Aankoopadvies GS

ducygne

Nieuw hier
21 sep 2015
1
0
0
Hallo, om te beginnen zal ik mij eerst voorstellen op dit forum. Ik ben Maurice, ben 45 jaar en woon samen met mijn vriendin en onze hond in een Vinexwijk in de buurt van Schiphol. In onze vrije tijd trekken we er graag met onze caravan op uit. Tot op heden ben ik fervent BMW-rijder. Op dit moment rij ik een 320 diesel automaat touring (E91) welke ik in augustus 2009 zelf uit Duitsland heb ge?mporteerd. Ik rij deze auto alweer 6 jaar naar volle tevredenheid maar langzaam begint het toch weer te 'kriebelen' en ben ik mij aan het ori?nteren. Naast BMW ben ik ook eens aan het kijken bij andere merken. De Lexus GS heb ik altijd een mooie auto gevonden en zodoende ben ik hier ook eens naar gaan zoeken en kijken. Dit weekend heb ik een stukje in een GS430 gereden en ik moet zeggen dat was een genot, wat een heerlijke auto!! Nu kan je van een proefritje van een paar kilometer nog niet zoveel zeggen, dit is toch anders dan de dagelijkse praktijk. Daarom mijn vraag aan jullie als ervaringsdeskundige; hoe bevalt de GS in de praktijk? Moet ik met hoge onderhouds- en brandstofkosten rekening houden? Ik rij ca. 25.000km per jaar.

De GS430 waarin ik heb gereden, is uit 2005 en heeft pas ca. 95.000km ervaring. Deze moet dus nog wel een tijdje meegaan. Wat mij alleen zorgen baart, is dat na 11-2011 geen onderhoud volgens het Lexus onderhoudsvoorschrift is gedaan. Er zijn hooguit wat vloeistoffen ververst en meer niet. Of de bougies en de distributieriem zijn vervangen, is niet bekend. Nu is het een Lexus, maar hoe kijken jullie aan tegen het ontbreken van (dealer) onderhoudshistorie?

Ik heb al op dit forum gelezen dat er op de motorkap blaasjes kunnen ontstaan en dat had deze GS430 ook. Maar waar moet ik bij een GS uit 2005-2007 nog meer op letten? Zijn er specifieke zwakke punten?

Afgezien van 6 of 8 cylinders, wat is volgens jullie de betere keus: een GS300 of een GS430? Rationeel gezien zou ikzelf denk ik voor de GS300 gaan, iets goedkoper in brandstof, wegenbelasting en onderhoud. Daarnaast heeft deze, naar ik heb begrepen, een distributieketting i.p.v. een -riem. Ik ben graag benieuwd naar jullie keuze/mening/ervaring.

De hybride laat ik expres weg omdat ik daar als particulier huiverig voor ben. Ik lees wel dat deze nauwelijks problemen kennen en volgens de dealer in Amsterdam hebben ze tot nu toe maar 2x het accupakket bij een GS hoeven vervangen. Maar desondanks heb ik een onbestendig gevoel over dit type auto. Daarnaast vermoed ik dat deze niet goedkoper is in gebruik en onderhoud dan bijv. een GS300.

Alvast bedankt voor jullie reactie, meedenken, etc.
 

VROEM

Actief
31 jul 2011
340
6
0
Welkom!

Als BMW-liefhebber van jeugd af aan rij ik een GS van 1999(!).
Op het eerste gevoel wellicht een oude auto, maar schijn bedriegt....

Pure 6 cylinder zonder speelgoed aandrijving.

Een GS vergelijken met een 3-serie is niet re?el, het zijn compleet ander soortige auto's.
Daarnaast rij je nu diesel, en hoewel ik ook een BMW 6-cylinder mooi vind, is de Lexus wat verfijnder in loopgedrag.

Elke auto heeft onderhoud nodig, hoeveel is een discussiepunt, maar een dergelijke Lexus z?nder enige historie vind ik verdacht!
Ik ken iemand die een nieuwe Audi rijdt, ?n zelf een onderhouds bedrijf heeft, die auto gaat voor grotere beurten gewoon naar Audi.

Is het wel een originele Nederlandse auto?
Vanmorgen stond iets in de krant over import uit de USA, via Lithouwen...

Qua keuze een GS300 of 430 vanwege de brandstof kosten kiezen??
Als je een GS rijdt kijk je niet op een litertje meer of minder!
Zo nu en dan even de sportknop gebruiken en een gast bij een stoplicht in tranen achterlatend is ook leuk, dat hoort erbij.
Anders moet je een hybride kopen :(

Je wilt er een caravan achter hangen, dat zal vast meer verbruiken, nou boeien!
Je rijdt er het hele jaar met veel plezier mee, dan kunnen die paar liters geen rol spelen.

Met elke auto moet je geluk hebben, ik heb met een nieuwe Volvo leasebak meer ellende gehad dan met mijn 15 jaar oude GS (laatste alleen regulier onderhoud en net de orginele uitlaat(!) vervangen.

De lederen bekleding is als nieuw en de automaat schakelt zo lekker dat het elke keer nog een plezier is om ermee te rijden.

Ik heb getwijfeld om mijn GS in te ruilen voor wat nieuwers.
Maar nu weet ik wat ik heb, en dat moet gevoel moet jouw toekomstige Lexus je ook gaan geven.

Beter een wat hoger bedrag betaald, dan een nooit-meer-Lexus ervaring.
 

Erikzalm

Actief
22 apr 2014
354
11
0
Ik ben ook toevallig aan het kijken naar een GS 430 president! Dat rijdt echt heerlijk. Maar inderdaad het verbruik hoe zit het daarmee? Rij nu een IS200 en rij gemiddeld 1:8 a 9 dus ook niet echt zuinig. Wordt dit nou veel extremer met een GS 430 of is het niet zo'n schokkend verschil? 😄
 

VROEM

Actief
31 jul 2011
340
6
0
Zou prettig zijn als de TS wat van zich laat horen :(

Erik, hoe zwaar is je r-voet?

Mijn GS verbruikt in de mix 1:9 waarbij een stoplicht en snelweg uitdagingen zijn :)
Reken eens uit; 1:8 vs 1:9 bij jouw gem. jaarlijkse kilometers.
Bij mij is dat 425,00 en er komt nog wat meer wegenbelasting bij t.o.v. een IS.

Als je dat te duur is, moet je uitlijken naar een Polo, 206, Fiesta of zo :p

Regulier onderhoud incl. distributie, uitlaat(*) remmen e.d. komt bij elke auto op zijn tijd.

(*) De orginele uitlaat schijnt van RVS te zijn, die is nu pas na 15 jaar vervangen...
 

Erikzalm

Actief
22 apr 2014
354
11
0
Ok? ok? dat klinkt goed!! Mijn r-voet is zwaar op sommige momenten :) maar dan valt het me al met al nog mee!
Aangezien de TS inderdaad niet meer reageert, ga ik er gewoon even mee verder, want zijn er nou verder nog dingen waar ik rekening mee moet houden bij de aanschaf van een GS 430 uit 2005 met 93.000 km op de teller??
Waar ik ook nog mee zit, is alle elektronica.. Is natuurlijk prachtig mooi. Want er zit echt van alles op! Maar gaan al die sensoren en dergelijke nou gouw kapot, of valt dat allemaal wel mee?? En verder nog andere dingen?? :Dbedankt voor deze info in ieder geval alvast ;):rulez:
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.119
4
829
113
Waar ik ook nog mee zit, is alle elektronica.. Is natuurlijk prachtig mooi. Want er zit echt van alles op! Maar gaan al die sensoren en dergelijke nou gouw kapot, of valt dat allemaal wel mee?? En verder nog andere dingen?? :Dbedankt voor deze info in ieder geval alvast ;):rulez:

Ik heb bijna 3 jaar een GS 450h uit 2007 gereden, geweldige wagen! Alles deed het perfect en geen gekke problemen gehad. De elektronica is oerdegelijk, het is een Jap, geen Italiaan! Een nadeel is wel, mocht er iets kapot gaan dan lopen de kosten behoorlijk op en gebruikte onderdelen zijn schaars. De meeste moet je uit het buitenland halen. Lees anders eens het GS generatie 3 forum op CL, daar zitten de meeste bezitters en zie je gelijk wat de zwakke punten zijn. Ik lees en post daar ook mee voor mijn auto, en ik weet wat mijn "bugs" zijn. (Die ik gelukkig niet meer heb)
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.119
4
829
113
Oh wacht, mijn waterpomp is vervangen, da's een van die bugs.
En stiekem kun je denk ik toch beter voor een 450h gaan, ze zijn zuiniger, sneller, goedkoper in de belasting en standaard veel beter uitgerust.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.119
4
829
113
waterpomp is dat een zwakte bij een GS?
Die wordt toch standaard met de distributie vervangen?
De waterpomp is elektrisch omdat de wagen soms langere tijd in EV rijdt (anders zou de pomp dan niet werken) en de 2GR-FSE motor heeft een distributieketting is mij verteld. Dus hebben niets met elkaar te maken. De AC is trouwens ook elektrisch om zeker koele lucht te hebben als de motor niet draait.
 

Erikzalm

Actief
22 apr 2014
354
11
0
Man man moeilijk weer dit :grin: scheelt die 450h zoveel dan, vergeleken de 430 kwa verbruik ?? Want verder heeft die 430 weer meer opties dan de 450h.
En mijn ouders rijden zelf in een RX400h dus ook hybride, maar zo zuinig is dat allemaal niet.. die rijden ook gewoon 1 op 8 a 9, en die rijden dan ook echt rustig :p
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.119
4
829
113
Hoeveel het brandstofverbruik verschilt weet ik niet, maar je snapt wel dat een hybride 3.5 V6 minder verbruikt dan een 4.3 V8. De V6 heeft 297 plus 42= 339pk en de V8 zit daar iets onder, ik dacht 310pk? En wat zijn die opties die de GS 450h niet heeft? Deze is namelijk standaard zeer rijk uitgerust met o.a. ML audio, vol leer met ventilatie in de stoelen, keyless entry, navigatie, achteruitrijcamera, actief instelbaar onderstel etc.
 

Erikzalm

Actief
22 apr 2014
354
11
0
Ja, daar heb je ook wel weer gelijk in... Het moet met verbruik altijd iets schelen, dat er een elektromotor meehelpt :p
En kwa opties hebben ze allebei alles, alleen de 430 heeft adaptive cruise controll, en dat heeft de 450h geloof ik niet, maar dat weet ik ook nog niet zeker... Staat bij de opties er niet echt duidelijk bij.
 

VROEM

Actief
31 jul 2011
340
6
0
Je valt toch niet alleen op spiegeltjes en kraaltjes, Erik?

Belangrijkste opties die je moet hebben;
- automaat (standaard(?)
- schuif/kanteldak (airco is standaard)
- xenon verlichting
- lederen bekleding
- goed werkende radio (navigatie van je smartphone is actueler)

Als je op overige accessoires geilt, ben je te veel van het GS concept af: rij plezier...
 

stadler

Actief
12 jan 2009
155
3
18
4.3 heeft 286pk,dacht dat adaptive cruise control steeds aanwezig was op de hybride.
Verbruikopgave bij de 4.3 gem. 11.4L. Bij de hybride gem 7.4L, zelf zit ik bij de hybride op een gem,over 3 jaar,van 8.8L.
Dus als je bij de 4.3 ook nog een litertje bijteld zit je al snel op 12.4 t.o. 8.8......scheelt een slok op de borrel zou ik zeggen,plus dat de 450h over heel de lijn sneller is.
 

Erikzalm

Actief
22 apr 2014
354
11
0
Whahaha daar heb je wel een goed punt hoor! Vroem, En al die dingen die jij noemt heeft hij ook ;) Alleen dat ataptive cruise control is wel een uitkomst hier met al die trajectcontrole en drukte, en N-wegen, dus vandaar :)

Stadler, daar heb je inderdaad ook wel een punt wat jij noemt! weeeer stof tot nadenken :p
 

Erikzalm

Actief
22 apr 2014
354
11
0
Erik Zalm... Neem jij nou dit topic helemaal over??! 😱


Daar lijkt het wel een beetje op h? Alor.... o_O
Gelukkig is de TS in hetzelfde model geinteresseert, dus misschien heeft hij hier wat aan :)

Ik ben in ieder geval nu druk in dubio... OF een GS430 President uit 2005 met 93.000 op de teller....
Of een GS450h executive met 198.000 op de teller.... voor dezelfde prijs.... en de GS430 heeft als extra optie dus de adaptive cruise control... wat ik wel erg fijn vind... oja en een schuif/kanteldak!

Maaar als je liever hebt dat ik zelf ff een topic start doe ik dat met alle liefde hoor :)
ben zo flexibel! :grin:
 

AHAM1

Hoort erbij
4 mrt 2015
57
0
0
Goedendag,

Ik rijd nu bijna 8 maanden met een GS430 president, na een Saab en wat volvo's.

Wat valt op...

Na een jaar nog geen kosten.. Al brandt er nu wel een TPMS lampje. Dat kan aan mij liggen. Van marktplaats heb ik 4 uni sensors gekocht voor weinig. Batterij kan leeg zijn.

Verbruik. Valt mee 1 op 9 kan prima. 550KM op een tank.

Grootste tegenvallers: (1) de binnenruimte en ruimte kofferbak. Er kan echt niets mee.
(2) De prijzen: trekhaak 1150 eur en dan moet ie er nog onder. Gelukkig heb ik nog een andere auto met trekhaak
(3) Adaptive cruise control. De afstand tot de voorganger is erg groot en het systeem trapt nogal eens hard op de rem en bij het weer gas geven gaat de automaat gelijk 2 verzetten terug en het gas erop. Nogal onrustig rijden (en duur qua verbruik).
(4) De stoelen. Ze zitten,. maar zijn niet vergelijkbaar met Saab of Volvo.
(5) Dagrij verlichting zit er niet op. Zelf knopje omdraaien elke dag.

Grootste ergenissen: (1) Dat laatste rammeltje. De auto is zo stil, dat het laatste rammeltje mateloos irriteert. (2) Binnenverlichting. Mooi LED, maar je ziet er nietveel mee. (3) tanken. Tankgat is zo raar gemaakt dat je het tankpistool vast moet houden. Erin hangen met tankdop onder het handvat is er niet bij. Dat is kou leiden in de winter. (4) boetes, die zijn net ff hoger dan je gewend bent. zonder dat je het weet rij je harder. (5) De carkit. Er wordt alleen via de linkervoorspeaker teruggepraat. Niet te verstaaan. Ik heb een Grom setje ingebouwd. Klinkt 10x beter en je kan gelijk een muziekje luisteren via de telefoon / mp3.

Wat is smullen: Gas geven en rijden en vergeet de radio niet. Geweldig. Al met al. Nog steeds gelukkig. Onderhoudskosten vallen mee. Ik rij de auto na de riem en bougie vervanging. Dat zijn dus 90k km zonder vaste onderhoudskosten. Olie verversen en remmen vallen mee. Voordeel boven een audi is dat je tussentijds geen olie hoeft bij te vullen....

Veel rijplezier en als je afscheid wilt nemen van je trekhaak, laat het weten. Ik ben geinteresseerd...
 

Erikzalm

Actief
22 apr 2014
354
11
0
Zo, dat is een flink verhaal!! Bedankt voor deze info man! Heb hem nu 2 weken, en bevalt me echt priiima! Inderdaad verbruik valt me nog alles mee! Vergeleken mijn IS200 is deze zelfs zuiniger! De cruise controll kan je overigens ook op de "normale" stand zetten h?, door het hendeltje van je af te drukken, na het aanzetten van de cruise control, dan zet je de radar uit ;)
Is soms wel makkelijk! Maar over het algemeen vind ik het een uitkomst dat adaptive!

Verder heb ik een trekhaak, moet nog wel het een en ander voor geregeld worden door de verkoper, maar komt goed, en ik vind de stoelen ook heeeerlijk zitten! Carkit kan inderdaad beter, en raar dat het alleen vanuit links voor komt, maar ik bel gelukkig niet zo heel vaak ;) Verder is het ML geluid en subliem, en in combinatie met een Yatour kastje, perfect helder geluid vanuit een SD kaartje ;) Ideaal!!

Jij ook veel rijplezier, en die trekhaak gaat er echt niet onderuit hoor!!:grin: