Motor slaat gewoon bij 130 km/h uit!!!

RastaMc

Nieuw hier
28 jul 2015
16
12
3
Goedemorgen allemaal.

Afgelopen zaterdag beleefde ik een aparte situatie met de Lexus GS450h (2008).
Ik starte de auto en zoals gewoonlijk ging de motor aan. Batterij wordt opgeladen en motor moet nog opgewarmd worden. Buiten temperatuur 13 graden.
Ik ging de garage uit en viel me op dat de motor uit sloeg terwijl deze nog helemaal koud was. Ik heb de auto nu 7 maanden en in die hele periode zag ik dat de motor pas uit ging als deze op temperatuur was, niet eerder. Enfin..
Ik reed de snelweg op en bij de eerste stoplicht liet ik het gaspedal los om te remmen. De motor sloeg meteen uit. Ik vond het raar want de motor was nog niet bij de normale werktemperatuur, en dus nog koud.
Ik ging tanken en reed de snelweg weer op. Ik liet de gaspedal bij 80kmh-100kmh-120kmh-130kmh en in alle gevallen sloeg de motor gewoon uit en ging op batterij. Dit was niet eerder zo!:eek:

Ik wil weten van jullie of dit gedrag normaal is van het hybride systeem of dat er iets mis is. En wie ervaring hiermee heeft.
trouwens, volgens de handleiding en hoe de auto zich afgelopen 7 maanden gerdoeg slaat de motor uit als deze warm is en als je onder de 50kmh rijdt.

Lexus Amsterdam zei dat dit gedrag normaal is en dat het hybdride systeem zo ontworpen is. Wel raar voor mij....
Ik heb ook geen enkele storingslampje.
 

uranj16

Hoort erbij
10 mrt 2016
45
7
8
Dat heb ik ook wel en ik rij in een GS450H uit 2009.
Aangezien onze vorige auto een Toyota Auris Hybrid was vind we het heel normaal. Alleen doet de Lexus het beter.
 

RastaMc

Nieuw hier
28 jul 2015
16
12
3
Bedankt Uranj.
Ja dat zei Lexus ook. Ik vond het raar dat het opeens zo deed. Of misschien viel het me nu pas??? Neehhh...denk het niet. Ik ben qua autos wel een soort whisperer. Elk geluidje en gedrag besteed ik aandacht aan.
In ieder geval, in dit rapportage beschrijft de schrijver dat dit ook normaal werk is van het systeem.

http://www.autoliefhebber.com/lexus-450h-staat-voor-hybride-p-862.html
Wat een geweldige auto zeg!!!:thumbsup::thumbsup::cupid:

met als aandachtpunt:
Omwille van een maximaal rendement wordt het aandrijfvermogen constant bewaakt en verdeeld over benzinemotor en elektromotor. Wanneer er plotseling versneld moet worden, zullen beide motoren tegelijk werken. Tijdens het vertragen of afremmen wordt de motor uitgeschakeld en fungeert de elektromotor als een generator. Via het regeneratieve remsysteem wordt kinetische energie omgezet in elektrische energie en opgeslagen in de accu.

Ik zal het systeem in de gaten houden.
Verder rijdt de auto super.
 

Manzoku

Nieuw hier
10 apr 2017
11
1
1
Hallo RastaMc,
Ik denk inderdaad ook dat dit zo hoort, de mijne (GS450h) is nog kakelvers en doet dit bij elke snelheid, zodra je het gaspedaal loslaat slaat de benzinemotor af. (Uiteraard als die motor warm is). Het valt nauwelijks op omdat de geluidsisolatie zo goed is, maar als je de toerenteller in het head-up display zet kun je het goed zien. Om een zo laag mogelijk verbruik te halen kun je dit gegeven gebruiken binnen de bebouwde kom: even optrekken tot 50, gas even loslaten en dan cruisen op de electromotor. Je kunt die mooie eco meter gebruiken om te voorkomen dat de benzinemotor aanslaat, dat doet hij wanneer de naald het tweede deel van het ECO kwadrant aantikt. Als je dat voorkomt slaat hij pas aan als de spanning te laag wordt. Ruim voor een stoplicht weer het gas loslaten helpt ook. Je kunt met oefening 1 op 16 halen. Dat is mij gelukt op een rit van100km waarbij ik snel- en autowegen vermeden heb.
Leuke sport, maar af en toe wil ik ook wel eens even blazen. Gemiddeld haal ik 1 op 12,5