Aankoopadvies GS

ducygne

Nieuw hier
21 sep 2015
1
0
0
Hallo, om te beginnen zal ik mij eerst voorstellen op dit forum. Ik ben Maurice, ben 45 jaar en woon samen met mijn vriendin en onze hond in een Vinexwijk in de buurt van Schiphol. In onze vrije tijd trekken we er graag met onze caravan op uit. Tot op heden ben ik fervent BMW-rijder. Op dit moment rij ik een 320 diesel automaat touring (E91) welke ik in augustus 2009 zelf uit Duitsland heb ge?mporteerd. Ik rij deze auto alweer 6 jaar naar volle tevredenheid maar langzaam begint het toch weer te 'kriebelen' en ben ik mij aan het ori?nteren. Naast BMW ben ik ook eens aan het kijken bij andere merken. De Lexus GS heb ik altijd een mooie auto gevonden en zodoende ben ik hier ook eens naar gaan zoeken en kijken. Dit weekend heb ik een stukje in een GS430 gereden en ik moet zeggen dat was een genot, wat een heerlijke auto!! Nu kan je van een proefritje van een paar kilometer nog niet zoveel zeggen, dit is toch anders dan de dagelijkse praktijk. Daarom mijn vraag aan jullie als ervaringsdeskundige; hoe bevalt de GS in de praktijk? Moet ik met hoge onderhouds- en brandstofkosten rekening houden? Ik rij ca. 25.000km per jaar.

De GS430 waarin ik heb gereden, is uit 2005 en heeft pas ca. 95.000km ervaring. Deze moet dus nog wel een tijdje meegaan. Wat mij alleen zorgen baart, is dat na 11-2011 geen onderhoud volgens het Lexus onderhoudsvoorschrift is gedaan. Er zijn hooguit wat vloeistoffen ververst en meer niet. Of de bougies en de distributieriem zijn vervangen, is niet bekend. Nu is het een Lexus, maar hoe kijken jullie aan tegen het ontbreken van (dealer) onderhoudshistorie?

Ik heb al op dit forum gelezen dat er op de motorkap blaasjes kunnen ontstaan en dat had deze GS430 ook. Maar waar moet ik bij een GS uit 2005-2007 nog meer op letten? Zijn er specifieke zwakke punten?

Afgezien van 6 of 8 cylinders, wat is volgens jullie de betere keus: een GS300 of een GS430? Rationeel gezien zou ikzelf denk ik voor de GS300 gaan, iets goedkoper in brandstof, wegenbelasting en onderhoud. Daarnaast heeft deze, naar ik heb begrepen, een distributieketting i.p.v. een -riem. Ik ben graag benieuwd naar jullie keuze/mening/ervaring.

De hybride laat ik expres weg omdat ik daar als particulier huiverig voor ben. Ik lees wel dat deze nauwelijks problemen kennen en volgens de dealer in Amsterdam hebben ze tot nu toe maar 2x het accupakket bij een GS hoeven vervangen. Maar desondanks heb ik een onbestendig gevoel over dit type auto. Daarnaast vermoed ik dat deze niet goedkoper is in gebruik en onderhoud dan bijv. een GS300.

Alvast bedankt voor jullie reactie, meedenken, etc.
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Niet helemaal on-topic, maar ik lees op o.a. ClubLexus en LexusOwnersclub fora, dat de GS300 last heeft (designfout) van koolstof afzetting en falende zuigerringen welke voor een verhoogd olieverbruik zorgt en brandende olielampjes bij 120-160k kilometer tot gevolg. Ik kom deze verschijnselen op dit forum eigenlijk niet tegen. Heeft Louwman/Parqui dit in Nederland beter/anders aangepakt qua terugroepacties?

Motorisch heb ik op mijn huidige IS200 niks aan te merken. Buiten de geplande olie en filter wissels, hebben enkel 3 bobines het begeven in de afgelopen 6 jaar, waardoor de motorkap omhoog moest. Verder geen drupje olieverbruik... Waarbij ik mij meteen afvraag of de andere motoren van de familie uit de GS300 niet een dergelijk probleem kennen. bij de 2,5 v6 4GR-FSE en 3,5 v6 2GR-FSE kom je het niet of nauwelijks tegen, noch op dit forum, noch op bovenstaande. Het component betrouwbaar lees ik als synoniem voor Lexus/Toyota producten en laat zien hoe goed de producten ge-engeneerd zijn. Belangrijke waarden wat mij betreft. Wordt dat met de 3GR-FSE 3.0 v6 voor de GS300 te grabbel gegooid?

Heb jullie meer insights/ervaringen?