Aankondiging

Ineenstorting
Nog geen aankondiging.

Adresje xenon verlichting

Ineenstorting
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Hallo. Wederom weer problemen gehad met uitvallende lampjes. Aan beide kanten viel af en toe de xenon lamp uit. Na overleg met well done xenon uit Breda toch maar originele Philips d4s gemonteerd. Tot nu toe lijkt het probleem weg. Blijkt toch dat de goedkopere lampjes van het merk "HID" een andere weerstand hebben of minder stabiel. Dit kan kennelijk schade aan ballasten geven of ervoor zorgen dat lampjes uitvallen. Ik hoop maar dat de ballasten niet kapot zijn anders wordt het alsnog duur... Op Amerikaanse fora lees ik soortgelijke ervaringen met goedkopere lampjes. Kennelijk is goedkoop toch duurkoop in deze...

    Commentaar


    • #17
      Na het plaatsen van de Osram d4s coolblue intense xenarc 6000k heb ik ook geen problemen meer. De lampjes die erin zaten, wel origineel, waren dus aan vervanging toe.
      GS 300 President

      Commentaar


      • #18
        [QUOTE=Xenon;n166871]Xenonlampen zijn gasontladingslampen. Voor het starten (ontsteken) van een gasontladingslamp is ca 20kV+ spanning nodig, die uit de 12V boordspanning moet worden opgewekt door de ballast. De conditie van de accu telt wat zwaarder op zo'n moment. Het starten van zo'n lamp trekt heel kortstondig ook nog eens véél stroom (zo in de buurt van 30A per lamp). De koude weersomstandigheden maken het een accu niet makkelijk. Staat de lichtschakelaar op "Auto", dan gebeurt het ontsteken van de lampen ook nog eens gelijktijdig met het starten van een steenkoud blok, dus je accu kan z'n lol wel op op zo'n moment. Dan heb je nog een factor temperatuur die in de lamp zelf speelt: kouder gas laat zich minder makkelijk ontsteken dan warmer gas. Al met al kan het voorkomen dat ook een goede lamp dan wel eens niet opstart. Heb je er last van, probeer dan eens om de verlichting niet op Auto te laten staan, maar start eerst de auto en een paar seconden later pas de verlichting. Zeker als je accu geen puber meer is...

        Fabel of Feit.
        Dan zou je elke keer de zekeringen van je koplampen moeten vervangen die zijn hooguit 10 amp.
        Lexus CT200h Luxury Line 2012, Mark Levinson Media+HDD, LED koplampen, Adaptieve Cruise Controle en Webasto standkachel met AB en timer.

        Commentaar


        • #19
          Oorspronkelijk geplaatst door TwaMu Bekijk bericht

          Fabel of Feit.
          Dan zou je elke keer de zekeringen van je koplampen moeten vervangen die zijn hooguit 10 amp.
          Feit!
          Die stroomopname geldt voor het ontsteken (!) van de xenonlamp en duurt een fractie van niks. Zekeringen zijn te traag en de piek is "al lang" voorbij voordat de zekering het benauwd krijgt.
          Overigens: een uitgeschakelde halogeenlamp vormt op het moment van inschakelen electrisch gezien zelfs een kortsluiting die ook die 10A te boven gaat, maar ook daar is de zekering te traag voor.
          Het verschil tussen een halogenlamp en een xenonlamp is dat bij een halogeenlamp de spanningval niet kritisch is bij het inschakelen. De gloeilamp komt ook met een spanning van bijvoorbeeld 8V wel tot leven. Bij een xenonlamp is die spanningsval wel van belang, want de ballast kan niet zomaar met een lagere spanning overweg om de benodigde ontsteekspanning van 20kV op te kunnen wekken.
          Maar zoals inmiddels ook duidelijk mag zijn geworden: de conditie van de te ontsteken xenonlamp heeft ook invloed op het startgedrag ervan. Oudere lampen starten steeds moeilijker op en kan je als indicatie zien dat ze hun tijd wel erop hebben zitten.

          GS300 (S19) - Luxury Line - 2008
          IS250 (XE2) - Business Luxury - 2007

          Commentaar


          • #20
            Tot nog toe nog steeds geen uitvallende lampen gehad met de originele Philips lampen. De ballasten hebben het dus overleefd lijkt het.

            Commentaar

            Werken ...
            X