Vibratie bij stationair draaien en ook rijden

Lexus Rob

Nieuw hier
18 okt 2014
19
1
0
Hallo mensen. Ik heb net 4 nwe banden laten monteren op mijn GS300 (2003). Michelin Primacy 3. Deze kwamen als beste uit diverse tests, ook qua comfort. Er zaten nog 4 winterbanden onder sinds ik de auto heb gekocht een half jaar geleden. Na het ophalen viel me op dat de accu los is geweest ofzo (klokje fout, radiozenders weg, cd wisselaar op cd 1-track1). Nu lijkt het me dat de auto overdreven vibreert en trilt. Natuurlijk dacht ik direct aan onbalans van de banden. Dus daar ga ik nog even mee terug naar de dealer. Maar ook merk ik opeens dat de auto vibreert wanneer ik stil sta. Dat voel ik aan het stuur en de middenarmsteun. Dat moet met de aandrijflijn te maken hebben. Het was me in het afgelopen half jaar nog niet opgevallen.
Vragen:
Is vibratie normaal en ben ik nu overdreven aan het opletten?
Zo niet, wat kan een relatie zijn met banden (bij stilstaan)?
Is een relatie met -de accu eraf geweest- te verzinnen?
Of is de timing (banden wissel) toeval en is er iets anders aan de hand?
Alvast bedankt voor de reacties.
 

mvraamsdonkIS300

Stamgast
11 jan 2014
2.542
140
0
Denk dat de ecu opnieuw aan het inleren is waardoor de motor onregelmatig loopt die dan weer het getril veroorzaakt wat je voelt.
Waarom de accu los is gehaald bij een bandenwissel is wel heel erg merkwaardig.
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Of de trillingen normaal zijn is op afstand niet te zeggen, kom naar de meeting, daar vind je vele ervarings-deskundige die dan even kunnen meekijken.

Stilstaan en trillingen, deze lijken mij dan niet van de aandrijflijn te komen, op het moment dat je stilstaat wordt er niets aangedreven, ik denk dan eerder aan motorsteunrubbers e.d, maar omdat het na een banden wissel begonnen is zou ik de banden als eerste laten controleren.

Accu los bij banden wissel, daar kan ik mij helemaal niets bij voorstellen, dat zou je kunnen navragen en dat even delen met ons, ben heel benieuwd wat hier de verklaring voor is

Zijn die trillingen constant of enkel bij bepaalde snelheden ?
 

Lexus Rob

Nieuw hier
18 okt 2014
19
1
0
Bedankt voor jullie reacties. Zowieso ga ik komende week even informeren, vooral vanwege de accu kwestie. Volgens mij gaat het om 2 verschillende zaken: 1. Hobbelig veergedrag bij rijden. Alsof de bandenspanning veel te hoog is (is het niet...heb ik gemeten). Hopelijk wordt het beter na opnieuw balanceren....of anders hoort het misschien bij deze banden onder een GS300, die volgens mij van zichzelf redelijk stug is. 2. Resonantie, ook bij stilstaan (ook met automaat in N). Alsof je een electrische tandenborstel tegen je stuur houdt.
ECU opnieuw inleren? Is dat iets wat op een bepaald moment klaar is?? Kan ik iets controleren of doen?
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
yep klinkt als een ECU
ik zou hem zelf nog even resetten , kan zijn dat ze na de power-out de auto hebben start en gas gegeven
even de EFI of ECU zekering eruit , zit meestal onder motorkap 10 minuten is meestal voldoende en als je het niet zeker weet dan de accu pool eraf en 10 a 20 minuten wachten , dan de auto starten zonder gas en even 5 a 10 laten stationair draaien
je zelflerende ECU zal zich verder aanpassen aan jouw rijstijl in de komende dagen

maar ik vermoet dat de ECU nu al zover is bijgeleerd dat het trillen minder is of zelfs weg

banden keuze is goed weet ik uit ervaring , mijn orginele velgen hebben ook die banden
maar waarom ze aan de accupolen hebben gezeten is mij ook een raadsel , daar moeten ze afblijven of zo een geheugen ding opzetten , al je instellingen zijn nu weg en dat vind ik niet zo netjes van een dealer
 

Lexus Rob

Nieuw hier
18 okt 2014
19
1
0
Kleine update. Ik ben nog niet bij de dealer geweest vanwege werk en andere bezigheden. Maar intussen weet ik wel dat de motor en automaat volgens mij prima werken. Op binnenwegen en snelwegen en stad versnelt de wagen vlot en soepel. Stationair toerental is ong 500. Dat lijkt me wat weinig. Toch? Bij stationair draaien trilt de auto op een manier waarbij ik denk dat het niet hoort. Maar hij klinkt niet alsof hij gaat afslaan. Geef ik een beetje gas naar 1000 toeren, is de vibratie veel minder. Als iemand nu roept, dat hoort bij dit type, heb ik er denk ik wel vrede mee. Maar waarom valt het me nu pas op na een half jaar....?? Zodra ik echt iets te melden heb, laat ik het weten. Nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Als iemand nu roept, dat hoort bij dit type, heb ik er denk ik wel vrede mee.
Hoort er niet bij roep ik....

Stationair zou ie iets hoger mogen lopen idd. Iets van 650-750 en met AC aan zo rond de 800 RPM. ECU inleren zou met een paar dagen doorrijden wel gepiept moeten zijn. In ieder geval proberen oorzaak laag stationair te vangen, bijvoorbeeld vervuilde gasklep, ICV, etc. Voorts heb je nog te maken met onderdelen die aangedreven worden door V-snaar. Misschien loopt daar een wieltje/lagertje stroef, ik noem maar wat.

En verder denken aan mogelijke oorzaken als hierboven genoemd qua steunen motor en bak.
 

Lexus Rob

Nieuw hier
18 okt 2014
19
1
0
De auto is bij de dealer overnacht gebleven. Ze hebben de motor uitgezet met de automaat in N. En de sleutel in het contact. (Stond binnen). Blijkbaar verbruikt iets dan toch energie. De volgende dag was de accu natuurlijk leeg. In de tussentijd heb ik ook weer gereden in onze 2e auto, een Fiat Grande Punto. In vergelijk met de GS300 hobbelt en trilt die nog veel meer. Dat mag ook voor een auto van 1/3 van de nieuwprijs van de Lexus. Maar zo zie je dat alles relatief is. Zoals het nu is lijkt het me dat bij het rijden er geen overdreven vibratie (meer) is. Als je goed oplet voel je altijd wel iets in een rijdende auto. Het lage stationaire toerental met bijbehorende trilling zie ik nog even aan. Zoals gezegd, hij rijdt verder prima. Over ruim een maand gaan we op vakantie. Autobahn. Dan kan de motor enzo weer eens lekker de rommel verbranden na teveel korte ritjes. Hopelijk helpt dat (ik denk aan wat GPS-10 hierboven zegt). Tenzij iemand nog iets interessants kan toevoegen?? Thx allen!
 

Lexus Rob

Nieuw hier
18 okt 2014
19
1
0
Ik bedoel hierboven, toen bij de bandenwissel is de auto daar een nacht geweest. Niet recent, dus. Ik heb het een beetje raar opgeschreven, lijkt me.
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
ik snap het :D
misschien heeft de ECU zich nu aangepast en na wat kool verbranding op de autobahn rijd ie vast weer als een echte Lexus :thumbsup:
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Je kunt draaien aan je TPS voor hoger toerental... (niet doen). Flink blazen kan ook wel helpen...anders eens het gasklephuis (vlinder) schoonmaken.
 

Lexus Rob

Nieuw hier
18 okt 2014
19
1
0
Kleine update. Wat er ook aan de hand was, het is nu voor elkaar. Geen trillen of wat dan ook (meer). Tijdens de vakantie heeft de Lexus zich uitstekend gehouden. Autobahn al of niet heuvelig, bergweggetjes, het was allemaal prima. Met de krachtige motor en automaat rijd je relaxed omhoog, zelfs met 5 mensen en een propvolle kofferbak. Waarschijnlijk dus toch een ECU die weer moest leren en/of een vervuilde motor. Wat mij betreft laat ik het hierbij. Nogmaals bedankt voor alle reacties.