- 10 jun 2011
- 4.993
- 117
- 0
Toyota Electronic Control Transmission (ECT-i), type A650E, 5-speed
Het type A650E automatische transmissie (fabrikant Aisin Warner, nu Aisin Seiki and Aisin AW), werd door Toyota tussen 1997-2005 toegepast in de Lexus GS, IS, LS, RS en SC series.
Bijzonderheden:
Kenmerkend is de elektronisch gecontroleerde aansturing, brandstofbesparend karakter, zijdezacht schakelen, 5 versnellingen en probleemloze omgang met extra belasting van hogere motorvermogens als de LS430 (V8-290pk) of SC400 (V8-260pk). De transmissie valt onder het type 'slip-controlled lock-up'.
Techniek:
In tegenstelling tot een hydraulische automatische transmissie (welke via een geregelde oliedruk en vaststaand toerental schakelt), registreert de geavanceerde transmissiemodule van de A650E, aan de hand van diverse sensoren (snelheid, gasklep- en versnellingspositie) de druk, schakelmomenten en koppelomvormer 'lock-up'. Hierdoor reageert de transmissie adequaat en verloopt het schakelen effici?nt. Het 'lock-up' principe geeft de voordelen van een handgeschakelde versnellingsbak vanwege het voorkomen van doorslippen van de koppelomvormer. Motorkracht kan tijdens 'lock-up' (d.m.v. een soort zuiger) deels of volledig mechanisch worden overgebracht, wat een verminderd brandstofverbruik ten gevolge heeft en transmissie blijft koeler.
Schakelprogramma en speciale functies:
De transmissiecomputer 'leert' de rijstijl van de bestuurder aan en zal schakelgedrag hierop aanpassen. Er kan handmatig voor een 'sportief' programma gekozen worden, zoals ?ECT-Power?. Ter voorbeeld; wanneer de transmissie schakelt naar de 3e versnelling, met de gasklepstand op 50%, is de snelheid bij stand ?Normal? ongeveer 60 KMp/u en bij ?Power? 75 KMp/u. Tevens zal in de stand ?Power? sneller worden teruggeschakeld bij afremmen. Via het ECT-Snow wordt het schakelprogramma aangepast waarbij motorvermogen minder abrupt overgebracht wordt op de wielen. Hierbij neemt o.a. de respons van het gaspedaal af en de transmissie schakelt minder snel naar een volgende versnelling.
Ratio versnellingen:
Bij normaal gebruik en onderhoud is de A650E in tijd ?bulletproof? en zo goed als probleemloos, ook bij hoge kilometerstanden. Aanbevolen ATF: Toyota IV of equivalent, zoals Mobil ATF 3309.
Tech manual/diagram:
Het type A650E automatische transmissie (fabrikant Aisin Warner, nu Aisin Seiki and Aisin AW), werd door Toyota tussen 1997-2005 toegepast in de Lexus GS, IS, LS, RS en SC series.
Bijzonderheden:
Kenmerkend is de elektronisch gecontroleerde aansturing, brandstofbesparend karakter, zijdezacht schakelen, 5 versnellingen en probleemloze omgang met extra belasting van hogere motorvermogens als de LS430 (V8-290pk) of SC400 (V8-260pk). De transmissie valt onder het type 'slip-controlled lock-up'.
Techniek:
In tegenstelling tot een hydraulische automatische transmissie (welke via een geregelde oliedruk en vaststaand toerental schakelt), registreert de geavanceerde transmissiemodule van de A650E, aan de hand van diverse sensoren (snelheid, gasklep- en versnellingspositie) de druk, schakelmomenten en koppelomvormer 'lock-up'. Hierdoor reageert de transmissie adequaat en verloopt het schakelen effici?nt. Het 'lock-up' principe geeft de voordelen van een handgeschakelde versnellingsbak vanwege het voorkomen van doorslippen van de koppelomvormer. Motorkracht kan tijdens 'lock-up' (d.m.v. een soort zuiger) deels of volledig mechanisch worden overgebracht, wat een verminderd brandstofverbruik ten gevolge heeft en transmissie blijft koeler.
Schakelprogramma en speciale functies:
De transmissiecomputer 'leert' de rijstijl van de bestuurder aan en zal schakelgedrag hierop aanpassen. Er kan handmatig voor een 'sportief' programma gekozen worden, zoals ?ECT-Power?. Ter voorbeeld; wanneer de transmissie schakelt naar de 3e versnelling, met de gasklepstand op 50%, is de snelheid bij stand ?Normal? ongeveer 60 KMp/u en bij ?Power? 75 KMp/u. Tevens zal in de stand ?Power? sneller worden teruggeschakeld bij afremmen. Via het ECT-Snow wordt het schakelprogramma aangepast waarbij motorvermogen minder abrupt overgebracht wordt op de wielen. Hierbij neemt o.a. de respons van het gaspedaal af en de transmissie schakelt minder snel naar een volgende versnelling.
Ratio versnellingen:
- 3.357 tot 1 - eerste
- 2.180 tot 1 - tweede
- 1.424 tot 1 - derde
- 1.000 tot 1 - vierde (direct)
- 0.753 tot 1 - vijfde (overdrive)
- 3.266 tot 1 - achteruit
Bij normaal gebruik en onderhoud is de A650E in tijd ?bulletproof? en zo goed als probleemloos, ook bij hoge kilometerstanden. Aanbevolen ATF: Toyota IV of equivalent, zoals Mobil ATF 3309.
Tech manual/diagram:
Bijlagen
Laatst bewerkt: