Mijn broer heeft onlangs de GS430 aangeschaft, zelf rijd ik de 450h.
Een enorm voordeel van het hybride systeem vind ik de souplesse. De wagen kan zijdezachtsoepel door langzaam verkeer meeglijden en het verbruik in de stad is alleszins acceptabel. Ik heb de wagen aangeschaft in augustus en mijn verbruik ligt nu rond de 8,5 l/100 km. Ik heb bij beter weer wel eens minder dan 8 l/ 100 km verbruikt. Volgens spritmonitor.de is de GS300 duurder in verbruik. De hybride GS heeft overigens als extra dat deze meer inzicht geeft in het brandstofverbruik, en persoonlijk vind ik het leuk dat je ipv een toerenteller een vermogensmeter hebt, waarop je precies kunt zien hoeveel vermogen de motor op elk moment levert.
Ik heb bij van Kakerken mogen proefrijden in een luxe IS250. Bij deze wagen viel me op dat de motor er stevig inkomt zodra je gas geeft. Ik vond het moeilijk om soepel uit stilstand weg te rijden. In de eerste versnelling geeft de aandrijving je een flinke schop, de hybride aandrijving doet dat veel beter. De 8-cilinder GS430 van mijn broer vertoont hetzelfde gedrag, dus ik vermoed dat de GS300 ook wel wat minder vloeiend zal wegrijden vanuit stilstand. De 450h geeft in sport-stand overigens eenzelfde beleving.
Het is wel zo dat de 3.5 zescilinder in de GS450h wat rumoeriger (is)/(kan zijn). Bij een koude motor hoor je eerst de VVTI luid en duidelijk werken gedurende enkele seconden. Dat is heel even geen mooi geluid, maar lijkt bij dit type motor te horen. Daarnaast kunnen de injectoren van deze motor rumoerig zijn. Dat levert een dieselachtig geluid op, wat vooral hoorbaar is bij koude motor. Bij mij is na een paar minuten de motor erg stil overigens, maar een koude motor is gedurende korte tijd wel erg aanwezig. Ook merk ik dat als ik Shell tank ipv brandstof van de Tango de injectoren opeens beduidend stiller zijn ...
Het injectorengeluid is ook een eigenschap van de 2.5 liter V6, gelet op sommige posts... (zoek op 'tikkende motor'). Het lijkt een motoreigenschap te zijn als gevolg van de onder hoge druk direct ingespoten brandstof. De alweer wat oudere 4.3 V8 is wel fluisterstil onder alle omstandigheden.
Een nadeel van de 450h vindt ik de ruimte die het hybridepakket inneemt. De kofferruimte is debiel klein als gevolg van de accu en je hebt ook geen skiluik meer. Ik heb speciale Lexus GS dakdragers aangeschaft om toch lange voorwerpen bij de bouwmarkt mee te kunnen nemen. En misschien mag je stellen dat het hybridesysteem van de 450h zelf een extra risico op storingen introduceert.De wagen is complexer, er k?n dus wel eens wat meer misgaan.
De bliksemsnelle reactie van de 450h is vooral erg leuk bij inhaalacties. Even snel en moeiteloos een rijtje voorliggers passeren is geen enkel probleem, en ergerlijke petjes die met hun Clio, 305, 315 of Golf bij het stoplicht links van je komen te staan herrieschoppen bij vertrek genadeloos te verpletteren is altijd een genoegen. Maar meestal cruise ik gewoon op CC, heerlijk voortzwevend in fluisterende stilte...