat gas bijgeven om het verkeer niet te hinderen. Want electrisch optrekken vergt wel een heel fluwelen voetje heb ik gemerkt. Ik vind in ieder geval dat de benzine motor vrij snel bijspringt. De sportieve stand gebruik ik eigenlijk nooit.
Vandaag ga ik weer tanken, zet de meter weer op nul, ga mijn uiterste best doen en dan volgende week eens kijken of ik wat beter resultaat heb geboekt. Mede omdat de temperatuur nu hoger ligt zou dat toch ook moeten schelen. Als het dan weer niet is gelukt, zal ik bij de dealer eens navragen wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Robbert-Jan
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Dat is idd wel opmerkelijk. Het lijkt niet dat Robbert er een excentrieke rijstijl op nahoudt...

Merk benzine, zou dat nog iets opleveren, hoewel ik dat niet echt kan voorstellen?
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
Wat naar mijn ervaring ook veel brandstof kost is het opwarmen van de aandrijfsystemen. Als alles nog koud is kun je goed zien dat het verbruik relatief hoog is. Pas na een kilometer of 10-15 is de zaak goed warm en kun je een laag verbruik verwachten. Nog niet zo lang geleden heb ik een rit van ongeveer tachtig km gemaakt waarbij ik overwegend op provinciale wegen heb gereden. Toen haalde ik makkelijk 1 op 22.
 

Lexus4all

Actief
15 feb 2011
111
1
0
Dat is inderdaad opmerkelijk. Als Robert rustig rijdt en weinig op de snelweg dan is 1 op 15 een uitschieter de verkeerde kant op. Vraag is wel wat is weinig snelweg. Misschien een idee om de komende tank ook een beetje bij te houden hoeveel km er op binnenwegen en snelwegen wordt gereden.

Ik zit met de winterbandjes nog steeds 1 op 15; maar ik rij van 1 tank dan ook hooguit 30% op 50/80 km wegen. De rest op 130km wegen.
 

PeterA

Actief
25 jan 2012
175
76
28
De rijstijl en het weggebruik van zowel Termin8r als Robbert is wel herkenbaar voor mij. Robbert zou daarbij naar mijn idee een stuk zuiniger uit moeten komen. Misschien toch de dealer even naar laten kijken?

Nog wat specifieke informatie: Ik trek meestal redelijk vlot op (zonder daarbij te "planken") en en laat de auto dan weer iets terugzakken zodat hij relatief snel op "Ev" springt en de accu gaat laden. Ook laat ik hem zoveel mogelijk uitlopen (zonder het overige verkeer te hinderen). Sport modus gebruik ik af en toe (b.v. bij inhalen of versnellen op de autoweg), Economy modus gebruik ik nooit. Aan het einde van een rit, b.v. voor het parkeren thuis of op een parkeerplaats, gebruik ik vaak de Ev modus knop om dat laatste stukje bewust alleen nog elektrisch te rijden. Verder tank ik BP Ultimate (98 RON), omdat ik het TNO rapport daarover wel geloofwaardig vind, maar ik durf niet te zeggen of, en zo ja hoeveel dit uitmaakt in het verbruik.
En tja Termin8r, ik heb een mooie parelwitte :) en was de auto toch wel om de 2 weken...
Als er tussentijds veel pekel of zand op de auto is gekomen, ga ik even met de hogedrukspuit eroverheen. Misschien vindt 'ie dit wel fijn en gaat 'ie daardoor ook wat minder verbruiken.... :D
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Het is nog erger dan ik had gedacht. Getankt en uitgekomen 1 op 13,44 na de voorlaatste tankbeurt. Dat kan natuurlijk niet goed zijn.
Ik geef het nog 1 kans. De komende week staan diverse gevarieerde ritten gepland en zal ik volgende week wel weer moeten tanken. Als het werkelijke gebruik (gereden km/getankte liters) dan weer zo dramatisch is, ga ik toch bij de dealer langs. Ook zal ik dan het verschil bekijken tussen de boorcomputer en mijn eigen berekening. Ik hoop van harte dat het aan de temperatuur heeft gelegen en wat korte ritten die ik heb gereden. Maar dan nog, 1 op 13,44 is en blijft, onder alle omstandigheden dramatisch, vind ik.
Wordt vervolgd.

Robbert-Jan
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Yep, je lijkt er structureel steeds flink onder te zitten in vergelijk met de anderen (ook bij kou).

Keep us posted.
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
Nog even iets over 'elektrisch rijden'. De CT is geen elektrische auto, maar een hybride. Je moet er niet vanuit gaan dat elektrisch rijden op zich zuinig is. Natuurlijk, als je in EV-mode rijdt of als de auto er zelf voor kiest verbruik je even geen brandstof, maar die elektriciteit moet wel ergens vandaan komen. Als je bewust heel veel elektrisch rijdt gaat het systeem ervoor zorgen dat een deel van de energie van de verbrandingsmotor wordt gebruikt om de accu op peil te houden. Dat kost alleen maar brandstof in plaats dat het brandstof bespaart. Het opladen van het accupakket door middel van de verbrandingsmotor is ongunstig, omdat die motor nu eenmaal behoorlijk ineffici?nt is.

De accu in een hybride als de CT is echt primair bedoeld las buffer om pieken en dalen in het kinetische energiebudget af te vlakken. Verwacht er niet meer van, want dat kost alleen maar energie en zorgt dus voor een hoger brandstofverbruik.
 

ctlexus

Hoort erbij
28 sep 2011
56
0
0
1:13,4 haalde ik niet eens onderweg naar Oostenrijk met alleen rijden op de autobahn in heuvelachtig gebied. Dus dat vind ik ook wel bizar.

Veel korte ritjes van 5 a 10 km is overigens niet echt goed voor het gebruik, want dan is de elektromotor nog niet voldoende opgewarmd om bij te kunnen springen.
 

Pat

Hoort erbij
13 dec 2011
40
0
0
@ Robbert ... in het begin had ik dat ook. Totdat ik dus wat vaker in de spiegels begon te kijken ;) ... toen bleek ik toch aanmerkelijk sneller op te trekken dan anderen. In dat opzicht ben ik iets anders gaan rijden ... en wat vaker in m'n spiegels te kijken. Nu staat het gemiddelde verbruik op 6,6 liter (ruim 1 op 15) ... lijkt tov de fabrieksopgave nog nergens op ... maar ik rijd nog altijd sneller dan de "gemiddelde" mede weggebruiker.

Onlangs heb ik een "opoe" rit gemaakt door de stad en op b-wegen (regelrecht na het tanken ... waarbij ik alles op 0 gezet had). Resultaat? ... nog geen 4,5 liter op 100 km gemiddeld na een rit van ongeveer 60 kilometer.

Conclusie ... zelfs ik kan het :) ... maar wil ik dat ook?? :roll: ... :neutral:

Het rijden met de CT ... het comfort en het simpelweg niet voelen van enig overschakelen cq accelereren, resulteren mijns inziens in een relatief hoog verbruik bij een ietwat sportieve inslag. Tevens ga ik er vanuit dat wanneer ik meer gesetteld ben ... ik ook wat "zuiniger" ga rijden ... meer met het verkeer mee zeg maar. En wanneer ik dan over een langere periode op een gemiddelde tussen de 5,5 en 6 liter per 100 km uitkom, vind ik dat acceptabel.

Oh ja... als je een eerdere reply van mij leest, zul je lezen dat ik aanvankelijk op een verbruik uitkwam van 7,7 liter per 100 km.
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Na de tankbeurt vorige week heb ik mijn rijstijl enigzinds aangepast. Hte is mij opgevallen dat als je optrekt, het eerst electrisch gaat en daarna de benzine motor in actie komt, zonder de electrische motor. Als je echter dan iets meer gas geeft, komt de electromotor er weer bij en dat scheelt natuurlijk weer benzine. Op de 80 km wegen heb ik zoveel mogelijk op de cruise control gereden, als ook op de snelweg met 120 km/uur.
Waarschijnlijk heb ik gewoon geprobeerd TE zuinig te rijden met als gevolg dat de benzine motor vaak alleen het werk moest doen. Dat klinkt misschien gek, maar dat is wel de ervaring van mij. Nu ik mijn rijstijl dus heb aangepast en iets vlotter met het verkeer mee ga, heb ik tot nu toe 1 op 17,5 gereden, volgens de boordcomputer. De tank is half leeg en morgen ga ik dezelfde rit als die van vorige week nogmaals doen. Daarna moet ik weer tanken en zal dan ook uitrekenen wat het verbruik ik volgens de getankte liters en de verreden kilometers. Mijn vorige meting van 1 op 13 was dus wel heel slecht en waar het nu precies aan heeft gelegen weet ik niet, maar ik denk aan het TE zuinig willen rijden, waardoor de electromotor de benzinemotor niet ondersteunt. Probeer het maar eens. Nu moet ik dus ook nog zover zien te komen dat ik, zoals hierboven door sommige gemeld, de 1 op 21 ga halen. Maar ik denk dat dat alleen lukt als je ook op de snelweg 100 op de cruise control gaat rijden. En ik wil toch echt gebruik maken van de 120 km/uur. Kortom ik heb er 2000 km over gedaan om door te krijgen hoe je zuiniger kan rijden en dat betekent met de CT dus niet langzaam en erg rustig.

Robbert-Jan
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Het verbruik zal waarschijnlijk ook nog iets afnemen als de temperaturen stijgen. Nuttige informatie wel, zij het deels ironisch ;)

Met je goedvinden neem ik dit mee als Tip & Trick :rulez:
 

Robokill

Actief
5 feb 2012
119
5
0
no offense maar een "hybride" is gewoon een ongeblazen compressor op je auto ...... Ik reed voorheen lease (honda civic) en dat ding haalde met moeite 1/14. Hybride is een trucje om zo genaamd zuinig te rijden. Als je zuinig wilt rijden koop dan een hok met een 1.1 of een full electric maar niet iets met een motorinhoud van meer dan 1.6l

No offense, maar ik vind het gewoon onzin.
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
Ik kocht de auto niet omdat het een hybride is, het verbruik doet er niet echt toe.
Ik wilde een compacte, veilige, zeer goed afgewerkte auto die stil moest zijn.
Ik was al Lexus klant maar wilde geen achterwieltractie meer.
De CT beantwoordde eraan.
Alle materialen zijn nu lichter om ook het verbruik te verminderen.Mijn Saab in 1988 was er een tank tegen.
Het laatste verbruik nu is 4.9 liter en dit is wel extreem weinig voor auto die veel luxe biedt.
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Robokill zei:
no offense maar een "hybride" is gewoon een ongeblazen compressor op je auto ...... Ik reed voorheen lease (honda civic) en dat ding haalde met moeite 1/14. Hybride is een trucje om zo genaamd zuinig te rijden. Als je zuinig wilt rijden koop dan een hok met een 1.1 of een full electric maar niet iets met een motorinhoud van meer dan 1.6l

No offense, maar ik vind het gewoon onzin.


Als je de advertenties van Lexus mag geloven is het verbruik 1 op 25. Nu weten we allemaal dat dat altijd overdreven is, dus reken je toch op een 1 op 20. Een hybride schaf je mede om deze reden aan. En voor de lage uitstoot natuurlijk. Ik denk niet dat hybride zomaar een trucje is, anders zouden niet alle merken hard bezig zijn dit verder te ontwikkelen. De ontwikkelingen gaan steeds verder en de hybride auto's worden steeds zuiniger.
Ik wilde alleen maar duidelijk maken dat hybride rijden enige aanpassingen aan je rijstijl vergt. En dan juist niet alleen het gaspedaal bedienen met een fluwelen voetje. Het is voor mij voor het eerst dat ik hybride rij en heb er dus 2000 km over gedaan om de "juiste" rijstijl te vinden en dan moet ik zeggen dat je vlotter kan rijden dan ik had gedacht (en heb gedaan). Die ervaring wilde ik delen.

Robbert-Jan
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
Robokill zei:
no offense maar een "hybride" is gewoon een ongeblazen compressor op je auto ...... Ik reed voorheen lease (honda civic) en dat ding haalde met moeite 1/14. Hybride is een trucje om zo genaamd zuinig te rijden. Als je zuinig wilt rijden koop dan een hok met een 1.1 of een full electric maar niet iets met een motorinhoud van meer dan 1.6l

No offense, maar ik vind het gewoon onzin.
No offence, maar je hebt geen idee waar je het over hebt.

Om te beginnen is een Honda Civic Hybrid geen full hybrid, maar een auto met elektrische hulpmotor. Hij kan niet op alleen de elektromotor rijden. Het principe is anders dan de HSD van de CT. Dat wil overigens nog steeds niet zeggen dat een Civic Hybride - of zijn zuinigheid - onzin is, maar hij is niet primair gemaakt om zuinig mee te rijden.

Ik begrijp niet waarom je het hebt over 'een ongeblazen compressor'. Een compressor is bedoeld als drukvulling van een verbrandingsmotor en doet dat effici?nter dan een turbocompressor. Daardoor ontstaat een groter vermogen met relatief weinig extra brandstofverbruik. De functie en het principe hebben helemaal niets met een full hybrid gemeen, geblazen of niet.

Je opmerking over 'een motorinhoud van meer dan 1.6l' is evenmin te plaatsen. Nog even daargelaten dat motorinhoud dezer dagen tamelijk irrelevant is geworden - de HSD in een CT werkt met een 1.8 liter motor, maar die werkt volgens het Atkinsonprincipe, waardoor hij een laag vermogen en koppel heeft. Motorinhoud is hier al helemaal nietszeggend.
Terzijde: m'n vriendin heeft een half zo zware auto met een 3-cylinder 1.0, een zelfde rijstijl en een vergelijkbare gemiddelde snelheid als ik en ze rijdt vaak minder zuinig dan ik in m'n 4-cylinder 1.8.

Tenslotte: projecteer je eigen ervaring of referentiekader niet op de rest van de wereld. Er zijn hele volksstammen die echt heel zuinig kunnen rijden in een Toyota/Lexus hybride - en ook in Honda Civic hybrides. Dat jij er wellicht niet toe in staat bent wil nog niet zeggen dat hybride daarom 'onzin' is.
 

Bacchus

Nieuw hier
19 feb 2012
24
0
0
Sorry maar ik kan mij nooit beheersen om op dit soort onzin te reageren:
Robokill zei:
no offense maar een "hybride" is gewoon een ongeblazen compressor op je auto ......
Ongeblazen compressor = onzin. Hybride, en zeker de Toyota/Lexus-uitvoering heeft helemaal niets met enige vorm van FI te maken.
Ik reed voorheen lease (honda civic) en dat ding haalde met moeite 1/14.
Toch wordt er in de praktijk met de gemiddelde lease-Civic bijna 1:16 gereden en die leaserijders kijken ook niet echt op de verbruiksmeter. De Prius, Auris en CT scoren nog beter, zo'n 1:18. Je kan een maandagmorgenexemplaar hebben gehad of een wat zware rechtervoet hebben, wellicht?
Hybride is een trucje om zo genaamd zuinig te rijden. Als je zuinig wilt rijden koop dan een hok met een 1.1 of een full electric maar niet iets met een motorinhoud van meer dan 1.6l.
Eens, afgezien van je exacte bewoordingen: Hybride is een techniek om zonder in te leveren op ruimte, comfort of prestaties toch een beter verbruik te krijgen. Lichtere auto's, kleinere motoren, electro en -onvermijdelijk- minder rijden zijn andere, al dan niet voordeligere, manieren om het verbruik te verminderen.