Vervangen O2 sensor (Foutcodes P0125,P0130, P0133)

Elster

Actief
27 jan 2013
150
19
18
Gisteren de 02 sensor voor de katalysator aan de bestuurders kant vervangen.

Ik heb veel gehad aan bijgevoegde link op clublexus.com.

IMG_20150901_125553.jpg IMG_20150901_125609.jpg IMG_20150901_144145.jpg IMG_20150901_144200.jpg

Het enige uiterlijke verschil is de lengte van de zwarte beschermhuls om de kabels heen, die loopt bij origineel helemaal door, en de geperforeerde huls heeft origineel minder perforaties.

De Toyota sensor (gemaakt door Denso) kost 313,- en de vervangende Denso sensor inclusief verzenden & douanekosten (21,05) kost 66,-

De dop die nodig is om de sensor los te draaien kostte 11,99 en zonder deze ga je dit nooit loskrijgen.

Andere lamda sonde/ O2 sensor doppen zijn veel hoger, en die ruimte is er simpelweg niet.


Ik heb de wielen naar rechts gedraaid, links opgekrikt, en het linkerwiel verwijderd. Assteunen er onder gezet.

Er is dan ruimte om tussen de remklauw en het spatbord, op de rug, jezelf onder de motor te trekken.

Ik heb handschoenmaat 10, en hiermee is het zeer krap werken, er is amper ruimte. Eerst het hitteschild iets verbogen, om bij de stekker te komen. De sensor met wd40 ingespoten, en de ratel met dop ertussen gemanouvreerd. Je kunt dan steeds 1-2 klikjes met de ratel maken, toen de sensor eenmaal los kwam kon ik deze verder met de hand losdraaien.
De stekkeraansluiting was het grootste drama, er zit een nokje op de sensorstekker en deze word door een lipje in de kabelboomstekker geborgt... Wat voor mij heeft gewerkt: een beetje spanning op de stekkerverbinding door aan de sensor te trekken, en dan met een heel klein schroevendraaiertje het lipje omhoog drukken. Dan blijft het lipje door de spanning omhoog, en kun je met de vingertoppen de stekker losfriemelen.

IMG_20150901_145621.jpg

Dan is het simpel, zet het schroefdraad van de nieuwe sensor in de meegeleverde koperslip, draai deze weer vast met de ratel, en druk hierna de stekkers weer in elkaar. Wiel er op, assteunen weg, wagen laten zakken, en de codes resetten met een OBDII scanner, of de accupool losgooien en na een 20 minuten weer vastzetten.
 
Laatst bewerkt: