Verbruik CT

Lexus4all

Actief
15 feb 2011
111
1
0
Goedemiddag allen,

Na alweer 2 weken rond te hebben gereden moet ik zeggen dat de auto prima bevalt. Inmiddels krijg ik van de baas wel te horen dat hij toch niet echt zuinig is. Dit is in ieder geval de reden dat 2 andere CT's maar even zijn gecancelled....

Misschien wordt het nog beter, maar tot nu toe rij ik 1 op 16,8. Dit met een "normale" versnelling ingesteld. En voor mij normaal rij patroon. Woon werk (veel snelweg hele land door) en af en toe wat korte stukjes.

Op de snelweg haal ik 1 : 15 en met een beetje dorpjes rijden (1:23) wordt dit omhoog gehaald naar een gemiddelde van 1:17.

Ik ben benieuwd wat de andere eigenaren aan gemiddeld verbruik hebben.
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Hoe dan ook, ik begin het rijden met een hybride door te krijgen. Zelfde rit gemaakt als vorige week, met nog een uitstap naar Weesp. Veel op de cruise control gereden, 80 op Provinciale wegen en 120 op de snelweg. Staat er nu toch mooi 1 op 18,5 op de boordcomputer. Later deze week ga ik tanken en zal dan kijken of dat op hetzelfde uitkomt.
Overigens, als je 120 op de cruise control rijdt en je moet afremmen naar 90 en je laat de cruise control dan weer optrekken naar de 120, accelereert de CT toch nog behoorlijk snel en dat is mij een paar keer opgevallen en heeft dus blijkbaar geen effect op het verbruik.
Het heeft even geduurd, maar ik heb dus geleerd niet te rustig te rijden, maar de benzine en electromotor samen te laten werken. En als het kan natuurlijk alleen op de electromotor te rijden. Ik rij dus veel vlotter met de CT dan voorheen en mijn verbruik is drastisch gedaald. Als het nu ook nog wat warmer wordt, dan haal ik wellicht 1 op de 20 nog wel. Zonder op rijcomfort e.d. in te leveren natuurlijk.

Robbert-Jan
 

Maistah

Actief
1 feb 2011
472
1
0
Ik heb een aantal weken terug een retourtje Madrid gedaan. 140 op de teller, cruise control, bijna de hele rit. 1 op 12. Wel pijnlijk moet ik zeggen. 140 is dan niet langzaam, maar ook niet asociaal hard. Maar goed, moest elke 3,5 uur tanken hierdoor. Vond ik eerlijk gezegd wel jammer!
 

danidude

Hoort erbij
26 mrt 2011
39
0
0
Maistah zei:
Ik heb een aantal weken terug een retourtje Madrid gedaan. 140 op de teller, cruise control, bijna de hele rit. 1 op 12. Wel pijnlijk moet ik zeggen. 140 is dan niet langzaam, maar ook niet asociaal hard. Maar goed, moest elke 3,5 uur tanken hierdoor. Vond ik eerlijk gezegd wel jammer!

Oef dat tikt wel aan. Wel vreemd overigens, vanuit het westen rij ik regelmatig naar het noorden met (bijna) overal 130 op de teller (cruise control en sportstand). 250 km heen, 250 km terug en kom dan op een gemiddeld verbruik van 5,5 op 100 oftewel 1 op 18 uit.

Als ik mijn normale woon-werk verkeer doe (tijdens de spits, Den Haag - Zoetermeer) dan kom ik makkelijk op een gemiddeld verbruik van 6,5 op 100 oftewel iets meer dan 1 op 15 uit. Dit met normaal stadsverkeer en beetje filerijden. Conclusie voor mij is dan ook dat lekker doorrijden op de snelweg een stuk zuiniger rijdt dan binnen de bebouwde kom van stoplicht naar stoplicht / langzaam rijden op de snelweg. Ik mag deze auto wel! :rulez:
 

Jay_Kay

Actief
18 mei 2011
168
0
0
10 km harder lijkt niet zo heel erg veel, maar de weerstand van een voorwerp door de lucht neemt exponentieel toe met de snelheid. Het is lang geleden dat ik dergelijke berekeningen gemaakt heb bij Natuurkunde, maar van 130 naar 140 km per uur is een groot verschil. Daarnaast is het van hier naar Madrid ook niet overal even vlak, dus dat werkt ook nog eens mee/tegen.
 

therock

Hoort erbij
24 dec 2011
45
0
0
Ik ben dit weekend van Purmerend naar Parijs geweest. Zo rond de 140kmpu gereden met ACC, stand Normal tevens in de stad rondgereden. Gemiddeld verbruik kwam op 6,9l/100km.
Terugreis echter af en toe wat sneller (140-150) gereden met sportstand en ACC. 7,7l/100km.
Ik probeer het tanken zo lang als mogelijk uit te stellen, maar dat is wel lastig want zodra de actie radius op 0km staat en dan direct ga tanken krijg ik er maar 36 liter in. Dus dan zat er nog 10 liter in!
Ik probeer nu icm het verbruik de dagteller in de gaten te houden en ga pas na de 500km tanken.
 

Bijlagen

  • DSC04362resized.JPG
    DSC04362resized.JPG
    411,1 KB · Weergaven: 45
  • DSC04361resized.JPG
    DSC04361resized.JPG
    310,7 KB · Weergaven: 48

Maistah

Actief
1 feb 2011
472
1
0
Dat heeft mij ook erg geholpen ja! Verbruik en dagteller combineren en je weet precies wanneer je echt moet tanken. Ik heb er ooit 44,3 liter in gekregen. Er vanuitgaand dat er nog een litertje in de pijp zit en 0,7 liter in de tank, kon ik denk ik nog steeds rond de 30km rijden!
 

therock

Hoort erbij
24 dec 2011
45
0
0
Haha, geweldig man. Zit je dan niet op een gegeven moment met zweethanden in doodse stilte te smeken om een tankstation? :eek:
Ik heb overigens een 5liter jerrycan in de achterbak sinds ik n x zonder stil kwam te staan. :devilish:
 

Maistah

Actief
1 feb 2011
472
1
0
Yep! Dat zeker.. Er was daarvoor een tankstation (verhaaltje uit frankrijk dit) alleen was die afgesloten. Stond ervoor (denk ik) aangegeven, maar mijn frans is niet top zeg maar!

Jerrycan = altijd handig! Heb je er ook benzine in zitten? ;)

Maar al met al vind ik het nog steeds jammer dat de tankinhoud niet 60L is.
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
Maistah zei:
Maar al met al vind ik het nog steeds jammer dat de tankinhoud niet 60L is.
Eigenlijk is het gewoon jammer dat de tankinhoud niet tachtig liter is. Wat zeg ik: honderd!

Maar om eerlijk te zijn: met veertig liter effectieve inhoud doe ik meer dan achthonderd km. Dat is net zoveel als in m'n vorige auto, die een zeventig liter tank had. Mij hoor je niet klagen.
 

therock

Hoort erbij
24 dec 2011
45
0
0
Termin8r:
Maar om eerlijk te zijn: met veertig liter effectieve inhoud doe ik meer dan achthonderd km. Dat is net zoveel als in m'n vorige auto, die een zeventig liter tank had. Mij hoor je niet klagen.

dus je doet 5l/100km? Ik krijg dat echt niet voor elkaar.
Heb je dan niet van die lange rijen auto's achter je op de snelweg ? ;)

...ik heb even teruggelezen, maar je rijdt geen snelweg dus....
 

Ronny

Nieuw hier
23 feb 2012
3
0
0
Afgelopen vrijdag heb ik mijn CT200h ontvangen, en vandaag van Lexus Sittard een telefoontje gekregen met de vraag hoe de auto bevalt: prima natuurlijk. Ik had alleen een opmerking over de actieradius: deze is te klein.

De dealer wist me haarfijn uit te leggen dat de tankinhoud 35 Liter is, maarrrrrrr ... er is nog een reservetank met 10 Liter. Hij stelde voor om ondanks mijn 60 km die ik nog zou kunnen rijden gewoon door te rijden naar huis (180 km). Als ik zou komen stil te staan zou hij me persoonlijk op komen halen. Als eerste check zou ik de tank kunnen leegrijden om vervolgens te kijken of er inderdaad maar 35 L in gaat. Deze voorspelling kwam inderdaad uit. De volgende test is idd door te rijden als de tank leeg is, en kijken waar de CT200h strandt. Met 10 L moet 150-160 L haalbaar zijn. Wordt vervolgd ...
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
Bij het droogrijden en eventueel ook nog je batterij volledig leeg te rijden zit je met problemen.In de USA versie staat dat je minimum11.8 liter dan terug moet invullen.Dit is jouw ijzeren voorraad dus.En de "dikke" batterij kan je NIET ZELF terug opladen.Een jerrycan is voor je verzekering not done, vraag het maar eens.
 

therock

Hoort erbij
24 dec 2011
45
0
0
Even de Nederlandse Manual erop nagelezen: blz, 33 de 11,8 liter is om het waarschuwingslampje uit te schakelen. De verbrandingsmotor start wellicht dus wel bij 5 liter benzine. De auto kan rijden zonder het hybride systeem.
 

Bijlagen

  • Capture.JPG
    Capture.JPG
    26,9 KB · Weergaven: 37
  • Capture2.JPG
    Capture2.JPG
    15,7 KB · Weergaven: 37

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
Dit klopt maar sommigen rijden na het stilvallen zuiver elektrisch door een maximum van 2 Km en dan helpt niets meer buiten de dealer zijn speciaal "oplaadtoestel".
 

twcoolen

Actief
22 feb 2011
226
0
0
Komt er in feit op neer dat wanneer je snelheden rond en onder de 120kmpu op de snelweg rijdt, je een gunstig verbruikt kunt halen. De CT is niet zuinig wanneer je veel snelweg rijdt met een snelheid boven de 120kmpu.

Ik rijd elke dag 190km snelweg met snelheden vaak tussen de 130 en 150kmpu. Het vebruik komt dan in de verste verte niet onder de 7 liter per 100km.

Ik kreeg onderstaande verbuiksoverzicht van de leasemaatschappij. Huidige kilometerstand ~38.000KM:


Hieronder vindt u een analyse van de tankgegevens van uw lease-auto:

Merk: Lexus
Model: CT 200h 200h Hybrid 5d 100kw
Brandstof: Euro (95)
Gemeten periode: 6 september 2011 t/m 31 december 2011
Brandstofkosten-index: 104
Werkelijk verbruik: 7,6 liter per 100 kilometer
Normverbruik: 3,7 liter per 100 kilometer
Verbruik-index: 205
Save Lease-index: 212
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Vandaag weer dezelfde ritten gemaakt als vorige week, met een uitstapje op veel binnenwegen en dorpjes. De meter staat nu op 1 op 20,9. Dat vind ik een goed resultaat, want ik rij dus echt met het verkeer mee, let er alleen wel op dat de electromotor zoveel mogelijk samenwerkt met de benzinemotor (tegelijkertijd). En dan op Provinciale wegen 80 met de cruise control, hetzelfde op de snelweg met 120 km/uur.
Wat mij wel is opgevallen dat de CT bij de vorige meting 1 op 19,5 aangaf en bij de berekening van getankte liters versus gereden km ik uitkom op 1 op 17,5. Dus daar zit wel een verschil in.
Hij heeft nu circa 2300 km gereden, dus ik denk dat er ook wel degelijk een verschil in verbruik zit met de eerste 2000 kms. Zoals al eerder gememoreerd was het even wennen om de juiste rijstijl uit te vinden, maar daar ben ik (wat zuinigheid betreft) dus wel in geslaagd en ik moet nogmaals zeggen dat ik echt wel met het verkeer meerij en af en toe redelijk snel accellereer. Al met al ben ik tevreden over de CT, alleen de krakende raamrubbers (off-topic) krijg ik niet weg, ook niet met Siliconenspray.

Robbert-Jan
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
alleen de krakende raamrubbers (off-topic) krijg ik niet weg, ook niet met Siliconenspray.
Misschien toch maar eens opnemen met de dealer, aangezien dit niet een op zichzelf staand gegeven lijkt (al een topic over). Sommige (BMW) dealers passen een speciaal smeermiddel als 'CARBAFLO' toe tegen gekraak van raamrubbers. Dit schijnt ook veel langer werkzaam te blijven i.v.m. siliconenspray.

/ontopic
 

Dimocash

Hoort erbij
17 okt 2010
57
0
0
vandaag mn lexus opgehaald.
eindelijk

hij stond in t begin op 9 km per liter.
nu na 115 km staat hij op 14,9 km per liter
dat is dus 6,7l / 100 km
vind ik nog acceptabel voor een eerste dag.
beetje binnen de bebouwde kom, beetje snelweg....

het is wel wennen om goed af te remmen....ik rij te vaak te hard door bochten of rotondes.
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
Dimocash zei:
het is wel wennen om goed af te remmen....ik rij te vaak te hard door bochten of rotondes.
Wat is te hard? Zolang je er niet uitvliegt, met rokende banden of dwars de bocht doorgaat is er weinig aan de hand. De CT heeft er de wegligging voor.

En om on-topic te blijven: hoe minder je voor bochten afremt, hoe minder je weer hoeft te accelereren na de bocht en hoe zuiniger je rijdt!
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Dimocash zei:
vandaag mn lexus opgehaald.
eindelijk

hij stond in t begin op 9 km per liter.
nu na 115 km staat hij op 14,9 km per liter
dat is dus 6,7l / 100 km
vind ik nog acceptabel voor een eerste dag.
beetje binnen de bebouwde kom, beetje snelweg....

het is wel wennen om goed af te remmen....ik rij te vaak te hard door bochten of rotondes.


De eerste 2000 km zijn echt minder zuinig. Daarna wordt het beter is mijn ervaring. Ook moet je wennen aan het rijden met een hybride (zie mijn berichten hierboven). Wat betreft het remmen, ook dat heb ik ervaren als anders met andere auto's. Maar ik probeer zoveel mogelijk te anticiperen bij stoplichten e.d. Je moet het pedaal overigens inderdaad behoorlijk indrukken om echt hard te remmen.

Robbert-Jan