Radiateur GS430

KREAM

Hoort erbij
2 apr 2018
56
6
8
Nadat ik een radiateur bij de plaatselijke auto onderdelen zaak heb besteld op kenteken, ben ik erachter gekomen dat deze niet passend is i.v.m. het afwezig zijn van ??n tulp. Voor zover ik gevonden heb zou de KOYORAD 16400-50260 de juiste moeten zijn. Weet iemand waar ik deze in Europa kan bestellen (tegen een schappelijke prijs, ergens onder de 300)? Of zijn er misschien toch andere alternatieven voor een '01'er GS430?
 

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.388
207
63
Hoe ben jij op nummer 16400-50260 gekomen ( is geen Koyorad nr maar OEM nr van Lexus )

ik kom uit op de 16400-50270 of 16400-50271 . Welke radiateur heb jij gehad die niet goed was ?
 

KREAM

Hoort erbij
2 apr 2018
56
6
8
Mijn verwarring in de soort radiateur voor mijn 2001 GS430 komt door het volgende. Mijn radiateur heeft een tulp voor een slang naar het expansie vat met ontluchting. De radiator heeft ook een ontluchtende radiator dop, met daaronder een tulp zonder slang. Vond dit vreemd, maar blijkt allemaal OEM te zijn. Ik heb een aftermarket radiator besteld, en deze heeft de tulp met slang naar expansievat niet. Maar wel de radiatordop met daaronder de tulp constructie. Echter zou ik deze met het expansievat verbinden zou er alleen open verbinding zijn tussen radiator en expansievat als de radiatordop onder druk open gaat. Dat leek me niet de bedoeling. Toen maar bij de dealer gevraagd waarom er een radiator dop en compleet werkend expansievat op mijn auto zit. Kreeg ik geen antwoord op, behalve dat mijn radiator van (zie hierboven) code nr eindigend op 70 naar 71 is gegaan. En je voor het geld dat een koeling van Lexus kost, een gezin van 2.1 kinderen 2 maanden kunt voeden. Toch besteld. En wat schetste mijn verbazing; deze koeling bleek geen radiatordop met daaronder een tulp te hebben. Echter had deze de tulp naar het expansievat wel op de goede plek zitten. Vriendelijk bedankt, bestelkosten betaald en terug laten sturen naar het Lexus distributie centrum. De aftermarket radiateur (van Wezel international radiators) inbouwen gaf twee problemen. Ten eerste is de tulp onder de radiatordop een andere maat dan de tulp van het expansievat. Oplossing: verloopstuk en twee maten slangen (samen 3 euro). Ten tweede wilde ik een open verbinding naar het expansievat (zoals OEM). Maar de radiateur dop laat dit enkel toe bij bepaalde druk. Oplossing: inhoud van de radiateurdop eruit gehaald, enkel klemmende functie intact gelaten. Koelt en expansievat doet wat ie moet doen. Totaal bespaarde kosten incl. terugzending: net geen ?300.
 

Elster

Actief
27 jan 2013
141
12
18
De radiator & condensor zijn zoals heel veel onderdelen in Toyota/Lexus van Denso. Ik heb deze toen bij Amazon besteld, de "Denso First Time Fit". Identiek aan het origineel, alleen 70-80% goedkoper...
De onderdelen zijn er overigens door de Lexus dealer ingezet, die kon dit beamen.