Aankondiging

Ineenstorting
Nog geen aankondiging.

Brrrom

Ineenstorting
Dit onderwerp is gesloten.
X
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Brrrom

    Behalve het geluid in mijn ct dat ik elders beschreef (zie hieronder) is er nog een geluid dat ik als storend ervaar: een donkere brom die ook door de auto trilt. Dit gebeurt op verschillende momenten bij verschillende snelheden. Het zijn korte momenten, maar wel duidelijk waarneembaar. Hiermee heb ik mij ook gemeld bij mijnheer Lexus. Volgens hem is dit het 'twijfelen' in de aandrijflijn tussen de benzinemotor en de elektromotor. Dit is bekent bij Lexus en wordt bestempeld als een product eigenschap.

    Wat ik graag zou weten: bemerken jullie dit geluid ook? Zo ja, hoe vaak? Zo ja, vind je dit storend? Zou je de auto hebben gekocht als Lexus je op deze 'product eigenschap 'had gewezen? Met de proefrit heb ik dit helaas (net als het andere geluid) niet bemerkt, anders had ik de auto niet gekocht. Hiervoor heb ik een Honda Civic hybride en een Insight gehad, beiden hadden dit niet.

  • #2
    Ik vind het lastig om me de geluiden die je omschrijft voor te stellen. Ik rij zelf een GS450h en bij 80kmu merk ik wel wat motorgebrom wat ik bij andere snelheden niet hoor.
    Daarnaast heb ik wel een paar keer een CT tr leen gehad, maar er waren geen opvallende geluiden.

    Misschien een keer bij een meetup een paar rondjes met je CT doen, misschien dat de geluiden dan wat herkenbaarder zijn.
    GS450h, Executive, 2006

    Commentaar


    • #3
      Het lijkt me inderdaad uit de aandrijf lijn te komen, ik heb het bij mijn RX ook wel eens bij optrekken, even gas liften en daarna is het bij mij weg.

      Commentaar


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door fastatje Bekijk bericht
        Het lijkt me inderdaad uit de aandrijf lijn te komen, ik heb het bij mijn RX ook wel eens bij optrekken, even gas liften en daarna is het bij mij weg.
        Hoe vaak is 'ook wel eens'? In mijn geval in een ritje van tien minuten toch wel 5 keer... Inderdaad weg als je gas loslaat of juist bijgeeft, maar dan wordt het wel onrustig rijden

        Commentaar


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Arbitrator Bekijk bericht
          Ik vind het lastig om me de geluiden die je omschrijft voor te stellen. Ik rij zelf een GS450h en bij 80kmu merk ik wel wat motorgebrom wat ik bij andere snelheden niet hoor.
          Daarnaast heb ik wel een paar keer een CT tr leen gehad, maar er waren geen opvallende geluiden.

          Misschien een keer bij een meetup een paar rondjes met je CT doen, misschien dat de geluiden dan wat herkenbaarder zijn.
          Goed plan

          Commentaar


          • #6
            Heb ik in mijn IS ook, zo rond 1200 RPM wat overeenkomt met snelheden van 75 -95 km/u. De oorzaak is een resonantie van de achteras en met een extra demper is dit te verhelpen. Misschien bij de CT ook zoiets?

            Jarno

            Commentaar


            • #7
              Ik herken het wel bij mijn CT. Nu dat ik weet waar het vandaan komt, en het ook optreedt bij andere modellen, stoor ik me er niet meer aan. Toen ik het voor de eerste paar keren merkte, vooral tijdens lang filerijden, maakt ik me wel zorgen.
              Nu niet meer. Ik heb nog geen enkel artikel gevonden waarin beschreven werd hoe deze (kortstondige) brom tot problemen geleid heeft.

              Commentaar


              • #8
                De verbrandingsmotor kan bij erg lage toerentallen wat brommen.

                Commentaar


                • #9
                  Dat gebrom is inderdaad de verbrandingsmotor die op het punt staat om uit te gaan. Vergelijk het met een handgeschakelde auto: Als je daarmee in zn 2 de auto afremt zonder koppeling intrappen tot het punt dat de motor bijna afslaat. Die gaat dan ook brommen en misschien zelfs bokken. Veel harder dan de CT dat doet.
                  Bij de lexus hebben ze een trucje toegepast om dat effect zo min mogelijk merkbaar te krijgen. Dat is behoorlijk goed gelukt.
                  Bij Honda blijft de verbrandingsmotor altijd draaien. Dat zijn zogenaamde Mild-hybrids.
                  Bij Toyota en Lexus gaat het om Full-hybrids. Ergens tussen 0 en 70kmh kan de motor volledig elektrisch rijden.

                  Commentaar


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Rene77 Bekijk bericht
                    Dat gebrom is inderdaad de verbrandingsmotor die op het punt staat om uit te gaan. Vergelijk het met een handgeschakelde auto: Als je daarmee in zn 2 de auto afremt zonder koppeling intrappen tot het punt dat de motor bijna afslaat. Die gaat dan ook brommen en misschien zelfs bokken. Veel harder dan de CT dat doet.
                    Bij de lexus hebben ze een trucje toegepast om dat effect zo min mogelijk merkbaar te krijgen. Dat is behoorlijk goed gelukt.
                    Bij Honda blijft de verbrandingsmotor altijd draaien. Dat zijn zogenaamde Mild-hybrids.
                    Bij Toyota en Lexus gaat het om Full-hybrids. Ergens tussen 0 en 70kmh kan de motor volledig elektrisch rijden.
                    Dat verklaart waarom ik het bij mijn Civic en Insight niet had, thnx voor de uitleg! Wellicht is het bij de ene ct vaker en beter merkbaar dan de ander, bij mij wel vaak, vind ik. Als ik t bij de proefrit had gemerkt, of indien de verkoper mij erop had gewezen, dan had ik waarschijnlijk de auto niet gekocht. Maar ik snap wel dat de ene persoon er gevoeliger voor is dan de ander...

                    Commentaar


                    • #11
                      Het heeft te maken met de manier hoe de snelheid van de auto afneemt. Bij een sterke daling in snelheid zal de verbrandingsmotor snel uitschakelen als hij op het punt staat naar EV mode te gaan.
                      Wanneer de snelheid langzaam terug loopt, zal de motor niet abrupt uitgaan omdat dit een schok in de aandrijflijn teweegbrengt. Dat komt omdat de motor niet tussen 0 en 1000 toeren kan draaien.
                      Dus het uitschakelen gebeurt in stapjes. Cilinder voor cilinder word uitgeschakeld. En ik denk dat daar het gebrom vandaan komt.

                      Ik merk zelf het gebrom het vaakst wanneer ik rustig rij op stukken waar de snelheid steeds wisselt. Ga ik wat vlotter rijden, dan komt het bijna niet voor.

                      Commentaar


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Rene77 Bekijk bericht
                        ....
                        Ik merk zelf het gebrom het vaakst wanneer ik rustig rij op stukken waar de snelheid steeds wisselt. Ga ik wat vlotter rijden, dan komt het bijna niet voor.

                        Hier precies dezelfde ervaring.

                        Commentaar


                        • #13
                          Ik heb ook dat ook en net als jij als ik dat had gemerkt bij de proefrit of als de verkoper dat had gezegd dat er mogelijk een brom of trillingen voor kunnen voor komen had ik ook nooit een ct gekocht ik erg me er echt aan

                          Commentaar


                          • #14
                            De CT is een hele stille en rustige auto. Dan valt zo'n brom af en toe op. Een Astra of Golf diesel bromt continu, en nog behoorlijk harder ook.
                            Elke auto ken z'n eigen bijgeluiden. Bij de een strorend, bij de andere niet. Ik heb eens een Astra h 1.7D 110pk gehad. Die had pas een lelijk geluid af en toe bij gas los laten. Was ook een product eigenschap. Heel raar omdat ik datzelfde blok ook in een andere astra had maar dan met 80 pk.

                            Commentaar


                            • #15
                              Eensch.
                              Hoe stiller een auto wordt, als de normale rijgeluiden weg vallen, desto luider elk geluid wordt dat de auto produceert.
                              De CT is daarvoor een uitstekend voorbeeld.
                              Omdat de motor vaak niet meer te horen is (omdat ie even niet meer mee doet, of heel weinig toeren draait) gaan andere geluiden opvallen.
                              En daar ga je je dan op focussen.
                              Of niet, en geniet van de fijne besturing, comfort, uitstraling enz die de CT heeft.
                              Dat doe ik namelijk.

                              Commentaar

                              Werken ...
                              X