passagiersstoel verhogen.

corjbos

Nieuw hier
2 sep 2012
2
0
0
Ik wil graag in mijn CT de passagiersstoel 3 tot 5 cm. verhogen.
Wie heeft tips voor mij???
De dealer zegt dat hij het niet MAG doen.
Graag reacties :hi:
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
corjbos zei:
Ik wil graag in mijn CT de passagiersstoel 3 tot 5 cm. verhogen.
Wie heeft tips voor mij???
Ik ben even onder de stoel gekropen en er lijken twee manieren te zijn: de stoel op de rails verhogen of de rails op de bodemplaat verhogen. Op het eerste gezicht heb je bij de bouten die de stoel aan de rails verbinden al 4mm ruimte. Met langere bouten is er natuurlijk veel meer mogelijk. De rails heb ik niet bekeken, want de bevstiging daarvan zit onder plastic afdekplaaten en die ga ik niet slopen. Maar het lijkt me dat je met langere bouten vulplaatjes of ringen daar ook een eind moet kunnen komen.

corjbos zei:
De dealer zegt dat hij het niet MAG doen.
Niet mogen lijkt me wat zwaar gesteld. Maar ik kan me wel voorstellen dat ze niet zoveel zin hebben in het verrichten van dit soort 'onbeschreven' technische handelingen. Er zijn gespecialiseerde bedrijven die hier veel ervaring mee hebben, zoals http://www.beverautoaanpassingen.nl/.
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
Hmmm. Misschien is het verhogen van de rails toch niet zo eenvoudig. Ik zie in het werkplaatshandboek dat de rails aan de achterzijde met zowel een verticale als horizontale bout is gemonteerd. Dan ben je niet klaar met alleen vier langere bouten en wat vulplaatjes.
 

Bijlagen

  • b270231.png
    b270231.png
    12,2 KB · Weergaven: 83
  • b270229.png
    b270229.png
    12,3 KB · Weergaven: 88

jhrauw

Nieuw hier
20 jul 2011
14
1
0
Ik ben sinds aug. 2011 in het bezit van een Lexus CT200h en inderdaad mijn vrouw vindt ook de passagiersstoel te laag. Nu heb ik de passagiersstoel alleen aan de achterkant 3,5 cm verhoogd door links achter een strip met M10 erin getapt en rechts achter door een draadeind met grote ringen en stelmoeren. Deze constructie is simpel en zeker niet zwakker dan de originele bevestiging. Nu merk je pas wat 3,5 cm kan doen in stoelhoogte.
 

Kela

Nieuw hier
26 okt 2011
14
0
0
Het ziet er mooi uit, maar je moet je afvragen of dit ook bestand is tegen een ongeval. De krachten die op zo'n stoel komen zijn enorm.
Verder zou ik adviseren om na te gaan hoe dit verzekeringstechnisch zit. Ik kan mij voorstellen dat als je zelf aanpassingen doet, de verzekering niet thuis geeft bij een ongeval waarbij de stoel is losgekomen en letsel is ontstaan.
 

Marius11

Nieuw hier
24 feb 2018
20
4
3
k ben sinds aug. 2011 in het bezit van een Lexus CT200h en inderdaad mijn vrouw vindt ook de passagiersstoel te laag. Nu heb ik de passagiersstoel alleen aan de achterkant 3,5 cm verhoogd door links achter een strip met M10 erin getapt en rechts achter door een draadeind met grote ringen en stelmoeren. Deze constructie is simpel en zeker niet zwakker dan de originele bevestiging. Nu merk je pas wat 3,5 cm kan doen in stoelhoogte.
Ik heb de bijrijdersstoel ook verhoogd, maar alleen de achterste punten. Voor is het zo gebleven.
Het lastigste is een geschikte bout te vinden, mijn garage had er eentje die 4 cm langer was en paste dus perfect. Aan de rechterkant de lange bout met een 4 cm stalen pijpje (busje gemaakt). Aan de tunnel kant een strip met 2 gaten erin en een extra moer en 2e boutje met een dikke ring. De kunststof kappen er weer overheen en je ziet er niets van. :D
 

Banu

Hoort erbij
5 mei 2019
48
25
18
Ik wil graag in mijn CT de passagiersstoel 3 tot 5 cm. verhogen.
Wie heeft tips voor mij???
De dealer zegt dat hij het niet MAG doen.
Graag reacties :hi:
Hallo,
Misschien heeft nog iemand iets aan mijn verhaal op dit oude bericht. Ik heb mijn passagiersstoel ook verhoogd met een 2 centimeter aan de voorkant en 3,5 cm aan de achterkant. De fotoā€™s laten het beste zien hoe ik het gedaan heb. Wel heb ik langere bouten gekocht. De bestaande zijn te kort.
 

Bijlagen

  • 94A9F418-9A0B-44E8-95C0-29A3FBCF51A0.jpeg
    94A9F418-9A0B-44E8-95C0-29A3FBCF51A0.jpeg
    3,8 MB · Weergaven: 93
  • B1EB1D90-B527-44B2-BCE1-ECE8C997CB42.jpeg
    B1EB1D90-B527-44B2-BCE1-ECE8C997CB42.jpeg
    3,7 MB · Weergaven: 98
  • 76C79055-4DE1-4155-B018-BC4C0FC64E25.jpeg
    76C79055-4DE1-4155-B018-BC4C0FC64E25.jpeg
    4,4 MB · Weergaven: 91

EmAnPi

Nieuw hier
7 mrt 2020
3
1
3
Ik had mijn bijrijdersstoel 5cm verhoogd met metalen blokjes die tussen slede en stoelframe gemonteerd moet worden.

2022_05_23_13_46_IMG_1677.JPG
2022_05_25_17_20_IMG_1717.JPG
 
Laatst bewerkt:

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Het ziet er mooi uit, maar je moet je afvragen of dit ook bestand is tegen een ongeval. De krachten die op zo'n stoel komen zijn enorm.
Verder zou ik adviseren om na te gaan hoe dit verzekeringstechnisch zit. Ik kan mij voorstellen dat als je zelf aanpassingen doet, de verzekering niet thuis geeft bij een ongeval waarbij de stoel is losgekomen en letsel is ontstaan.
Ik denk dat het inderdaad met veiligheid te maken heeft. De stoel moet zodanig bevestigd zijn dat deze bij een botsing in ieder geval op zijn plaats blijft. Dat betekent niet dat je zelf als handig knutselaar daar geen verantwoorde oplossing voor kunt bedenken, maar strikt genomen zou de auto daarna mogelijk zelfs niet meer aan de typegoedkeuring kunnen voldoen. Dat een dealer er dus zich niet aan waagt kan ik me wel voorstellen. Als bedrijf zou hij mogelijk bij een onverhoopt ongeval met letsel of erger waarbij de stoel niet op zijn plaats bleef zelfs een forse schadeclaim kunnen krijgen.

Overigens denk ik dat veel mensen behoefte hebben aan een ruimere stoelverstelling in de hoogte. Zou bij mijn GS dat ook graag willen omdat het je toch een wat beter overzicht geeft over de motorkap.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno

Banu

Hoort erbij
5 mei 2019
48
25
18
Ik denk dat het inderdaad met veiligheid te maken heeft. De stoel moet zodanig bevestigd zijn dat deze bij een botsing in ieder geval op zijn plaats blijft. Dat betekent niet dat je zelf als handig knutselaar daar geen verantwoorde oplossing voor kunt bedenken, maar strikt genomen zou de auto daarna mogelijk zelfs niet meer aan de typegoedkeuring kunnen voldoen. Dat een dealer er dus zich niet aan waagt kan ik me wel voorstellen. Als bedrijf zou hij mogelijk bij een onverhoopt ongeval met letsel of erger waarbij de stoel niet op zijn plaats bleef zelfs een forse schadeclaim kunnen krijgen.

Overigens denk ik dat veel mensen behoefte hebben aan een ruimere stoelverstelling in de hoogte. Zou bij mijn GS dat ook graag willen omdat het je toch een wat beter overzicht geeft over de motorkap.
Dan zou ik 1 van de reeds beproefde oplossingen gebruiken van EmAnPi of van mij.
Overigens heb ik wel overwogen om de verhoging weer ongedaan te maken in mijn CT, omdat er regelmatig mensen met mij meerijden (ik rij als vrijwilliger voor ANWB-automaatje) die een wat langer bovenlijf hebben en dan bij het instappen hun hoofd stoten tegen de bovenrand van de deuropening. šŸ˜… Maar ik neem aan dat je dat probleem in een GS niet zal ondervinden.