Versnellingsbakolie vervangen

Ronald1971

Nieuw hier
11 mrt 2013
22
0
0
Ik heb een gs430 uit 2003 met 190.000 km op de teller.
Deze auto is altijd dealer onderhouden volgens het onderhoudsboekje.
Nu vroeg ik me af of de bakolie ook een keer vervangen moest worden. Ik heb gelezen dat een "spoeling" van de bak een goede optie is. Toch zegt de een " het hoeft niet " , een ander beweert weer dat de olie ook geen eeuwig leven heeft. Ik zelf ben van mening dat de olie zeker een keer vervangen moet worden, dit omdat de bak ook onderhevig is aan slijtage. Er word ook gezegd dat als je de bakolie zelf ververst, je niet alle olie uit de bak kan halen. Dit zou bij een zogenoemde " spoeling " wel gebeuren.
Hoe kan je zien of de bakolie aan verversing toe is?
Wie kan mij hier antwoord op geven ?

Ps: Ik trek met enige regelmaat een aanhanger, dus dan wordt de bak natuurlijk extra belast.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Het kan geen kwaad (als je een aanhanger gebruikt) een extra koeler te gebruiken, zie ook dit topic: viewtopic.php?f=38&t=1821&p=29949&hilit=extra+koeler#p29949

Je ATF (deel)verversing vindt normaal gesproken plaats tijdens grote beurten. Zie ook hier voor aantal liters etc: viewtopic.php?f=96&t=3222 en wat er 'achterblijft', alsmede type vloeistof(!).
Het is onzin dat dit niet periodiek ververst dient te worden. De smerende eigenschappen nemen af onder belasting en hitte, zeker bij gebruik aanhangwagen. Indicatie van 'oude' vloeistof kan zijn dat de bak abrupt schokt/slipt, etc. tijdens schakelen.

Via de peilstok kun je zien of de ATF van helderroze/rood naar bruin of zwart gaat, dat is enigszins een (te late) indicatie. E.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van de kilometerstand of jaren. 190K is tijd voor onderhoud. Er bestaan discussies over nut van volledig flushen (en het loskomen/verstoppingen van/door aangekoekte resten), maar daar kan de dealer je verder in adviseren.

Een deelverversing is geen overbodige luxe en zou ik zeker overwegen (en herhalen na een x aantal tijd). AT filter is in principe onderhoudsvrij, maar ook daar lopen de meningen uiteen.
 

Ronald1971

Nieuw hier
11 mrt 2013
22
0
0
Ik heb net aan de buurman ( ANWB ) gevraagd of hij de peilstok van de bakolie aan wilde wijzen.
Ik zelf ben een man met 2 linkse handen op auto gebied, maar hij wist me te vertellen dat de bakolie bij aflevering van de auto is vervangen. Dit kon hij zien omdat de bakolie nog mooi rood kleurde. Al met al een hele opluchting ;)
De extra koeler is volgens hem niet nodig, omdat er op kenteken aan wordt gegeven dat deze bolide 2000 kg mag trekken. Wel wordt geadviseerd om dit te doen bij het rijden in de bergen volgens hem. Maar aangezien wij niet met een sleurhut op vakantie gaan is dit voor ons niet aan de orde.

Bedankt gps voor de snelle reactie. :rulez:
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Op de andere forum waar ik vaak ben, het bmw forum, is het zo ongeveer tot gewenst onderhoud verheven.
Bijna iedereen laat zijn bak tussen de 100-150K nakijken.
De bak wordt dan helemaal nagekeken, doorgespoeld, etc. In Dld., bij de maker van deze bakken die ze aan BMW levert.

400-500 euro ongeveer.



Ik zie niet in waarom dit voor een Lexus niet goed kan zijn.
 

Ronald1971

Nieuw hier
11 mrt 2013
22
0
0
De automaat schakelt als zijde, je merkt echt niet dat de auto over schakelt.
De enige manier om het te zien is door naar de toerenteller te kijken.
Ook bij stevige acceleraties blijft hij soepel schakelen.
Dat was bij de vorige auto ( mercedes ) toch wel anders..
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Precies, en dat fluweelzachte schakelgedrag hou je door de bak op z'n tijd een borrel te geven :p

Merc heeft AT-bakken gehad, welke bij 2ton gegarandeerd gereviseerd moesten worden. Lexus bakken kunnen bij normaal onderhoud veelal zo'n 3-4 ton mee.
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Ronald1971 zei:
Ik heb een gs430 uit 2003 met 190.000 km op de teller.
Deze auto is altijd dealer onderhouden volgens het onderhoudsboekje.
Nu vroeg ik me af of de bakolie ook een keer vervangen moest worden. Ik heb gelezen dat een "spoeling" van de bak een goede optie is. Toch zegt de een " het hoeft niet " , een ander beweert weer dat de olie ook geen eeuwig leven heeft. Ik zelf ben van mening dat de olie zeker een keer vervangen moet worden, dit omdat de bak ook onderhevig is aan slijtage. Er word ook gezegd dat als je de bakolie zelf ververst, je niet alle olie uit de bak kan halen. Dit zou bij een zogenoemde " spoeling " wel gebeuren.
Hoe kan je zien of de bakolie aan verversing toe is?
Wie kan mij hier antwoord op geven ?

Ps: Ik trek met enige regelmaat een aanhanger, dus dan wordt de bak natuurlijk extra belast.
Je kan aan de olie van de aut.bak niet zien of deze vervangen moet worden, ook na 3 ton is deze olie nog rood omdat er in tegenstelling tot motorolie geen vervuilende delen bij komen.
De olie, maar vooral het filter in de aut.bak moet wel degelijk op tijd vervangen worden, tevens worden dan de magneten die in de olie-pan liggen om eventuele metaaldeeltjes op te vangen gereinigd.

Als dit tijdens het 'normale' onderhoud is gebeurt moet je dit in het onderhoudsboekje/geschiedenis terug kunnen vinden, mocht dit nog niet gebeurt zijn dan raad ik je aan dit als nog te doen
Een totale verversing lijkt mij overbodig, het filter,de olie die er uit komt vervangen en de magneten reinigen is voldoende als de bak nog perfect schakelt en de olie nog mooi rood is.
De hoeveelheid olie die je nodig heb bij een GS weet ik niet maar bij de LS is dat 1.8 liter, het is belangrijk je aan de voorgeschreven hoeveelheid te houden, want teveel olie in de bak is net zo slecht als te weinig.

Wat ik wel heel knap vind van de 'ANWB meneer' dat hij kan zien dat de olie pas vervangen is,
toen ik kort geleden de olie van de aut.bak van mijn LS verving bij een kilometerstand van 185.000 km kwam deze er net zo rood uit als deze er inging.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Je kan aan de olie van de aut.bak niet zien of deze vervangen moet worden, ook na 3 ton is deze olie nog rood omdat er in tegenstelling tot motorolie geen vervuilende delen bij komen.
Niet helemaal, de kleur kan een aardige hint geven m.b.t. de conditie v/d vloeistof (bruinrood/grijs/zwart), evenals de geur (verbrande toast).

Hier een interessante link over de verschillende betekenissen van de kleuren: transmissievloeistof controleren howto
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
GPS-10 zei:
Je kan aan de olie van de aut.bak niet zien of deze vervangen moet worden, ook na 3 ton is deze olie nog rood omdat er in tegenstelling tot motorolie geen vervuilende delen bij komen.
Niet helemaal, de kleur kan een aardige hint geven m.b.t. de conditie v/d vloeistof (bruinrood/grijs/zwart), evenals de geur (verbrande toast).

Hier een interessante link over de verschillende betekenissen van de kleuren: transmissievloeistof controleren howto

Inderdaad een interessante link, bedankt

Was van een normaal werkende aut.bak uitgegaan en Ronald zijn GS schakelt zo te lezen zonder problemen dus voor hem moet het normale onderhoud voor de bak voldoende zijn

Als je olie zwart is en stinkt zijn er eerdere en ernstige problemen met je bak, die je zeker zou moeten merken bij het schakelen.
ATF olie verbrand niet zomaar, dan zal je toch eerst de oorzaak moeten achterhalen en oplossen voordat je er weer nieuwe olie ingooit.
 

Ronald1971

Nieuw hier
11 mrt 2013
22
0
0
Ik denk dat 1,9 liter vervangen in een bak die 8,1 liter inhoud heeft een druppel op een gloeiende plaat is.
Daarom denk ik dat het spoelen van de bak toch een betere optie is in dit geval .
Het vuil wat er eventueel inzit zal er nooit voor 100 % uit gaan, maar daar in tegen " ververs je dan de andere 6,2 liter wel.
Ik denk dat er verschillende meningen zijn over verversen en de bak spoelen.
Maar mijn mening is : als je iets doet, doe het dan zo goed mogelijk .
In mijn ogen praten we hier over een klasse auto, die het geld zeker waard is om goed te behandelen.

In ieder geval bedankt allemaal voor de snelle reacties!!
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Ronald1971 zei:
Ik denk dat er verschillende meningen zijn over verversen en de bak spoelen.
Maar mijn mening is : als je iets doet, doe het dan zo goed mogelijk .
In mijn ogen praten we hier over een klasse auto, die het geld zeker waard is om goed te behandelen.

In ieder geval bedankt allemaal voor de snelle reacties!!

Daar heb je helemaal gelijk in, het zijn klasse auto's :worship: en voorkomen is beter dan genezen.
en als je toch bezig ben kijk dan ook even kritisch naar de olie van de stuurbekrachtiging, deze olie wordt vaak vergeten wat verversen betreft
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik denk dat 1,9 liter vervangen in een bak die 8,1 liter inhoud heeft een druppel op een gloeiende plaat is.
Daarom is het zo belangrijk om periodiek zelf of bij grote beurten te (deel)verversen. Zo hou je de ATF enigszins in conditie. Bijvoorbeeld bij reguliere oliewissel. Henny merkt terecht op over de stuurbekrachtiging. Ditzelfde geldt uiteraard ook voor remvloeistof en differentieel.

ATF olie verbrand niet zomaar, dan zal je toch eerst de oorzaak moeten achterhalen en oplossen voordat je er weer nieuwe olie ingooit.
Nee, maar ATF verliest wel zijn 'werking' in tijd, door belasting, hitte en uitgesteld onderhoud. Daar hoeft dus niet altijd een mechanische reden debet aan te zijn en dan kan e.e.a. sneller 'verbranden' dan je denkt... Daarbij weet je ook niet altijd hoe je voorganger met de auto heeft gereden.... Bijvoorbeeld koude motor en bak, en dan kickdown, etc.

Als de boel eenmaal bruin of zwart is, grote kans dat je dan al mechanische schade hebt...
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Daarom is mijn advies, als je een auto koopt en je bent er niet voor 1000 % zeker van dat alle oli?n, luchtfilter, bougies e.d op tijd of recent vervangen zijn , direct vervangen zodat je zeker weet dat dit in orde is.

Het is een redelijk kleine investering als je nog jaren plezier van je "nieuwe auto" wilt hebben
 

Marcie

Hoort erbij
3 mrt 2014
63
1
0
Voor mij ook een automaat vraag. Vanavond nadat de GS 2 uur stil heeft gestaan de olie gepeild. Bij de eerste peiling blijkt de olie op cold net boven de 2 de inkeping te staan. De GS staat iets schuin dus zit wel goed. Ik denk laat ik hem nog een keer meten en toen stond de olie ruim boven ( 4 cm ) de hot indicatie.
zou ik dan van de eerste medting uit moeten gaan?
In het instructieboekje wordt je nl ook niet veel wijzer.

2 de vraag: de GS is door de laatste eigenaar door de KwikFit (!!!???) onderhouden. Dus zoals het bij de KwikFit gaat: alleen de dingen die ze kunnen: olie en oliefilter luchtfilter en that's it.
Is het nu verstandig om de automaat te laten spoelen omdat de olie eigenlijk nooit ververst is geweest en de kwaliteit van de olie laag is?

Bak schakelt heel soepel en pakt goed op zowel met op als met naar beneden schakelen.
 

SC430 almelo

Heel actief
13 jun 2011
501
61
28
Automaatolie zou ik niet ' spoelen ' als de automaat lekker schakelt,je kunt aan de kleur vrij goed zien of ie 'vervuilt' is of niet. Kleur moet beetje licht-paars van kleur zijn,is ie veel donkerder van kleur,dan zou ik preventief alleen verversen en niet ' spoelen ' ook ivm de kosten van spoelen[ruim 100 euro]
 

Marcie

Hoort erbij
3 mrt 2014
63
1
0
Ik heb voor spoelen geinformeerd en kost rond de 300 euro. Dan wordt het systeem gespoeld ( geflushd) en afgevuld met schone olie. Ik vind het nogal een klap geld en twijfel wel erg. Mede doordat er nooit aandacht is geweest voor de automatenbak.
Net zoals ik al aangaf: meten is lastig. Ik heb deze weer gemeten met een warme bak en de olie lag boven de norm ( ongeveer 4 cm). Last een keer koud gemeten en toen stond deze net iets ( halve cm) boven de norm. Daarna direct weer gemeten en toen zat de olie weer veel hoger. Krijg er gewoon geen goed beeld van.
 

rob van l

Nieuw hier
8 nov 2015
22
0
0
is al lang geleden zie ik maar toch een reactie
ik heb het zelf gedaan ben 1e monteur
bij 1lexusdealer en 1 toyotadealer konden ze het niet vinden
maar bij www.[B]transmission[/B]-products.nl/
hadden ze het filter en de pakking gewoon op voorraad
je krijgt een kurken pakking origineel zit hij met kit even werk om schoon te maken
vulhoeveelheid in boekje klopt niet die is alleen met verversen
ik haal pan er onder uit en start auto en trek hem snel door alle versnellingen komt nog veel olie dan
vervolgens filter plaatsen en olie vullen
trek er zware caravan mee heb er dus ook een extra koeler op gezet fotos op verzoek
mvg rob