Geluid dat er niet hoort

Status
Niet open voor verdere reacties.

Du2881

Hoort erbij
24 okt 2017
33
2
0
Sinds kort eigenaar van een ct200h. Heel fijne auto, echter al meteen een probleem. Vanaf 30 kmpu een soort van zingend geluid dat een beetje op en neer gaat (lijkt op bandengeluid, maar is het niet) dat constant aanhoud. Het geluid gaat niet mee met de snelheid van de wielen en ook niet met het toerental van de motor of aandrijving. Onderzoek bij Lexus geeft geen resultaat, verschillende monteurs mee gereden, zij horen het geluid, maar weten niet wat het is... Suggesties?
 
  • Leuk
Waarderingen: Idrees

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Rammeltjes en geluidjes zijn niet des Lexus. Mijn Lex van 12 jaar oud is heerlijk geruisloos.
Als die gaat rammelen dan is er iets mis.
Kunnen ze die rammel niet vinden dan blijft er niets anders over dan afscheid nemen.
Ik heb ook wel eens een mooie Mercedes gehad. Was constant iets mee aan de hand. Op een gegeven moment was ik die auto zo zat dat ik hem heb verkocht. De volgende eigenaar zal waarschijnlijk jaren lang kosteloos hebben kunnen rijden maar ik was klaar.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
@Stefan: Spijker op z'n kop! Opvolger? Geen idee, had mij erg verheugd op Lexus, maar dat gaat m niet meer worden...

Opzich wel rigoureus om een merk (of eigenlijk 2 merken) aan de kant te schuiven vanwege dit geluid. Niet dat ik het goed praat, maar ik vraag me af of er minder ge?mmer is met auto's bij andere merken.
Misschien zit de pijn er in dat het onoplosbaar lijkt en daardoor een uitzichtloze situatie?

ik heb dat ooit eens gehad met een Mitsu Lancer uit 2008. Constant gezeik met missfires in de motor en geen enkele garage kwam er achter. Uiteindelijk met 2k verlies moeten verpatsen aan een handelaar.
Zag ik hem toevallig staan laatst, dus ik sprak de eigenaar aan en vroeg naar het hoe en wat. Wat bleek nou; kennelijk was de bobine in mijn tijd vervangen met een verkeerde die net even te weinig spanning gaf of zo waardoor de motor icm LPG G3 systeem in de stress schoot >_>

Achteraf heb ik geen spijt, maar ik ben wel blij dat ik na 2 jaar er toevallig achtergekomen ben wat er nou mis was met dat ding. Alsof ik het hoofdstuk nu kan afsluiten.

anyway, misschien heb je mazzel als je de auto houdt en komen ze er (perongeluk) achter tijdens een beurt. Of niet en je hebt een mindere auto-ervaring. Echt super balen.
 

Du2881

Hoort erbij
24 okt 2017
33
2
0
Opzich wel rigoureus om een merk (of eigenlijk 2 merken) aan de kant te schuiven vanwege dit geluid. Niet dat ik het goed praat, maar ik vraag me af of er minder ge?mmer is met auto's bij andere merken.
Misschien zit de pijn er in dat het onoplosbaar lijkt en daardoor een uitzichtloze situatie?

ik heb dat ooit eens gehad met een Mitsu Lancer uit 2008. Constant gezeik met missfires in de motor en geen enkele garage kwam er achter. Uiteindelijk met 2k verlies moeten verpatsen aan een handelaar.
Zag ik hem toevallig staan laatst, dus ik sprak de eigenaar aan en vroeg naar het hoe en wat. Wat bleek nou; kennelijk was de bobine in mijn tijd vervangen met een verkeerde die net even te weinig spanning gaf of zo waardoor de motor icm LPG G3 systeem in de stress schoot >_>

Achteraf heb ik geen spijt, maar ik ben wel blij dat ik na 2 jaar er toevallig achtergekomen ben wat er nou mis was met dat ding. Alsof ik het hoofdstuk nu kan afsluiten.

anyway, misschien heb je mazzel als je de auto houdt en komen ze er (perongeluk) achter tijdens een beurt. Of niet en je hebt een mindere auto-ervaring. Echt super balen.

Lexus beschouw ik nog steeds als een zeer betrouwbaar en mooi merk, daar kan niemand omheen! Maar als je volgens Lexus Nederland de enige bent met een auto waar dit geluid zich voordoet, dan had ik toch wel actie verwacht. Ik had ooit een BMW en die had na 4 jaar kennelijk onoplosbare problemen in het injectiegedeelte waardoor het ding stotterend door het leven reed. Ook toen zeiden ze na veel onderzoek (door mij betaald) dat dit nooit voorkwam. Maar ze kwamen wel met een eervolle oplossing: het gehele injectiegedeelte, inclusief spruitstuk en alles wat er aan vast hing werd vervangen, kosteloos! En het probleem was opgelost. Uiteraard kan een dealer niet onbeperkt doen, maar m.i. juist wel als men zegt dat het om een 'uniek' euvel gaat.

Het enige wat ze mij nu aanraden is om eens bij een Toyota dealer langs te gaan in de hoop dat daar toevallig een monteur is die het geluid wel herkent... Da's geen premium oplossing :thumbsdown:
 
  • Leuk
Waarderingen: Stefan O

Rene77

Actief
15 mrt 2017
109
14
18
Bij de prius is de waterpomp nogal eens de boosdoener van zo'n geluid. De lager heeft dan speling.
Maar het geluid wat op een defecte lager lijkt heb ik ook wel een beetje sinds ik mijn winterbanden er onder heb zitten. Het geluid blijft op alle snelheden gelijk en is hoorbaar vanaf 30kmh. Wel lijkt het op nieuw asfalt minder aanwezig.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Rene77;n166479 Maar het geluid wat op een defecte lager lijkt heb ik ook wel een beetje sinds ik mijn winterbanden er onder heb zitten. Het geluid blijft op alle snelheden gelijk en is hoorbaar vanaf 30kmh. Wel lijkt het op nieuw asfalt minder aanwezig.[/QUOTE zei:
Dat heb ik nu ook met m'n winterbanden! De dealer zei dat het te maken kan hebben met het omwisselen van de voorvelgen naar de achtervelgen. Ik hoop het, want vorige winter had ik dat geluid niet.
 

Du2881

Hoort erbij
24 okt 2017
33
2
0
Bij de prius is de waterpomp nogal eens de boosdoener van zo'n geluid. De lager heeft dan speling.
Maar het geluid wat op een defecte lager lijkt heb ik ook wel een beetje sinds ik mijn winterbanden er onder heb zitten. Het geluid blijft op alle snelheden gelijk en is hoorbaar vanaf 30kmh. Wel lijkt het op nieuw asfalt minder aanwezig.
 

Du2881

Hoort erbij
24 okt 2017
33
2
0
Ren?, is het geluid dan constant hetzelfde of gaat het een beetje op en neer? Lijkt verdacht veel op het geluid in mijn ct dan...
 

Rene77

Actief
15 mrt 2017
109
14
18
Er zit wel iets verschil in het geluid maar is niet gekoppeld aan snelheid of motortoerental. Als ik stil sta hoor ik het niet. Alleen bij rijden. Als het de waterpomp zou zijn kan ik me voorstellen dat deze sneller gaat draaien zodra je gaat rijden en dan hoorbaar word.
Maar ik denk dat het meer te maken heeft met afrolgeluiden icm het soort wegdek. Op stil asfalt lijkt het geluid ook bijna weg te zijn. Ik rij nu op winterbanden. Nokian WR3 op 16" lichtmetaal. In de zomer rij ik op Goodyear op 17" originele velgen. Wintervelgen zijn geen originele Lexus velgen.
 

Du2881

Hoort erbij
24 okt 2017
33
2
0
Er zit wel iets verschil in het geluid maar is niet gekoppeld aan snelheid of motortoerental. Als ik stil sta hoor ik het niet. Alleen bij rijden. Als het de waterpomp zou zijn kan ik me voorstellen dat deze sneller gaat draaien zodra je gaat rijden en dan hoorbaar word.
Maar ik denk dat het meer te maken heeft met afrolgeluiden icm het soort wegdek. Op stil asfalt lijkt het geluid ook bijna weg te zijn. Ik rij nu op winterbanden. Nokian WR3 op 16" lichtmetaal. In de zomer rij ik op Goodyear op 17" originele velgen. Wintervelgen zijn geen originele Lexus velgen.

Begint interessant te worden... in mijn geval is het geluid ook niet gekoppeld aan snelheid of motortoerental en begint ook vanaf 30km.

Is het geluid bij jou zacht en wordt het harder met het toenemen van de snelheid, of blijft het ongeveer even hard? Bij mij blijft het ongeveer gelijk en als het bv hard waait en/of regent dan hoor je het niet meer. Op mijn eerste rit vlak na aankoop richting Parijs via rustige b wegen was het weliswaar zacht, maar niet te missen. Sindsdien kom ik er niet meer vanaf:(

Jij denkt dat het met afrolgeluid te maken heeft. In mijn idee (en dat van de Lexus monteur) zou de frequentie dan omhoog gaan met de rijsnelheid... Hebben wij het mis? Anyone?
 

Rene77

Actief
15 mrt 2017
109
14
18
Het geluid is niet hard. De frequentie blijft bij alle snelheden gelijk. Ik denk niet dat het een lager in motor of CVT is, en ook geen wiellager. Deze snelheden vari?ren continu. Zeker in de CVT. Daarin lopen de toerentallen ook behoorlijk hoog op en zouden de lagers moeten gaan gieren als een gek.
Dus moet het iets zijn wat een constante snelheid heeft. Ik weet niet hoe het met de airco, waterpomp enzo zit. Bij meeste auto's worden die met een multiriem aangedreven en gaan met toerental mee. Hoe dat bij de ct werkt weet ik niet. Misschien hebben die een eigen aandrijving. Dan zou best de waterpomp de boosdoener kunnen zijn.

Toen ik de auto in maart kocht had ik nog yokohama banden achter die gecupt waren maar nog voldoende profiel hadden. Toen viel het niet op. Na 15k bij de beurt de banden vervangen maar toen viel me het geluid ook niet op. Nu ik op winterbanden rij, is het me opgevallen. Ik hou het vooralsnog op afrolgeluiden van de banden.
Wat ik nog wel wil testen is of er verschil zit in geluid wanneer de airco aan of uit staat en of het rijden in sport of eco nog verschil maakt. EV mode gebruik ik nooit, maar dat ga ik ook testen.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
... Deze snelheden vari?ren continu. Zeker in de CVT. Daarin lopen de toerentallen ook behoorlijk hoog op en zouden de lagers moeten gaan gieren als een gek...

Dat gaat zeker op voor de uitgaande as van de CVT. Maar die heeft ook een ingaande as met een -zeker in vergelijking tot de uitgaande as- relatief constant toerental. Wat dacht je daarvan?
 

Du2881

Hoort erbij
24 okt 2017
33
2
0
Ben wel benieuwd of we hetzelfde "probleem" hebben.


Ik ook!
Als dat zo is dan zullen er meer zijn:sneaky: en gaat de stelling van Lexus 'dat ik de enige ct heb met dit geluid' niet op...

Woon je toevallig in de buurt van Amsterdam? (zie suggestie van Arbitrator;))
 

Du2881

Hoort erbij
24 okt 2017
33
2
0
Dat gaat zeker op voor de uitgaande as van de CVT. Maar die heeft ook een ingaande as met een -zeker in vergelijking tot de uitgaande as- relatief constant toerental. Wat dacht je daarvan?

Dat klinkt behoorlijk technisch... werkzaam in de branche? Eigenlijk was ik inderdaad op zoek naar een draaiend onderdeel dat niet meegaat in toeren en/of rijsnelheid, dit lijkt er aardig op!
 

Rene77

Actief
15 mrt 2017
109
14
18
Ik woon niet in de buurt van Amsterdam. Tenzij je Nieuw-Amsterdam bedoeld.
De CVT heeft een planetair tandwiel systeem met 3 variabele in/uit gangen. 1 voor de benzinemotor, 1 voor Motor/Generator1 en 1 voor MG2. MG2 zit via een ander planetair systeem met de wielen verbonden. MG1 regelt de overbrenging.
MG2 draait met de snelheid van de wielen mee.
Kijk eens op: http://eahart.com/prius/psd/
en speel eens met de simulator onderaan de pagina. (flash)
Je zult zien dat er behoorlijk gevarieerd kan worden met de verschillende in en uitgangen. Als het een lager hierin zou zijn dan is het geluid continu aan het veranderen.
 

Du2881

Hoort erbij
24 okt 2017
33
2
0
Da's niet in de buurt idd:sneaky: Ook van jou een behoorlijk technisch verhaal met bijbehorende plaatjes:rulez: Ben benieuwd of je nog iets wijzer wordt met hetgeen je nog wil testen! Let me know!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.