Trillen bij remmen (kromme schijven voor)

nakisoen

Actief
4 mei 2011
129
12
18
Friends,
het volgende wil ik jullie graag voorleggen: een jaar geleden heb ik bij een dealer in NL een mooie GS450h (F-Sport) gekocht. Bij aanschaf zijn de schijven en blokken v??r vervangen omdat ik groeven op de schijven zag zitten en de blokken bijna klaar waren. Dit is part of the deal geweest zal ik maar zeggen.

Nog geen 10K KM later begon de auto steeds meer en heviger te trillen tijdens het remmen. Controle wees uit dat de nieuwe schijven krom getrokken waren. Oorzaak: onbekend. Waarschijnlijk foutieve montage, maar kan ook een plas water bij hete remmen of voet op het pedaal na hevig remmen zijn geweest.

Prima verholpen, binnen de garantie en trillen gestopt...
Maar nu, weer nog geen 10K KM verder, is die (inmiddels tweede) nieuwe set, ook begonnen met trillen! ZO erg dat de hele auto en niet alleen het stuur mee trilt. Ik schaam me letterlijk om een passagier mee te laten rijden! :(
Wederom terug naar de dealer; zelfde verhaal. Krom... Oorzaak: kan van alles zijn. Ik moet nu zelf opdraaien voor deze kosten (ruim 1300 EUR). De importeur vindt het geen garantie, omdat het slijtende onderdelen zijn en de oorzaak ook bij mij kan liggen.

Nu vraag ik me werkelijk af of dat echt zo is? Tot twee keer toe, binnen 10.000 (snelweg!) KM's dit euvel? Is dat ?cht te wijten aan plassen water en voet op het pedaal? Ik vrees dat er meer aan de hand is en dit over een paar maanden met nieuwe remmen weer gebeurt.

Voor mijn gevoel hoort dit niet bij een auto van deze klasse, mijn oude IS250 had nergens last van :( (De dealer zegt dat hier aluminium in zit, gevoeliger is etc.)
Ik neem aan dat ze remmen etc. afgestemd hebben op het vermogen etc. van de GS.

Wat is jullie mening, advies etc.? Ik hoop graag van jullie te horen! Ook als jullie advies hebben over welke remmen ik het beste kan laten monteren (keramisch?), hoor ik dat graag. Als er dan toch nieuwe onder moeten...

Thanks vast!
Navin
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Tsja, ik weet niet of ik je met m'n bijdrage iets ga helpen. Japanners in het algemeen zijn technisch fantastisch doorontwikkelde en betrouwbare producten. Maar... remmen maken kunnen ze niet (dat laatste met een kleine kanttekening, waarop later meer). Ik heb in m'n vierwielige carriere alleen maar Japanners gereden: Toyota's, Mazda's, Honda's, Mitsubishi's en sinds de laatste drie jaar m'n eerste Lexus (IS250). En op de Lexus na, waar overigens originele remmerij onder zit, heb ik vrijwel altijd geeikel gehad met de remmen. Ze vertoonden allemaal soortgelijke verschijnselen zoals jij die omschrijft. Ik kan eigenlijk weinig anders verzinnen als dat de remmerij niet is berekend op de wat gejaagdere Europese rijstijl, maar meer op de 'slomere' Japanse / Amerikaanse rijstijl.
Waarom? Nou, om op die kanttekening terug te komen: Van al m'n Toyota's was ??ntje een heuse Corolla GTi (voor de kenners: g??n tammere GTSi). Voor de standaarden van '89 een heus kanon...met prachtig probleemloze remmen. Als enige van de Toyota's. Een GTSi heb ik overigens ook gehad: had ook ellendige remmen. De Mazda's, Honda's en Mitsubishi's waren weliswaar sportieve modellen, maar geen heuse sportuitvoeringen en hadden allemaal bagger remmerij an boord... op de Galant VR4 na. Een heerlijk gooi-en-smijt-beest met remmen waarop niets viel aan te merken. Tienduizenden km's lang niet. Ze kunnen het dus wel, maar blijkbaar niet op auto's die voor de EU zijn bedoeld.
Mitsubishi's (altijd 'gewone' Galant V6) rijd ik sinds 1994 en heb ik de meeste km's in afgelegd. Uiteindelijk ben ik van de originele schijven en blokken afgestapt en heb er el-cheapo Lucas onder gezet. En wat dacht je? Zit er makkelijk 80k onder i.c.m. automatische transmissies. Blijkbaar is de opgewekte frictiewarmte met Lucas een stuk minder dan met het originele remmateriaal? Ik heb me ook wel eens afgevraagd of het monteren van niet-standaard lichtmetalen velgen wellicht een rol speelt (warmteafvoer: minder aluminium 'vlees' = hetere remmerij). Een antwoord op die vraag zou mijn IS250 me moeten geven, want die staat op aardig transparant ogend 18" lichtmetaal...en remt met origineel remmateriaal nog steeds zonder problemen. Had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Dus zeg het maar, want ik ben er ook nog niet uit...
 
Laatst bewerkt:

nakisoen

Actief
4 mei 2011
129
12
18
Thanks voor de reacties! ErwinIS200: beide kanten ja :(
Xenon: tja... goed verhaal! ;-) Standaard velgen hier, misschien Brembo remmen? Ik zeg ook maar wat? :)
 

Bluedeamon

Actief
4 okt 2015
440
31
0
ik had ook last van zwaar trillende remmen. vooral bij het langdurig remmen. Brembo schijven en blokken erop laten zetten en het is over :D
 

nakisoen

Actief
4 mei 2011
129
12
18
Update van de dealer: ze hebben de schijven afgevlakt. We gaan kijken of en hoe snel het probleem zich weer voor doet. Het advies: "Als u (heftig) geremd hebt en stil staat, bijv. na de snelweg, auto in N en voet van de rem."
Ik rij al 20 jaar auto, meerendeels automaat, mijn priv? auto is ook automaat, nog nooit gehoord of last van gehad...

Anyway. Let's see, als het probleem terugkeert, heb ik het vertrouwen verloren en zal ik inderdaad een optie als Brembo overwegen :(
 

RRGS

Hoort erbij
26 aug 2016
53
8
8
Hey Navin, heel erg vervelend. Nog nooit eerder van zoiets gehoord. Ik zou dit even vragen op ClubLexus, daar rijden een stuk meer mensen deze auto's dan hier. Als dit probleem vaker voorkomt heeft u denk ik vrij snel antwoord. Ik zou zelf toch nog even proberen de oorzaak te achterhalen in plaats van Brembo aanschaffen. Straks zitten er Brembo remmen onder en zijn ze na een paar duizend km weer krom.

Ik vind het trouwens wel een apart advies van de dealer. Ik heb nog nooit gehoord dat je na (heftig) remmen de auto in N moet zetten en voet van de rem moet halen.
 

nakisoen

Actief
4 mei 2011
129
12
18
Precies, dat heb ik nou ook RRGS! Ik wacht ook nu even af, want ik heb ook het vermoeden dat er meer aan de hand is... Ik denk dat de dealer daarom ook geen nieuwe set eronder schroeft; dan zijn ze meer kwijt...
We'll see. Hij komt vandaag terug als het goed is...
 

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.388
207
63
Ja.. het verhaal van de voet van de rem.. ik doe het zelf ook altijd.. ( of het nou moet of niet ) maar het lijkt me logisch dat de schijf veel minder afkoelt op de plek waar de blokken zitten dan de plek waar deze niet zitten natuurlijk... maar goed.. dat zal voornamelijk met echt zwaar gebruik / Circuit enzo het geval zijn. maar heb het vaker gelezen na hard remmen voet van het pedaal.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Schijven afdraaien is imho sowieso not done: wellicht haal je de slingering uit de schijf, maar je houdt per definitie een dunnere schijf over. Minder schijfmateriaal = mindere warmtehuishouding = nog sneller kromtrekken, al zal dat bij het afdraaien bij vrij nieuwe schijven niet direct een tastbare rol spelen.

Geleidepennen van de klauw dienen (evenals de zuiger(s) in de klauw) ook soepel te kunnen bewegen. Zoniet, resulteert ook dat (met name in de hogere snelheden) in trillende remmerij.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Ja.. het verhaal van de voet van de rem.. ik doe het zelf ook altijd.. ( of het nou moet of niet ) maar het lijkt me logisch dat de schijf veel minder afkoelt op de plek waar de blokken zitten dan de plek waar deze niet zitten natuurlijk... maar goed.. dat zal voornamelijk met echt zwaar gebruik / Circuit enzo het geval zijn. maar heb het vaker gelezen na hard remmen voet van het pedaal.

Heb niet de beleving dat met de voet van de rem de remschijven het contact met de remblokken zouden verliezen. Een schijfrem sleept ALTIJD en ook met de voet van de rem blijven de blokken tegen de remschijf aan zitten. Ze worden alleen niet met kracht tegen de schijf aan gedrukt...
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
Remmen en Toyota's met enige ervaring (ouder dan een jaar of 10) zijn bij mij ook nooit een perfecte combinatie geweest. Een automatische versnellingsbak maakt het er allemaal niet beter op: voet op de rem na een snelle (+200km/u) Autobahn afrit lijkt me bijvoorbeeld niet echt bevorderlijk voor het gelijkmatig afkoelen van de remschijven (dergelijke situaties komen bij mij wel eens voor).

Bij het vervangen van de blokken/schijven er op letten of e.e.a. nog goed gangbaar is: remzuigers moet je met de hand terug kunnen drukken. De glijpennen moeten soepel bewegen in de ankerplaat (moeten uit zichzelf terugkomen wanneer je ze indrukt). Als dit niet het geval is het zaakje reviseren met een (originele) revisiekit en zeer belangrijk: gebruik de goede vetsoorten. Voor het monteren van de remzuigers/seals in de remtangen: ATE Bremszylinder vet (blauwe tube) of remvloeistof (voor de oudere modellen wordt vaak DOT3 voorgeschreven, gebruik dit dan ook). Bij montage van de glijpennen uitsluitend het roze vet gebruiken die bij de revisiekit geleverd wordt (of een gelijkwaardig vet gebruiken dat in ieder geval geen rubber aantast, dus geen kopervet o.i.d.). Voor de metalen glijvlakken (clips) en de anti-squeeze plaatjes gebruik je een zeer dun laagje kopervet. Verder is het belangrijk dat de naafvlakken perfect schoon/vlak zijn voordat je de remschijven monteert.

Mijn ervaring met remschijven is wisselend: ik heb wel eens goede (goedkope) Zimmerman schijven gehad en daarna Brembo's die na 20.000km begonnen te trillen. Ik heb onlangs 'originele' schijven gemonteerd (wel 2x zo duur dan Brembo's) en alles rondom gereviseerd: ervaringen volgen over 25.000km ...

Volledige revisie van de voorremmen van een IS300 waarbij ik alle onderdelen heb vervangen (op de remklauwen en ankerplaat na) kost overigens ? 485,- aan (originele) onderdelen.

IMG_7849.jpg

IMG_7853.jpg

WP_20160927_002.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_7855.jpg
    IMG_7855.jpg
    37,9 KB · Weergaven: 54
  • IMG_7858.jpg
    IMG_7858.jpg
    40,8 KB · Weergaven: 51
Laatst bewerkt:

joeke

Hoort erbij
11 nov 2015
26
0
0
hoi ik heb een vraagje voor de 3de keer heeft mijn lexus ook weer kromme schijven.ik heb een revisie set met glijpennen en keeringen en stofhoesjes besteld in Engeland.De 2 glijpennen de 1 met een rubber en 1 zonder.hoe worden die gemonteerd met rubber boven of onder?
 

nakisoen

Actief
4 mei 2011
129
12
18
Kan je niet helpen met die vraag joeke, maar ik heb vorige maand w??r (4e keer) nieuwe schijven gekregen. Dit keer geventileerde. Scheen nu wel bekend te zijn bij de importeur en dit zou de oplossing moeten zijn...
We gaan het zien!
 

nakisoen

Actief
4 mei 2011
129
12
18
Hmm... een paar duizend kilometer verder en ik moet zeggen dat het wel v??l minder is, maar ik het af en toe nog steeds wel lichtjes voel bij het aanremmen. Rustig of stevig maakt niet uit...
Ik kan er zo wel mee leven, anders kan ik mezelf wel helemaal gek maken bij elk geluidje of elke trilling :-(

Lijkt dus wel geholpen te hebben!