accu leeg op Schiphol na 7dagen vakantie

Jvrr

Actief
30 sep 2014
102
7
18
Hoi forum leden,

Na een fijne vakantie op een tropisch eiland , moe geland (Jet lag) op Schiphol.
Op een enorme parkeerplaats stond mijn Lexus klaar om me naar huis te brengen.
Maar helaas...deuren gingen niet open, auto reageerde nergens meer op.

Handmatig auto van slot gehaald en de auto geprobeerd aan te zetten....helaas.
De "start" accu onder de motorkap bleek leeg.
Een vriendelijk ANWB monteur had hm snel aan de praat.
We hebben nog gefilosofeerd over de oorzaak waarom de accu na 7dagen zo leeg is.
Hij gaf aan dat het een lampje was die heb ik aan laten staan , maar mijn vrouw en ik zijn overtuigd dat het niet het geval was. (we zijn overdag vertrokken)
Zijn 2e verklaring was de vele afstandsbedieningen van auto's die daar worden geparkeerd en opgehaald de accu heeft leeg getrokken. (Zou ik niet snel opkomen , maar ik twijfel daar aan....)

Nu rij ik al een week weer zonder problemen.

Iemand een idee of dit normaal is voor deze auto (accu is immers niet zo groot)?

Ik overweeg een grotere accu te plaatsen , maar ik geloof dat de ruimte ontbreekt.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Ik zou 't toch echt houden op het vergeten lampje... Het gebruik van de talrijke afstandsbedieningen in de omgeving van de auto is onzin.
Het plaatsen van een zwaardere accu dan wat er standaard inzit, is eveneens zinloos (al wordt veelal anders beweerd). Een zwaardere accu vereist ook een zwaarder laadsysteem. Als dat ontbreekt (en dat doet 't als je alleen een zwaardere accu plaatst) dan zal die zwaardere accu nooit (zelden/laat) het maximale laadniveau halen en daarom ook nooit (zelden/laat) de meerwaarde aan capaciteit kunnen leveren. Het ding is alleen duurder en zwaarder. Je moet gewoon niets vergeten uit te schakelen... :p:)

Voor het idee rekenen we eens met een klein lampje van 5 Watt. Dat neemt dan ruim 400mA op... Na 5 dagen = 120 uur -> 120 x 0.4A = 48Ah.
Geen idee welke capaciteit je accu heeft, maar ik ken zat auto's met een kleinere accu dan 48Ah. Met dat ene kleine lampje krijg je na 5 dagen een 48Ah al volledig plat. Zou je er 'n dikke jongen van 70Ah in zetten, ook dan was je accu na 7 dagen morsdood geweest (vooropgesteld dat die zwaardere accu nokjevol geladen zou zijn, wat geheid amper het geval zal zijn).
 
Laatst bewerkt:
21 jan 2014
250
17
0
Meestal een lek verbruiker, zoals een lampje in een dashboardkastje. Bij mijn IS300 was het een lampje naast de binnenspiegel, Het brande niet maar gloeide. Zag je bijna niet, Dus was de accu leeg na 12 dagen.
 

TwaMu

Actief
13 mei 2015
233
19
18
Het vergeten lampje kan en zal best de oorzaak zijn, maar de Wegenwachter heeft ook gelijk met de vele afstandsbedieningen.De afstandsbedieningen die gebruikt worden door de overige parkeerders, het is namelijk zo dat bijna alle auto's reageren op de afstandsbediening van de omringende auto's, dus ook jouw auto wordt even 'wakker' geschud op het moment dat er een van de omringende auto's geopend of afgesloten wordt. De computer komt even uit de 'waakstand' en gaat daarna weer in rust. Dit, op een zeer groot parkeerterrein zoals dat van schiphol, kan precies genoeg zijn om de accu in 7 dagen leeg te krijgen bij een CT200h want het accuutje is niet zo groot.
 

Mo1

Actief
25 apr 2011
108
0
0
Een beetje late reactie, maar ik kom op dit topic na googelen op 'lege accu hybride'.
En dit googelde ik omdat mijn Lexus regelmatig een lege accu heeft. Super vervelend.
Accu is nu 1 keer vervangen.

In de jaren na de aanschaf van de Lexus gebruikte ik de auto voor woon-werkverkeer en prive ook regelmatig.
Eigenlijk werd elke dag de auto wel gebruikt en toch ook best vaak voor korte afstanden (=onvoldoende voor opladen accu).
Momenteel heb ik de auto niet meer nodig voor woon-werkverkeer en prive doe ik zoveel mogelijk zonder auto.
En dat levert te vaak een lege accu op.

Uitleg Lexus dealer is:
De start(?)accu van een hybride auto is vele malen lichter dan die van een benzine auto en is dus sneller leeg bij stilstand.
Immers elke accu loopt leeg bij stilstaan.
En de kleinere accu heeft het ook zwaarder bij het starten bij koud weer als daarbij ook nog de verwarming en radio standaard aan gaan.

Maar met name het smart entry systeem blijft energie vragen bij stilstand.
Dus als je de auto langere tijd niet gebruikt is het slim deze functie uit te zetten. Dit kan bij 'settings'.

Dit laatste heb ik nog niet gedaan.
Heeft iemand ervaring met het starten van de auto met de startknop en de keyless sleutel?
Kreeg van de dealer de indruk dat dit best wel een dingetje is.
En verder gaf de dealer het advies om met de auto te rijden....Maar een auto moet toch 2 weken stil kunnen staan?
Wil nu liever weer een gewone benzine auto.....
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
....Maar een auto moet toch 2 weken stil kunnen staan?

Nee dat kunnen Toyota/Lexus hybrides inderdaad niet. Het verschilt tussen de modellen.
Bij mijn GS450h ging de 12v accu sneller leeg dan bij de Auris. Ik vermoed dat dit te maken heeft met het alarmsysteem, de Auris heeft dat niet.

Mijn oplossing is om, wanneer ik zeker weet dat de wagen > 1 week stil staat, de accupool los te maken gedurende de periode.
Dan blijft de accu vol, het alternatief is de accu leeg laten lopen en hem jumpstarten, maar dat is niet bevorderlijk voor de levensduur van de accu.
 
13 jun 2019
177
53
28
aan de druppel lader leggen kan ook heel goed werken. Zo doe ik dat wel eens met onze Civic (gewoon benzine) die heel weinig gebruikt wordt, want ook daarvan loopt de accu vanzelf leeg.
 

L-expert

Hoort erbij
4 sep 2008
32
2
8
Hoewel een oud topic, mijn toelichting:
Wanneer de rx helemaal origineel is, kan hij prima uit de voeten met de standaard ( in goede conditie verkerende) accu. De rust stroom is dan zo laag dat hij het prima weken vol kan houden. Het probleem zit hem echter in de aanpassing voor het klasse 3 alarm systeem waardoor de rust stroom wat hoger is dan normaal, de standaard lood accu kan daar niet zo goed tegen.

Een scootmobiel accu daarentegen kan prima tegen dit soort langdurige belasting. De accu van de rx hoeft immers niets te starten (alleen maar voor de boord spanning te zorgen) en kan prima vervangen worden voor dit type accu. Bij Lexus Amsterdam kunnen ze je vast meer vertellen.

Groet!
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Arbitrator