Koolstofafzetting GS300

MennoKloosterman

Hoort erbij
9 sep 2017
89
8
8
Hoi, ik lees op Amerikaanse fora veel over koolstofafzetting in het inlaattraject van de IS250 en GS300. Er is zelfs een soort recall op gedaan. Echter in Nederland is er weinig over te vinden. Heeft ooit iemand met een GS300 of IS250 hiervoor een behandeling laten doen?

Overigens lees je bijna bij alle motoren met directe injectie dat ze hier last van hebben.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Koolstofafzetting vindt o.a. plaats bij directe injectie doordat de inlaatkleppen niet meer schoongespoeld worden door brandstofinspuiting in het inlaattraject.

De GS450h heeft twee injectoren per cilinder: ??n in het inlaattraject en ??n direct in de cilinder. Heeft de GS300 dat niet?
 

henkyap

Actief
3 nov 2014
210
17
18
Klopt. Op een of ander BMW forum kwam ik het ook tegen in de USA. Heb hier ook ff naar zitten kijken, hele tijd geleden. De direct ingespoten IS350 heeft er idd geen last van.
Reden dat het hier niet of nauwelijks voorkomt, volgens mij (of iig deels), is dat ze in de USA een lager octaan getal hebben van 87. Misschien ook andere kwaliteit brandstof? Weet ik niet.
Ik maak me er geen zorgen over. Af en toe als tie lekker warm is dan ff schoonbranden van de motor. (helpt het niet hebbie toch ff lol gehad:D).
 

SC430 almelo

Heel actief
13 jun 2011
501
61
28
Heb paar weken geleden een motor-flush laten uitvoeren bij lexus Zwolle ,ook tbv koolstofafzetting en vastzittende schraapveren. (Heb licht olieverbruik,km-stand: 290.000 nu) olieverbruik is stuk minder nu. Oja na de flush ook injectiereiniger toegevoegd aan brandstof.
 

MennoKloosterman

Hoort erbij
9 sep 2017
89
8
8
Koolstofafzetting vindt o.a. plaats bij directe injectie doordat de inlaatkleppen niet meer schoongespoeld worden door brandstofinspuiting in het inlaattraject.

De GS450h heeft twee injectoren per cilinder: ??n in het inlaattraject en ??n direct in de cilinder. Heeft de GS300 dat niet?

Nee de gs300 heeft de 3gr fse motor en die heeft alleen d4 directe injectie. De motor in de gs450h heeft d4s
 

SC430 almelo

Heel actief
13 jun 2011
501
61
28
Gewoon regulier onderhoud,nieuwe xenon lampen,schokbrekers voor(kwaaltje),dynamo,aircopomp,(vergoed door dealer door verkeerde demontage dynamo),niveauregelaar voor adaptieve verlichting, remschijven +blokken achter. Motor en bak zijn echt bullitproof ,nooit wat mee gehad.
 

MennoKloosterman

Hoort erbij
9 sep 2017
89
8
8
ja leuk om te lezen wat je allemaal hebt gedaan. Valt erg mee, helemaal gezien de km stand.Ik zal eens aan Louwman vragen of ze ook eens een engine flush kunnen doen. Zelf al een aantal keren wat injector/valve cleaner door de tank gegooid en vervolgens lekker hard rijden op de autobahn :)
 

Hein Lexus

Hoort erbij
13 nov 2017
71
4
0
Valve cleaner toevoegen aan je brandstof, werkt prima voor indirect ingespoten motoren. Voor direct ingespoten motoren ligt dat volgens mij anders. De brandstof komt immers niet via de kleppen in de verbrandingskamer, maar wordt er direct ingespoten. De kleppen blijven dan vuil.

Er zijn gelukkig ook middelen die je in je lichtinlaattraject kunt doseren.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Ik heb vorig jaar een "injector max service" uit laten voeren bij m'n dealer. Dat is een oplossing die meer effect zou hebben dan additieven in je tank gooien (zoals die van Forte), maar aanzienlijk minder dan de componenten ultrasoon laten reinigen. Ik kon merken dat ie daarna vlotter oppakte. De auto leek wat soepeler te rijden. Na een paar ritten en tankbeurten viel me op dat ie overall vlotter was geworden, en dat het verbruik ook twee kanten op is gegaan. Als ik vlot doorreed, was het verbruik te merken bij de eerstvolgende tankbeurt (d'r zal immers meer brandstof doorheen kunnen?). Als ik probeerde zo kalm mogelijk te rijden, leek ie een heel klein beetje zuiniger. Maar in hoeverre dat nu een goede betrouwbare meting is vraag ik me af. De wens is de vader van de gedachte en daar zal ik ook vast last van hebben. Maar dat ie vlotter, soepeler was en ook bleef beaam ik.

Voorheen tankte ik al Aral Ultimate 102 in Duitsland, dat doe ik nog steeds. Ik tank dat spul niet omdat ie dan meer vermogen zou hebben, daar merk ik helemaal niks van. Ik geloof ook niet in de reinigende werking van al die sjieke, dure brandstoffen. Maar ik mag aannemen dat ze op z'n minst minder vervuilen (of is dat ook wishful thinking?). En daarnaast gooi ik nu 1x per jaar een flesje Forte in de tank.
 

MennoKloosterman

Hoort erbij
9 sep 2017
89
8
8
Valve cleaner toevoegen aan je brandstof, werkt prima voor indirect ingespoten motoren. Voor direct ingespoten motoren ligt dat volgens mij anders. De brandstof komt immers niet via de kleppen in de verbrandingskamer, maar wordt er direct ingespoten. De kleppen blijven dan vuil.

Er zijn gelukkig ook middelen die je in je lichtinlaattraject kunt doseren.

Ja hier kan je wel eens gelijk in hebben. Op veel forums wordt echter wel beweerd dat premium brandstof zou helpen hierbij. Bij bijv BMW en VAG TFSI motoren komt dit heel veel voor. Maar gezien de reacties is het bij Toyota/Lexus zo erg allemaal niet😉
​​​
 

Hein Lexus

Hoort erbij
13 nov 2017
71
4
0
Toyota heeft volgens mij mede voor vervuiling het d4s systeem ontwikkeld met directe en indirecte injectie.
 
Laatst bewerkt:

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Alle additieven ten spijt: gewoon tzt een een stukje 'knallen' op de duitse autobahn is al jaren een goede remedie om van inwendige vervuiling af te komen. Geen trajecten volgas, maar wel een langer stuk (50 ? 100km) bovengemiddeld 'blazen'. Zowel de IS250 als de GS300 nemen met de cruise op 160km/h dan nog steeds genoegen met minder dan 8.5l/100km (!). Met de cruise op 180km/h kom ik met beide auto's uit rond 9.4l/100km). Daarboven gaat 't verbruik onevenredig rap omhoog, zoals bijna 12l/100km bij 200km/h . Na zo'n ritje merk je dat de auto's weer een stuk fitter aanvoelen, zeker als je twee maanden in (met name NL-stads)verkeer hebt rondgesukkeld. Nu woon ik in Duitsland, dus deze optie is voor mij een eitje. Dat zal niet voor iedereen zo makkelijk liggen.... Dus mocht je eens op de duitse Autobahn terechtkomen... gun dan je blok en jezelf wat plezier. Voor het extra verbruik hoef je niet wakker te liggen. Sterker nog: als je dat afstreept tegen de additieven en andere (dealer)ingrepen om de boel op te frissen, kom je zelfs vet in de plus uit en heb je nog fun ook.
 

Hein Lexus

Hoort erbij
13 nov 2017
71
4
0
Bijna alle benzinemotoren gaan bij volgas een overmaat inspuiten. Dit om het een en ander te koelen. En als je je kool wil verbranden, wil je juist hoge temperaturen. Bijna volgas is dan zo gek nog niet inderdaad ;-)
 

henkyap

Actief
3 nov 2014
210
17
18
Zou toch zeggen dat die hoge snelheden niet hoeft ( al is het wel ff leuk :D). Lage versnelling en hoog in toeren bereik je hetzelfde mee toch? Gaat tenslotte niet om de snelheid in deze, maar om de hoge temperatuur te krijgen en ff te houden.