ET 38 ipv ET 45 16" onder LL?

AZ88

Actief
2 mrt 2016
172
19
18
Zijn de verschillende uitvoeringen van de CT200h geleverd met verschillende ET waardes van de wielen?

Mijn huidige velgen zijn 17" ET 45, maar als ik zoek op internet kom ik ook 16" met ET 38 tegen. De afwijking is dan toch te groot? (+5 of -5 t.o.v. origineel) Of zal dit gewoon passen?
 

Ted

Nieuw hier
19 sep 2017
1
0
0
Ik heb sinds gisteren de winterset eronder liggen.
16' met ET 38. moet zeggen dat het comfort beter is geworden met een lagere et waarde. Zomer is 16" ET45
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
De gekozen ET staat all??n maar in relatie tot een afwijkende breedte van de velg en staat helemaal los van de diameter van de velg. De ET bepaalt waar het montagevlak van de velg zich begeeft t.o.v. het hart van het velgbed (dus in de breedte gezien). Zo gauw men kiest voor een lagere ET dan oorspronkelijk, bereikt men daarmee feitelijk een spoorverbreding. En dat pakt optisch meestal mooier uit, omdat de wielen verder 'naar buiten' komen te staan. Maar je wiellagers doe je er vaak minder een plezier mee, omdat bij de oorspronkelijke ET-waarde de wiellagers zich (nagenoeg) op de hartlijn van de velg zullen begeven dit en bij een kleinere ET waarde zich meer naar de binnenzijde van de velg zal verplaatsen met grotere momentkrachten op de lagers tot gevolg). Feitelijk leunt de wagen dan meer op de 'binnenzijden' van de gemonteerde wielen. Alles relatief gezien natuurlijk!

Wil je eens spelen met diverse banden- en velgmaten (incl ET/Offset), check dan eens deze calcutator en zie (iets naar bededen scrollen) wat de uitwerking is van de verschillende waarden met de positie van het wiel doet...

Om terug te komen op Ted's ervaring hierboven, dat zijn winterset (16" / ET38) comfortabeler aanvoelt dat zijn zomerset (16" / ET45), zal vooral herleidbaar zijn aan het feit dat winterbanden uit een zachtere compound bestaan dan zomerbanden en daardoor eerder een comfortabeler rijgedrag zullen bieden.
 
  • Leuk
Waarderingen: TwaMu