Trekhaak

Balint

Nieuw hier
22 okt 2014
6
0
0
Dit jaar geen Diesel meer voor de deur maar een zuinige Lexus. Alleen een trekhaak op deze auto is wel prettig. Voor een fietsendrager of heel af en toe een aanhangertje. Lexus adviseert dit om niet te doen. Toch zijn er Lexussen met trekhaak (ook op dit forum) Waarom dit advies van Lexus? Is het schadelijk voor de auto als er wel een trekhaak onder zit.?
 

Bijlagen

  • photo5067.jpg
    photo5067.jpg
    53,9 KB · Weergaven: 65

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.087
4
789
113
Deze vraag stelde ik ook aan de dealer, antwoord was:
Stel je trekt een aanhanger bergopwaarts, je hebt dan 130PK tot je beschikking. Als de HV accu leegraakt heb je nog "maar" 100PK en dat bij een auto die van zichzelf al behoorlijk zwaar is.
Kan een vervelende situatie worden.
Plus op je kenteken staat max. gewicht aanhanger 0 kilo, dus het mag wettelijk niet eens. (correct me if i'm wrong)
 

Kopske

Actief
19 jun 2011
369
12
0
Dit jaar geen Diesel meer voor de deur maar een zuinige Lexus. Alleen een trekhaak op deze auto is wel prettig. Voor een fietsendrager of heel af en toe een aanhangertje. Lexus adviseert dit om niet te doen. Toch zijn er Lexussen met trekhaak (ook op dit forum) Waarom dit advies van Lexus? Is het schadelijk voor de auto als er wel een trekhaak onder zit.?

Ik heb onder mijn CT een afneembare trekhaak van THULE laten monteren bij de Toyotadealer voor een fietsenrek, vreemd vind ik dat Lexus dit afraad want op Lexus.nl staat bij accessoires voor een CT een fietsenrek? (Alleen voor fietsenrek en niet voor aanhanger.)
 

Balint

Nieuw hier
22 okt 2014
6
0
0
Ik heb onder mijn CT een afneembare trekhaak van THULE laten monteren bij de Toyotadealer voor een fietsenrek, vreemd vind ik dat Lexus dit afraad want op Lexus.nl staat bij accessoires voor een CT een fietsenrek? (Alleen voor fietsenrek en niet voor aanhanger.)


Dat is inderdaad vreemd. Ik heb inmiddels een email naar Lexus Nederland gestuurd met de vraag wat nu wel of niet is toegestaan en bij montage wat dit voor consequentie heeft voor garantie. Zodra Lexus geantwoord heeft zal ik hun reactie hier posten.
 

TwaMu

Actief
13 mei 2015
233
19
18
Onder mijn CT zit ook een trekhaak met afneembare kogel deze heb ik laten monteren bij de Lexus dealer, echter deze is alleen geschikt als fietsendrager. De trekhaakfabrikant heeft op de kogel een stripje gelast zodat je er geen aanhangwagen oid achter kunt doen. Mij is verteld dat de CT geen caravan of aanhangwagen mag trekken omdat dan mogelijk de koeling van de elektromotor tekort schiet.
De trekhaak is een onderdeel dat gewoon op de accessoire lijst van de CT staat, dan spreekt Lexus zichzelf dus tegen.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
Voor zover ik weet is er sowieso nog geen enkele hybride auto die een aanhanger mag trekken. Een aanhanger achter een CT is dan ook niet toegestaan (zie kentekenbewijs). De optie voor de trekhaak is er alleen om een fietsendrager te kunnen monteren.
 

Balint

Nieuw hier
22 okt 2014
6
0
0
Voor zover ik weet is er sowieso nog geen enkele hybride auto die een aanhanger mag trekken. Een aanhanger achter een CT is dan ook niet toegestaan (zie kentekenbewijs). De optie voor de trekhaak is er alleen om een fietsendrager te kunnen monteren.


U heeft helemaal gelijk voor de CT. Lexus belde mij vandaag en deelde dit mij ook mee. Op mijn vraag als je toch een aanhanger gebruikt en wat voor consequentie heeft voor de garantie, deelde zij mij mee dat de garantie niet vervalt, mits de schade niet veroorzaakt is door het gebruik van de aanhangwagen. Dit ter beoordeling door Lexus.
Je bent op de weg dus ook in overtreding met een aanhangwagen en ik kan me voorstellen dat als je schade veroorzaakt aan derden, je verzekeringsmaatschappij waarschijnlijk ook de schade niet vergoed, maar op je gaat verhalen.
 

Ton de Waard

Nieuw hier
8 apr 2016
10
1
0
Ik zat met hetzelfde probleem, en heb eens bij verschillende winkels gekeken. Bij deze bijvoorbeeld worden trekhaken voor verschillende Lexusmodellen aangeboden. Inderdaad niet voor de CT. Maar wel raar dat Lexus er zo voor waarschuwt...