Brrrom

Status
Niet open voor verdere reacties.

Du2881

Hoort erbij
24 okt 2017
33
2
0
Behalve het geluid in mijn ct dat ik elders beschreef (zie hieronder) is er nog een geluid dat ik als storend ervaar: een donkere brom die ook door de auto trilt. Dit gebeurt op verschillende momenten bij verschillende snelheden. Het zijn korte momenten, maar wel duidelijk waarneembaar. Hiermee heb ik mij ook gemeld bij mijnheer Lexus. Volgens hem is dit het 'twijfelen' in de aandrijflijn tussen de benzinemotor en de elektromotor. Dit is bekent bij Lexus en wordt bestempeld als een product eigenschap.

Wat ik graag zou weten: bemerken jullie dit geluid ook? Zo ja, hoe vaak? Zo ja, vind je dit storend? Zou je de auto hebben gekocht als Lexus je op deze 'product eigenschap 'had gewezen? Met de proefrit heb ik dit helaas (net als het andere geluid) niet bemerkt, anders had ik de auto niet gekocht. Hiervoor heb ik een Honda Civic hybride en een Insight gehad, beiden hadden dit niet.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Ik vind het lastig om me de geluiden die je omschrijft voor te stellen. Ik rij zelf een GS450h en bij 80kmu merk ik wel wat motorgebrom wat ik bij andere snelheden niet hoor.
Daarnaast heb ik wel een paar keer een CT tr leen gehad, maar er waren geen opvallende geluiden.

Misschien een keer bij een meetup een paar rondjes met je CT doen, misschien dat de geluiden dan wat herkenbaarder zijn.
 

fastatje

Heel actief
1 jun 2014
562
48
28
Het lijkt me inderdaad uit de aandrijf lijn te komen, ik heb het bij mijn RX ook wel eens bij optrekken, even gas liften en daarna is het bij mij weg.
 

Du2881

Hoort erbij
24 okt 2017
33
2
0
Het lijkt me inderdaad uit de aandrijf lijn te komen, ik heb het bij mijn RX ook wel eens bij optrekken, even gas liften en daarna is het bij mij weg.

Hoe vaak is 'ook wel eens'?;) In mijn geval in een ritje van tien minuten toch wel 5 keer... Inderdaad weg als je gas loslaat of juist bijgeeft, maar dan wordt het wel onrustig rijden:(
 

Du2881

Hoort erbij
24 okt 2017
33
2
0
Ik vind het lastig om me de geluiden die je omschrijft voor te stellen. Ik rij zelf een GS450h en bij 80kmu merk ik wel wat motorgebrom wat ik bij andere snelheden niet hoor.
Daarnaast heb ik wel een paar keer een CT tr leen gehad, maar er waren geen opvallende geluiden.

Misschien een keer bij een meetup een paar rondjes met je CT doen, misschien dat de geluiden dan wat herkenbaarder zijn.

Goed plan:rulez:
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
306
249
43
Heb ik in mijn IS ook, zo rond 1200 RPM wat overeenkomt met snelheden van 75 -95 km/u. De oorzaak is een resonantie van de achteras en met een extra demper is dit te verhelpen. Misschien bij de CT ook zoiets?

Jarno
 

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
Ik herken het wel bij mijn CT. Nu dat ik weet waar het vandaan komt, en het ook optreedt bij andere modellen, stoor ik me er niet meer aan. Toen ik het voor de eerste paar keren merkte, vooral tijdens lang filerijden, maakt ik me wel zorgen.
Nu niet meer. Ik heb nog geen enkel artikel gevonden waarin beschreven werd hoe deze (kortstondige) brom tot problemen geleid heeft.
 

Rene77

Actief
15 mrt 2017
109
14
18
Dat gebrom is inderdaad de verbrandingsmotor die op het punt staat om uit te gaan. Vergelijk het met een handgeschakelde auto: Als je daarmee in zn 2 de auto afremt zonder koppeling intrappen tot het punt dat de motor bijna afslaat. Die gaat dan ook brommen en misschien zelfs bokken. Veel harder dan de CT dat doet.
Bij de lexus hebben ze een trucje toegepast om dat effect zo min mogelijk merkbaar te krijgen. Dat is behoorlijk goed gelukt.
Bij Honda blijft de verbrandingsmotor altijd draaien. Dat zijn zogenaamde Mild-hybrids.
Bij Toyota en Lexus gaat het om Full-hybrids. Ergens tussen 0 en 70kmh kan de motor volledig elektrisch rijden.
 

Du2881

Hoort erbij
24 okt 2017
33
2
0
Dat gebrom is inderdaad de verbrandingsmotor die op het punt staat om uit te gaan. Vergelijk het met een handgeschakelde auto: Als je daarmee in zn 2 de auto afremt zonder koppeling intrappen tot het punt dat de motor bijna afslaat. Die gaat dan ook brommen en misschien zelfs bokken. Veel harder dan de CT dat doet.
Bij de lexus hebben ze een trucje toegepast om dat effect zo min mogelijk merkbaar te krijgen. Dat is behoorlijk goed gelukt.
Bij Honda blijft de verbrandingsmotor altijd draaien. Dat zijn zogenaamde Mild-hybrids.
Bij Toyota en Lexus gaat het om Full-hybrids. Ergens tussen 0 en 70kmh kan de motor volledig elektrisch rijden.

Dat verklaart waarom ik het bij mijn Civic en Insight niet had, thnx voor de uitleg! Wellicht is het bij de ene ct vaker en beter merkbaar dan de ander, bij mij wel vaak, vind ik. Als ik t bij de proefrit had gemerkt, of indien de verkoper mij erop had gewezen, dan had ik waarschijnlijk de auto niet gekocht. Maar ik snap wel dat de ene persoon er gevoeliger voor is dan de ander...
 

Rene77

Actief
15 mrt 2017
109
14
18
Het heeft te maken met de manier hoe de snelheid van de auto afneemt. Bij een sterke daling in snelheid zal de verbrandingsmotor snel uitschakelen als hij op het punt staat naar EV mode te gaan.
Wanneer de snelheid langzaam terug loopt, zal de motor niet abrupt uitgaan omdat dit een schok in de aandrijflijn teweegbrengt. Dat komt omdat de motor niet tussen 0 en 1000 toeren kan draaien.
Dus het uitschakelen gebeurt in stapjes. Cilinder voor cilinder word uitgeschakeld. En ik denk dat daar het gebrom vandaan komt.

Ik merk zelf het gebrom het vaakst wanneer ik rustig rij op stukken waar de snelheid steeds wisselt. Ga ik wat vlotter rijden, dan komt het bijna niet voor.
 

Petrick

Nieuw hier
20 sep 2017
11
0
0
Ik heb ook dat ook en net als jij als ik dat had gemerkt bij de proefrit of als de verkoper dat had gezegd dat er mogelijk een brom of trillingen voor kunnen voor komen had ik ook nooit een ct gekocht ik erg me er echt aan
 

Rene77

Actief
15 mrt 2017
109
14
18
De CT is een hele stille en rustige auto. Dan valt zo'n brom af en toe op. Een Astra of Golf diesel bromt continu, en nog behoorlijk harder ook.
Elke auto ken z'n eigen bijgeluiden. Bij de een strorend, bij de andere niet. Ik heb eens een Astra h 1.7D 110pk gehad. Die had pas een lelijk geluid af en toe bij gas los laten. Was ook een product eigenschap. Heel raar omdat ik datzelfde blok ook in een andere astra had maar dan met 80 pk.
 

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
Eensch.
Hoe stiller een auto wordt, als de normale rijgeluiden weg vallen, desto luider elk geluid wordt dat de auto produceert.
De CT is daarvoor een uitstekend voorbeeld.
Omdat de motor vaak niet meer te horen is (omdat ie even niet meer mee doet, of heel weinig toeren draait) gaan andere geluiden opvallen.
En daar ga je je dan op focussen.
Of niet, en geniet van de fijne besturing, comfort, uitstraling enz die de CT heeft.
Dat doe ik namelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rigormortis en ErwinJDM

Jvrr

Actief
30 sep 2014
102
7
18
Van de week is mijn CT naar de APK en een beurt gegaan. Ik werd ook gek van gebrom en rauwe motor. In de file als de motor aansloeg, ging die haast door de rem. Koude motor rauw en zelfs een keer pingelen gehad (als of iemand met een hamer op het blok sloeg)
Blijkt een bekend probleem te zijn. Bougies en luchtfilter vervangen + motorreiniger in de tank. De CT voelt tot nu toe weer zijde zacht. Wellicht dat dit ook de oplossing voor jou is.
 

Du2881

Hoort erbij
24 okt 2017
33
2
0
De CT is een hele stille en rustige auto. Dan valt zo'n brom af en toe op. Een Astra of Golf diesel bromt continu, en nog behoorlijk harder ook.
Elke auto ken z'n eigen bijgeluiden. Bij de een strorend, bij de andere niet. Ik heb eens een Astra h 1.7D 110pk gehad. Die had pas een lelijk geluid af en toe bij gas los laten. Was ook een product eigenschap. Heel raar omdat ik datzelfde blok ook in een andere astra had maar dan met 80 pk.

Dat is nu precies waar de schoen mateloos wringt: zoals ik al eerder zei, indien de verkoper, juist omdat de ct zo stil is, op deze irritante producteigenschap had gewezen, dan had ik de keus gehad. Stel je koopt de allermooiste stereo-installatie; vervolgens blijkt bij gebruik dat het volume af en toe zo maar naar max springt en jij tegen het plafond vliegt. En de verkoper zegt dat dat een producteigenschap is, accepteer je dat? Als consument mag je bepaalde verwachtingen hebben van producten en indien daar afwijkingen in zitten die je niet kon weten dan klopt er iets niet. Ik heb mij goed ingelezen voordat ik kocht, en nergens iets gevonden over deze producteigenschap. Ik durf te stellen dat indien Lexus kopers hierop zou attenderen, de verkoop dramatisch zou inzakken.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Ik durf te stellen dat indien Lexus kopers hierop zou attenderen, de verkoop dramatisch zou inzakken.

Dat lijkt mij niet aangezien het internet niet vol staat met klachten en bovendien had je die dan wel gevonden aangezien je je naar eigen zeggen goed hebt ingelezen.
Bovendien is dit gewoon je eigen projectie op de markt, en de markt schuift niet massaal de CT aan de kant, dus zo heet is de soep kennelijk niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rigormortis

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
Ik heb mij goed ingelezen voordat ik kocht, en nergens iets gevonden over deze producteigenschap. Ik durf te stellen dat indien Lexus kopers hierop zou attenderen, de verkoop dramatisch zou inzakken.

Doordat je je zo goed hebt ingelezen en nergens iets gelezen hebt over deze zogenaamde producteigenschap kun je gerust stellen datje in een uitzonderlijke situatie zit.
Sommige mensen reageren gevoeliger op bepaalde eigenschappen dan andere.
Jij reageert blijkbaar sterk op de brom.
Ik reageer zeer sterk op rammeltjes en rateltjes.
Je bent de eerste die er over begint.
Anderen reageren dat ze het wel herkennen, maar er zich niet aan storen.
Ik vind het vervelend voor je dat je je zo stoort aan deze brom.
Als je daarom gauw een andere auto zult kopen begrijp ik goed.
Om vergelijkbare reden heb ik vaker auto?s ingeruild.
 

Marco12

Hoort erbij
10 okt 2016
39
8
8
Bij mijn CT valt mij eigenlijk niets bijzonders of storends op. Misschien moet je nog een keer een proefrit met een andere CT maken, met de ervaring die je nu hebt kun je dan kijken of die hetzelfde euvel heeft, of dat er toch een afwijking aan jouw auto is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.