Vervangen binnenste stuurkogel: speciaal gereedschap?

Elster

Actief
27 jan 2013
141
12
18
Is er iemand die ervaring heeft met het vervangen van de binnenste stuurkogel/spoorkogel/axiaalkogel?

Heb ik hier een speciale tool voor nodig? Ik kon nml geen filmpje of instructie voor de gs300/400/430 vinden, maar wel andere. Daarin word een grote dop met uitsparing over de stuurkogelkop geschoven en dan los gedraaid.
 

Bijlagen

  • photo2976.jpg
    photo2976.jpg
    294 KB · Weergaven: 65

Elster

Actief
27 jan 2013
141
12
18
Bedankt! Hier was ik naar op zoek.

Geen speciaal gereedschap, alleen een grote verstelbare moersleutel, en die heb ik.

Om de nieuwe spoorstang met een momentsleutel op het juiste aanhaalmoment vast te zetten is een spoorstang (de)monteersleutel toch wel weer handig.

Voor 5 tientjes heb je zo'n ding.

Maar goed, nu heb ik al een momentsleutel, zou je nu alle gereedschap aan moeten schaffen kun je het beter door de garage uit laten voeren.
 
Laatst bewerkt:

khwong26

Actief
27 jun 2011
230
2
0
Gewoon met een moordenaar of een grote waterpomp tang losdraaien en met vastzetten vast is vast.

Het beste voordat je het vervangt de slagen of de afstand van de buitenste stuurkogel aftekenen scheelt weer uitlijnen.

Suc6
 

Elster

Actief
27 jan 2013
141
12
18
No Title

Vandaag het stuk speciaal gereedschap binnen gekregen. Ik heb er alvast wat foto's bijgedaan van de spoorstang,spoorkogel en het gereedschap.

Morgen nog 2 stuks stalen ty-raps voor de stofhoezen halen, dan kan ik donderdag of vrijdag aan de slag, met het vervangen van beide zijden.
 

Bijlagen

  • photo2983.jpg
    photo2983.jpg
    283,5 KB · Weergaven: 55
  • photo2984.jpg
    photo2984.jpg
    262 KB · Weergaven: 62
  • photo2985.jpg
    photo2985.jpg
    273,4 KB · Weergaven: 55
  • photo2986.jpg
    photo2986.jpg
    311,1 KB · Weergaven: 64
  • photo2987.jpg
    photo2987.jpg
    472,6 KB · Weergaven: 59
Laatst bewerkt:

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Goed gereedschap is het halve werk, dit gaat helemaal goed komen zo, zou hem wel voor de zekerheid toch laten uitlijnen
succes ermee :photo:
 

Elster

Actief
27 jan 2013
141
12
18
No Title

Om de ashoezen vast te zetten met de stalen ty-raps, kun je rommelen met een knijptang, maar hier niet voor gekozen. Ik heb "oetiker" klembanden gekocht, en om deze het beste vast te zetten, een universele klembandentang aangeschaft.
 

Bijlagen

  • photo2993.jpg
    photo2993.jpg
    273,9 KB · Weergaven: 42
  • photo2994.jpg
    photo2994.jpg
    458 KB · Weergaven: 45
  • photo2995.jpg
    photo2995.jpg
    309 KB · Weergaven: 49

Elster

Actief
27 jan 2013
141
12
18
No Title

Deel 1 ( ik kan maar 5 foto's per post plaatsen)
 

Bijlagen

  • photo3002.jpg
    photo3002.jpg
    304,1 KB · Weergaven: 52
  • photo3003.jpg
    photo3003.jpg
    319,7 KB · Weergaven: 41
  • photo3004.jpg
    photo3004.jpg
    269,3 KB · Weergaven: 40
  • photo3005.jpg
    photo3005.jpg
    288,6 KB · Weergaven: 51
  • photo3006.jpg
    photo3006.jpg
    222,7 KB · Weergaven: 44

Elster

Actief
27 jan 2013
141
12
18
No Title

Deel 2, commentaar staat in het bijschrift van de foto's
 

Bijlagen

  • photo3007.jpg
    photo3007.jpg
    452,2 KB · Weergaven: 45
  • photo3008.jpg
    photo3008.jpg
    280,2 KB · Weergaven: 44
  • photo3009.jpg
    photo3009.jpg
    277,9 KB · Weergaven: 44
  • photo3010.jpg
    photo3010.jpg
    271,7 KB · Weergaven: 45
  • photo3011.jpg
    photo3011.jpg
    262,2 KB · Weergaven: 45

Elster

Actief
27 jan 2013
141
12
18
No Title

Deel 3, laatste deel. De 2 spoorstangen waren echt versleten, en een stuurkogel ook. Bij de spoorstangen was er voelbaar axiale speling, nu dit weg is, is het klapperen op kasseien (kinderkopjes) geheel weg.
Over 2 weken vervang ik de bovenste controle armen aan de voorkant, en dan is alles nieuw.
 

Bijlagen

  • photo3012.jpg
    photo3012.jpg
    397,3 KB · Weergaven: 43
  • photo3013.jpg
    photo3013.jpg
    276,2 KB · Weergaven: 42
  • photo3014.jpg
    photo3014.jpg
    297,1 KB · Weergaven: 41
  • photo3015.jpg
    photo3015.jpg
    312,1 KB · Weergaven: 40
  • photo3016.jpg
    photo3016.jpg
    290,1 KB · Weergaven: 40

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Netjes gedaan Elster.

Hoeveel tijd nam het klusje?
Heb je de rubbers van het stuurhuis zelf ook gecheckt op slijtage/speling?
 

Elster

Actief
27 jan 2013
141
12
18
Stuurhuis rubbers/stofhoezen waren nog prima.

Ik ben begonnen links, dit duurde 2 1/2 uur, rechts 50 minuten. De M14 moeren die de stuurkogel borgen, die moest ik er af slijpen, en uiteraard nieuwe halen. Had ik dit geweten, dan was het in het totaal met 2 uurtjes wel gebeurt. Dit is trouwens ook wat de dealer in schatte, als ik de auto daar naar toe had gebracht.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ja, dat zal goed vast hebben gezeten na die jaren..:grin: Dit topic verdient wel een plekje bij Tips & Tricks :rulez: