Verbruik CT

Lexus4all

Actief
15 feb 2011
111
1
0
Goedemiddag allen,

Na alweer 2 weken rond te hebben gereden moet ik zeggen dat de auto prima bevalt. Inmiddels krijg ik van de baas wel te horen dat hij toch niet echt zuinig is. Dit is in ieder geval de reden dat 2 andere CT's maar even zijn gecancelled....

Misschien wordt het nog beter, maar tot nu toe rij ik 1 op 16,8. Dit met een "normale" versnelling ingesteld. En voor mij normaal rij patroon. Woon werk (veel snelweg hele land door) en af en toe wat korte stukjes.

Op de snelweg haal ik 1 : 15 en met een beetje dorpjes rijden (1:23) wordt dit omhoog gehaald naar een gemiddelde van 1:17.

Ik ben benieuwd wat de andere eigenaren aan gemiddeld verbruik hebben.
 

Dino286

Nieuw hier
30 jul 2012
23
0
0
Ik heb een tijdje niet naar dit forum gekeken. In het begin waren er naar mijn mening veel lease-rijders.
Deze zijn voor een deel verdwenen. (Omdat de bijtelling -o.m. door vrije wegenbelasting- is verhoogd?)
Dit terzijde.

Als priv?rijder houd ik het verbruik nauwkeurig bij. Bij een stand van 55.692 op 5 november j.l. was het verbruik 1 ltr. op 19,41 km.
Vakanties, en dus veel gebruik van autowegen en dus een hoger verbruik, meegeteld.
Redelijk, denk ik.
Rijd ik voornamelijk op binnenwegen dan haal ik gemakkelijk een verbruik onder de 1 op 22 (computer).

Minder leuk is dat de computer als gemiddelde 1 op 20,7 aangeeft. Ruim 6% verschil dus.
 

2000Turbo

Hoort erbij
25 jan 2011
60
18
8
Na 165.000 km in mn Ct200h bus. line Pro stond het verbruik op 5,4 liter per 100 km.
Rijstijl pittig (optrekken normaal, kruissnelheid 140+) en 90% snelweg (Almelo-Badhoevedorp).
Persoonlijk erg netjes voor benzine automaat met altijd airco.

Vergelijk ik dit met de Octavia diesel automaat die ik nu rij, dan deed de Lexus het ronduit netjes.
De Skoda doet het met 6 liter op 100 km slechter, terwijl de kruissnelheid met 130 lager ligt de afgelopen 5000 km.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Na 165.000 km in mn Ct200h bus. line Pro stond het verbruik op 5,4 liter per 100 km.
Rijstijl pittig (optrekken normaal, kruissnelheid 140+) en 90% snelweg (Almelo-Badhoevedorp).
Persoonlijk erg netjes voor benzine automaat met altijd airco.

Vergelijk ik dit met de Octavia diesel automaat die ik nu rij, dan deed de Lexus het ronduit netjes.
De Skoda doet het met 6 liter op 100 km slechter, terwijl de kruissnelheid met 130 lager ligt de afgelopen 5000 km.

Dat is erg netjes, zeker met zulke snelheden. Denk een constante rijder en niet van het aan-uit-type? De Skoda moet denk nog ingereden worden en zou vrij makkelijk 5 liter moeten halen, alleen niet bij 140+, dan is 6 - 6,5 netjes.
 

AZ88

Actief
2 mrt 2016
172
19
18
Een hele late kick maar ik heb dit topic doorgelezen en heb een vraag over hoe je het beste kunt rijden om de elektra en benzinemotor samen te laten werken.

Ik merk dat als ik vlot optrek zonder te planken (dus de wijzer halverwege 'power'), of als ik 80 km/u of 110 km/u of ergens daartussen op de cruise control rijdt de benzinemotor alleen aan het werk is. De electro motor komt er bijna nooit bij, heel sporadisch een paar seconden. Hoort dit zo?

Mijn verbruik ligt op een gemiddelde van 1:16 - 1:17 met 70% snelweg en 20% 70 km/u ringweg en 10% binnenstad..
 

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
Het is inderdaad zo dat de elektromotor maar sporadisch bijspringt buiten de bebouwde kom en al helemaal op de snelweg. De elektromotor is voornamelijk aktief binnen de bebouwde kom.
Daar zul je dan ook de meeste besparing kunnen realiseren tov een niet-hybride auto.
Een verbruik van 1:16 is behooorlijk hoog.
Ik zit op een lang gemiddelde van 1:20,8.
Dat is inclusief de herfstvakantie naar Oostenrijk waarbij ik vaak de grote naald rond de 170 tot 180 heb gehad.
Goed, ik geef toe dat ik “het” er echt om doe om zo zuinig mogelijk te rijden.
Dus beheerst versnellen, zoveel mogelijk uitrollen en regeneratief remmen.

Gezien dat je ongeveer 1/3e van de afstand buiten de snelweg rijdt zou jouw verbruik ook naar beneden moeten kunnen. Mits je enkele technieken gaat toepassen om de hybridetechniek optimaal te benutten.

Zoek op Youtube op “hypermiling Lexus CT200h” dan kom je enkele filmpjes tegen waarin zeer duidelijk wordt uitgelegd wat je allemaal kunt doen om zoveel mogelijk kilometers uit je benzine te peuteren.

E?n van de technieken benut ik niet; pulse & glide.
Dat vind ik niet comfortabel rijden. Liever met de cruisecontrol en een ietsjes hoger verbruik dan voortdurend te versnellen en uit rollen.
 

AZ88

Actief
2 mrt 2016
172
19
18
Het is inderdaad zo dat de elektromotor maar sporadisch bijspringt buiten de bebouwde kom en al helemaal op de snelweg. De elektromotor is voornamelijk aktief binnen de bebouwde kom.
Daar zul je dan ook de meeste besparing kunnen realiseren tov een niet-hybride auto.
Een verbruik van 1:16 is behooorlijk hoog.
Ik zit op een lang gemiddelde van 1:20,8.
Dat is inclusief de herfstvakantie naar Oostenrijk waarbij ik vaak de grote naald rond de 170 tot 180 heb gehad.
Goed, ik geef toe dat ik ?het? er echt om doe om zo zuinig mogelijk te rijden.
Dus beheerst versnellen, zoveel mogelijk uitrollen en regeneratief remmen.

Gezien dat je ongeveer 1/3e van de afstand buiten de snelweg rijdt zou jouw verbruik ook naar beneden moeten kunnen. Mits je enkele technieken gaat toepassen om de hybridetechniek optimaal te benutten.

Zoek op Youtube op ?hypermiling Lexus CT200h? dan kom je enkele filmpjes tegen waarin zeer duidelijk wordt uitgelegd wat je allemaal kunt doen om zoveel mogelijk kilometers uit je benzine te peuteren.

E?n van de technieken benut ik niet; pulse & glide.
Dat vind ik niet comfortabel rijden. Liever met de cruisecontrol en een ietsjes hoger verbruik dan voortdurend te versnellen en uit rollen.

Bedankt voor je reactie.

Ik heb dit filmpje bekeken en ben in de veronderstelling dat ik de techniek deels beheers.

Bij het optrekken moet je dus proberen om constant in de EV modus te rijden (niet met de knop, maar door het gaspedaal licht te bedienen), tot 25 km/u. Maar moet je boven de 25 km/u hard optrekken naar de gewenste snelheid (50 of 70) en dan op de cruise control zetten? Of moet je rustig blijven optrekken naar 50 of 70 km/u?

En wat me opvalt bij 'pulse and glide' is dat je ?f max 25 km/u (=16 mph) moet rijden (want EV modus 'aan'), ?f je moet rond de 90 km/u (=55 mph) rijden omdat je dan in die ECO PLUS (?) zone zit en zodoende de benzinemotor het minst tot 'last' bent. Maar hoe zit dat in binnen de bebouwde kom/drempels/50 zone?
 

alexus89

Nieuw hier
4 dec 2017
5
0
0
Hier schrik ik best van. Ben nieuw in dit hybride wereldje, had geen idee dat er zoveel techniek bij komt kijken... :grin:

En wat me opvalt bij 'pulse and glide' is dat je ?f max 25 km/u (=16 mph) moet rijden (want EV modus 'aan'), ?f je moet rond de 90 km/u (=55 mph) rijden omdat je dan in die ECO PLUS (?) zone zit en zodoende de benzinemotor het minst tot 'last' bent. Maar hoe zit dat in binnen de bebouwde kom/drempels/50 zone?

Ongelooflijk irritant toch? Ik denk dat veel mensen een groot deel van de tijd zo rond de 50 km/u rijden.
 

alexus89

Nieuw hier
4 dec 2017
5
0
0
Haha ben me er helemaal aan in het verdiepen :p Vooral rustig en aan een constante snelheid rijden maakt dus een groot verschil?:
 

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
Dat, maar de grootste winst haal je met een hybride auto indien je veel stadsverkeer rijdt.
Daarbuiten bespaar je gewoon veel benzine indien je ver vooruit kijkt en er ?de gang? in kunt houden.
Dus afremmen op de dynamo, niet op de schijven.
Proberen aan het rollen te blijven en niet volledig tot stilstand komen.
Niet te fors accelereren.

Met dit natte en koudere weer heb ik natuurlijk ook de verwarming en ventilator meer aan dan in de zomer. Vooral de verwarming op hoog zorgt ervoor dat de motor langer en sneller aan springt.
Logisch, want de warmte moet ?rgens vandaan komen.

Sinds de aanschaf in de zomer zit ik op 4,8 L/100 km verbruik.
 

Marius11

Nieuw hier
24 feb 2018
20
4
3
Mijn CT200h bouwjaar 2012 met 148000 gereden kilometers rijdt gemiddeld tussen 4,2 en 4,7 liter/100 km, gemeten naar tankbeurten. Het verbruik op het display is ca. 3% gunstiger dan in werkelijkheid.
 
Laatst bewerkt:

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
Mijn CT200h bouwjaar 2012 met 148000 gereden kilometers rijdt gemiddeld tussen 4,2 en 4,7 liter/km, gemeten naar tankbeurten. Het verbruik op het display is ca. 3% gunstiger dan in werkelijkheid.

Als 'ie zoveel zuipt zou ik toch echt een keer heel snel naar de dealer gaan... Mits die dealer dan niet op meer dan 10km afstand ligt dan :p
 

Dietrich

Actief
16 mrt 2018
256
89
28
Mijn IS300h loopt overigens 1 op 18.
De cruise control truc doet wonderen, ga iets harder rijden dan je van plan bent, wacht even tot je die snelheid hebt en activeer dan de cc.
Laat dan het gas los, en tik de cc terug naar de geplande snelheid.
Je zult zien dat je veel vaker het EV lampje aan ziet springen, mijn Prius deed dat en onze Lexus idem dito, ik mag dan toch vermoeden dat een CT hetzelfde trucje kent..
 

Marius11

Nieuw hier
24 feb 2018
20
4
3
Kun je ook de aanwijzing op display - die nu aantal liters / 100 km aangeeft - veranderen naar km / liter ?
Dat ben ik veel meer gewend en zou wel handig zijn.
 

camiel76

Hoort erbij
2 nov 2013
27
0
0
Ik heb mijn CT200h nu sinds een paar dagen ( Business Line Pro - 16 inch velgen ). Voor het eerst een echte goede verbruiksmeting gedaan. Ritje woon-werk Zoetermeer-Harderwijk deze middag.

Ik kom op een redelijke 1 op 25,6 ( 3,9 l / 100 km). Volgens mij is dat best aardig. Ongeveer 108 met cruise control (Of 98 waar je 100 mag). Verder een aantal vertragingen gehad op snelweg, waar 40 - 60 gereden moet worden of stapvoets, dit is best gunstig voor het verbruik volgens mij. Laatste stukje polderweggetjes 50-60. Veel gebruik kunnen maken van het EV - lampje dat automatisch verschijnt als de toeren onder het woordje 'eco' blijft.

Leuk speeltje :oops: !

IMG_3582.JPG
 

PierreO

Nieuw hier
1 apr 2017
18
1
0
Mijn CT200h uit 2013 met 16" velgen haalt maar 1 op 23.6 op de teller maar met een afwijking van 4% nadeliger dus in werkelijkheid aan de pomp 1 ltr op 22.7 km. Met winters weer gaat er 4 km per liter af af.
Klik op de afbeelding voor een grotere versie Naam: Knipsel.JPG Bekeken: 1 Grootte: 109,8 KB ID: 170583
 

eschaaij

Nieuw hier
20 jan 2019
1
0
0
Verbruik 5.6 liter/100 km is echt niet slecht onder winterse omstandigheden! De verwarming staat aan en andere elektrische verbruikers werken op de hoogste stand! Dit moet allemaal worden opgehoest door de benzine ondersteuning. In de bebouwde kom kun je nog steeds elektrisch rijden en dat maakt het gemiddelde verbruik zoals het is!