Atf verversen

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Ik had al een bericht gepost over het spoelen van de automaat. Nu ben ik op zoek naar een filmpje of info over het how to.
Ik heb al gekeken op YouTube maar kon daar niets vinden.
Ik had al begrepen dat ik een deel verversing moet uitvoeren. De olie, kroon oil sp matic 2082, heb ik al besteld.
Moet ik ook nog een zeef oid vervangen?
Waar vind ik de nippel en waar kan ik bijvullen etc..........
Alvast bedankt voor de info.
 

Patrick050

Actief
20 dec 2015
218
9
0
Zou die van mij eens binnkort de lucht in hangen zit vast wel ergens een afvoer aan de onderkant en aan de zijkant de invoer..
 

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Als je de olie vd transmissie vervangt is er dan ook nog een filtertje oid wat je moet vervangen of is het gewoon de oude eruit, nieuwe erin en klaar.
 

Patrick050

Actief
20 dec 2015
218
9
0
Sommige auto's hebben dat wel maar bij de Lex weet ik het niet.. Ook zit er soms een magneetje aan de moer. Met die magneet worden eventuele restjes metaal weg genomen uit de olie.

Mischien dat anderen evaring hier mee hebben
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Even dit topic afstoffen (vast te laat, maar toch), want ik kwam ergens toevallig dit tegen.
Volgens mij een compleet verhaal...
 

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Beter te laat dan nooit Vincent. Is goede info voor iedereen. Inmiddels waren we daar zelf ook achter gekomen. Ik laat nu ieder jaar die deel verversing doen. 2 maanden geleden ook weer gedaan. Zo blijft de bak in goede conditie.
Een Lexus bak gaat alleen open als die stuk is. Anders lekker laten zitten, zit niet voor niets geseald.

ik doe dat ook met het differentieel. Die doe ik 1x per 2 jaar.
 

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
De CT heeft geen klassieke automaat.
Toen ik mijn dealer vroeg of ik de olie daarvan wilde laten vervangen (spoelen),
zei men mij dat ze dat niet deden.
Enkel als ie kapot gaat of een lekkage laat zien wordt die open gemaakt.
Zijn deden niet mee aan ?die hype? die om AT-spoelen hangt.
Toen kreeg ik de complete onderhoudsvoorschriften vanndenCT gepresenteerd.
Pas na 300k km wordt de koelvloeistof van de accu vervangen. Nergens wordt het vervangen van versnellingsbakolie gerept.
Betekent dit dat Lexus geen verstand van olie of automatische versnellingsbakken heeft?
of, dat het echt niet hoeft...?
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Dat betekent dat de olie van de CVT van de hybride Prius, Auris, Yaris, CT, GS, RX, IS, LS
ECHT niet hoeft te worden vervangen.

Ik ken wel wat hybride-forumleden die daar een andere mening over hebben. Die hebben namelijk meer verstand van deze technologie dan de maker er van... :sneaky:

Ik heb aan de dealer gevraagd waarom deze olie niet vervangen hoeft te worden.
De olie in de hybride CVT heeft vooral een koelende werking, niet zozeer een smerende. Tijdens beurten wordt wel op het niveau gelet en eventueel bijgevuld.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Ik kijk er niet van op dat een CVT eigenlijk geen olieverversing behoeft. Immers in elkaar draaiende tandwielen heeft het niet (daar waar de smeerkracht van olie tot z'n recht komt). Ik meen dat BMW zelfs bij zijn reguliere automaten zegt dat de olie een auto-leven lang mee gaat (al kan het geen kwaad deze te vervangen eens in de zoveel tijd).
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63

MennoKloosterman

Hoort erbij
9 sep 2017
89
8
8
Hoi. ik zit er sterk over te denken om ook eens de versnellingsbak te laten spoelen. Kost echter wel 350 euro excl filter. Dure ingreep. Die van mij heeft nu 160.000 gelopen en volgens mij is de bakolie nog nooit ververst. De dealer doet dit immers niet aangezien het volgens de fabrikant niet noodzakelijk is. De bak schakelt voor mijn gevoel nog goed. Iemand een advies?
 

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Niet doen!
je kan wel een deel verversing doen. Je laat er dan olie uitlopen, dit vang je op en die hoeveelheid vul je aan met nieuwe olie.
Een Lexus bak hoeft alleen maar open als die kapot is, verder niet.
ik doe die deel verversing gewoon ieder jaar bij de beurt.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Hoi. ik zit er sterk over te denken om ook eens de versnellingsbak te laten spoelen. Kost echter wel 350 euro excl filter. Dure ingreep. Die van mij heeft nu 160.000 gelopen en volgens mij is de bakolie nog nooit ververst. De dealer doet dit immers niet aangezien het volgens de fabrikant niet noodzakelijk is. De bak schakelt voor mijn gevoel nog goed. Iemand een advies?

Don't fix what ain't broken?
 
  • Leuk
Waarderingen: Stefan O